Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
tsjopper bob schreef:
Looks like a ventilation shaft :lol:

It looks like a ventilation shaft indeed, sir!

Dit is inmiddels opgelost, net als de bulkhead aan de achterkant van het bommenruim. De boosdoeners in dit alles blijken de Eduard PE side walls van het bommenruim te zijn. Who knew... :roll:

Het volgende heeft helemaal niets met de A-10 subtype te maken. Ik had vanavond echt zin om uit de losse pols een insteekplaat voor een vroege type wielkast te maken. Voor het idee zeg maar. Dit soort wielkasten zijn op de allereerste prototype te vinden. Ik zit met het idee te spelen om deze allereerste prototype in de nabije toekomst daadwerkelijk te gaan bouwen uit een A-1 bouwdoos. De Tamiya 335 zijn echter vrij schaars aan het worden... :(
photo 408645

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2017 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Meer bouwen,... dat is mijn motto voor de afgelopen 4 weken geweest. Doelstelling was aardig, maar uiteindelijk toch minder gedaan dan gehoopt.
Anyhow, ik heb eens zitten rekenen. Mijn stash is zo'n 40 dozen "klein". Uitgaande van mijn tempo kan ik max 4 dozen per jaar doen. Ben ik pas over 10 jaar door mijn stash heen... :roll:

Ok, door naar de foto's.

Die grote kieren waar ik het vorige keer over had, deze zijn met een dunne PS stripje opgelost.
photo 410640
photo 410641

Allerlei hendels in de cockpit waren mij iets te plat.
photo 410642
photo 410643
photo 410648

Canopy release hendels. Die van Eduard PE zijn het net niet. Dan maar zelf maken.
photo 410650
Aan de rechterkant plat naar beneden, links schuin omhoog daar ik de canopy open ga maken. Ik heb deze mechanisme voor de instructeurscockpit echter niet gezien. Om foto's getrouw te blijven dus ook enkel voor de voorste cockpit gemaakt.
photo 410649

Een panel op vleugel is in de werkelijkheid een verstevigingsplaat welke erop ligt. Stukje folietape is dik zat om deze erop liggende plaat te imiteren. Dat kleine puntje ernaast is de "gear down indicator".
photo 410651
photo 410652

Test van een, voor mij, nieuwe methode van aanbrengen van glas voor de instrumenten. Let aub niet op de paint job, dit is een stukje scrap PE met de hand geschilderd voor de sfeer. :)
Test geslaagd lijkt mij...
photo 410653
photo 410654

Hier en daar wat doorkijk mogelijkheden dichtgemaakt.
photo 410655
photo 410656

Bonus plaatjes van de laatste test fit.
photo 410646
photo 410644
photo 410645
photo 410647

En op naar de volgende stap. Schilderen....
photo 410657

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er mooi uit allemaal, je steekt er ook heel wat onderzoektijd in, top hoor.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
ziet er goed uit. Klopt het dat enkel de voorste stoel een schietstoel is? Aan de canopy komen twee touwtjes/kabels naar beneden die het mechanisme van de schietstoel activeren:

die kan je hier zien als je goed naar de foto's van de canopy kijkt (foto 34 enz..)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op ma 15 mei, 2017 15:34 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Geweldige details en leuke feitjes van een toestel dat buiten mijn scoop valt. Er valt dus een boel te leren voor de volgers en daarmee doe je dit draadje meer dan recht; niet alleen brouwen, maar ook daadwerkelijk 'training in progress'!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
SpeedAS schreef:
Meer bouwen,... dat is mijn motto voor de afgelopen 4 weken geweest. Doelstelling was aardig, maar uiteindelijk toch minder gedaan dan gehoopt.
Anyhow, ik heb eens zitten rekenen. Mijn stash is zo'n 40 dozen "klein". Uitgaande van mijn tempo kan ik max 4 dozen per jaar doen. Ben ik pas over 10 jaar door mijn stash heen... :roll:


Haha, en dat is uitgaande van het feit dat de bouwdozen zich niet vermenigvuldigen :wink: Ik beredeneer het altijd maar zo, met 200 dozen op voorraad en gemiddeld 2 per jaar die af komen, heb ik de komende 100 jaar geen tijd voor een tuintje op mijn buik!

Ziet er verder erg mooi uit. Ongewoon van Tamiya en Eduard dat het niet past. Die hebben dan kennelijk ook wel eens een off-day. Vooral die hendeltjes vind ik er knap gedaan. Ik was de helft kwijt geraakt vrees ik en van de helft die overbleef had ik waarschijnlijk weer de helft dubbel gevouwen. Hoe heb je trouwens die hendeltjes bevestigd? Dat vind ik altijd zo'n gedoe zonder goed hechtingsstuk.

SpeedAS schreef:
Test van een, voor mij, nieuwe methode van aanbrengen van glas voor de instrumenten. Let aub niet op de paint job, dit is een stukje scrap PE met de hand geschilderd voor de sfeer. :)


Welke techniek heb je gebruikt dan? Ik vind het stukje PE er overigens op de foto niet onaardig uitzien.

Succes met het schilderen, de cockpit lijkt me nu nog een hele uitdaging met alle frummeltjes op hun plek.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2017 0:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank u allen voor de complimenten!

Silenoz schreef:
ziet er goed uit. Klopt het dat enkel de voorste stoel een schietstoel is? Aan de canopy komen twee touwtjes/kabels naar beneden die het mechanisme van de schietstoel activeren:
die kan je hier zien als je goed naar de foto's van de canopy kijkt (foto 34 enz..)
Voor de trainer versie (A-10, A-12, etc) klopt het inderdaad dat enkel de voorste stoel een schietstoel was. Echter voor de "night fighter" had Heinkel een aangepaste versie van de schietstoel gemaakt. Kennelijk is het leven een radaroperator waardevoller dan die van een instructeur. :?
Ik weet overigens nog niet of ik deze "kerstballen" ga ophangen. Ik heb immer geen binnenframe voor de canopy en dit zo los ophangen lijkt mij de kaalheid van de binnenkant nog eens extra te benadrukken... We zullen zien.

De mechanisme gaat overigens nog een heel stuk verder dan enkel een canopy eraf gooien en de piloot eruit knallen. Bij het activeren van het systeem middels een kleine hendeltje bij de rechter console - waar ik een handvat moest uitboren in een eerdere post - werd tevens de achterste propeller en de vertical stabs met behulp van springstof eraf geschoten. Dit om pilotengehakt te voorkomen. Na het einde van de oorlog waren een aantal Do-335's naar oa USA, Engeland en Frankrijk verscheept voor verdere tests. De laatste overlevende Do-335 - nu in een museum te bewonderen - was ergens in '70 jaren terug naar Dornier verscheept voor restauratie. Bij de aankomst bij Dornier hebben Duitsers welke tijdens de oorlog aan deze kisten hebben gewerkt een verschrikkelijke ontdekking gedaan. De Amerikanen hadden niet door dat er een springstof lading in deze kist zat en hebben deze als luchtvracht (!!!) naar Dornier verzonden met de springstof lading "armed and ready to go boom". NTSB had het waarschijnlijk voor het nakijken gehad als deze daadwerkelijk "boem" zou hebben gedaan.

markie schreef:
Ziet er mooi uit allemaal, je steekt er ook heel wat onderzoektijd in, top hoor.

Vintage Jet schreef:
Geweldige details en leuke feitjes van een toestel dat buiten mijn scoop valt. Er valt dus een boel te leren voor de volgers en daarmee doe je dit draadje meer dan recht; niet alleen brouwen, maar ook daadwerkelijk 'training in progress'!
Ik denk dat onderzoek van het onderwerp zo'n 50% van mijn tijd in beslag neemt. Geen wonder dat ik 11 maanden over een tweetal TriStars had gedaan... :oops:

Ik probeer altijd de opgedane, relevante kennis te delen als is het maar dat straks daar iemand anders profijt van heeft. Dit is weliswaar een NL forum, maar ik overweeg om de posts vanaf een nieuwe topic in het Engels te doen. Enfin, we zullen zien.

FokkerFan schreef:
Haha, en dat is uitgaande van het feit dat de bouwdozen zich niet vermenigvuldigen :wink: Ik beredeneer het altijd maar zo, met 200 dozen op voorraad en gemiddeld 2 per jaar die af komen, heb ik de komende 100 jaar geen tijd voor een tuintje op mijn buik!

Ziet er verder erg mooi uit. Ongewoon van Tamiya en Eduard dat het niet past. Die hebben dan kennelijk ook wel eens een off-day. Vooral die hendeltjes vind ik er knap gedaan. Ik was de helft kwijt geraakt vrees ik en van de helft die overbleef had ik waarschijnlijk weer de helft dubbel gevouwen. Hoe heb je trouwens die hendeltjes bevestigd? Dat vind ik altijd zo'n gedoe zonder goed hechtingsstuk.
Ik heb een koopstop voor de kits waar ik mij aan houd totdat ik 1 specifieke model af heb. Reden hiervoor had ik in een column topic gedeeld. Kort gezegd: Ik had een poosje terug een paar kits gekocht van de zoon van een overleden modelbouwer. Een 109 kit was deze man aan begonnen en heeft het dus nooit kunnen afmaken. Ik heb deze kit gekocht om het af te maken met de plechtige belofte dat ik niets meer voor mijn stash koop zolang deze kit niet af is.

Vwb die hendeltjes: Het vastzetten in de linker console is een geval apart. Ik had deze hendeltjes in het begin met veel geduld direct in de sleuven gelijmd. Nu komt het! Ik ben daadwerkelijk bijna de helft kwijtgeraakt omdat bijna elke aanraking direct los schieten tot gevolg heeft. Ik heb zeker een paar uur met een loep en een LED lamp met mijn neus boven de vloer gehangen om eea terug te vinden. Top tip! Als je dergelijk kleine onderdelen op de vloer wilt vinden en je hebt het geluk dat je geen tapijt hebt, dan kun je de oppervlakte met de hand aanvegen. Kans is groot dat het onderdeeltje om aan je hand kleeft of tussen "vloertroep" ligt.

Goed, toen ik eenmaal genoeg hendeltjes terug had gevonden heb ik een andere manier verzonnen welke ook nog eens past met wat ik op de foto's zag. Dunnen PS plaat, punsh setje, aan elkaar lijmen - is relatief eenvoudig zolang je maar voldoende geduld hebt - en klaar is het setje. Nu voor het vastzetten in de console. De sleuven ofwel groeven met een razor blade zaagje iets dieper gemaakt, hendeltje erin gezet en vervolgens met CA laten vollopen. Als CA eenmaal uithardt, dan heb je de sleuven terug met de originele diepte en de hendeltjes zijn dan goed verankert.

FokkerFan schreef:
Welke techniek heb je gebruikt dan? Ik vind het stukje PE er overigens op de foto niet onaardig uitzien.
Succes met het schilderen, de cockpit lijkt me nu nog een hele uitdaging met alle frummeltjes op hun plek.


Vroeger deed ik glas imitatie middels een stukje dunne plastic folie. Probleem daarvan is dat het allemaal nog steeds plat lijkt. De volgende methode was nieuw voor mij. Feitelijk de panels allemaal schilderen en daarna aan de achterkant een laagje ClearFix van Humbrol smeren. Eenmaal droog vormt het een mooi laagje "glas" voor de instrumenten. Eigenlijk simpel als wat...

Goed, de uitdaging van het schilderen ben ik aangegaan en tot mijn verrassing na een paar dagen gereed voor assemblage. Zie hier de verse foto's.
photo 410778
photo 410777
photo 410779
photo 410781
photo 410773
photo 410775
photo 410774
photo 410776
photo 410780
photo 410782
photo 410783
photo 410784

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2017 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Heel erg mooi wat je laat zien. Mooi dat je die 109 van iemand anders afmaakt. Ik heb zelf inmiddels 60 kitjes en ben mij ook onlangs gaan afvragen of dat wel ooit allemaal afkomt. Met dit tempo in ieder geval niet. Maar aan de andere kant vind ik het wel een kick als je weer iets van de verlanglijst vind. Ik hou het gelukkig wel bij 1 (ruim) onderwerp. Hou jij het bij 1 onderwerp? Ik blijf je volgen hoor.

:brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2017 11:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Bij een houten of laminaat vloer een panty (kousje) om de zuigmond van een stofzuiger en je zuigt de kleine dingetjes niet op maar blijven netjes zitten, verder mooie kit met mooie aanpassingen!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2017 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
ph-adk schreef:
Ik heb zelf inmiddels 60 kitjes en ben mij ook onlangs gaan afvragen of dat wel ooit allemaal afkomt. Met dit tempo in ieder geval niet. Maar aan de andere kant vind ik het wel een kick als je weer iets van de verlanglijst vind. Ik hou het gelukkig wel bij 1 (ruim) onderwerp. Hou jij het bij 1 onderwerp? Ik blijf je volgen hoor.
Dank je wel Lex! Ik heb inderdaad 1 redelijk specifiek onderwerp. Dat is WO2 schaal 1:48. Die twee TriStars waren een uitstapje.

rob h&s schreef:
Bij een houten of laminaat vloer een panty (kousje) om de zuigmond van een stofzuiger en je zuigt de kleine dingetjes niet op maar blijven netjes zitten, verder mooie kit met mooie aanpassingen!
Aha, ook een goede tip! Echter heb ik hier een uitdaging,... ik zie mijzelf al staan bij de kassa van de Hema met een setje panties. :mrgreen:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement