Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 23:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Goede start met die bedrading!
Nu mijn bewapeningsdilemma is opgelost heb ik even de tijd genomen om in William Greens "The warplanes of the third reich" te zoeken naar de Do 335. Dit is de letterlijke tekst over de trainers: "Two further two seat prototypes were the Do 335 V11 and V12, these being respectively prototypes for the DB 603A-2 powered Do 335A-10 and DB 603E-1 powered Do 335A-12 dual control trainers. Having a similar raised second canopy to that of the Do 335 V10 but equipped with full instrumentation and controls, and occupied by the instructor, the Do 335 V11 and V12 were delivered without armament, but similar armament to that of the A-1 was specified for production models which were interspersed on the Do 335A-1 assembly line, and the second genuine production Pfeil was, in fact, a Do 335A-12 trainer (werk-nr. 112). When U.S. forces overran Dornier's Oberpfaffenhofen factory only 11 Do 335A-1 single seat fighter-bombers and two Do 335A-12 conversion trainers had been completed, but a further nine A-1s, four A-4s, and two A-12s were in final assembly, and components and assemblies for nearly 70 additional aircraft had been completed."

De A-12 heeft niet operationeel gevlogen en ik heb niet kunnen achterhalen of de bewapening al gemonteerd was. Ik denk dat dat de vrijheid geeft naar eigen inzicht te bepalen of je wel of geen bewapening en vizier inbouwt, wie gaat je vertellen dat je fout zit........ :wink: Dit gezegd hebbend zou ik er zelf voor kiezen hem onbewapend te laten, in dit stadium van de oorlog was er aan alles te kort en ik vermoed dat de bewapening pas later ingebouwd werd, maar dat zijn mijn 2 centen. Tijdens een google rondje vond ik nog een foto van de 112 en daar staat het toestel met een blanke alu neus, net als op tekening van je intro.

photo 403423

Hoop dat je er iets mee kan.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 17:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Shake schreef:
Goede start met die bedrading!
Nu mijn bewapeningsdilemma is opgelost heb ik even de tijd genomen om in William Greens "The warplanes of the third reich" te zoeken naar de Do 335. Dit is de letterlijke tekst over de trainers: "Two further two seat prototypes were the Do 335 V11 and V12, these being respectively prototypes for the DB 603A-2 powered Do 335A-10 and DB 603E-1 powered Do 335A-12 dual control trainers. Having a similar raised second canopy to that of the Do 335 V10 but equipped with full instrumentation and controls, and occupied by the instructor, the Do 335 V11 and V12 were delivered without armament, but similar armament to that of the A-1 was specified for production models which were interspersed on the Do 335A-1 assembly line, and the second genuine production Pfeil was, in fact, a Do 335A-12 trainer (werk-nr. 112). When U.S. forces overran Dornier's Oberpfaffenhofen factory only 11 Do 335A-1 single seat fighter-bombers and two Do 335A-12 conversion trainers had been completed, but a further nine A-1s, four A-4s, and two A-12s were in final assembly, and components and assemblies for nearly 70 additional aircraft had been completed."

De A-12 heeft niet operationeel gevlogen en ik heb niet kunnen achterhalen of de bewapening al gemonteerd was. Ik denk dat dat de vrijheid geeft naar eigen inzicht te bepalen of je wel of geen bewapening en vizier inbouwt, wie gaat je vertellen dat je fout zit........ :wink: Dit gezegd hebbend zou ik er zelf voor kiezen hem onbewapend te laten, in dit stadium van de oorlog was er aan alles te kort en ik vermoed dat de bewapening pas later ingebouwd werd, maar dat zijn mijn 2 centen. Tijdens een google rondje vond ik nog een foto van de 112 en daar staat het toestel met een blanke alu neus, net als op tekening van je intro.



Dag Sjaak, tot aan de A-12 stuk klopt het verhaal. Ik heb dankzij jouw informtie en Valiant Wings fantastische Do335 uitgave (afgelopen vrijdag opgehaald bij LHS) kunnen achterhalen dat Tamiya niet een A-12, maar een A-10 kit heeft gemaakt en als A-12 heeft uitgebracht. Ik heb de first post met de volgende tekst aangepast:

"Na wat diepgande onderzoek, met dank aan Sjaak voor informatie alsook Valiant Wings met hun fantastische boek over de 335, kan ik melden dat deze kit niet een A-12 is. De reden hiervoor is dat de A-12 een beoogde trainer conversie van de B-6 is. De B-6 was uitgerust met Jumo 213 motoren met als het meest prominente visuele verschil de luchthappers voor de turbo chargers. Voor een Jumo 213 uitgeruste toestel is dat voorin rechts en achterin links. De DB toestellen hadden dit precies andersom. De beoogde conversie van de B-6 naar de A-12 is zeer waarschijnlijk nooit uitgevoerd.

Specifiek voor de A-10, dit betreft een conversie van van de A-0 pre-productie toestellen (W.Nr. 240110 t/m 240125). Daar vallen de 240111 en 240112 ook onder. Bij de conversie is de bewapening niet uit de toestellen gehaald waar het in zat. Van de W.Nr. 240112 gelooft men dat deze bewapend was. Tegen het einde van de oorlog slechts drie A-10 trainers gereed (111, 112 en 114 - 113 was zwaar beschadigd na een incident met een Bf-109) en behoorlijk wat A-10 trainers zo goed als gereed.

Zoals jullie kunnen zien is de kit van Tamiya dus geen A-12, maar een A-10. Specifiek voor dit draadje, ik wil W.Nr. 240112 bouwen daar deze een hele 'rijke' historie heeft. Daar dit een A-10 klopt de beschildering, zoals aangegeven door Tamiya, ook niet. Het toestel had op zijn minst een bare metal 'power egg' en zeer waarschijnlijk ook een bare metal onderkant. Dit gaat nog enige onderzoek vergen."


Bottom line: ik ben dus een A-10 aan het bouwen. Vanavond maar even een cockpit aanpassing afronden en dan kan ik wat verse foto's posten. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Interessant, zover had ik me er niet in verdiept. Waarschijnlijk heb je het zelf ook wel gelezen, maar ik begrijp dat de cockpit voor de instructeur niet was voorzien van een schietstoel.

Succes met deze, ondanks de foutjes in de versie, mooie kit.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 2:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Shake schreef:
Interessant, zover had ik me er niet in verdiept. Waarschijnlijk heb je het zelf ook wel gelezen, maar ik begrijp dat de cockpit voor de instructeur niet was voorzien van een schietstoel.
Succes met deze, ondanks de foutjes in de versie, mooie kit.


Inderdaad. :) Wat ik dan weer niet wist is dat de night fighter versie een speciale, door Heinkel gebouwde schietstoel had voor de radaroperator.

De kist an sich is niet fout daar je een recht toe, recht aan een nagenoeg accurate A-10 kunt bouwen. Enkel de kitlabel en schilderinstructies kloppen niet.

Dan nu een update. Het standaard PE knip, vijl, vouw en plak foto's zal ik jullie onthouden. Mijn saga begon afgelopen vrijdag, bij de LHS waar ik de Valiant Wings Do335 boek had opgehaald. Werkelijk een schat aan informatie - 3D isometrische tekeningen, 3-view tekeningen, veel foto's, uitgebreide informatie per type, geschiedenis, walk-around, etc.

Bij de sectie over de beschikbare kits stond vermeld dat de radio unit een aparte doos was en geen integraal onderdeel van de side console. Foto bevestigd dit, gevolgd door een foto hoe Tamiya dit heeft gemaakt.
photo 403968
photo 403957

Mooi, dit ga ik corrigeren daar dit toch een redelijk prominente positie heeft in de cockpit. Zaag, scalpel, diverse diktes PS platen en profielen en genoeg lijm en geduld waren de ingrediënten voor de correcties. Eerst moest het origineel eruit.
photo 403959

Daarna een gat dichten.
photo 403958
photo 403964

Bovenste gedeelte van de Tamiya radio unit is goed bruikbaar, maar iets te lang. Dan maar de zaag erin....
photo 403960

Deze radio unit was in een soort van bak vastgezet.
photo 403962
photo 403961
photo 403963

Radio unit zelf voorzien van wat details gevolgd door een testfit...
photo 403965
photo 403966
photo 403967

Ik denk dat ik hiermee weg kom.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Goed om te lezen dat je het boek hebt aangeschaft! De Airframe & Miniature series zijn echt fantastisch.


In mijn herinnering klopte de aangewezen kleuren van Tamiya bij mijn 335 ook niet. Ik meen dat ze de kleuren aanduiden welke vóór 1944 gebruikt werden. RLM81 en 82 zou juist moeten zijn.
Klein wipje; http://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=14213&p=albums&album=21083#2


Gaaf stukje aanpas werk, dat ziet er goed uitgevoerd uit. Heb er vertrouwen in dat je deze serieus gaat aanpakken.



Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk hoor, dan kun je in 1:48 toch weer even wat meer als in 1:72.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 8:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Dat is een mooi begin, die radio is top. Valt me op dat het vliegtuig zo groot is op bovenstaande foto!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 9:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
mooi scratchwerk, en het was inderdaad een gigant in de lucht... (en op de grond)

photo 404062

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 13:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank voor jullie reacties! Het is inderdaad een enorme bakbeest. Fotootje voor het idee...
photo 408384

Korte update. Meeste metaalwerk is inmiddels op zijn plaats. Daarnaast heb ik, na het bestuderen van het ultieme Do-335 boek, hier en daar nog wat leidingen aangebracht in beide "pits".
Op naar de foto's!

Geen idee waar deze slang voor dient. Lijkt op een zuurstofmasker aansluiting...
photo 408389
photo 408388

Mandatory ejection seat shot...
photo 408383

De met een pijl aangeduid opstaande rand is in de werkelijkheid een hendel. 0.2mm boortje to the rescue. :)
photo 408382

Een kist met een heuse airstair. :) Zagen, passen, vijlen, schuren en dan....
photo 408375
photo 408376
photo 408377
photo 408378

Oops, een gigantische kier.
photo 408379

Geen nood, zo opgelost.
photo 408380
photo 408381

Voor de lol nog even een paar foto's van een dry fit van de éénzits en tweezits versie. :)
photo 408385
photo 408386

Dan mijn volgende klus alvorens ik alles van een kleurtje kan voorzien.
photo 408387

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op di 18 apr, 2017 23:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Looks like a ventilation shaft :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement