Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 0:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Jongens,

Jullie weten dat we op een Nederlandstalig forum zitten?? Graag gewoon in het Nederlands verder.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2017 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vond het ook al wat raar. SpeedAS is volgens mij gewoon een ABN-er. Ik heb het idee dat er een 'quote' gebruikt is, welke in het Engels was. Gaat iedereen gewoon verder in het Engels.

Rare jongens die Romeinen....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2017 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Arjan Ouwendijk schreef:
Jongens,
Jullie weten dat we op een Nederlandstalig forum zitten?? Graag gewoon in het Nederlands verder.
Gr. Arjan
tsjopper bob schreef:
Vond het ook al wat raar. SpeedAS is volgens mij gewoon een ABN-er. Ik heb het idee dat er een 'quote' gebruikt is, welke in het Engels was. Gaat iedereen gewoon verder in het Engels.
Rare jongens die Romeinen....
René
Gents, er is een reden waarom ik mijn analyse over de kleuren van de onderkant in het Engels heb geschreven. Zie onder en.... 'Thanks for playing!'
-------------------------------

Ik heb in de afgelopen week diverse reacties per mail gehad vanuit alle uithoeken van de wereld met een heleboel interessante info, foto's (ook hi-res), etc. - vragen staat vrij en dat heb ik dan ook gedaan. Wat volgt is een beredeneerde benadering van wat de echte kleuren zijn geweest en waarom op basis van de ontvangen reacties.

Laten wij beginnen met de kleurenschema voor de onderkant:
Code:
1) Gehele onderkant is RLM76, dat zijn dus de velugels, horizontal stabs en onderkant van de romp - Sjaak, jij had gelijk. :)
Dit is in lijn met de andere machines uit deze serie (240111, 240112 en 240114). W.Nr. 240113 was nooit voltooid voor het einde van de oorlog daar deze reparaties onderging na een botsing met een Bf109.
Note: de verschillende kleuren van de panelen waren verklaard door diverse leveranciers welke enkel de panelen leverden. Interessante feit: het schijnt dat er voor de Do335 er in totaal zo'n 83 leverancier de onderdelen leverden waarvan er circa 25 enkel voor de airframe bezig waren.
2) De splinter camo liep veel verder door naar onderen toe, tot aan de luchthapper. Dit is zeer ongewoon, maar wordt verklaard door de diverse RLM inspecties en daaropvolgende "aanbevelingen" voor de camouflage. Die rare donkere vlek op de foto's is geen primer/filler, maar een verse laag groen, zeer waarschijnlijk RLM70 (spinner kleur) of RLM71).
3) Splinter camo liep voor een deel door aan de onderkant van de leading edge. Daar heb ik nu eindelijk mooie foto's van.
4) Deuren van het voorste landingsgestel bak waren zeer waarschijnlijk bare metal.
5) De power egg - dat is dus de hele neussectie inclusief het motorblok - was in zijn geheel bare metal, dus ook de bovenkant. Het gedeelte bij de uitlaten had een deel van de splinter camo erop. Dit moet ik dus corrigeren.

Nu het waarom. Er zijn diverse foto's beschikbaar van een niet al te zachte landingen van een tweezitter. Op deze foto's is echter niet te achterhalen om welke machines(s) het gaat. Er is dus een theorie gaande dat W.Nr. 240112 diverse reparatie heeft ondergaan na een harde landing waarbij het toestel door voorste landingsgestel heen gezakt was. Men gaat dus ook vanuit dat de gehele power egg en de deuren van het voorste landingsgestel bak zo af fabriek vervangen waren zonder ooit te zijn geschilderd.

Ik vind dit een heel aannemelijke theorie cq verhaal en daarom ga ik voor de bovenstaande schema.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2017 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
tsjopper bob schreef:
Ik heb het idee dat er een 'quote' gebruikt is, welke in het Engels was.

SpeedAS schreef:
Ik heb in de afgelopen week diverse reacties per mail gehad vanuit alle uithoeken van de wereld


Dat bedoelde ik dus...

En ik denk dat een aantal bouwers dachten dat je Engels-sprekend was en daardoor overgingen in het Engels.

Wel gaaf trouwens om hulp vanuit de hele wereld te krijgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 12:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
SpeedAS schreef:
Gents, er is een reden waarom ik mijn analyse over de kleuren van de onderkant in het Engels heb geschreven.

Als je deze uitleg nu direct gegeven zou hebben bij je eerste Engelse post hadden we het wel begrepen maar je begon zonder enkele uitleg direct Engels te schrijven. Het is lovend dat je buitenlandse meelezers je analyse wilt laten lezen maar Modelbrouwers is en blijft een Nederlands/Belgisch forum waar de voertaal ABN is. Behalve bij buitenlandse leden kunnen we dan overgaan naar het Engels. Je had het beste gewoon je analyse in het Nederlands kunnen schrijven met een Engelse samenvatting ( met uitleg waarom ) erbij.......iedereen tevreden :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug, 2017 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ik heb de afgelopen paar dagen tijd gespendeerd aan een aantal intensieve airbrush sessies om de camouflage af te maken, wat Alclad aluminium (3 tinten) in de mix te gooien en de onderkant van een mooie RLM76 laag te voorzien. Morgen is het waarschijnlijk tijd voor een laagje glans lak.

Beetje uitleg bij de foto's.

De Power Egg is eerst glanzend zwart gespoten en met Tamiya Polishing Compound gepolijst voor een gladde eindresultaat. Eenmaal goed droog en vrij van residu voorzien van drie verschillende tinten Alclad aluminium: motorkap ('cowling') heeft een laag Aluminium gekregen, 'cowl flaps' een laag Polished Aluminium en de ronde kap waar de radiator in zit ('annular cowl') een laag Dark Aluminium vermengd met 1 druppeltje Alclad Transparent Smoke.

Op deze foto is goed te zien dat een deel van de camouflage op het bovenste paneel met uitsparingen voor MG kanonnen is vervangen door een aluminium kleurtje. Ik wijk hier een beetje af van het daadwerkelijk gebruikte materiaal - de 'top cover' was eigenlijk van staal gemaakt. Allicht moet ik dat nog even corrigeren al kan ik mij niet voorstellen dat een een stuk staal onbehandeld op een toestel zou worden gemonteerd.
photo 417697

Voor de onderkant heb ik mijn voorgenomen plan uitgevoerd waarbij de camouflage bij de radiator luchthapper veel verder naar onderen doorloopt conform de foto's. Een andere afwijking van de gepubliceerde profielen, wederom conform de historische foto's, is het doorlopen van de camouflage over de 'leading edge' naar de onderkant toe.
photo 417696

Nog maar 1 maand te gaan en nog zoveel kleine dingen te doen.... Lak, decals, weathering, nog meer lak, landingsgestel, propellers schilderen, extra brandstof tank scratchen, PE ladder vervangen door een zelfgemaakte ladder, uitlaten uitboren en schilderen, finale montage... Ik vergeet vast wel weer iets. Tijd voor een To Do afvinklijstje. :mrgreen:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2017 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, heel mooi...

Die stalen stukken zijn misschien tegen het inbranden. Je kan het een donkerder look geven met grafiet, maar je kan het ook een primerlaag geven met RLM02.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2017 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Een paar foto's van de glanslak laag. Kwaliteit van de foto's is niet geweldig, maar het idee is daar. Een beetje glanslak en de kleuren leven op.
photo 417821
photo 417822

@Silenoz: ik denk dat ik de 'top cover' met rust laat. Hoogstens een matlaag ipv satijn.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Even een paar close-ups. Niet veel bijzonders... Even wat huishoudelijk zaken voltooien en dan weer verder met decals plakken. Mijn beste vrienden voor deze activiteit zijn op de achtergrond van de beide foto's te zien. :brouw:

photo 417950

photo 417949

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Gents, er is een reden waarom ik mijn analyse over de kleuren van de onderkant in het Engels heb geschreven. Zie onder en.... 'Thanks for playing!'
Om hier nog even op terug te komen, ik dacht, voor ik op het Engels overschakelde, gelezen te hebben dat SpeedAs zijn bevindingen integraal op een Engelstalig forum ging delen. Ik had geen zin om alles 2 keer op te schrijven en ben gemakzuchtig op het Engelands overgeschakeld :mrgreen: . (Ik zal het nooit meer doen..... :wink: )

Weer terug naar het heden; Goed te zien dat je de nodige info hebt kunnen achterhalen. Interessant dat je toch gekozen hebt voor een geheel RLM 76 onderzijde, gezien je foto ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat er meerdere kleuren op zitten. Hoewel ik alleen maar Nederlands bouw ben ik toch nieuwsgierig welke info je deze beslissing heeft doen maken, inquiring minds need to know :wink: .

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement