Arjan Ouwendijk schreef:
Jongens,
Jullie weten dat we op een Nederlandstalig forum zitten?? Graag gewoon in het Nederlands verder.
Gr. Arjan
tsjopper bob schreef:
Vond het ook al wat raar. SpeedAS is volgens mij gewoon een ABN-er. Ik heb het idee dat er een 'quote' gebruikt is, welke in het Engels was. Gaat iedereen gewoon verder in het Engels.
Rare jongens die Romeinen....
René
Gents, er is een reden waarom ik
mijn analyse over de kleuren van de onderkant in het Engels heb geschreven. Zie onder en.... 'Thanks for playing!'
-------------------------------
Ik heb in de afgelopen week diverse reacties per mail gehad vanuit alle uithoeken van de wereld met een heleboel interessante info, foto's (ook hi-res), etc. - vragen staat vrij en dat heb ik dan ook gedaan. Wat volgt is een beredeneerde benadering van wat de echte kleuren zijn geweest en waarom op basis van de ontvangen reacties.
Laten wij beginnen met de kleurenschema voor de onderkant:
Code:
1) Gehele onderkant is RLM76, dat zijn dus de velugels, horizontal stabs en onderkant van de romp - Sjaak, jij had gelijk. :)
Dit is in lijn met de andere machines uit deze serie (240111, 240112 en 240114). W.Nr. 240113 was nooit voltooid voor het einde van de oorlog daar deze reparaties onderging na een botsing met een Bf109.
Note: de verschillende kleuren van de panelen waren verklaard door diverse leveranciers welke enkel de panelen leverden. Interessante feit: het schijnt dat er voor de Do335 er in totaal zo'n 83 leverancier de onderdelen leverden waarvan er circa 25 enkel voor de airframe bezig waren.
2) De splinter camo liep veel verder door naar onderen toe, tot aan de luchthapper. Dit is zeer ongewoon, maar wordt verklaard door de diverse RLM inspecties en daaropvolgende "aanbevelingen" voor de camouflage. Die rare donkere vlek op de foto's is geen primer/filler, maar een verse laag groen, zeer waarschijnlijk RLM70 (spinner kleur) of RLM71).
3) Splinter camo liep voor een deel door aan de onderkant van de leading edge. Daar heb ik nu eindelijk mooie foto's van.
4) Deuren van het voorste landingsgestel bak waren zeer waarschijnlijk bare metal.
5) De power egg - dat is dus de hele neussectie inclusief het motorblok - was in zijn geheel bare metal, dus ook de bovenkant. Het gedeelte bij de uitlaten had een deel van de splinter camo erop. Dit moet ik dus corrigeren.
Nu het waarom. Er zijn diverse foto's beschikbaar van een niet al te zachte landingen van een tweezitter. Op deze foto's is echter niet te achterhalen om welke machines(s) het gaat. Er is dus een theorie gaande dat W.Nr. 240112 diverse reparatie heeft ondergaan na een harde landing waarbij het toestel door voorste landingsgestel heen gezakt was. Men gaat dus ook vanuit dat de gehele power egg en de deuren van het voorste landingsgestel bak zo af fabriek vervangen waren zonder ooit te zijn geschilderd.
Ik vind dit een heel aannemelijke theorie cq verhaal en daarom ga ik voor de bovenstaande schema.