Shake schreef:
Weer terug naar het heden; Goed te zien dat je de nodige info hebt kunnen achterhalen. Interessant dat je toch gekozen hebt voor een geheel RLM 76 onderzijde, gezien je foto ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat er meerdere kleuren op zitten. Hoewel ik alleen maar Nederlands bouw ben ik toch nieuwsgierig welke info je deze beslissing heeft doen maken, inquiring minds need to know
.
Sjaak, ik was jou nog een antwoord schuldig mbt de gemaakte kleurkeuzes. Ik vrees dat het geen korte antwoord is... Er zijn namelijk meerdere redenen hiervoor - input vwb foto's, maar ook historische feiten - waarop mijn beslissing heb berust.
1) De A-10 machines welke daadwerkelijk hebben gevlogen zijn conversies van de éénzits uitvoering, de Do335A-0. Deze éénzitters waren af fabriek allemaal geschilderd in hun volledige camouflage.
2) Volgend op de vorige punt. De machines beoogd voor conversie waren uit de W.Nr. 240110 t/m 240125 serie. Hiervan waren de 111, 112 en 114 gereed. De 113 was zwaar beschadigd en onderging reparaties. Conversie van de overige machines waren "work in progress". Als ik dan de periode foto's van deze machines bekijk dan zie ik duidelijk dat de 111 en de 114 een volledige camouflage voeren - alsook de beschadigde 113. Daarom is het aannemelijk dat alle machines uit deze serie geschilderd waren.
3) Waarom een "bare metal" Power Egg? In een eerdere post vermeld dat de 112 hoogstwaarschijnlijk een harde landing heeft beleefd, door zijn neuslandingsgestel is gezakt en de motor heeft beschadigd. Er zijn voldoende, slechte kwaliteit periodefoto's van een niet identificeerbare tweezitter beschikbaar welke door zijn neuslandingsgestel is gezakt. De uitgevoerde reparaties hebben geresulteerd in een installatie van een volledig nieuwe Power Egg welke niet geschilderd was. Dit is speculatief daar geen harde feiten te vinden zijn voor een dergelijk ongeval. Dit is wel de beste verklaring waarom juist de 112 afwijkt van de andere machines uit dezelfde serie en een zeer sterke verklaring waarom een "bare metal" onderkant niet past in het geheel.
4) Waarom RLM76 ipv RLM65? Reden hiervoor is dat de éénzits machines uit de pre-productie serie veel later opgeleverd waren dan de initiële RLM instructie voor het wijzigen van de schemakleuren. Oude RLM65 voorraad was zeer waarschijnlijk opgebruikt voor de productie van de 217 en andere serietoestellen van Dornier.
5) Wat zijn dan de verschillende kleuren panelen op de vleugels? Hier lopen de meningen sterk uiteen. De hi-res periodefoto's van de linkerkant van de 112 laten duidelijk een verkleuring zien - enkel in een 'en profiel' perspectief. In een 3/4 perspectief is de verkleuring beduidend minder tot nagenoeg niet merkbaar. De rechterkant van het toestel (goede foto's van de rechterkant zijn schaars) had deze verkleuringen nauwelijks tot niet. Eén ding staat vast: er is geen eenduidige verklaring voor deze verkleuringen en de kleur is ook niet éénduidig vast te stellen.
Ad 5) Interessant is dat ik wel 1 foto heb gekregen van een close-up van de linkervleugel tijdens de hoofdlandingsgestel assemblage waarop de betreffende panelen te zien zijn als een integraal onderdeel van de vaste vleugelstructuur. Deze panelen hebben een donkere, ruwe uitstraling op de foto waardoor het vermoeden bestaat dat in een beschilderde staat, afhankelijk van de hoek, een eenzelfde kleur als op de andere panelen toch als een verkleuring uitziet. Primer/filler is hoogst onwaarschijnlijk aangezien enkel bij de productiekisten de kiertjes tussen de panelen werden behandeld voor betere aerodynamische prestaties. De Do335A-0 is een pre-productie serie waar dit niet was gedaan.
6) Ter afsluiting. Ik heb naast foto's van de tweezitters (waaronder ook de 112) ook enkele foto's gehad van éénzits pre-productie machines om antwoord te geven op de donkere streep onderaan de “leading edge” van de vleugel. De close-ups laten duidelijk zien dat dit de splinter camouflage is welke naar de onderkant doorloopt. Op deze foto's is ook goed te zien dat de kisten af fabriek in de glanslak werden gezet - wederom voor betere aerodynamische prestaties. Dit is iets om rekening mee te houden voor de finale afwerking van mijn model.