Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 aug, 2017 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Shake schreef:
Weer terug naar het heden; Goed te zien dat je de nodige info hebt kunnen achterhalen. Interessant dat je toch gekozen hebt voor een geheel RLM 76 onderzijde, gezien je foto ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat er meerdere kleuren op zitten. Hoewel ik alleen maar Nederlands bouw ben ik toch nieuwsgierig welke info je deze beslissing heeft doen maken, inquiring minds need to know :wink: .


Sjaak, ik was jou nog een antwoord schuldig mbt de gemaakte kleurkeuzes. Ik vrees dat het geen korte antwoord is... Er zijn namelijk meerdere redenen hiervoor - input vwb foto's, maar ook historische feiten - waarop mijn beslissing heb berust.

1) De A-10 machines welke daadwerkelijk hebben gevlogen zijn conversies van de éénzits uitvoering, de Do335A-0. Deze éénzitters waren af fabriek allemaal geschilderd in hun volledige camouflage.

2) Volgend op de vorige punt. De machines beoogd voor conversie waren uit de W.Nr. 240110 t/m 240125 serie. Hiervan waren de 111, 112 en 114 gereed. De 113 was zwaar beschadigd en onderging reparaties. Conversie van de overige machines waren "work in progress". Als ik dan de periode foto's van deze machines bekijk dan zie ik duidelijk dat de 111 en de 114 een volledige camouflage voeren - alsook de beschadigde 113. Daarom is het aannemelijk dat alle machines uit deze serie geschilderd waren.

3) Waarom een "bare metal" Power Egg? In een eerdere post vermeld dat de 112 hoogstwaarschijnlijk een harde landing heeft beleefd, door zijn neuslandingsgestel is gezakt en de motor heeft beschadigd. Er zijn voldoende, slechte kwaliteit periodefoto's van een niet identificeerbare tweezitter beschikbaar welke door zijn neuslandingsgestel is gezakt. De uitgevoerde reparaties hebben geresulteerd in een installatie van een volledig nieuwe Power Egg welke niet geschilderd was. Dit is speculatief daar geen harde feiten te vinden zijn voor een dergelijk ongeval. Dit is wel de beste verklaring waarom juist de 112 afwijkt van de andere machines uit dezelfde serie en een zeer sterke verklaring waarom een "bare metal" onderkant niet past in het geheel.

4) Waarom RLM76 ipv RLM65? Reden hiervoor is dat de éénzits machines uit de pre-productie serie veel later opgeleverd waren dan de initiële RLM instructie voor het wijzigen van de schemakleuren. Oude RLM65 voorraad was zeer waarschijnlijk opgebruikt voor de productie van de 217 en andere serietoestellen van Dornier.

5) Wat zijn dan de verschillende kleuren panelen op de vleugels? Hier lopen de meningen sterk uiteen. De hi-res periodefoto's van de linkerkant van de 112 laten duidelijk een verkleuring zien - enkel in een 'en profiel' perspectief. In een 3/4 perspectief is de verkleuring beduidend minder tot nagenoeg niet merkbaar. De rechterkant van het toestel (goede foto's van de rechterkant zijn schaars) had deze verkleuringen nauwelijks tot niet. Eén ding staat vast: er is geen eenduidige verklaring voor deze verkleuringen en de kleur is ook niet éénduidig vast te stellen.
Ad 5) Interessant is dat ik wel 1 foto heb gekregen van een close-up van de linkervleugel tijdens de hoofdlandingsgestel assemblage waarop de betreffende panelen te zien zijn als een integraal onderdeel van de vaste vleugelstructuur. Deze panelen hebben een donkere, ruwe uitstraling op de foto waardoor het vermoeden bestaat dat in een beschilderde staat, afhankelijk van de hoek, een eenzelfde kleur als op de andere panelen toch als een verkleuring uitziet. Primer/filler is hoogst onwaarschijnlijk aangezien enkel bij de productiekisten de kiertjes tussen de panelen werden behandeld voor betere aerodynamische prestaties. De Do335A-0 is een pre-productie serie waar dit niet was gedaan.

6) Ter afsluiting. Ik heb naast foto's van de tweezitters (waaronder ook de 112) ook enkele foto's gehad van éénzits pre-productie machines om antwoord te geven op de donkere streep onderaan de “leading edge” van de vleugel. De close-ups laten duidelijk zien dat dit de splinter camouflage is welke naar de onderkant doorloopt. Op deze foto's is ook goed te zien dat de kisten af fabriek in de glanslak werden gezet - wederom voor betere aerodynamische prestaties. Dit is iets om rekening mee te houden voor de finale afwerking van mijn model.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2017 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Alex. Afgaand op de door jou geplaatste foto was ik ervan overtuigd dat er verschillende kleuren op de onderkant zaten. Je keuze voor een egaal RLM 76 onderzijde is, door gebruik te maken van verschillende bronnen en foto's, goed onderbouwd. Daar hou ik wel van :D .

Succes met de laatste loodjes!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2017 0:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je wel Sjaak! Het was even wat werk geweest, maar gedegen onderzoek loont voor diegene wie een historisch zo accuraat mogelijke model wil neerzetten. Over historische nauwkeurigheid gesproken. Ik heb in een eerdere post geschreven dat de top panel van de Power Egg van staal was en dat daarmee een aluminium kleur niet correct was. Ik bleef mij er zo aan storen dat ik uiteindelijk ook dit stukje van de kist onderhanden heb genomen. Daarover zo meer...

Allereerst heb ik vandaag eens beide propellers onder handen genomen.
photo 418401
photo 418404

Na een laagje glanslak en wat frummelen met de decals heb ik besloten om de stalen "top cover" van een laagje RLM grijs te voorzien - gelijk aan de kleur van onder andere de "gear bays".
Afplakken, spuiten en aflakken als voorbereiding op de pin wash....
photo 418403

Zo staat de kist er nu bij. Rechter vleugel heeft inmiddels een pin wash gekregen alsook de Power Egg.
photo 418402

Naast de pin wash krijgt deze kist milde roetsporen bij de uitlaten alsook een roetspoor bij een ventilatiegat net achter de instructeur cockpit. Meer dan dat wordt het niet daar deze kist in deze schema niet veel gevlogen heeft.

Mijn trouwe To Do lijstje:
Code:
1) Pin wash afmaken, met zijdeglans aflakken, roetsporen aanbrengen, MGs in de top cover schilderen.
2) Brandstoftank in het bommenruim op vorm brengen en schilderen.
3) "Nose gear bay" deuren in aluminium kleur spuiten.
4) Laatste onderdelen van het landingsgestel schilderen.
5) "Air stair" uit PS bouwen - die van Eduard PE is te plat en ook niet rond te krijgen.
6) Masking eraf en finale assemblage.
7) "Retainer" draden - ofwel de ouderwetse 'soft close' - maken en bij de cockpitkappen installeren.
8) Uitlaten uitboren en schilderen.
9) Finale foto's maken.


Dan ben ik zo compleet denk ik maar...

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2017 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wat denk je Alex, ga je het redden? Het ziet er al heel mooi uit en de finish lijkt in zocht zou ik denken. Zijn er alweer wat punten van de to-do-list afgevinkt?

Succes in ieder geval.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
FokkerFan schreef:
Wat denk je Alex, ga je het redden? Het ziet er al heel mooi uit en de finish lijkt in zocht zou ik denken. Zijn er alweer wat punten van de to-do-list afgevinkt?
Succes in ieder geval.
Dank je wel Ingmar! Jazeker, best veel kleine puntjes weggewerkt - zelfs een paar welke ik eerst over het hoofd heb gezien.

Dit wordt het laatste hoofdstuk in de Do335-A10 saga. Ik heb een paar zaken geparkeerd dan wel niet uitgevoerd.
1) brandstoftank voor in het bommenruim - er is in de B-serie kit van Tamiya een dergelijke tank aanwezig. Kwestie van deze kit aanschaffen en gebruiken in een dio. Erin hangen lijkt mij bij nader inzien zinloos omdat je dat toch niet ziet. Dio waarin grondpersoneel deze brandstoftank aanhaakt om erin te hijsen is iets leuker en voor later.
2) "Retainer" draden heb ik achterwege gelaten om diverse redenen. Ziet te grof en daarmee niet mooi uit, is heel fragiel, heb geen interne frame in de canopies, etc, etc, etc.

Van alle punten is het volgende nog interessant om te zien. PE trap van Eduard is gewoon plat, dus weg ermee.
photo 419695
photo 419696

Finito la comedia!
Dan de finale foto's. Heb mijn best gedaan, maar je kunt zien dat fotografie niet in mijn CV zal voorkomen. Anders dan dat rest mij nog u allen te bedanken voor het meedenken, informatie insturen en gewoon een bezoekje brengen aan deze topic. :brouw:
Veel kijkplezier!

photo 419680
photo 419681
photo 419692
photo 419678
photo 419690
photo 419686
photo 419694
photo 419685
photo 419691
photo 419682
photo 419679
photo 419688
photo 419687
photo 419689
photo 419697
photo 419683
photo 419684

Deze Fiat heeft met zo'n formidabele buurman niets meer te vrezen.
photo 419693

Goed, op naar mijn volgende project.
photo 419698

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Erg "scherp" gebouwd Alex !!! En daar houdt Ruudje wel van. :wink:
Succes met je Spit.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 4:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Zeker scherp! Mooi hoor. En als je inzoomt blijven de details overeind, prachtig. Bruut en subtiel tegelijk!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 7:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Schitterend model in alle aspecten! Trots model.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 8:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
schitterend gedaan...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Boeg...... dat is zeker een heel mooi model geworden, en mooi in de verf gezet.......petje af...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement