Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 1:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Let op! De kit is een A-10, niet een A-12 zoals Tamiya dit vermeldt. Meer info verderop in deze post.

photo 402648

Inleiding
Het is bijna 1 maart en daarom dus tijd om een topic aan te maken voor mijn brouwverslag. Na een "uitstapje" naar de wereld van civiele toestellen in een veel kleinere schaal ben ik wel toe aan een rare WW2 kist in 1:48. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Dornier Do335A-10 - een rasechte trainer. De Do335 is over het algemeen goed bekend en de complete geschiedenis kun je onder andere op de volgende sites rustig nalezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_335
http://www.airpages.ru/eng/mt/do335_01.shtml

Geschiedenis van de tweezits Do335
De A-10 is niet de enige tweezits versie van de Do335. Om de geschiedenis van dit toestel is beter te begrijpen moeten wij toch even naar de ontwikkeling van het toestel kijken.
De eerste tweezits Do335 was feitelijk een modificatie van een bestaande A-0 pre-productie toestel. Dit was de Do335 V-10 (V=Versuchs ofwel prototype) nachtjager. De productieversie hiervan was de A-6. Voor betere bewapening en minder luchtweerstand werd de B-6 ontworpen waarbij de grote "bochel" voor de tweede cabine werd verzonken in de romp. De V-10, A-6 en B-6 waren allemaal bewapend, uitgerust met diverse versies van FuG radarsystemen en hadden geen dubbele bediening. Daarmee zijn deze versies geen trainers.

De V-10 en A-6 zagen verder hetzelfde uit als de A-10. Zie onderstaande plaat van HK Models voor een impressie hoe de B-6 uit had gezien.
photo 402647

Daar de Do335 een innovatief en bijzonder toestel was heeft RLM de opdracht gegeven om een trainer te bouwen. Je kunt waarschijnlijk al raden dat de V-10 en A-6 een basis hadden gelegd voor een dergelijke toestel. Er werden twee prototypen gebouwd, te weten de V-11 (A-10) en V-12 (A-11) gebaseerd op de A-0 en de A-1 airframe respectievelijk. De verschillen in deze versies waren onder andere de motoren - A-0 had een DB603A-2 en A-1 had een DB603E-1. Dit leverde de A-1 en daarmee de A-11 welgeteld 50PK meer per motor. Beide toestellen hadden dubbele bediening.

Revisie van dit stuk:
Na wat diepgaande onderzoek, met dank aan Sjaak voor informatie alsook Valiant Wings met hun fantastische boek over de 335, kan ik melden dat deze kit niet een A-12 is. De reden hiervoor is dat de A-12 een beoogde trainer conversie van de B-6 is. De B-6 was uitgerust met Jumo 213 motoren met als het meest prominente visuele verschil de luchthappers voor de turbo chargers. Voor een Jumo 213 uitgeruste toestel is dat voorin rechts en achterin links. De DB toestellen hadden dit precies andersom. De beoogde conversie van de B-6 naar de A-12 is zeer waarschijnlijk nooit uitgevoerd.

Specifiek voor de A-10, dit betreft een conversie van van de A-0 pre-productie toestellen (W.Nr. 240110 t/m 240125). Daar vallen de 240111 en 240112 ook onder. Bij de conversie is de bewapening niet uit de toestellen gehaald waar het in zat. Van de W.Nr. 240112 gelooft men dat deze bewapend was. Tegen het einde van de oorlog slechts drie A-10 trainers gereed (111, 112 en 114 - 113 was zwaar beschadigd na een incident met een Bf-109) en behoorlijk wat A-10 trainers zo goed als gereed.

Zoals jullie kunnen zien is de kit van Tamiya dus geen A-12, maar een A-10. Specifiek voor dit draadje, ik wil W.Nr. 240112 bouwen daar deze een hele 'rijke' historie heeft. Daar dit een A-10 klopt de beschildering, zoals aangegeven door Tamiya, ook niet. Het toestel had op zijn minst een bare metal 'power egg' en zeer waarschijnlijk ook een bare metal onderkant. Dit gaat nog enige onderzoek vergen.

Note voor 'power egg': heel veel onderdelen voor de Do335 werden als prefab onderdelen geleverd, klaar voor de installatie op een airframe. De motor werd inclusief de gehele radiator installatie en beplating geleverd. Dit is de 'power egg'.

Interessant om te weten - De Do335 had als enige toestel in WW2 een schietstoel. Voor additionele veiligheid tijdens het gebruik van de schietstoel werden de achterste propeller en de kielvlakken middels springstof van het toestel afgeworpen. Geen van de trainers had echter een schietstoel voor de instructeur voorzien vanwege een tekort aan (bouw)materialen.

Tegen het einde van de tweede wereldoorlog is het vliegveld Oberpfaffenhofen door US Army veroverd. Daarmee was het verlies van de belangrijkste fabriek van Dornier waar de Do335 werd gebouwd een feit. Daarbij werden diverse toestellen buit gemaakt waaronder ook de trainers. De V-13 (B-1) werd aan de Fransen gegeven. De V-11 (A-10) werd aan de Engelsen gegeven. De Amerikanen hebben de A-10 in eerste instantie zelf gehouden. Op 1 toestel na zijn alle Do335 toestellen tijdens uitvoerig testen verloren gegaan.

Bouwplannen
Ik heb in de afgelopen week mijn tijd besteed aan het bestuderen van alle voorhanden materialen (foto's, schaaltekeningen, schematekeningen, etc.) en de vergelijking maken met de kit van Tamiya. De kit is accuraat en heeft de meeste details welke ik graag terug wil zien in mijn model. Er zijn slechts een paar aanpassingen nodig zoals het uitboren van de uitlaten (4x6) alsook hier en daar wat leidingen aanleggen. Een derde aanpassing vereist iets meer tekst en uitleg.

De eenzits Do335 had een gigantische brandstoftank direct achter de cabine. Deze brandstoftank werd in de tweezits versie verwijderd om plaats te maken voor een instructeurs- dan wel radaroperatorcabine. Bij de diverse uitvoeringen van de tweezits versie werd een schrijnend brandstoftekort op diverse manieren opgelost. De twee belangrijkste oplossingen waren:
    1) droptanks onder de vleugels;
    2) een extra brandstoftank in het bommenruim van het toestel;

Dit zag er ongeveer zo uit (geel=tweede cabine, oranje=kleinere brandstoftank, licht blauw=extra brandstoftank in het bommenruim):
photo 402649

Extra brandstoftank in het bommenruim wil ik dus gaan scratchen waarbij de luiken openstaan en de tank zichtbaar is. Dit is een significante "feature" van de tweezitters.

De kit
Deze kit heb ik jaren geleden in Zwitserland gekocht voor maar liefst 55 Franken. Mooie verassing bij het openen van de doos - een setje Eduard metaal. Deze had ik kennelijk ook jaren geleden gekocht en in de doos gelegd met een vooruitziend oog. Dank u Brouwspook! :)
photo 402636
photo 402635
photo 402637

Even voor de grap een Fiat Cr.42LW op de paint guide (op schaal) gezet ter vergelijking. Dit gaat een grote kist worden.
photo 402638

The nightmare
Ik weet niet welke modelbouwgoden ik boos heb gemaakt, maar de kit is een regelrechte ejector pin mark nightmare. Ziet uzelf maar!

photo 402642
photo 402640
photo 402639
photo 402641

Oei Alex, waar ben je aan begonnen...?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op wo 30 aug, 2017 0:37 am, in totaal 19 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Nou Alex aan een kit die geweldig bouwt. Die paar ejector marks doen daar niks aan af dat is een klusje van niks. Heb hem ooit ook eens gebouwd en ik vind het een van de betere kits.

Succes!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Een originele keuze! En ook leuk dat je die brandstoftanks zelf gaat maken.
Ik ben heel benieuwd hoe dat er uit komt te zien.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 1:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Knetterik schreef:
Heb hem ooit ook eens gebouwd en ik vind het een van de betere kits.

Hoi Erik, dit had ik van Tamiya niet verwacht. Ik ben nog eens mijn andere Tamiya kits nagelopen en die hadden hier geen last van.
Ben ik even benieuwd of jouw kist ook zoveel ejector pin marks had. Het kan zijn dat dit een laatste van de serie doos is geweest. Malmoeiheid e.d.

Hoe dan ook, dit gaat de pret niet drukken. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Dat is zeker waar, het is niet iets wat je van Tamiya verwacht. Maar de pasvorm compenseert hier weer voor. Die is perfect. Ik heb geloof ik nergens putty o.i.d. gebruikt.

In ieder geval veel plezier met deze Dornier!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Misschien veel uitstoters, maar niettegenstaande een mooi vliegtuig...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2017 0:59 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Een hele leuke inzending!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 1:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Here we go! Ik heb maar eens een begin gemaakt met de cockpits. Niet veel bijzonders: plaats gemaakt voor een PE panel en wat bedrading voor de metertjes aangebracht gevolgd door een testfit.
Passing is inderdaad wat ik van Tamiya gewend ben, gewoon perfect tot zover.

The Matrix Sentinels :)
photo 403362
photo 403361

Naar eigen smaak "ingebonden". Wel enigszins logica gebruikt, bijvoorbeeld de instrumenten voor de motor zijn in 1 kabelboom geland, de Basic T + 2 in een andere, etc.
photo 403360
photo 403363

Testfit. Ik heb hier en daar nog wat looddraadjes in te korten en te verbergen achter de panel. Ik neem deze moeite daar de Do335 geen glare shield had en de de achterkant van het instrumentenpaneel zichtbaar was.
photo 403364
photo 403365

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Dat is een leuke detail toevoeging, die heb ik destijds achterwege gelaten.

Overigens wil ik je even wijzen op deze uitgave;

http://www.valiant-wings.co.uk/airframe--miniature-no9-1863-p.asp

De nieuwste Airframe & Miniature uitgave van Valiant wings. Ben zelf in het bezit van de Bf-109 en Me-262 uitgaves en ik verwacht dat deze 335 uitgaven net zo "onmisbaar" is voor de modelbouwer. Profiel tekeningen, geschiedenis van de versies, detail foto's en reviews/bouw verslagen van verschillende 335's.

Wellicht is het wat voor je..


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je wel Erik! Ik ga straks na het werk even bij LHS langs - zit er slechts 400 meter vandaan. Zij hebben deze nog op vorraad. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement