Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2017 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Hallo medebrouwers,

Ook ik ga deelnemen aan de groepsbouw "trainers". Mijn favoriete trainertje is de T-38. Een geweldig mooi en efficiënt toestel waar menig piloot zijn/haar eerste straaljager-uurtjes op heeft gemaakt.

De T-38 werd midden jaren 50 van de 20e eeuw ontworpen als lesvariant op de N-156, een lichtgewicht jachtvliegtuig. Het vliegtuig werd ontwikkeld door de Northrop Corporation en hoewel de USAF destijds totaal geen behoefte had aan een lichtgewicht jager, bestond wel interesse in het toestel als trainer ter vervanging van de zwaar verouderde Lockheed T-33.
Er werden 3 prototypen gebouwd, waarvan het eerste op 10 maart 1959 vloog. Het toestel werd snel in gebruik genomen en in 1961 begon de officiële productielijn. Op 17 maart 1961 werd het vliegtuig officieel in gebruik genomen. De productie van T-38’s ging door tot 1972. In totaal werden 1.200 exemplaren afgeleverd. Volgens statistieken hebben ca 50.000 militaire vliegers een aanvullende conversiecursus in een T-38 gevolgd.
Bron: Wikipedia

Van de 1/48 T-38A variant van Sword heb ik al enkele exemplaren gemaakt. Nu is het 1/72 zusje aan de beurt.

Onderstaand alvast de foto's van het kitje.

photo 402094

photo 402095

photo 402096

photo 402097

photo 402098

Mooie complete multimedia kit met resin en PE. Dit gaat vast en zeker iets moois worden, net als de 1/48 modellen van Sword.
Nu maar wachten tot ik mag beginnen.... :D

Greetz,
Peter


Laatst bijgewerkt door ice315 op ma 24 jul, 2017 12:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2017 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooie kit met die resin en die PE.
Ik ben geen expert, maar de T-38 lijkt heel erg op de NF-5B die bij de KLu heeft gevolgen.
Zijn er veel verschillen tussen die twee?

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2017 14:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie kit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2017 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Saab 900 schreef:
Ik ben geen expert, maar de T-38 lijkt heel erg op de NF-5B die bij de KLu heeft gevolgen.
Zijn er veel verschillen tussen die twee?

Als ik het goed begrijp is de T-38 Talon een toestel dat niet kan worden voorzien van (oefen)bewapening, de NF-5B kon dat wel. Daardoor is de NF-5B ook te gebruiken als diensttoestel met scherp, in tegenstelling tot de T-38 Talon. Een andere versie van de T-38 Talon, de AT-38 Talon (of zoals de kit hierboven T-38C), is wel uit te voeren met oefenbewapening.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2017 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Saab 900 schreef:
Mooie kit met die resin en die PE.
Ik ben geen expert, maar de T-38 lijkt heel erg op de NF-5B die bij de KLu heeft gevolgen.
Zijn er veel verschillen tussen die twee?
Op het eerste gezicht lijken de toestellen inderdaad erg veel op elkaar, maar bij nadere beschouwing zijn er toch de nodige verschillen. Zo is de vleugelvorm anders, heeft de NF-5B een remparachute en is de avionica beduidend anders. Als ik van de week tijd heb kom ik hier wat uitgebreider op terug (als het iemand interesseert.... :mrgreen: )

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2017 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Ondanks dat de T-38 en F-5B broertjes (zusjes?) zijn van elkaar, zijn er inderdaad enkele wezenlijke verschillen met 'onze' NF-5B's. De meest in het oog springende zijn de vleugelvorm, de leading edge flaps (LEF's), de louvre deuren aan beide zijden van de romp en de mogelijkheid om bewapening/brandstoftanks onder en aan de vleugels te monteren. De NF-5B is een volwaardige jacht-bommenwerper terwijl de T-38 primair een lestoestel is, waarbij alleen onder de romp oefenbewapening is op te hangen (AT-38A en T-38C).
Intern zijn er meerdere verschillen, o.a. te vinden in de bekabeling en avionics.

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2017 22:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Altijd leuk aanvullende info.
Het model ziet er ook erg mooi en verzorgd uit, een hele verbetering, want de oude Hasagawa kit was wel erg gedateerd.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 0:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Kan aan mijn gehoor liggen maar, ik hoor iemand NASA in de verte roepen... :mrgreen:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
NASA...??? Wie weet.......
Het wordt wel iets anders dan die saaie grijze exemplaren waar de USAF nu mee vliegt....
Maar eens kijken welke decals ik op de kop kan tikken. Vind die van de USNTPS wel fraai.
Hoop dat ze nog ergens te verkrijgen zijn.....

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 8:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 20:48 pm
Berichten: 127
Woonplaats: gouda
Leuk toestel!

_________________
eigenlijk een modeltreinbrouwer, die ook wel van een vliegtuigje brouwen op z'n tijd houdt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement