Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2017 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dat chroom zit er mooi glanzend op.

Ik heb jouw bouw een beetje in stilte gevolgd maar mijn complimenten het wordt weer een super net en mooi toestel met zorg en aandacht voor detail gemaakt.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2017 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het zoet er wederom goed uit. Wel typisch dat ook jij problemen ondervindt met de dayglow decals. De provost heeft met hetzelfde probleem te kampen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Supernetjes VJ, je inspire is zeker fraai spul.
Op het moment heb ik voor dit soort kleine dingen molotow liquidchrome ontdekt effe stiften en klaar :wink:
Ik denk dat jij dat ook wel wat vind!!
Ik moet zeggen dat ik dit wel de fraaiste kist vind die je tot nu toe laat zien, ga zo door 8)

Groetjes en werk ze morgen ik sta pas zaterdag weer standby,

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Hij is af; de Morane-Saulnier MS.760B Paris II

photo 413582
In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morane Saulniers MS .760B's voor jettraining. Dit is de laatste van de reeks: s/n 108 PH-MSX, gebouwd in 1964.

photo 413576
En dit heb ik gemaakt van de AeroFile kit. Op detailniveau zijn er altijd kleine dingen die anders kunnen of hadden gemoeten, maar in mijn ogen is hij af.

photo 413579

photo 413577

photo 413572

photo 413571
Met de kap gesloten. Deze ligt gewoon los op het model.

photo 413569

photo 413570

photo 413573

photo 413574

En de details:
photo 413575

photo 413578

photo 413580

photo 413581
En dit is s/n 108 heden ten dage. De kist heeft de tand des tijds overleefd en is nu eigendom van ene Kevin Knutsen uit Phoenix. Het bewijs van luchtwaardigheid is momenteel geldig tot 31 juli 2018, dus hij kan nog even mee.

C'est une dame
De heren die met dit toestel aan de RLS werden opgeleid zullen inmiddels allemaal wel met pensioen zijn. Immers, de Paris-Deux van de RLS werden in 1973 vervangen door de Cessna Citation. Overigens zijn het niet alleen heren die met de Paris-Deux werden opgeleid. In 1972 haalde Marlies Verkaik (toen 17) uitgebreid het nieuws: zij was het eerste meisje dat aan de RLS de opleiding tot verkeersvlieger ging volgen. Na haar opleiding trad ze bij de KLM in dienst, waarna journalisten daar de deur plat liepen voor interviews en fotosessies. Ze durfde niet te weigeren omdat er inmiddels een sfeer was ontstaan van: "We hebben je geaccepteerd en dan ben je ook van ons". De gevolgen van het 'eerste meisje' zijn, legden zo'n grote druk op Marlies, dat ze na een driejarig dienstverband in 1981 met vliegen stopte. Dat is triest. Gelukkig zijn vrouwen in de (westerse) cockpit anno 2017 volledig geaccepteerd.

Morane via SEEMS en SOCATA naar DAHER
Morane-Saulnier werd in 1962 gekocht door de Franse vliegtuigbouwer Potez (die ook de Fouga Magister produceerde) en veranderde haar naam in SEEMS: Societe d'Exploitation des Etablissements Morane-Saulnier. Deze titel stond ook vermeld op de staartvlakken van de RLS Paris-Deux.
Vanaf 1966 werden de civiele toestellen ondergebracht bij SOCATA: Societe de Construction d'Avions de Tourisme et d'Affaires, dat later deel is gaan uitmaken van Aérospatiale en uiteindelijk de Airbus Group.
Sinds 2008 zijn de fabrieken eigendom van DAHER en produceert men er de succesvolle Daher-Socata TBM 900, waarbij de ‘TB’ verwijst naar de stad Tarbes, waar sinds de oprichting door Raymond Saulnier in 1911 de fabriek staat en de ‘M’ naar de Amerikaanse vliegtuigbouwer Mooney waarmee het TBM project in 1987 van start ging. Toen Mooney zich kort daarna vanwege financiële problemen uit het project moest terugtrekken werd de ‘M’ behouden (onofficieel) ter ere van de luchtvaartpioniers Robert en Léon Morane.

Ce n'est pas une dame
Al in 1958 introduceerde Beechcraft de ‘Beech MS760’ in de VS als ‘s werelds eerste Very Light Jet. Het verhaal gaat dat toen de weduwe van Walter Beech, Olive Ann Beech (die de leiding van het het bedrijf had overgenomen) het trapje zag waarmee je in en uit de MS.760 moest klimmen, ze heeft gezegd: “no self-respecting woman would climb into an airplane that way”. Daarna bestormde William Lear met met zijn 'Learjet' met succes de VIP-jet markt en was het met de Amerikaanse plannen voor de MS.760 gedaan.

Sinds 2009 werd een geüpgrade MS.760 in de VS aangeboden door JetSet International Ltd (Bermudaans/Franse holding in eigendom van de Canadeese investeerder Edward Furtak). De neussectie is bij de meeste operationele toestellen in 2017 al vervangen voor de ‘long nose’, wat het toestel een sportiever uiterlijk geeft. Het plan was om ook de motoren te vervangen en het toestel een glass cockpit te geven, maar zover is het nooit gekomen. De site van JetSet is inmiddels uit de lucht, maar Furtak probeert nu de MS.760 in China (Fujian) van de grond te krijgen met de Hong Kong-based MS760 Aviation Group Limited.

Niet geslaagd als VLJ
De Paris heeft (tot nu toe) dus geen succes gehad op de particuliere markt. Het toestel vloog dan wel gemakkelijk en was redelijk eenvoudig te onderhouden, maar het was ook behoorlijk under powered met tegelijk hoge operationele kosten. De Marboré motoren zijn rated op 1760 pond stuwkracht bij take-off (3.9 kN of 880 pond elk bij maximale statische stuwkracht op zeeniveau). Het maximale startgewicht was 4 ton of te wel 8820 pond wat resulteert in een stuwkracht-gewichtsverhouding (thrust-ratio) van 0,2. De concurrerende Learjet 23 (1960) had dezelfde performance met één motor uit! Ter indicatie: als de thrust-ratio 1 is, kan een toestel loodrecht klimmen zonder snelheidsverlies.

De Paris kan 330 knopen vliegen en dat is hard. Maar dit lukte alleen in ijle lucht. Op lagere hoogte kwam de snelheid niet boven de 280 knopen en dat kostte ook nog eens sloten brandstof. Dit ligt mede aan het beperkte rendement van de (straight) turbojet motor versus moderne (bypass) turbofan motoren. Met een verbruik van 400 liter per uur per motor werd de geadverteerde 1500 NM range dan ook nooit gehaald. Eerder lag het realistische IFR bereik op de helft daarvan, als men tenminste niet met compleet lege tanks wilde aankomen.

De moderne tegenhanger van de MS.760 Paris-Deux, de TBM-900 single engine turboprop vliegt met een vergelijkbare belading wel 1500NM (IFR range) en haalt een kruissnelheid van 330 knopen. Daarbij verbruikt het toestel grofweg 250 liter kerosine per uur. Het mag duidelijk zijn dat toen brandstof nog niets kostte de Paris het moest afleggen tegen de Learjet (waar een dame wél fatsoenlijk in en uit kon stappen) en dat in moderne tijden de ‘Near-Jets’ zulke efficiënte turboprop motoren hebben, dat ze qua performance niet meer onder doen voor VLJ’s, maar dan wel tegen veel lagere operationele kosten.


:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig, kleurrijk gebakje op de plank.

Met dit weer: :brouw: :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 19:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Strak hoor daar kan je trots op zijn 8)
Er staat trouwens in Tarbes/Lourdes een hele fraaie MS op een paal https://www.jetphotos.com/photo/8534313

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Geweldig mooi resultaat, en erg ''strak in het pak'' ik heb er ook over zitten denken om deze aan te schaffen maar ik bedank daar toch voor.
Wat een werk om een zo'n knap resultaat neer te zetten, deze is een brug te ver voor mijn ''skills'' en geduld.
Diepe buiging en ik neem mijn hoge hoed er voor af...... :brouw:

Gerhard


Laatst bijgewerkt door SNAFU op vr 04 aug, 2017 4:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 19:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Een prachtige aanvulling voor de galerij en je vitrien!
Geef em een mooie plek!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2017 6:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Fraai resultaat. Echt een aanwinst.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2017 7:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Zeer mooi resultaat, je moet goed kijken bij de foto's of het niet de echte is. Petje af!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement