Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat leuk om eens mee te doen met een groepsbouw. Sommige deelnemers hebben een puur militaire kist, sommige een civiele trainer. Ik doe mee met een cross-over: De Morane Saulnier MS.760 Paris II. Oorspronkelijk een militaire trainer (wat ze ook bleef tot 2007) maar ook de leskist van een hele generatie verkeersvliegers opgeleid aan de Rijksluchtvaartschool (RLS). En de eerste Very Light Jet (VLJ) privé jet in gezinsmiddenklasser-opstelling.


photo 401534

AeroFile is één van de kleine merken injection model kits geproduceerd door José Fernandez. Begin jaren ’90 bracht deze een aantal modellen in 1/72 op de markt onder de naam AeroFile. Fernandez is eigenaar van modelbouw winkel TMA op de Rue Claude Decaën in Parijs en bracht sinds de jaren ’70 diverse kleine modelreeksen uit onder de namen Eurokit, Eurovac en Azur (in samenwerking met de Tsjechische producent MPM).
De TMA winkel is open op vrijdag en zaterdag (een gezellig opstapeling van honderden modelbouwdozen) en sinds 2000 legt Fernandez zich vooral toe op het uitgeven van luchtvaartbladen, zoals ‘Ciel de Guerre’, ‘Ailes Françaises’ en het blad TMA/Air Magazine, gespecialiseerd in luchtvaart historie.

photo 401530
photo 401532
photo 401531
photo 401533
Het model is dan ook wat je mag verwachten van een kleine particuliere producent; er is ruimte voor verbetering. Details kloppen niet overal, de romp is wat krom en dat komt te pasvorm niet ten goede en er is veel sprue. Kortom; een leuk project!


photo 401527

Begin jaren ’50 werd de MS.755 Fleuret ontwikkeld als tweezits militaire jet-trainer. De voorkeur van de Arme De L'air ging uiteindelijk naar de Fouga CM.170 Magister. Daarna werd een vierzits variant ontwikkeld onder de naam MS.760 Paris, in een voor straalvliegtuigen unieke 2+2 stoelopstelling. Het prototype vloog in 1954 en spoedig bleek het toestel over uitstekende stabiele vliegeigenschappen te beschikken. Daarop besloten zowel de Franse Luchtmacht als de Marine het toestel te bestellen voor verbindingsdoeleinden. In 1961 werd een ge-upgrade versie gelanceerd; de Paris II, voorzien van krachtigere motoren, tip tanks voor een groter bereik, airconditioning en meer bagageruimte. Er is zelfs een prototype gebouwd (dat nog bestaat) van een zeszits variant ‘Paris III’.

Morane-Saulnier heeft 116 modellen I en II gebouwd en één model III. Daarnaast zijn nog eens 36 stuks gebouwd onder licentie in Argentinië bij FMA. 28 toestellen gingen direct naar de particuliere markt, maar de meeste toestellen droegen jaren lang een militair uniform. Tot en met 1997 hebben de meeste toestellen dienst gedaan bij de Franse Luchtmacht (33 stuks), Franse Marine (14 stuks), Braziliaanse Luchtmacht (30 stuks) en als trainer bij de Argentijnse luchtmacht (12 + 36 door FMA gebouwde exemplaren). Er zijn 153 airframes gebouwd (eigenlijk 155, maar de nummers 109 en 110 zijn nooit afgebouwd en opgeleverd) waarvan er in 2017 nog 21 luchtwaardig zijn.


photo 401528

Het typecertificaat van de MS.760, inclusief gereedschappen, onderdelen, technische plannen en tekeningen zijn in 2009 verkocht aan JetSet International Ltd, even als 35 airframes, waarvan er 31 nog luchtwaardig gemaakt kunnen worden. Het plan was om de toestellen, voorzien van nieuwe Williams motoren, glass cockpit en high speed nose cone, een tweede jeugd te geven als goedkope en betrouwbare VLJ. Voor iets meer dan een half miljoen US dollar kocht je een vierpersoons jet die 740 km/u vliegt over 2300 kilometer. Er is zelfs een heus Aerobatic team opgericht om het toestel te promoten op airshows. Op een aantal verkochte toestellen na, was het geen succes en de site van JetSet is inmiddels uit de lucht.

Paris-Deux in Nederland
Op 1 januari 1946 werd op Gilze Rijen de RLS gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Vanwege de drukte op Gilze Rijen, waar inmiddels ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers, verhuisde de RLS in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en tweemotorige Beechcraft D-18S voor de eindopleiding. De Tiger Moths en de Harvards werden in de jaren ’60 vervangen door de SAAB Safir; het onderwerp van Scale72Modelking1984.

In 1960 besloot de Nederlandse overheid dat vliegers die afstudeerden aan de RLS ervaring moesten opdoen op straalvliegtuigen. Er werd gekeken naar de (grote en dure) Lockheed Jetstar, maar de rijksbegroting ging uit van maximaal 11 miljoen gulden voor de gehele deal. De keuze viel op de kleinere Paris II, waarvan er 7 werden besteld. De eerste twee werden in 1962 afgeleverd. In die periode verkeerde de KLM in financiële crisis waardoor de aflevering van de overige vijf toestellen tot 1964 werd uitgesteld.

De Paris II werd bij de RLS gebruikt voor IFR all weather training (instrumentvliegen), multi engine training en jet familiarisation. De vloot van 7 Paris-Deux toestellen werd in 1969 uitgebreid met drie (zeer luidruchtige) HFB-320 Hansa Jets voor de syllabus van de eindopleiding. Vanwege de oliecrisis en vanwege het grote aantal klachten van omwonenden ging men begin jaren ’70 opzoek naar een vervangend type voor de eindopleiding. In 1973 kwam de stillere en zuinigere Cessna Citation en werden de Paris-Deux verkocht aan een vliegtuighandelaar in de VS.
In 1991 privatiseerde de Rijksluchtvaartschool en nam het de huidige naam aan: KLM Flight Academy. De eindopleiding wordt momenteel verzorgd op de B737 full flight simulator.

Nu zou je verwachten dat de zeven Nederlandse Paris II toestellen in 2017 van de aardbodem zijn verdwenen. Niets is minder waar; ze bestaan allemaal nog. Sterker nog; 3 zijn er luchtwaardig.

Nummer 102 was PH-MSR; nu N20DA en is luchtwaardig (te koop)
Nummer 103 was PH-MSS; nu N760T en opgeslagen (verwaarloosd)
Nummer 104 was PH-MST; nu N760R en is luchtwaardig (te koop)
Nummer 105 was PH-MSU; nu F-BXQL en is opgeslagen wachtend op restauratie
Nummer 106 was PH-MSV; nu N5878 en opgeslagen (verwaarloosd)
Nummer 107 was PH-MSW; nu N5879 en is opgeslagen wachtend op restauratie
Nummer 108 was PH-MSX; nu N760AR en is luchtwaardig. (regelmatig gevlogen door private eigenaar).


photo 401529

Het grijs/wit/day-glo van de RLS is in mijn ogen een attractieve livery. Flevo Decals heeft vorig jaar een leuke sheet gemaakt met 1/72 RLS decals en die ga ik gebruiken. Het decal sheet geeft de keuze uit het maken van de Romeo, Tango of Uniform. Maar de enige kist die recent nog heeft gevlogen is de voormalige X-Ray, dus die ga ik bouwen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 18 jun, 2017 16:11 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Héé, een andere RLS toestel. Ook een mooi vogeltje.
Ben wel een klein beetje jaloers, deze kit is moeilijk te vinden.

Dit kitje ziet er best wel bewerkelijk uit.
Als ik het goed heb, heb ik bij de LVH de zelfde decals besteld.

Wel vraag ik me af of het oranje van de decals, briljantoranje (RAL 2005) is :?:
Ik weet dat je bij zeefdrukken precies die kleur gedrukt kan worden, maar vraag me af of ze dat bij Flevo decals ook hebben laten doen.

Bij het bestuderen van de foto's die je heb gemaakt lijkt het er op dat de kleur oranje wel oké is.
Maar foto's kunnen, zeker bij dat soort day-glo tinten, vreemde dingen gebeuren.

Veel succes met het bouwen van het model. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
photo 401540
Tja, verwacht geen perfecte match... het oranje van de decal is vooral hel oranje, maar mist wel de typische reflecterende dayglow look. Het ziet er zo op het eerste gezicht prima uit.
Als het je niet lukt om op tijd aan de RLS Safir decals te komen dan zijn ze voor jou hoor. Ik heb voorlopig geen plannen een 1/72 RLS Safir te bouwen. Just let me know.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een lief vliegtuigje. Die zie je inderdaad niet zo veel, leuke toevoeging.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 10:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
aparte kist, onbekend voor mij en daarom alleen al interessant.

Voor dayglow kan je ook eens kijken richting autobouwers. Bij Zeropaints hebben ze MP4/4 orange en Mp4/4 red wat op een witte ondergrond een quasi perfecte match is voor dayglow orange en dayglow red...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Silenoz schreef:
aparte kist, onbekend voor mij...

Maakt u kennis met...

(kan ik meteen testen hoe een filmpje te posten; het lukt!)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dat is een mooi filmpje. Ik kan er wel in komen dat er in landen als Amerika wel oog voor dit toestel is.

En wat de decals betreft, ik heb er vertrouwen in dat ik ze begin volgende maand in huis heb. Ze liggen bij de LVH (reeds betaald) klaar voor verzending.
Mocht het zijn dat ik niets bij hun bestel, dan zal ik er even langs gaan om het op te halen.

Silenoz schreef:
Voor dayglow kan je ook eens kijken richting autobouwers. Bij Zeropaints hebben ze MP4/4 orange en Mp4/4 red wat op een witte ondergrond een quasi perfecte match is voor dayglow orange en dayglow red...

Dat is een interessant merk, ik heb er een notitie van gemaakt voor mijn collectie Jaguars (het automerk).

Voor fluoriserend geel, - oranje of - rood, kun je ook op de site van Mr.Paint terecht, iets kleinere flesjes (30 ml) maar wel een optie.
En nu we het toch over verf hebben. Voor RAL kleuren heeft het merk Elita Modelle een interessante lijn verven.
Zo heb ik bij hun o.a. RAL 6037 gevonden, wat overeen komt met het Heineken groen gebruikt door Transavia.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Wat een leuk toestel. Ik had er nog nooit van gehoord. En ook niet van dit kitmerk.
De sprues zien er een beetje Mach 2-achtig uit. Is er een connectie? Is immers ook Frans.
Succes met de bouw!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Zo aan de sprue doet het mij ook wel wat denken aan een kitje van A-Model dat ik ooit gemaakt heb. Mooi onderwerp, prachtige inleiding, dus hier staat bier en popcorn in de aanslag voor het vervolg :wink: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2017 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ik heb er eigenlijk ook veel zin in. Maarrrrrr... even wachten tot 1 maart :wink: Tot die tijd vol aan de slag met de C-46 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=48963

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement