Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 8:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2017 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor het aanbod robh,

Toch hou ik het bij het kenteken PH-RLB. Mocht ik nog een tweede Saab Safir bouwen, dan wordt het een Saab 91A Safir. Die waren zo geel als een banana, net zoals de North American T-6.

Toch zijn het mooi gedetailleerde fototjes, heb je ook van het interieur geschoten?

Ben wel benieuwd naar de kleuren in het interieur. Op de foto's die ik kan googelen zie ik iets van een bergruimte achter de derde stoel, maar dat is me niet echt duidelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2017 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Scale72Modelking1984 schreef:
Ik heb alvast voordat we gaan beginnen wat gegevens opgezocht.
Als ik het goed uitgezocht heb, waren bij de Rijksluchtvaartschool vanaf 22 september 1970, 22 toestellen in dienst. Sommige van de toestellen hebben maar een paar jaar voor de RLS gevlogen.

De toestellen voor de RLD/Rijksluchtvaartschool zijn waarschijnlijk gebouwd bij De Schelde in Dordrecht (dit weet ik alleen niet zeker, maar met enige zekerheid kan ik het wel schrijven.), die in totaal 120 toestellen voor Saab heeft gebouwd.


Mag ik je aanvullen? De eerste generatie RLS Safirs (model A 1950/1960) zijn in Zweden gebouwd. Pas vanaf 1951 werden bij De Schelde Safirs gebouwd. De laatste serie (model D), waar jou PH-RLB deel van uitmaakt, is in dienst van de RLS geweest van 1960 tot eind jaren 70, begin 80. Dus niet pas vanaf 1970. De verwarring komt omdat de overheid steeds opnieuw de naam van de verantwoordelijke dienst veranderde en dat zag jij terug in steeds verschillende inschrijvingen. Maar de RLS heeft van 1950 tot 1982 onafgebroken gebruik gemaakt van Safirs, tot ze werden vervangen door de Beech Bonanza's.

Voor het interieur zou ik de standaard fabriekskleuren aanhouden.
http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... fir_10.jpg
De RLS heeft die, bij mijn weten, nooit aangepast.

Succes met de bouw!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op za 04 maart, 2017 22:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
PH-RLB c/n : 91368

16-10-59 Ingeschreven R.L.S. met B.v.I. nr.684

02-08-65 Aangevlogen door B.A.F. Starfighter FX-42 , schade aan trimvlak en richtingsroer

24-10-72 Linkerband lek bij landing door geblokkeerde rem.

19-04-73 Noodlanding te Eelde i.v.m. bezine toevoer problemen.

12-05-81 Doorgehaald.

20-06-84 Verkocht aan Lammers te Eelde.

29-12-84 Geruild tegen PH-RLH van Hanquier te. België

-90 Mogelijk word het weer vliegwaardig gemaakt in België

Bron : Vliegtuigen van de Rijks Luchtvaart School, 01-01-1946 tot 30-06-91 door Doewe Pelleboer

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2017 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
http://www.hdekker.info/registermap/MR.htm

21.07.1997 Stichting SAAB Safir, Vlissingen.
27.05.2003 Transal Aero Service BV, Arnemuiden. Eigenaar V. Filonenko, St. Petersburg(RA).
21.07.2005 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
25.09.2006 Inschrijving doorgehaald. Al in 2004 werd het toestel door de eigenaar naar Sion(HB) gebracht en daar opgeslagen. En in 2013 gekocht door Philip Musch en teruggebracht naar Midden Zeeland. Hij was bedoeld als onderdelenbron voor de PH-RLD waarvan Musch mede-eigenaar is maar inmiddels is het de bedoeling dat hij weer in het N.L.R. zal worden ingeschreven.

En dat laatste is in 2015 gebeurd. Het toestel in nu eigendom van Vliegend Museum Seppe.

Overigens lees ik net (op een Zweedse Saab site) dat bij De Schelde alleen Saab Safir model B en C zijn gebouwd. Dus geen enkele RLS Safir is daarmee op vaderlandse bodem gebouwd. Alleen de Nederlandse Saab PH-RJB is bij De Schelde gebouwd (en dat is geen ex RLS kist). Heeft iemand meer info hierover?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 05 maart, 2017 8:47 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik geef toe dat het register je soms op het verkeerde beentje kan zetten. :?

:?: Zo heb ik ook een inschrijving gevonden van een Douglas C-47A dat ondergebracht zou zijn bij RLD/RLS, maar heb van dit toestel (PH-UEV) tot op heden geen foto's of verdere informatie weten te vinden.
Dus zou ik haar willen bouwen, zal ik moeten gokken hoe dat toestel er dan uitgezien zou moeten hebben. :(
Dit toestel zou tussen 1950 en 1953 bij/voor de RLS hebben gevlogen, daarna is het kenmerk gewijzigd naar PH-TDV.
Als ik vervolgens dit kenmerk opzoek in het register van H.Dekker zie ik opeens dat het toestel al vóór 1950 voor de KLM als PH-TDV ingeschreven was.

Zoals ik al zei :?

Wat ik wel begrijp is dat de RLS in de jaren '50 een aantal Saab 91A Safir's in dienst had, die in 1960 werden vervangen door de Saab 91D Safir's, waarvan ik nu een nabouw.

@VJ zou je de link kunnen verbeteren, hij werkt niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Is gedaan.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Doe er je voordeel mee.....met de nodige aanpassingen in de kleur kan je wel een RLD C-47 maken, je hebt alleen twee extra observatie koepels nodig.

Gerhard

photo 403702


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zo zien we maar weer, hoe we als groep elkaar kunnen helpen met informatie.

Ik heb het in mijn modelbouwmapje gekopieerd, voor een later komende bouw. Wat die koepeltjes betreft, daar is ook wel een oplossing voor te verzinnen.
Decals zij ook zo te maken, aangezien ik al een bestandje met KLM 'Flying Dutchman' decals heb. Die zal ik dan moeten aanpassen.

Vanavond zal ik proberen wat foto's te schieten, van de vorderingen tot dan toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zoals gezegd, een paar foto's van de vorderingen.

photo 403870 photo 403871

photo 403872 photo 403873

De romp zit, op een paar delen na, in elkaar. De naden heb ik ook weggewerkt, en ben nu bezig met de neus van het toestel.

Tot volgende update. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag weer een klein stukje verder gekomen met de bouw.

photo 403907

Voor de duidelijkheid: De cent is 16mm.

Morgen een kunststof en messing profiel halen, voor de motor die ik in wil bouwen.
Of je het uiteindelijk kunt zien, weet ik niet.

Vanavond maar zien wat ik met het interieur kan doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement