Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mijn deelname aan deze groepsbouw is een Spitfire Tr.9 van de Luchtstrijdkrachten (LSK), voorloper van de Koninklijke Luchtmacht (KLu).

photo 400956
(Bron: Dutch Spitfires, a technical study; Harry van der Meer/Theo Melchers ISBN 90 6471 217 4)

De Spitfire hoeft verder geen inleiding als een van de bekendste jachtvliegtuigen van de tweede wereldoorlog. Na de oorlog bedacht Vickers-Armstrong dat er een markt was voor een les uitvoering van de Spitfire, en ontwikkelde een tweezits versie. Hiervoor werden Mk.VIII en Mk.IX toestellen van de RAF teruggekocht en omgebouwd. Een Mk.VIII werd zo een Tr.8 en een Mk.IX logischerwijs een Tr.9. Tijdens deze conversie werd de voorste cockpit 13” ( 330 mm.) naar voren verplaatst om ruimte te maken voor de instructeurs cockpit. In totaal werden er 22 trainers ge(ver)bouwd waarvan Nederland 3 Tr.9’ens kocht.

Deze toestellen kregen de registraties H-97 (MK715), H-98 (BS274) en H-99 (BS147). De laatste is het onderwerp van deze bouw.
BS147 werd bij Supermarine in Eastleigh gebouwd als een standaard F. Mk.IXc jager en maakte 20 augustus 1942 de eerste vlucht. Aangezien de movement cards ontbreken is alleen bekend dat het toestel tijdens de oorlog bij No. 122 squadron RAF heeft gevlogen. In 1947 werd het terugverkocht aan Vickers-Armstrong en in maart 1948 als Tr.9 aan Nederland geleverd.

AZ geeft met deze doos drie van de uitvoeringen van BS147 in Nederlandse dienst. Als H-99 in het standaard RAF camouflage schema bij de jachtvliegschool, als 3W-22 in het aluminium schema tijdens de periode bij het 322 squadron en als laatste het oranje schema van een Schreiner doelsleper met de civiele registratie PH-NFN.

photo 400946

photo 400945

In de doos zitten de standaard sprues voor een Mk.IX en een sprue met een tweezits romp, een extra cockpit interieur en als laatste nog de extra canopy. Daarnaast nog een velletje algemene decals en een vel met de NL kentekens. Omdat ik een hekel heb aan het afplakken van canopies heb ik ook maar een setje masks van Peewit aangeschaft.

photo 400944

De bouwbeschrijving is voor de Tr.8 en Tr.9 en geeft duidelijk aan wat er voor welke uitvoering moet worden gedaan. Enige nadeel is dat de vleugel tips eraan gelijmd moeten worden, maar dat lijkt niet onoverkomelijk. Aangezien ik de aluminium uitvoering van 322 squadron wil maken is het wel noodzakelijk goed op de afwerking te letten, met een metaalverf zie je echt alle oneffenheden.

photo 400948

photo 400947

Nu nog even afwachten tot de startdatum (en mijn Bell X-1 afmaken :roll: ).

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op ma 21 aug, 2017 21:07 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik blijf het een aparte verschijning vinden, zo'n Spitfire met dubbele 'bobbel'.

Ben niet zo bekend met AZ, maar lijkt me ook uitdagend.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
tsjopper bob schreef:
Ik blijf het een aparte verschijning vinden, zo'n Spitfire met dubbele 'bobbel'.

Ben niet zo bekend met AZ, maar lijkt me ook uitdagend.

René


Zeg maar gerust "lelijk!" :D

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 10:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ken AZ ook niet, maar het ziet er in principe wel aardig netjes uit. Hoe is de kwaliteit van het plastic?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De kitjes van AZ krijgen goede recensies, hier een verslag van Arie Vos. Over het bouwen maak ik me dus niet al te veel zorgen.

Wat betreft het uiterlijk, ja, de dubbele cockpit maakt het niet moeders mooiste, maar ik zou er toch erg graag in meevliegen :wink: . Bovendien betreft het een groepsbouw trainers, en dan moet je toch wat :evil: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Je hebt een leuke trainer uitgekozen. Maar inderdaad niet moeders mooiste.

Succes met de bouw als het startschot gegeven is.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Originele keuze. En mooi of lelijk......over smaak valt niet te twisten! :wink:
Ben benieuwd hoe de kit te bouwen is. Ik heb zelf een Spit VIII van AZ liggen, vandaar.
De sprues kwamen me al bekend voor!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik moest even zoeken, maar ik heb een heli-baby van AZ.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zoals jullie kunnen zien, best wel wat documentatie. Helaas heb ik wel wat twijfels over de bewapening. In de AZ bouwbeschrijving wordt een bewapening van 2x .303" Brownings aangegeven, hierbij is in iedere vleugel alleen de buitenste positie bezet. De tekst in "Dutch Spitfires, a technical study" is in samenhang met de tekeningen op verschillende wijze te interpreteren; in totaal 2 Brownings zoals AZ aangeeft of 4x Browning in "de buitenste posities"? Om het nog iets ingewikkelder te maken kan ik op geen van de mij bekende foto's gaten voor de bewapening in de leading edge of een vizier zien. Ik begin nu te twijfelen of de toestellen überhaupt bewapend waren. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik zal dit bericht ook in referenties in de lucht plaatsen om een wat breder publiek te bereiken.

photo 403001

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2017 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Shake schreef:
Zoals jullie kunnen zien, best wel wat documentatie. Helaas heb ik wel wat twijfels over de bewapening. In de AZ bouwbeschrijving wordt een bewapening van 2x .303" Brownings aangegeven, hierbij is in iedere vleugel alleen de buitenste positie bezet. De tekst in "Dutch Spitfires, a technical study" is in samenhang met de tekeningen op verschillende wijze te interpreteren; in totaal 2 Brownings zoals AZ aangeeft of 4x Browning in "de buitenste posities"? Om het nog iets ingewikkelder te maken kan ik op geen van de mij bekende foto's gaten voor de bewapening in de leading edge of een vizier zien. Ik begin nu te twijfelen of de toestellen überhaupt bewapend waren. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?


Niet specifiek voor deze Spitfire, maar ik heb een min of meer gelijke vraagstuk over mijn Dornier A-12 openstaan. Bij mij tref ik dit probleem in de cockpit fase al. Indien bewapening, dan moet er een vizier geplaatst worden. Bij geen bewapening moet ik een trainingskompas (geen idee wat het verschil met een gewone kompas is) ipv een vizier plaatsen. Mijn vrees is dat dit toestelspecifiek en aan veranderingen onderhevig is. Ik weet niet hoeveel training Spits LSK in bezit had destijds, maar ik kan mij voorstellen dat de configuratie per toestel anders was.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement