Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het ziet er verder prima uit, hoor :brouw: En dat EZ line is ook zo glibberig als paling in een emmer met snot: Niet in een gaatje te krijgen. Daarom heb ik die EZ line ook nog steeds over :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jun, 2017 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gisteravond de laatste besturingskabel voor het hoogteroer aangebracht (ik moest eerst één loshalen, die had ik verkeerd aangesloten), de kabels voor het richtingsroer aangebracht en de voorste tuidraden van de staart - staartvleugel. Pfff... wat een klus. Kost me een half uur per kabel. Het valt niet mee om het zeer slappe draadje in het gat te drukken en vast te lijmen. Het is me al een paar keer overkomen dat ik de draad er uit trek als ik het wil vastlijmen, het blijft dan plakken aan het drupje secondelijm aan het koperdraadje.

We pielen rustig verder. Foto-update komt later.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2017 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Het begin ziet er goed uit. lekker gepriegel als ik dit zo lees met dat EZ-wire (dat is dus niet zo easy :wink: )

Ik heb nooit gewerkt met dat spul maar is het misschien een idee om het eindje van het draad even door de secondelijm te halen zodat die wat harder/ stugger wordt om hem makkelijker door het gaatje te kunnen drukken?

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2017 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat gaat niet lukken bij mij, het krult heel erg op als het in aanraking komt met CA-lijm.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hey Rene,

ik had eigenlijk dezelfde gedachte als Arjan maar lees uit je reactie dat die optie niet werkt.
Vooropgesteld: ik heb helemaal geen ervaring met EZ-line !!!

Uit je verslag begrijp ik dat de EZ-line enigszins rekbaar is en dat brengt me dan op het volgende idee:

1) Neem een stukje EZ-line van voldoende lengte. Stel je hebt 6cm nodig, neem dan 8cm als uitgangs-lengte
2) Span een stukje EZ op tussen twee wasknijpers
3) Bepaal de benodigde lengte met een meet-latje
4) Bestrijk de EZ-line links & rechts met een beetje cyano om "stevige" uiteinden te verkrijgen
5) Laat de cyano drogen
6) Knip de uiteinden af
7) Gaan met die banaan... :lol:

Onderstaand een "lijntjes-voorbeeld":

}-----|-----|---------------------------------------------|-----|-----{

} en { = was-knijper
- = EZ-line, "onbewerkt"
|-| = EZ-line, bestreken met cyano

Ik zeg: theoretisch klinkt het briljant maar of mijn hersenspinsel ook daadwerkelijk in de praktijk werkt hoor ik graag van jou...
Succes.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Uitleg helemaal duidelijk, op zich de moeite van het proberen waard.

Even 2 foto's van afgelopen vrijdagmiddag van wat draadjes aan de achterzijde.
photo 413964

photo 413963

Shujaa schreef:
Uit je verslag begrijp ik dat de EZ-line enigszins rekbaar is

Enigszins? Zonder problemen trek je het zo 2 keer langer dan de originele lengte. Hoeveel % het uitrekbaar is ga ik dan ook even testen.

Bovenstaande ga ik proberen, maar niet meer toepassen op mijn model. Ik ben vrijdag 1,5 uur bezig geweest om 4 draadjes aan te brengen. Op onderstaande foto ben ik bezig geweest met de beide gele en beide blauwe draden aan de voorzijde van de vleugel naar de motor. De 2 rode aan de achterzijde van de vleugel naar de achterste cockpit moesten nog. Een enkele draad aanbrengen in een gaatje gaat nog wel, maar 2 draden aanbrengen in 1 gat kreeg ik niet voor elkaar.

photo 408353

Ik heb geprobeerd om 2 draden aan elkaar te lijmen, maar met secondelijm krulde het op en normale modelbouwlijm hechtte niet. 4 draadjes en dus 1,5 uur later pas resultaat. Je snapt dat ik opzag tegen de 2 in de achtervleugel.
Probleem 1) wederom 2 draden door 1 gat
Probleem 2) nauwelijks ruimte om ze door de vleugel te steken langs de omgekeerde V-vormige strut.

Ik ben nu met het volgende bezig: Alle besturingsdraden maak ik van 0,02 mm elastisch draad. De draden aan de achterzijde laat ik dus mooi zitten, ik moet alleen nog op de hoofdvleugels draden aanbrengen. Alle tuidraden maak ik van 0.08 mm visdraad. De achterste tuidraden van staart naar staartvleugel zijn verwijderd en vervangen door visdraad. Ook alle tuidraden op de neus zijn vervangen, koste me zo'n half uur. Visdraad is veel stugger, druk je dus makkelijker in de gaten. 2 bij elkaar is ook geen enkel probleem, het hecht niet zo snel aan secondelijm, dus je trekt het er eigenlijk ook niet uit. Wat een genot.

Op zich laat elastische draad zich mooi vastlijmen, maar het aanbrengen kost me teveel moeite, waardoor ik ben gezwicht om over te stappen naar visdraad.

Ga nu nog even wat kruisverbandjes aanbrengen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2017 6:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Fijn te lezen dat mijn beschrijving duidelijk is overgekomen. :D

Tsja... Als je inderdaad 1,5 uur bezig bent met het aanbrengen van slechts 4 draadjes, dan gaat de lol er snel van af...
Misschien is het een optie om dun koperdraad te gebruiken...??? Als je een stukje oude electriciteits-kabel stript, dan zit er normaliter een koperen kern in welke is opgebouwd uit tal van zeer dunne draadjes. Als ik de foto's bekijk zal de dikte van de koperen draadjes niet veel dikker zijn en mogelijk zelfs gelijk... De koperdraad werkt uiteraard veel handiger omdat het steviger is om mee te werken.

Vorderingen zien er wel peppie uit en wanneer alles eenmaal is aangebracht zal het zeer zeker een meerwaarde op het eindresultaat vormen !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2017 7:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Je bent dan even bezig geweest maar het ziet er wel gaaf uit. mooie strakke rigging tot nu toe, houd nog even vol.

@Ruud, koperdraad kun je nooit goed strak krijgen als het niet helemaal recht is. Vislijn kun je nog een beetje verhitten waardoor het strak trekt. Je kunt dus met vislijn of EZ-line mooie strakke lijnen krijgen wat met koperdraad (hoe dun ook ) nog wel eens niet kan lukken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2017 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik weet dat er ook erg dun koperdraad is, maar geloof me, 0,08 mm dik visdraad werkt erg fijn. Nadat het gefixeerd is in het ene gat, trek ik het strak met een klein klemmetje. Met spanning er op lijm ik dan de draad vast in het andere gat. Even vasthouden en een paar tellen later zit er een mooie strakke draad tussen beide gaten. De draad maak ik eerst zwart met een zwarte pen en ik ga er later nog eens langs met zwarte enamel-verf. Aqua hecht niet op het nylon.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2017 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Verder met dit draadje, letterlijk en figuurlijk.

Tijdens het aanbrengen van de volgende tuidraden tussen boven- en ondervleugel, heb ik wat testjes gedaan met de elastische draad van Uschi.

Ik ben begonnen met een stukje van ongeveer 5 cm.
photo 414041

Dit kon ik probleemloos uittrekken tot 15 cm, maar ik denk als je dat zo vastlijmt, dat er flink wat spanning op de lijmverbinding komt te staan. Maar 300% rek is dus geen probleem.

Vervolgens heb ik met 2 klemmen het draadje uitgetrokken tot 10 cm lengte (dus 200% uitgerekt). Links heb ik een stukje ingesmeerd met secondelijm en rechts een stukje met normale Revell / Italeri modelbouwlijm (tube met kwastje).
photo 414042

Na 10 minuten drogen de klemmen verwijderd en de test met de secondelijm blijkt te werken, getuige het stukje recht aan de linker kant. Als je het slappe stukje er afknipt, dan zou het stugge stukje eenvoudiger in een gaatje te prikken zijn. Maar wat ik eerder schreef, een enkel draadje door een gat prikken is nog wel te doen.

Het stukje rechts is echter opgekruld. Dus de test met deze modelbouwlijm is niet geschikt om er een stug eindje aan te maken.
photo 414043

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement