Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 8:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 22:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Gaat goed komen René.
Uitdaging, toch?

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 mei, 2017 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Van een afstandje niet eens zo slecht Rene. Wel jammer dat je het verloop/aansluiting tussen bovenzijde romp en het hoogte-roer niet hebt aangepast... Een duidelijk afwijkend puntje als ik naar je bijgevoegde foto's van het echte exemplaar kijk. 8)

Verder is het wijs om nog eens even goed de basics van fotografie te bestuderen... Op z'n minst een andere diafragma-keuze om de overzichtsplaatjes toonbaar te maken/houden want de diepte-scherpte laat nogal wat te wensen over... Uiteraard de tele-toeters in de kast laten liggen want daar word het ook niet beter van. Met 35mm tegen +/- 1.6 crop en een diafragma 36 kom je gevoelsmatig een heel stuk verder... :brouw:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2017 20:31 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ja, dat gaat nu staan of vallen (eventueel met maat 45 erop) wanneer het echte spandraden gedoe begint. Daar waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Laat mij dan maar een jochie blijven. Succes met spannen Rene!
Met de kleuren ziet het er trouwens al mooi uit, zit er goed op!

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2017 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Niet echte een update...

Shujaa schreef:
Wel jammer dat je het verloop/aansluiting tussen bovenzijde romp en het hoogte-roer niet hebt aangepast... Een duidelijk afwijkend puntje als ik naar je bijgevoegde foto's van het echte exemplaar kijk.

Heb je gelijk in. Er zit inmiddels wat plamuur op, wat uiteraard weer bijgewerkt moet worden.

Shujaa schreef:
Verder is het wijs om nog eens even goed de basics van fotografie te bestuderen... Op z'n minst een andere diafragma-keuze om de overzichtsplaatjes toonbaar te maken/houden want de diepte-scherpte laat nogal wat te wensen over... Uiteraard de tele-toeters in de kast laten liggen want daar word het ook niet beter van. Met 35mm tegen +/- 1.6 crop en een diafragma 36 kom je gevoelsmatig een heel stuk verder... :brouw:

Ook daarin kan het wellicht beter, maar voor tussendoorfoto's laat ik mooi de automaat het werk doen. Met de eindfoto's ga ik wat meer mijn best doen. Echter van dat crop-gebeuren heb ik nog niet zoveel kaas gegeten en ik weet ook niet of mijn instapfototoestel (Canon D40) wel gaat tot diafragma 36.

Verder nog even een excuus voor het uitblijven van leukere updates. Ik ben/was tussendoor aan het trainen voor een andere tijdrovende hobby, wandelen. Dinsdag 23 mei begint hier in Friesland een vijfdaagse wandeltocht (de Elfsteden-wandeltocht) van 210 km. Dat trainen (en lopen straks) gaat ten koste van kostbare knutseluurtjes, voor een dagtocht van 40 á 50 km ben je een flink dagdeel aan de wandel en daarna is er niet zoveel fut meer om te gaan bouwen. Na de wandeltocht hoop ik weer wat meer te kunnen doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2017 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Shujaa schreef:
Van een afstandje niet eens zo slecht Rene.

Ik zou eerder zeggen: van een afstandje ziet het er keurig verzorgd uit, met enige ruimte voor verbetering. Die cilinders zullen er van opknappen als je ze een dry brush geeft. En ik kijk uit naar hoe je bedrading aanpakt.
Succes met trainen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2017 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank.

Vintage Jet schreef:
... met enige ruimte voor verbetering.

Heet dat niet progressie? Als je gewoon door blijft bouwen, leer je (ik in ieder geval wel) elke keer weer wel wat bij.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2017 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Helemaal waar René. Dat vind ik het leukste deel van het bouwen!
Hoe toepasselijk, gezien het onderwerp van deze groepsbouw ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Met goed gevolg de 11-stedenwandeltocht gelopen (210 km in 5 dagen), waardoor er weer wat tijd beschikbaar kwam om te gaan bouwen.

Als eerste het staartstuk aangepakt. De opmerking was - na bestudering van foto's - terecht, dus moest er wat plamuur aangebracht worden.
photo 412463

Na dat in model te hebben gebracht, wederom een 'linnen' kleurtje aangemaakt en alles wederom gespoten.
Op de zijkant lijkt een flinke vingerafdruk in de verf te zitten, met het blote oog is deze oneffenheid niet zo goed zichtbaar, dus geloof ik het wel.
Er komt toch nog een glanslaklaag en een matte laklaag overheen.
photo 412464

Vervolgens wil je enthousiast verder, dus de bovenvleugel gemonteerd door de 'W'-steunen op de romp te lijmen.
De nog aan te brengen struts zijn voorzien van een bruine kleur omdat ze van hout zijn, maar.....
photo 412462

De struts zijn te kort. Ik moet de vleugel teveel naar elkaar toe buigen om de struts er passend tussen te krijgen.
Dat vind ik te riskant. Dus worden uit styreen nieuwe struts gemaakt.
Eerst bewust wat te lang, zodat ik ze al passend op maat kan maken. Zoals Rob dat doet, middels de trial-and-error methode.
photo 412465

De oplettende kijken ziet ook dat er stipjes op de motoromhuizing (cowling) zijn aangebracht.
Dit heb ik gedaan door met een iets afgeplatte cocktail-prikker er aluminium stipjes op te zetten om een geborsteld oppervlak na te bootsen, te zien op onderstaande foto.
Of de echte dit ook hadden? Geen idee, maar het staat wel leuk.
photo 402484

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Of de echte dit ook hadden?

De echte hadden dat ook, zij het dat het niet het machinaal aangebrachte patroon was, dat op de beplating van de replica te zien is. Reden was dat de aluminium plaat in vorm gehamerd moest worden (de rubberpers die later voor dit soort werk gebruikt werd nog niet toegepast), en de sporen daarvan met een polijstgereedschap gecamoufleerd werden (dat leverde de zgn. "swirls" op).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jun, 2017 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
De stukjes strip wat afgerond en al passend en metend op maat gemaakt, uurtje pielen. Qua vorm zullen ze alle 4 niet op de tiende millimeter gelijk zijn, maar dat vind ik acceptabeler dan struts die te kort zijn waardoor ik boven- en ondervleugel naar elkaar toe moet drukken.

photo 412692

photo 412691

photo 412690

Moet eerst maar even goed drogen voordat ik ze ga verven. Op één van de struts moet ik nog wel de pitot-buis nog aanbrengen. Deze ga ik afhalen van de originele struts.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement