Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 apr, 2017 7:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Vintage Jet schreef:
Bedenk wel dat de Ka-8 zwever op de foto geen basis linnenkleur laat zien, maar gewoon beige geschilderd is.


Da's ook even het lastige. De handleiding vermeld 'matt Linen' (Engels) of 'Beige matt' (Duits). Bij de LHS is een decalsetje verkrijgbaar van de uitvoering welke ik wil bouwen. Daar wordt gesproken over 'Clear Doped Linen'. Leuk detail is trouwens dat een aantal Strutters voorzien waren van rode kruizen op de vleugels, maar dan wel anders geplaatst dan zoals we dat nu kennen.
photo 409339

Hieronder nog wat afbeeldingen van Clear Doped Linen (CDL)
photo 409341
photo 409342
Afbeelding

Mijn model, zoals het er nu bij staat (niet met de volle zon er op):
photo 409295
Wellicht zou er een druppie geel bij kunnen.

Verder twijfelde ik of het 'deksel' van beide cockpits een andere kleur moet hebben. Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat het 'deksel' van plaatmateriaal is, welke overgaat in een buizenframe met bespanning. Dat daar een overgangsnaad zichtbaar is, moge duidelijk zijn, kleurverschil zal minimaal zijn, dus hou ik het mooi gelijk.
photo 409338

Ook vroeg ik me af of ik nu wel of niet een windscherm moet aanbrengen. Een scherm wordt niet geleverd en is op onderstaande 'blue print' ook niet zichtbaar. Ik weet nu ook wat het buisje is dat uit de romp steekt, vlak achter de motor, een luchtinlaat voor de carburateur.
photo 409340

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 apr, 2017 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Hoe dat vroeger ging weet ik niet, maar bij de foto van de Ka-8 zie je het ook al: de houten bovenkant van de neus loopt naadloos over in de bespannen zijkant. Bij het aanbrengen van de spanlak worden beide delen tegelijk behandeld, waardoor er een naadloze overgang ontstaan (minder weerstand) en beide delen de zelfde kleurstelling krijgen. Hooguit is er een minimaal verschil als er gebruik werd gemaakt van blanke spanlak, maar afgaande op oude foto's was men destijds heel creatief met verf.

Afgaand op oude foto's kregen piloten in die tijd geen keurig windscherm ter bescherming tegen de elementen. Het lijkt erop dat het bleef bij goggels, een helm en verder veel succes...

Spannende kleurstelling trouwens: metal, beige en rood. En mooie strakke bouw, leuk.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 apr, 2017 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Vintage Jet schreef:
Spannende kleurstelling trouwens: metal, beige en rood. En mooie strakke bouw, leuk.


Zoals eerder opgemerkt, interieur zou iets strakker hebben gekund, maar hier gaat het me om de buitenkant. Het - inderdaad afwijkende - aparte schema en de vele draadjes. Ook ga ik voor het eerst werken met elastisch draad.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 apr, 2017 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo was tie... wit (Revell aqua) met 3 drupjes 'desert sand' van Vallejo. Zonder flitslicht en geen zonlicht, dus wel een iets donkerder kleur dan in het echt, maar wat een licht bruine kleur.
photo 409295

Hieronder een versie van CDL (Clear Doped Linen), welke ik wat meer wil benaderen:
photo 409342

Een nieuw sapje gemaakt uit wit (Revell aqua) + 2 drupjes 'middle stone' van Vallejo en 2 drupjes 'okergeel', ook van Vallejo. Verdunt met 70% alcohol om het beter te kunnen spuiten. Hieronder het vliegtuig in oude kleurstelling met het nieuwe sapje in het cupje.
photo 409398

Resultaat na sproeibeurt.
photo 409399

photo 409400

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2017 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Mooie kleur hoor. Is het de flits of dekt de verf nog niet helemaal?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2017 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb het grootste gedeelte reeds voorzien van de uiteindelijke kleur. Ik zal de bovenkant en onderkant toch nog bij moeten werken, nadat de draadjes zijn aangebracht. Dan komt de definitieve kleur er op. Ik zal ook proberen om de ribben iets lichter te maken om iets van kleurverwering te simuleren.

Ik heb al wel het richtingsroer rood gemaakt en de neus metaalkleurig (volgens handleiding). Daar moet ik dan om denken met het afspuiten van het model.

Het is even kiezen tussen 2 kwaden:
- Eerst de kleuren aanbrengen, draden aanbrengen en dan bijwerken.
- Eerst de draden aanbrengen, dan de kleur aanbrengen, waarbij de draden in de weg zitten.

Tijd zal uitwijzen of ik voor de juiste volgorde heb gekozen (lees, de minst bewerkelijke).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2017 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Vintage Jet schreef:
Is het de flits of dekt de verf nog niet helemaal?


Op de foto kan ik de verwarring voorstellen. Toen ik dat zag, schrok ik ook wel een beetje. Da's ook het nadeel om 's avonds laat nog snel even een andere (vrijwel identieke) kleur aan te brengen. Bij daglicht moet je echt met je neus er boven op hangen om kleurverschil te ontdekken. Met de correcties die nog uitgevoerd moeten worden, zit ik er niet over in.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Even wat kleur brengen in het leven.

De bovenvleugel en de beschermingskap voor de motor zitten nog los. Ik wil de cilinders nog een kleurtje geven en dan nog wat dry-brushen, ondanks dat je er niet zo veel van gaat zien. Binnenkort de struts aanbrengen en voorzien van een houtkleur. De 'W' vormige strut op de romp wordt metaalkleurig.

photo 409818

photo 409817

photo 409816

photo 409815

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 18:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Dat ziet er al netjes uit, ben wel benieuwd naar de spandraden dat lijkt me echt een hels karwei

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik sluit me aan bij de vorige spreker, al ben ik het niet eens met het helse karwei. 't Zal wel lukken, René.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement