Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Een GB voor toestellen die uitsluitend als bommenwerper dienst hebben gedaan. Alle jaartallen zijn toegestaan mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
  • Max. bommenlast: vanaf 3600kg
  • Het toestel moet specifiek als bommenwerper ontworpen zijn.
  • Experimentele toestellen mogen, mits er minstens 1 prototype is gebouwd. Bijvoorbeeld de XB-36 en de G8N1. Dus geen tekentafeltoestellen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bulletin board
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 18:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05

Ook hier geldt weer; ben je klaar? Klik op het kruisje achter je naam!

Naast bovenstaande lijst komen hier alle huishoudelijke mededelingen m.b.t. deze GB te staan. En om maar gelijk af te trappen:

15-5-2016:
Het subforum voor onze GB is aangemaakt, er mag natuurlijk nog niet begonnen worden, maar de topics mogen wel alvast geplaatst worden zodat we kunnen zien wat er allemaal gebouwd gaat worden! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 21:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik zit even te kijken met een probleem, nadat Jan zijn Wellington werd afgekeurd wegens te weinig bommenlast, ben ik eens gaan spitten voor mijn onderwerp, en ben heel veel tegenstrijdige gegevens tegengekomen.
Voor mijn inzending wilde ik zoals velen van jullie wel gewend zijn een obscuure kist neerzetten, en wel deze:

Afbeelding

Een Yermolaev Yer-2, voor velen van jullie een totaal onbekende kist, maar dit apparaat was erg geliefd bij de piloten, en er zijn ook behoorlijke resultaten mee geboekt.
Door de oorlogsjaren heen op de nodige punten verbeterd, zwaardere motoren onder andere.
Maar of deze kist aan de minimum gestelde payload is nogal twijfel over bij mij, en online ook.
Ik heb hier zelfs een getal van 5000 kilo aan payload voorbij zien komen :shock: maar of dat ook een reeël getal is, ik weet het niet...

Citaat:
Armament
1 x 12.7 mm UBT machine-gun in nose flexible mount.
1 x 12.7 mm UBT machine-gun in ventral flexible mount.
1 x 20 mm ShVAK cannon in a TUM-5 dorsal turret.
Up to 5,000 kg of bombs in the internal bomb-bay.


http://america.pink/yermolayev-yer_4871395.html

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
5000 kg aan bommenlast lijkt mij erg veel voor deze 2 motorige kist ,
bijv. de A20 havoc en de B-25 mitchell konden maar krap 600 kg meenemen .


Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Ik ken geen russisch lezen, maar als ik het kadertje onderaan wat analyseer, zie ik toch ook 5000kg staan voor een bepaalde variant.

http://airwar.ru/enc/bww2/er2.html

Wanneer ik zei dat de Lanc al blij zou zijn na het droppen van een Grand Slam, wat zou dit beest dan wel niet doen. Die blijft gewoon in de lucht hangen, ook al draaien de motoren niet :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 16:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Bij jullie net zoveel onduidelijkheid dus als bij mij.
Danny mag het zeggen, zegt hij te onwaarschijnlijk dus een ander onderwerp, dan gaat deze de kast weer in.
Zelfs op de Engelse Wikipedia staat 5000 kg....

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 17:36 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Deze kist heeft een aantal varianten gekend, dat klopt.
De laatste versies van deze kist hadden 2 flinke diesel ( :!: ) motoren en waren verder op meerdere punten verbeterd.
Ik kan me voorstellen dat de dieselvarianten wel de 5ton mee konden torsen.
Onder een (groot) plaatje ter illustratie, met links de vroege versie, en rechts de late (diesel) versie.
https://static.warthunder.com/upload/im ... c68c5a.jpg

De vroege verzie kon 4 ton meenemen volgens mijn bronnen, maar met de dieselmotoren kon hij 1 ton meer meenemen.
Voor het volledige artikel, zie hier:
https://warthunder.com/en/news/3717-pro ... ritage-en/
En ja, ik geloof dat deze jongens wel aardig wat research doen en hun info betrouwbaar is.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Die dieselversie had blijkbaar een maximaal startgewicht van 13.500 kilo. Trek daar vijf ton bommen en vierenhalve ton brandstof (zelfde bronnen) van af dan houd je als leeggewicht vier ton over. Als je dan ziet dat een Mosquito al een leeggewicht heeft van dik zeven ton (http://www.aviation-history.com/dehavil ... quito.html) vermoed ik toch dat bij de onderhavige Rus iemand ponden heeft overgenomen als kilo's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 18:28 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Jan, Volgens wiki toch echt 18.580kg met de diesels.
Nu zal het toestel ook niet die 5ton over de totale 5,500km kunnen meezeulen, de B-17 kon z'n 3600kg ook enkel over korte afstanden meeslepen tenslotte.
En vlak de Do 217M niet uit, die kon ook 4 ton meenemen!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 20:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Juggernaut schreef:
de B-17 kon z'n 3600kg ook enkel over korte afstanden meeslepen tenslotte.

Danny,

Dat ligt eraan welke B-17 je bedoelt: de B-17G kon veel meer meenemen.....17.600 lbs oftewel zo'n 8000 kg. Het probleem van de B-17 was zijn kleine bommenruim waardoor hij simpelweg niet meer mee kón nemen. Vanaf de B-17F kwamen er externe pylons onder de vleugel waardoor er meer meegenomen kon worden.

Vwb de Yer-2 zou ik 'm toelaten. Het is inderdaad een beetje twijfelachtig vwb de bomb load maar aangezien het sowieso meer dan de eis is ( toch? ) en het onderwerp een hele aparte is ( ik had er nog nooit van gehoord ) zou het wel een hele leuke toevoeging tot de GB zijn.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulletin board
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Uit Dave's linkje geplakt: "... This engine, like all Diesels, offered a greatly reduced fuel consumption compared to a standard gasoline-powered engine, but at a great penalty in weight. These engines increased the gross takeoff weight to 13,500 kg which required the undercarriage to be reinforced and the wing area increased to keep the same wing loading." Deze voorgaande tekst komt van Wiki, trouwens. Ik kon die 18.500 kilo niet vinden? Uit hetzelfde lemma op Wiki: "Up to 2,000 kg (4,409 lb) of bombs could be carried in the bomb bay and two 500-kilogram (1,102 lb) bombs could be carried externally. Up to 4,600 kg (10,141 lb) of fuel could be carried." Juist die getallen voor de payload maken mij wat wantrouwig: het lijkt of iemand ooit dit wat te snel heeft gelezen en van die vijfduizend pond vijf ton heeft gemaakt. En die sufferd heeft ons dan weer een dienst bewezen want nu mag de Yer-2 gewoon meedoen. Hij is nog apart en leuk ook :brouw: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement