Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Een GB voor toestellen die uitsluitend als bommenwerper dienst hebben gedaan. Alle jaartallen zijn toegestaan mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
  • Max. bommenlast: vanaf 3600kg
  • Het toestel moet specifiek als bommenwerper ontworpen zijn.
  • Experimentele toestellen mogen, mits er minstens 1 prototype is gebouwd. Bijvoorbeeld de XB-36 en de G8N1. Dus geen tekentafeltoestellen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2016 2:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Beste brouwers,

Mijn deelname in deze Heavy Hitters GB zal bestaan uit een B-17 F van Academy in 1/72 aangevuld met een decalsheet van Hungarian Armour. De versie die ik ga bouwen is The Spotted Cow. The Spotted Cow, ook wel bekend onder de naam Speckled Hen, was het lead assembly ship van het 384th BG 8th AF oftewel The Mighty Eight. The Spotted Cow vloog vanaf Grafton Underwood in Northampshire.

De doos:

photo 378355
(foto schaamteloos geleend van Luuk_W)

De decals:

photo 378354
photo 378356
photo 378357
photo 378433
photo 378434
photo 378435

Bespaar jullie de moeite: 558 polka dots :shock:

Hieronder een aantal originele foto's van The Spotted Cow. Her en der ben ik al wat verschillen tegengekomen die ik nog niet heb kunnen verklaren. Er zijn foto's waarop de geschutskoepels nog aanwezig zijn, maar ook waar deze reeds verwijderd waren. Zo laat de laatste foto als enige een 'W' zien achter het serial nummer. Ik denk niet dat het helemaal mogelijk is om historisch correct te bouwen, wat niet weg neemt dat het bij deze kist sowieso meer om het uiterlijk vertoon gaat:

photo 378361
photo 378362
photo 378363
photo 378359
photo 378364


Gedurende de Tweede Wereldoorlog stegen soms meer dan 1000 bommenwerpers op van diverse vliegvelden in Engeland. Om ervoor te zorgen dat deze bommenwerpers allemaal in de juiste groep terecht kwamen, werden er assembly ships ingezet; deze assmebly ships waren voormalige bommenwerpers die in zeer opvallende kleuren werden gezet zodat de piloten gemakkelijker hun eigen groep konden vinden. Deze procedure duurde alles bij elkaar wel zo’n twee uur en heeft enorm veel verliezen teweeg gebracht door alle aanvaringen in de lucht... om nog maar te zwijgen over de vele near misses. Wanneer alle formaties gevormd waren, gingen deze in één zwerm richting het vaste land van Europa en keerden de assmbly ships terug naar hun vaste vliegveld. Om deze reden werden assembly ships ook wel aangeduid als Judas goats. Sommige die hards kozen er echter voor om toch mee te vliegen, maar deze zogenoemde Eager Beavers waren meer uitzondering dan regel.

Hieronder nog wat assembly ships om in de stemming te komen:

photo 378438
photo 378437
photo 378436

Tot slot nog wat formation foto's om een indruk te geven van de grootte van een formatie:

photo 378439
photo 378440
photo 378441


Inmiddels ben ik begonnen met het fatsoeneren van het binnenwerk, is de cockpit grotendeels gereed, heb ik weighted wheels geconstrueerd en de uitlaatpijpen uitgeboord:

photo 378429
photo 378430
photo 378431
photo 378432


Nu eerst even verder met het uitmesten van de hobbykamer en dan kan ik beginnen met airbrushen.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2016 7:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Aaah weer eens een bouwwerkje van Peter, daar heb ik al lang niets meer van langs zien komen. En ook nog met een heel bijzonder model, ik ben benieuwd hoe je de boel, het is tenslotte alleen maar wit, nog een beetje levendig gaat krijgen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2016 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wow...dat is een aparte vertoning...

558 blauwe stippen :shock: .....succes :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2016 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Knappe verschijning en interessant om te maken.
Academy heeft een goede kit gemaakt ook. Valt goed in mekaar.

Twee dingetjes die me wel wat tegenvielen zijn het harde, versplinterende plastic wanneer je iets afsnijd en ten tweede, volgens mij is de hoek van de vleugels iets teveel. Maar dat kan aan mij liggen ook :D

Laat maar komen zou ik zeggen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2016 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
@ markie: ik dacht aan ballonnen en confetti :lol: maar je hebt helemaal gelijk; 'n volledig witte uitvoering vraagt wel wat aan creativiteit... ik vermoed dat het goed gaat komen, maar ik doe geen beloftes ;)

@ wolf: ik ben inderdaad bang dat dat meerdere sessies gaan worden !

@ Flynn: je hebt gelijk wat betreft het versplinterde plastic; er zit een beschadiging boven de cockpit en daar is het goed te zien. De hoek van de vleugels ga ik me eerlijk gezegd niet om bekommeren. Het zou heel goed kunnen, hoor, dat de hoek niet correct is, maar ik bouw hem dan ook volledig OOB en wil er zo min mogelijk aanpassingen en fratsen aan hebben.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2016 15:18 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ook ik heb wat gelezen over de hoek van de vleugels, maar dat had ik in een review van de Academy B-17B gelezen, het kan best zijn dat het bij de F wel klopt, maar daar ben ik niet zeker van.

Sterkte alvast met de stippen. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2016 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Haha geen probleem. Veel succes ik ben erg benieuwd. Nu ik verhuisd ben ga ik ook weer verder :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met de bolletjes... hopelijk heb je er een paar extra mocht je er verkeerd kleven ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 14:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ah, zo te zien is deze in zijn nopjes ;-)
Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jul, 2016 14:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Vanuit Zuid Frankrijk op de gsm.....
Een hele gave inzending Peter!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement