Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Een GB voor toestellen die uitsluitend als bommenwerper dienst hebben gedaan. Alle jaartallen zijn toegestaan mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
  • Max. bommenlast: vanaf 3600kg
  • Het toestel moet specifiek als bommenwerper ontworpen zijn.
  • Experimentele toestellen mogen, mits er minstens 1 prototype is gebouwd. Bijvoorbeeld de XB-36 en de G8N1. Dus geen tekentafeltoestellen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 18:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Plan is om de achtervleugels omlaag te klappen, dat scheelt weer in de breedte. En als i het goed heb ingeschat gaat ie netjes in de vitrinekast passen.....

En tja - die witte verf wordt lachen :(

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Niet bang zijn van witte verf, koop een spuitbus witte primer in de Action, werkt geweldig. Daarna een laagje sol+ erover en nadien gewoon vernis. Zo werkt het voor mij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
ik had hetzelfde idee voor mijn Tupolev... spuiten met witte motip-verf als basis en daarna de andere kleurtjes erop om het een beetje interessant te maken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2016 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
mocht je het niet zien zitten om deze volledig wit te doen:

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 21:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ayayay - volgens mij wordt ie al lastig genoeg zonder dat soort geintjes....

Anyways

Eerst maar eens kijken wat we hebben. Zoals witmetalen wielpoten:

Afbeelding

Nou heb ik wel wat problemen met deze onderdelen, en dan heb ik het niet over de beetjes flash die erop zitten. Ik heb het meer over dit:

Afbeelding

En dan ook nog: 5 plekken waar de wielpoot in de wielbak moet. En als de grote ronde poot op de juiste plek zit past de rest van geen kant. Waarschijnlijk wat buigwerk enzo. Maar ik moet toch nog eens even denken....

De resin wielen zien er dan wel weer uitstekend uit: 10 wielen met 20 wieldoppen voor de binnen- en buitenzijde. En dan ook nog eens een klein verschil tussen de 8 wielen van het hoofdlandingsgestel en de 2 van het neuswiel.

Afbeelding

Afbeelding

Ok, tijd om eens wat te gaan doen. En net als immer beginnen we met de cockpit. niet dat er veel van te zien zal zijn als het toestel af is, maar ja.

Afbeelding

Afbeelding

En dan de sprue gates. We zijn inmiddels gewend aan kleine verbindingen. Tja, dat was vroeger wel anders:

Afbeelding

Daar moet je een zaag tegenaan gooien om te voorkomen dat het plastic breekt als je het eraf zou knippen.

De passing van de neushelften is dan weer uitstekend:

Afbeelding

Afbeelding

Wel een kleine step aan een kant, maar dat is geen probleem. Tenminste geen kieren.

Even wat lijm ertegenaan:

Afbeelding

Nou passen ze niet helemaal netjes, dus straks even kijken. Wel jammer van die enorme kier aan de voorkant

Afbeelding

Daar hoort een soort zitkussen te zitten, dus dat is snel opgelost: wat styreen-vuller erin, en dan lekker laten drogen.

Afbeelding

Volgende probleem: de kit kent hier en daar verzonken details, zoals hieronder:

Afbeelding

...maar helaas ook veel opliggende paneellijnen. Gelukkig niet veel en veelal recht. Dus veel plezier ermee.

Afbeelding

Niet slecht, als zeg ik het zelf. Al maak je uiteraard ook wel eens een foutje :(

Afbeelding

Afbeelding

En dan deze dingen aan het eind. Het zijn een soort flap-achtige dingen. Die volledig vrij van elkaar behoren te zijn, en dat zijn ze niet. Dat wordt dus een hoop overtollig plastic weghalen....

Afbeelding

To be continued....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Met betrekking tot die twee stuks glaswerk in de kit (voor zover je dat al niet zelf uitgevonden hebt):

De ene loopt recht en in de andere zit een knik. De rechte versie is met de windgeleider omhoog voor betere stroomlijn bij hogere snelheden (dat is dus de versie die hoort bij de omlaag geknikte vleugeltips). De versie met de knik is met de windgeleider omlaag voor beter zicht voor de piloten bij lagere snelheden zoals de landing. Die hoort dus bij de versie met rechte vleugeltips.

Grtz.
BigBear.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 10:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Had ik gevonden ja. Wat betreft "hoort"- dit wordt waarschijnlijk iets wat lijkt om een museum model. Alle opties zijn mogelijk wat mij betreft :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 18:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Afijn - 4 dagen en 45+ foto's later....

eerst maar eens een plaatje van de cockpit:

Afbeelding

Afbeelding

En dan kan de boel in elkaar. nou ja, alleen de neussectie dan:

Afbeelding

Afbeelding

En met een deel van de rug erachter en een 30 cm lineaaltje

Afbeelding

En dan komen we het eerste echte probleem tegen: de vleugeldelen tegen elkaar geplaatst:

Afbeelding

Oeps

Afbeelding

En dan dit

Afbeelding

Overzichtsplaatje - bijna 80 cm

Afbeelding

En als je dan de onderkant ertegenaan zet zie je ook weer een aantal plekken waar een tubetje plamuur ertegenaan mag

Afbeelding

Eerst maar eens wat styreen ertussen en een flinke lading Tamiya Extra Thin

Afbeelding

Datzelfde geldt trouwens ook voor de intakes

Afbeelding

Afbeelding

En dan na wat schuurwerk

Afbeelding

En natuurlijk de paneellijnen bijwerken

Afbeelding

Tijd voor het glaswerk. Dat past dan weer aanmerkelijk minder

Afbeelding

Eerst maar eens wat afplakken. Erg makkelijk wegens het duidelijke reliëf van het glaswerk.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ja - dat ontbreekt dan hier weer en daar hoort het echt ook:

Afbeelding

Toch maar wat proberen

Afbeelding

Afbeelding

En dan een hoeveelheid styreen erin om gaatjes te vullen, en wat styreen vuller

Afbeelding

Afbeelding

En na het schuurwerk ziet het er dan zowaar fatsoenlijk uit. Hoe goed zien we pas na de primerlaag....

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 19:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En weer verder...

Na een goede schuurssessie zijn de markeringen van de vier toegangsluiken ook al weg. Dat moet wel gefikst worden natuurlijk.

Nou had ik van tevoren de basis contouren van de luiken op een stukje maskingtape overgezet, en deze stukjes nu geplaatst op wat dymo tape:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet perfect, maar goed genoeg

Terug naar de intakes. Daar moet een PE roostertje in. Maar dan wel eerst wat detail weghalen...

Afbeelding

Afbeelding

En dan de neuswielbak. Die ziet er zo uit:

Afbeelding

En daar moeten 2 stukjes PE in. Die wel erg hoog uitsteken. Misschien de opstaande rand een stukje weghalen? Geen idee, staat niet in de handleiding aangegeven

Afbeelding

Wielpoten. Oh ja. ouch

Afbeelding

Er is al één stukje afgebroken, maar die ligt in de doos. Helaas is er inmiddels een tweede stukje afgebroken, en die is nergens te bekennen. Geen keuze meer dus tussen metalen en kit poten.

Na enig wroetwerk en buigwerk past de metaklen wielpoot (ongeveer)

Afbeelding

Maar ja, dan kom je dit tegen. De metalen wielpoot heeft, net als de kit poot, een half-rond asje waar het wiel op past. Dat gaat prima met de wielen uit de kit (rechts), maar de resin wielen hebben een ander idee (links)

Afbeelding

Misschien dan toch de kitwielen gebruiken?

Even eentje in elkaar gezet en voorzien van het vereiste PE. Ernaast de velg van het resin wiel

Afbeelding

De kit wielen hebben weer het voordeel dat ze al wat afgevlakt zijn, maar de banden zelf zijn toch wel erg anders:

Afbeelding

Tot slot maar eens kijken of we het PE voor de wielpoten op de witmetalen versie kunnen krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop werk, nou maar hopen dat het goed blijft zitten.

Laatste activiteiten: de vleugeltips. Kijk eens naar die mooie uitdruknoppen (die uiteraard de passing erg storen)

Afbeelding

Opliggend, dus geen enkel probleem.

Nou ja, misschien toch wel:

Afbeelding

En de zijkant ziet er dan zo uit

Afbeelding

Vooral de twee delen bij de groene dop hebben wel wat werk nodig voor die goed passen.

En dan nog dit: tussen de vleugel en de vleugeltips moet een mechanisme komen waarmee ze kunnen worden gebogen.
De vleugels hebben daarvoor een mooie uitsparing

Afbeelding

Nou kan ik me vergissen, maar die lijkt wel een klein beetje op de verkeerde plek te zitten - de punt van het mechanisme moet aan de leading edge zitten....

Wordt vervolgd....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Dat beloofd voor wanneer ik ooit eens aan de mijne begin. Goed idee om de luiken over te zetten op maskingtape om ze nadien over te trekken!

Wel kl*te dat je zo moet ploeteren met het landingsgestel. Maar eerlijk is eerlijk, de plastic onderdelen met de messing toevoegingen vind ik mooier dan de resin-wieltjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement