Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Een GB voor toestellen die uitsluitend als bommenwerper dienst hebben gedaan. Alle jaartallen zijn toegestaan mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
  • Max. bommenlast: vanaf 3600kg
  • Het toestel moet specifiek als bommenwerper ontworpen zijn.
  • Experimentele toestellen mogen, mits er minstens 1 prototype is gebouwd. Bijvoorbeeld de XB-36 en de G8N1. Dus geen tekentafeltoestellen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 21:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het algemene verhaal van de He 177 is in het topic van Jan te lezen, ik ga me storten op een klein stukje uit m'n Classic Publications boek.
Maar mag ik u eerst even voorstellen:

Heinkel He177A-3
Afbeelding

Ik zal bij sommige updates wat stukjes text uit m'n Classic Publications boek plaatsen.
Het boek wat ik gebruik, en wat tevens mijn voornaamste analoge bron van referenties is, is dit:
Afbeelding
Bron: http://modellcenter-austria.com/

Bij deze gelijk maar het eerste stuk!
Chapter 5:
'But it does not have to dive'

In tegenstelling tot wat Heinkel had verzekerd, werd de He177 nog regelmatig getergd door ontwerpfouten.
In September 1942 kwam Generaal Roluf Lucht (een hotemetoot wiens verantwoordelijkheid het was ervoor te zorgen dat de vliegtuigfabrikanten hun zaakjes op orde hadden) langs bij Heinkel Flugwerke in Marienehe om de zaak te inspecteren, en ontdekte dat men daar heel laks omging met het vraagstuk "structuele integriteit" van de He177. Lucht waarschuwde Prof. Heinkel dat op deze manier de He177 hetzelfde lot als de Me210 zou ondergaan.
Zes dagen later kregen Heinkel en Messerschmitt nog even een veeg uit de pan van Göring, waarbij voorral de problematische gekoppelde motoren werden bekritiseerd...
Göring:
"Het is werkelijk een triest hoofdstuk...Ik kijk jaloers naar die 4-motorige Amerikaanse en Britse bommenwerpers, en wij hebben nog geen enkele 4-motorige langeafstandsbommenwerper..." Gevolgd door, op bespottende toon: "Ik heb ze gevraagd; 'waarom niet een gewone 4-motorige bommenwerper?' "Nee" zeiden ze... "dat is passé, 2 propellers zijn beter." Dus toen zei ik: "wel, onze tegenstanders bewijzen vrij vervelend te zijn met die 4-motorige toestellen" maar de reactie was: "We doen dingen anders. Enkel tandem of gekoppelde motoren..."
Maar het was niet allemaal negatief, Göring had aangegeven ook dat het "volslagen idioot is om een 4-motorige bommenwerper duikbombardementen te laten maken, maar helaas zitten we er nu mee*", en hij had Heinkel dan ook vrijgesproken van enige vorm van nalatigheid met betrekking tot dit onderwerp."
Göring vroeg vervolgens aan Heinkel of het toestel nog gered kon worden. Heinkel vertelde dat het probleem met de motorbranden zo goed als opgelost was, "maar het toestel moet verstevigd worden voor duikbombardementen..." Waarop Göring, tot verrassing van Heinkel en Milch antwoordde: "het toestel hoeft geen duikbombardementen uit te voeren..."
Hierop verklaarde Heinkel: "Dan is het toestel klaar om geleverd te worden."


Wordt vervolgd...

*)hiermee werd bedoeld dat er een hoop tijd en moeite in het ontwerp is gestoken om het toestel duikvluchten te kunnen laten maken.

Op naar de kit dan maar, ik heb nog geen foto's van alle sprues, die volgen nog. Wel heb ik plaatjes van de romp en vleugels.
De doos:
photo 374273
Romp en vleugels:
photo 374274
En de extra's die ik er tegenaan wil gooien:
photo 374275
Bommenlast gaat waarschijnlijk bestaan uit 6 SC500's, of misschien een mengelmoes van diverse maten.

Well, tot zover.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Imposante hoop plastiek en veel succes met deze

Leuke intro btw met deze "weetjes" van achter de schermen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 23:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi! Dat ziet eruit als een uitdaging. Succes!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Succes, hele mooie kist :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2016 14:14 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, ik heb al een klein stukje zitten werken aan de Greif. Voornamelijk hebben mijn werkzaamheden bestaan uit het plaatsen van plastic tabs in de romphelften voor het uitlijnen, en heb ik een paar kleine subassemblages gemaakt.
Zoals gezien heb ik een Big-Ed set klaarliggen, en het eerste wat ik kan doen is het in elkaar vouwen van de diverse kastjes het Funk-Geval (Funk-Gerät, oftewel radio).
Maar goed, eerst de MiG afmaken en ruimte maken op m'n bureau voordat ik echt met deze aan de slag kan.
Ik heb intussen wel een keuze gemaakt wat betreft het toestel wat ik ga maken. Het gaat een toestel worden van KG 100. Het werknummer is helaas onbekend, maar het toestel is door de bemanning 'Susi' gedoopt.
photo 374728
Het was niet ongewoon bij KG 100 om het toestel een meisjesnaam te geven waarvan de eerste letter overeen kwam met de individuele letter van het toestel, in dit geval 'S'

Wat ikzelf altijd wel heel apart vond aan deze kist, buiten de gekoppelde motoren, was het unieke onderstel.
Op onderstaande foto is een kopie te zien van een plaatje uit een officieel handboek, waarbij het onderstel half ingetrokken (of uitgeklapt als je wilt) weergegeven wordt:
photo 374729



Maar goed, tijd voor weer een stukje van het verhaal van Göring over de Greif, Göring had Prof. Heinkel net verteld dat het toestel geen duikbombardementen uit hoefde te voeren...

"Uw He-177 moet in staat zijn om torpedo's extern mee te nemen. Het toestel hoeft daar niet voor te kunnen duiken, sterker nog, hoe vlakker de vlucht, hoe beter. Het moet in staat zijn om speciale bommen van grote afstand op schepen te laten vallen.
Als ik naar Sverdlovsk
(Ligt ongeveer 800km ten oosten van Moskou. Red.) of een dergelijke plek wil, moet het toestel behoorlijk hoog kunnen vliegen. Maar wat je ook doet, geef me iets wat een echte lange afstands bommenwerper is, wat ver kan vliegen, een schappelijke lading mee kan nemen, en bovenal, iets wat betrouwbaar en veilig is. En dan bedoel ik voornamelijk de motoren, zodat het toestel lange afstanden boven zee kan vliegen en konvooien kan aanvallen."

Twee dagen later haalde Göring wederom de woede van de Duitse vliegtuigindustrie op z'n hals door naar de DB606 te refereren als zijnde; "Een bouwvallig oud blik". Jullie begrijpen, dat dat niet goed viel bij Dipl.-Ing Fritz Nallinger, technisch directeur van Daimler-Benz...
Gelijkertijd nam Milch van de mogelijkheid gebruik om het besluit van Göring te herformuleren:
"De Reichsmarchall heeft bepaald dat het uitvoeren van duikbombardementen geen vereiste meer is voor de He-177. Hij (Göring dus) heeft voldoende duidelijk gemaakt dat deze eis belachelijk is."
Desondanks was men op de basis in Rechlin nog niet tevreden met de vleugel van de He-177: "Studie heeft uitgewezen dat de integriteit van de vleugels 33% lager ligt dan wat Heinkel heeft ingeschat. De reden hiervoor is de ongelijke stijfheid van de verscheidene vleugeldelen met als gevolg vervorming onder belasting. Deze toestand was niet op het juiste moment herkend door Heinkel, de tests die uitgevoerd hadden moeten worden zijn te laat pas uitgevoerd, gezien het formaat van de vleugels."


Wordt wederom vervolgd!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2016 5:57 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Deze ronde even geen stukje uit m'n boek, maar plaatjes met een beetje voortgang.
Op het ogenblik heeft de MiG de meeste prio, maar ik heb in m'n nachtdiensten toch een beginnetje kunnen maken aan de Greif.
Eén ding weet ik al wel, er zal een hoop bewerkt moeten worden ter voorbereiding op PE en Resin materiaal, en ik zal binnenkort een stuk uit de buik mogen zagen om plaats te maken voor het resin bommenruim.
Maar goed, plaatjes!
Als eerst wat basisspullen die ik alvast in elkaar heb gevrot:
photo 375396

De fretjes van de interieur PE set:
photo 375397

Close-up van het gekleurde PE:
photo 375399
photo 375400

Wat voorbereiding voor het PE:
photo 375398

En ondanks dat ik m'n CA was vergeten heb ik toch wat aan origami kunnen doen:
photo 375401
photo 375402
En wat een detail! De sleufjes zijn allemaal open, en het is eigenlijk zonde om deze kastjes (ze zijn voor de radio ten slotte) achterin de cockpit te proppen...

Well, tot zover!
Oh, en note to self: CA meenemen, zodat ik de naadjes van de kastjes goed dicht kan plakken!!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 19:49 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Kleine mondelinge update, ik hoop morgen weer wat stappen te zetten en wat foto's te kunnen plaatsen.
Het in elkaar vouwen en lijmen van kleine vierkante PE kastjes is toch tricky, en dan voornamelijk het lijm gedeelte... Het gaat in dit geval om de radio van de Greif. Misschien eens kijken voor een resin set o.i.d......
Ik zie dat Aires een set heeft die er goed uitziet.
Voor de rest mag ik het een en ander weg gaan zagen voor de resin goodies die erin komen. Zo mag ik het bommenruim gaan open zagen en mag ik tevens de wieldeuren gaan verwijderen.

Oh ja, ik ben nog iets aparts tegengekomen. Let op onderdeel E17!
Zo ziet 'ie eruit volgens het boekje van MPM:
photo 377919
Zo volgens Eduard:
photo 377917
En zo ziet het onderdeel er daadwerkelijk uit...
photo 377918
Dat mag ik dus gaan aanpassen.

Well, ik hoop morgen wat vooruitgang te kunnen boeken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 13:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dit wordt een grote! 2 maal 30 cm vleugel en een romp ertussen.
Ga je nog veel van het interieur terugzien als de glaasjes erop staan?
In 1/72 is dat weinig maar in 1/48...

Leuke verhaaltjes tussendoor.
succes met de bouw.
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2016 20:27 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Thierry, hij is inderdaad aan de forse kant, gaat nog leuk worden om te vervoeren...
Wat ik nog allemaal kan zien als de boel in elkaar zit, dat zal wel goed komen denk ik. De cockpit heeft een grote transparante neus, dus genoeg licht zou ik zeggen.Over de Het station voor de achterste rugschutter is een ander verhaal, daar kan men enkel door het glas van de koepel naar binnen kijken. Niet dat daar vreselijk veel te zien is, maar ik ga toch kijken of het mogelijk is om de koepel afneembaar te houden.
Het is de bedoeling dat de verhaaltjes bij de volgende update weer verder gaan. Heb m' n boek nu niet bij me helaas...

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2016 20:45 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Maar over boeken gesproken... In de tussentijd heb ik al wel weer een beetje vooruitgang geboekt.
Ik ben voornamelijk met de zijconsoles van de cockpit bezig geweest. Daar moet redelijk wat PE op.
De linker console moet redelijk aangepast worden omdat er een aantal kastjes onder het PE moeten komen.
photo 378462

Om dit goed te doen is Eduard zo attent geweest om nauwkeurige afmetingen te plaatsen van de stukken die verwijderd moeten worden.
photo 378461

Echter, na deze plekken af te hebben getekend ben ik erachter gekomen dat deze maten niet kloppen...
Ik heb dus maar de PE stukjes die op het plastic onderdeel komen alvast uitgesneden en met tape op de juiste positie geplakt, en zo de plekken bepaald waar gezaagd moet worden.
photo 378459
photo 378463
En de achterkant:
photo 378460
Dan het resultaat van het zaagwerk:
photo 378468
Dat is dus de linker console, maar de rechter console is intussen ook van wat PE voorzien.
photo 378464

De achterwand heeft intussen alle radiokastjes op hun plek:
photo 378465
De voorplaatjes komen als de boel gespoten is, en ja... de volgende keer ga ik toch voor resin radio's.

Dit is de munitiekist voor de MG131 welke in de glazen neus gemonteerd moet worden:
photo 378466
Hier komen nog wat kleine kastjes op later.

Over 13mm gesproken, ik heb een stel resin MG131's gekocht voor de diverse geschutsposities, en 2 messing MG131 loopjes voor de op afstand bediende koepel.
photo 378467

Nou, tot zover. Misschien kan ik vanavond nog wat werk verrichten!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement