Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column april 2007
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2007 12:18 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 14:11 pm
Berichten: 23
Typen modelbrouwers Deel 2

Deel twee alweer van de “we duwen de brouwer in een hokje” analyse. Sommigen wachten met vrees, ze zijn nog niet aan de beurt gekomen. Anderen hebben alweer een goede nachtrust achter de rug. Dat wat ze altijd geweten hebben is eindelijk bevestigd. We nemen het psychologie boek op de schoot en bladeren even rustig verder.

De kijk-wat-ik-nu-weer-heb-gemaakt-brouwer.
Brouwer met een ruime zelfoverschatting. Meestal een vrij beginnende brouwer die zelf in de veronderstelling is dat hij nu al zijn opus gecreëerd heeft. In zijn auto’s kom je verkouden weer uit, en wanneer je een vliegtochtje met een van zijn vliegtuigen maakt lig je meestal een paar maanden vanwege voorhoofdholte ontsteking plat, zo groot zijn de kieren in zijn modellen. De decals op de modellen zijn alleen met een sterke zonnebril te aanschouwen vanwege de silvering, en ook de verf was nog niet overal droog tijdens het brouwen. Op onverklaarbare wijze blijft deze brouwer het toch keer op keer proberen, met bijbehorende falen (alleen in de ogen van anderen natuurlijk) van het model.
Kan alleen chillen op de muziek van “The Offspring”, en dan met name het nummer “Self-Esteem”

De chaotische brouwer.
Niet te beschrijven wat een puinhoop dat dit individu ervan maakt. Het is niet zozeer een slechte brouwer, hij weet alleen zelf niet met welk project hij bezig is, en vooral hoe het project verder afgewerkt moet worden. Documentatie wordt meestal pas gevonden nadat het model klaar is. De verf stond weer eens niet daar waar het de laatste keer neergezet was. Heeft laatst via internet een geweldig nieuw model besteld, en was teleurgesteld dat er een ventieltje aanzat waaraan het opgeblazen moest worden (het model bleek ook al geverfd te zijn), bleek ook helemaal niet het model te zijn waarvan de chaotische brouwer in de veronderstelling was dat hij het gekocht had. Heel af en toe lukt het wel om een projectje te beëindigen althans als onderdeel 26 weer gevonden is……
Heeft een radio, maar weet deze niet meer te vinden. Zingt daarom maar zelf luidkeels “Highway to Hell” van “AC/DC”.

De zelfmaakbrouwer.
Aparte brouwer binnen de brouwerscommunity. Een bouwpakket wordt namelijk zelden gekocht. Heeft daarom ook het minste last van het koopspook. De zelfmaakbrouwer heeft meestal een ruime hobbykamer, met eigen keuken en verfrissingshoekje. Wat de zelfmaakbrouwer aan gereedschap en machines niet heeft, dat hebben Italeri en Revell ook niet in hun fabriek staan. De zelfmaakbrouwer maakt namelijk alles zelf. Ook zijn woning had hij zelf ooit gemetseld, de stroom zelf aangelegd, en tja dat zwembad, dat was gewoon een kwestie van een paar dagen flink doorgraven. De zelfmaakbrouwer is feitelijk een samensmelting van de purist en de analist. Heeft zelf ook zijn eigen website gecreëerd, en heeft in de kroeg het hoogste (lees: lolligste) woord. Deze brouwer zal je altijd met raad en daad bijstaan, alleen heb je het gereedschap niet dat nodig is om zijn tips te vervolbrengen. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat de zelfmaakbrouwer zijn modellen zelf ontwikkeld en uitvoert, zonder dat daar ooit een bouwpakket aan te pas komt.
Achtergrond muziekje: “Eric Carmen” – “All by my self”.

De high speed brouwer.
Heb ik ooit eens gezien, en had in korte tijd het hele scala van Monogram via Italeri langs Trumpeter en dan weer Tamiya alweer gebrouwen. Is snel zeer snel. Kwaliteit zit iets boven de middelmaat. Geeft ook niks om aftermarketsetjes en penselen, dit houdt allemaal te veel op, er is immers nog genoeg te brouwen. Deze brouwer zit meestal wel maar in een categorie. Meestal te vinden bij auto’s of vliegtuigen, als het maar snel gaat. Heeft ook veel te weinig plaats voor veel te veel projecten. Weet ook meestal goedkoop aan kitjes te komen. Eet desondanks toch nog zeker 12 keer witte bonen in tomatensaus per jaar.
Wanneer hij tijd over heeft luistert hij naar “Living in the fast lane” van onze eigen “Urban Dance Squad”.

De purist.
Bij de purist moet alles gewoon kloppen. Alle kleine dingetjes worden nauwkeurig terug gerekend in de gewenste schaal, en worden op precies dezelfde plek op het model aangebracht als in het grote voorbeeld. Een compromis bestaat er niet voor de purist, wel een kliko, waneer iets niet realiseerbaar is. De purist vertoond dan wel analystische trekjes, hij heeft wel een hoger brouwgemiddelde als de analist, en is dus dientengevolge een actiever brouwer. De purist heeft het meestal niet zo op met de Blokkerbrouwer.
De muziekkeuze van deze brouwer zal zo ongeveer uitkomen bij “The Stranglers”, nummer: “No Mercy”.

De Blokkerbrouwer.
De Blokkerbrouwer is verzot op de (meestal) goedkope kitjes van een niet met name te noemen landelijke keten van warenhuizen. De Blokkerbrouwer is een redelijk snelle brouwer, er liggen nog genoeg kitjes op hem te wachten. Meestal worden deze bouwpakketten redelijk basic in elkaar gelijmd. Een enkele keer wil een Blokkerbrouwer nog wel eens doorschieten en nog wat extra details aanbrengen. Dit mag alleen niet te veel tijd kosten want volgende week liggen weer nieuwe aanbiedingen klaar in de “niet nader te noemen” winkel om gebrouwd te worden. Om een of andere onverklaarbare reden is de Blokkerbrouwer vaak nog zakgeld afhankelijk al dan niet aangevuld met een krantewijkje, of een zaterdagbaantje bij de supermarkt om vakken te vullen. Kan niet helemaal goed overweg met de purist, snapt eigenlijk niet waarom (en de schrijver dezes ook niet, maar op de een of andere manier gaan deze twee brouwers niet goed samen).
Favoriete muziekje….eh…..dat wat nu in de top 40 staat geloof ik…….

De ik-kijk-wel-mee-op-het-forum-maar-brouw-zelf-niet-brouwer.
Een mooi voorbeeld om de reeks met hokjes clasificering mee af te sluiten. Is helemaal verzot op de projecten die op het modelbrouwersforum voorbij komen, maar voelt zichzelf niet geroepen om zelf ook maar twee stukjes styreen aan elkaar te lijmen. Is ook zo veel mogelijk aanwezig bij beurzen en bijeenkomsten, watertand zelfs bij het zien van de grootste prestaties neergezet op modelbouwgebied, maar begint er zelf, zoals eerder vermeld, niet aan. Too bad – Sandwichspread.
Heeft ondanks het inactieve toch vaak een verhelderende kijk op de zaken, waardoor menig brouwer die met zijn handen in het haar zat weer blij op weg wordt geholpen na de visie van de “ik kijk wel mee op het forum maar brouw zelf niet brouwer”.
Is fervent Radio Twee luisteraar, maar zijn nummer een allertijden draaien ze er niet: “Drs. P.” met het nooit meer geëvenaarde nummer “Verzamelen”.


Natuurlijk zijn er nog vele meer verschillende brouwers, sterker nog, ieder brouwer is uniek in zijn soort. Om het allemaal niet te afgezaagd te maken is er aan deze reeks een einde gekomen.
Heb je jezelf niet herkend in een van de in de afgelopen maanden opgesomde brouwers, wees blij, jij bent dan tenminste niet in een hokje te stoppen. Ga vooral door met brouwen, en probeer de lat steeds een beetje hoger te leggen, terwijl je in het achterhoofd houdt: “ Het is slechts een hobby, maar wel een verdraait leuke hobby!”

Bert


Laatst bijgewerkt door beheer op wo 16 mei, 2007 9:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2007 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 aug, 2006 18:48 pm
Berichten: 802
Woonplaats: Hoofddorp, Holland
De kijk-wat-ik-nu-weer-heb-gemaakt-brouwer.

Ja, dat ben ik ! Muziek smaakt klopt ook precies :lol:

_________________
Afbeelding
I have harnessed the cosmic rays and caused them to operate a motive device - Nikola Tesla


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2007 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben geloof ik een vrije-uitloop-brouwer..niet in een hok te stoppen :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2007 13:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Hmmm... dan ben ik de Roulette brouwer. Ik zit namelijk niet in 1 van deze vakjes, maar mijn kansen liggen verspreid op een aantal aangrenzende vakjes. :D

Weer een erg leuke column.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2007 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
de "zelfmaakbrouwer".. bedoel je daar iemand in het bijzonder mee?.. :D.. wel heeeeeel herkenbaar.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2007 22:31 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:12 pm
Berichten: 488
Woonplaats: groningen
De chaotische brouwer! en natuurlijk zing ik luidkeels mee!

_________________

DAF 105 SC 410 Tekno A Middelkoop Transport

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2007 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik zit geloof ik wel in elk vakje. Maar altijd maar met 1 model. Bij het volgende kan ik weer in een ander vakje zitten. Soms dus met meer modellen in meer vakjes tegelijkertijd. Hoewel ik de "blokker" fase wel gepasseerd ben. Ik lijd aan AMS. Advanced Modellers Syndrome.
Het lukt me niet meer om een kitje basaal in elkaar te lijmen. Zelfs niet als ik het probeer. Datzelfde geldt overigens ook voor mijn gezang.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hmm, wat zou ik nu zijn??

Afbeelding

.........de chaotische brouwer, dat kan niet missen :lol: :lol: .

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jan, 2006 18:47 pm
Berichten: 2039
Woonplaats: hengelo
ik ben de ik-kijk-wel-mee-op-het-forum-maar-brouw-zelf-niet-brouwer, maar ik plak toch redelijk veel, en ga niet veel of nooi naar beurzen dus precies andersom wat er staat :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De chaotische brouwer, zeker weten! :lol: Gelukkig werk ik aan de eettafel die ik elke keer weer op moet ruimen als ik klaar ben dus krijgt het materiaal niet de kans om zich metershoog op te stapelen zoals bij Sjaak, maar toch :shock:
Ik raak trouwens altijd alles kwijt, niet alleen bij modelbouw maar ook op school. (Waar is die brief van de ouderavond eigenlijk gebleven..? :lol: )

Misschien ook nog een vleugje Blokkerbrouwer erbij, al is dat nu wel over. Ik koop alleen wat bij de aanbiedingen als er een leuke liner bij staat, de rest is over het algemeen wel te weerstaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement