Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column juni 2005
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2005 15:36 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 aug, 2004 16:59 pm
Berichten: 53
Dit weekend heb ik naar Roland Garros gekeken. Verplicht huiswerk van mijn tennisleraar. Nu zat ik naar een party te kijken waar een Argentijnse scheidsrechter constant bij elk genoemd punt een boe-geroep van het publiek om zijn oren kreeg. Een goede scheids die de wedstrijd keurig netjes in de hand had. Een wedstrijd waarbij mijn gedachten afdwaalden naar de wedstrijden die wij ‘uitvechten’ met onze modellen.
Nou ben ik vaak bereid om te jureren ondanks dat ik het een verschrikkelijk moeilijk onderdeel vind van onze hobby.

Waarom? Wel, net als bij die Argentijn, je doet het NOOIT goed. Er zijn altijd mensen die het niet met je eens zijn. Of die vinden dat je iemand voortrekt, of vinden dat ze zelf een prijs moeten winnen alleen al omdat ze een model op de tafel zetten. Ik vind jureren erg moeilijk. Het blijft mensenwerk.

Maar zijn we als juryleden en modelbouwers niet te veel bezig om te veel prat gaan op eigen kennis van een bepaald model, daarmee denkende de wijsheid in pacht te hebben? Voorbeeld hiervan was de cockpitkappen-discussie binnen de IPMS een paar jaar geleden. Een cockpitkap van een F-16 moest een bepaalde kleur hebben, anders was het model helemaal fout. Totdat er op de vliegbasis Leeuwarden een complete flight-line stond met allemaal F-16’s met verschillende kleuren cockpitkappen. Hetzelfde ging op bij een discussie over de kleuren van de Nederlandse Orion.
Of de discussie tussen juryleden en een bouwer waarbij het model compleet werd afgekraakt omdat alles fout was. Totdat de bouwer wanhopig riep dat hij zelf de piloot op die kist was en toch echt wel wist wat erop en eraan zat. Discussie gesloten.

Ook heeft persoonlijke voorkeur invloed op een jurering. Jaren geleden op een wedstrijd waren twee wat oudere juryleden aan het werk. Twee moderne jets en een Fokker D-VII stonden in de wedstrijd. De Fokker met naden en slecht schilderwerk. De jets tot in de puntjes verzorgd. De Fokker won na het ophalen van vele jeugdherinneringen.
In Engeland stonden op een gegeven moment twee modellen van de Mercedes CLK-DTM Original Teile in de wedstrijd. De een mooi gespoten, goed op kleur. De ander half mat, stofjes in de lak en het grijs was veel te donker. Toch won de laatste het tot groot ongenoegen van het publiek die dat ook duidelijk aan de wedstrijdleiding liet blijken. Toch hield de wedstrijdleiding voet bij stuk. Jury beslist. En daar heeft die wedstrijdleiding gelijk in. Of het nou leuk is of niet. Het gerucht ging dat de bouwer van de winnende Mercedes bij het jurylid thuis logeerde.
Laatst had ik zelf een discussie. Een schitterend mooi model van een Porsche was het discussiepunt. Schaal 1/43 en verschrikkelijk mooi gebouwd, alles d’rop en d’ran. Goud was ons beider conclusie. Echter, er werd gecontroleerd of de motorkap nog wel kon sluiten. Iets dat een onmogelijke opgaaf is in die schaal met die detaillering. Paste dus ook niet. De discussie die daar uit volgde duurde lang. Het model heeft zijn goud toch nog gekregen.

Een andere discussie was een slagschip gebouwd door iemand die op die show tot de ‘gevestigde orde’ behoorde, in competitie met een duikboot. De duikboot was mooi gebouwd ‘just like the real thing’ het slagschip te perfect, koud, museum waardig. Toen de jury de duikboot goud gaf, waren de rapen gaar. Want de bouwer van het slagschip won daar altijd. DUS nu ook, volgens de wedstrijdleiding. De mening van de jury kon niet door de wedstrijdleiding weerlegd worden en goud voor de duikboot was de conclusie. Maar oh, boy, wat ging de wedstrijdleiding in de stress.
Andersom maak je het ook mee. Een IPMS-lid dat geen goud had gekregen voor het model dat hij had ingezet. De man ging finaal over de rooie, want zijn model MOEST goud winnen. Een complete briefwisseling met het bestuur was het gevolg.

Het kan ook anders, leuker. Op een wedstrijd werden drie vrouwen uit het publiek gehaald om te jureren. ‘Ja, maar we hebben nergens verstand van’ protesteerden de dames, die daarna feilloos het mooist gebouwde model van de tafel plukten. M.a.w. ‘verstand’ van de originelen in schaal 1:1 hebben is bij het jureren in de modelbouw geen pré?!

Zo heb ik zelf een gele Ferrari Enzo gebouwd. Driekwart jaar keihard aan gewerkt. Ik heb hem, op het laatst met tegenzin, afgebouwd en in wedstrijden gezet. Zoveel metal-etch, zo lang aan gewerkt…. Dat moet wel een eerste plaats worden. Mooi niet dus. Bij een wedstrijd in Engeland kon ik de twee juryleden te pakken krijgen. Die me haarfijn uitlegden dat het model er uit zag of het op het laatst niet meer met liefde gebouwd werd. Hij had wel niet zoveel verstand van auto’s, maar dat was toch wel iets dat opviel. En die twee hebben dat goed gezien. Prima juryleden.
En als ik op mijn ‘modelbouwcarriere’ terugkijk…. de mooiste/leukste medaille die ik gewonnen heb was de derde plaats op de wereldkampioenschappen in Engeland, 2000, met een Indian Sportscout. En die motorfiets had ik, ontspannen en met heel veel plezier zo uit de doos gebouwd.

En daar komen we bij – naar mijn mening – de moraal van dit verhaal.
We zijn veel te serieus bezig en eisen van onszelf teveel perfectie. Teveel modelbouwers moeten daardoor de lat te hoog leggen en haken af. Kits die niet perfect zijn worden teleurgesteld in de kast teruggelegd omdat ze ‘toch niet wedstrijdwaardig zijn’. Op veel forums lees je het zelfde. Te vaak zien we kreten als: ‘even iets tussendoor’ ‘even iets anders’ ‘even om lekker out of the box te bouwen’. Allemaal modelbouwers die het even niet zien zitten omdat ze teveel van zichzelf eisen.
Terwijl al die stress helemaal niet nodig is omdat, zoals je merkt aan bovenstaande voorbeelden, het jureren ook niet alles is. Dat blijft mensenwerk. Bovendien, even relativeren, als je goud wint bij de Nederlandse Kampioenschappen betekent dat nog niet dat je de beste bouwer van Nederland bent. Die zit misschien thuis en wil niet mee doen.
Plezier in je hobby. Ontspanning. Weg uit je werk. Gewoon lekker bouwen. Dan ben je toch goed bezig? En als die kit nou niet zo lekker gaat? So what? Dan wint ie maar niet. Als je maar lol hebt.

Back to basics. Begin bij jezelf.

Rinus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement