Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Panzer Drei

Met een zucht legt Lodewijk het kwastje neer. Behoedzaam zet hij de Panzer Drei op de hoek van zijn bureau en stopt zijn gereedschap terug in het plastic sorteerkoffertje. Met een schuin oog kijkt hij tijdens het opruimen naar zijn werk. Hoewel het nog niet in de buurt komt van de levensechte modellen die hij op internet heeft gezien, begint zijn hart iets harder te bonzen van opwinding.
Terwijl hij zijn modelbouwspullen opbergt in het kastje onder het bureau haalt hij een schoenendoos met daarin een stuk piepschuim en een aantal satéprikkers tevoorschijn. Voorzichtig zet hij de Panzer met de prikkers klem in de plaat piepschuim. Met een aantal postelastieken om de doos kan de tank geen kant op. Hij schuift de doos tussen zijn schoolboeken in zijn tas.

Het was een ongemakkelijk moment geweest vorige week toen meneer Van Hees de namenlijst afging om de onderwerpen te noteren voor de spreekbeurten. Iedereen moest kort iets gaan vertellen in het Engels. Nooit had Lodewijk er ook maar over nagedacht dat zijn klasgenoten zijn hobby kinderachtig of misschien zelfs ronduit bizar zouden vinden. Hoe kon hij als brugklasser uberhaupt weten hoe hij het uit had moeten spreken? ‘Modelbuilden’, had hij geantwoord toen zijn naam werd genoemd. De docent had hem met opgetrokken wenkbrauw aangekeken. ‘Can you explain that subject a little bit, Lodewijk? I don’t know what to write down behind your name’. ‘Tank models builden’, verder was hij niet gekomen. Achter zich hoorde hij gegniffel. Hij draaide zich om en zag Falco en Kaj doen alsof ze elkaar neerschoten, terwijl ze hem grijnzend aankeken. Zijn blik viel op Lars, die strak voor zich uit keek de pesterijen negeerde. Zijn hart sprong op. Lars, die zoals altijd een camouflagepet voor zich op tafel had liggen, zou zijn fascinatie voor tanks begrijpen. Dat wist hij zeker.

Hij is vandaag als tweede aan de beurt. Falco heeft een opgezette valk meegenomen en vertelt in vlekkeloos Engels over zijn hobby. ‘My family consisted of falconers for generations. My grandpa gave shows for tourists in Edinburgh. I’m named after him and my father kind of expects me to call my first son Falco as well’. De klas lacht. De knoop in Lodewijk’s maag trekt zich nog een beetje strakker. Falco zou alles kunnen zeggen voor de klas zonder dat hij wordt uitgelachen, maar hoe gaat Falco straks op zijn spreekbeurt reageren?
Veel te snel roept meneer Van Hees hem naar voren. ‘Your turn, Lodewijk. Good luck!’.
Hij heeft het gevoel dat alle ogen naar hem kijken als hij met de dichte schoenendoos in zijn handen tussen de tafeltjes door naar voren loopt. Bevend trekt hij de elastiekjes van de doos af. Toch voelt hij ook een opwinding die niets met de zenuwen te maken heeft; eindelijk zou de klas zien waar hij toe in staat is. Lars wil na school vast zien welke tanks hij nog meer in zijn vitrinekast heeft staan. Hij heeft zijn Engelse tekst goed voorbereid samen met zijn moeder.
‘Today I will talk about model tanks. I brought a model with me that I made myself.’
Trillend tilt hij het model uit de doos en kijkt naar Lars.
Het voelt alsof hij in een afgrond valt. Lars kijkt hem vol afgrijzen aan. ‘Nazi!’ roept hij. ‘Vieze fascist dat je bent’, hoort hij Falco zeggen. Lodewijk’s blik valt op het kruis dat op de geschutskoepel staat. Hoe kon hij zo stom zijn? Ze hadden het gisteren bij geschiedenis uitgebreid gehad over de Tweede Wereldoorlog en daarbij zijn een aantal Duitse symbolen behandeld. Geen moment heeft hij erbij stilgestaan. ‘N-nee.. I mean, no-’, stamelt hij. ‘I am no..’. Hier had Lodewijk niet op gerekend. Zijn oren beginnen te suizen, en een gevoel van angst en woede maakt zich van hem meester. Hij staart naar Lars, die nog altijd joelt. Het geluid van de klas wordt naar de achtergrond verdrongen door het suizen in zijn oren. Zonder dat hij beseft wat hij doet beweegt hij zijn arm met de Panzer naar achteren en haalt uit. Als in slow-motion ziet hij de Panzer in een perfecte paraboolvlucht richting Lars gaan. Zonder het effect af te wachten stormt hij de klas uit en smijt de deur achter zich dicht. Uit zijn gebalde vuist steekt een elastiek.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Wederom een goeie column :brouw:

Citaat:
Nooit had Lodewijk er ook maar over nagedacht dat zijn klasgenoten zijn hobby kinderachtig of misschien zelfs ronduit bizar zouden vinden
Herkenbaar... Niet zozeer dat ze het kinderachtig (ook vreemd overigens, ik dacht altijd dat modelbouwen iets voor oude mannen was :mrgreen: ) of bizar vinden, maar wel dat ze het een k*thobby vinden en dat het ze weinig interesseert. Misschien spam ik ze er ook wel te veel over :mrgreen: . Ik ben eigenlijk wel benieuwd, zijn er nog meer scholieren die dit (her)kennnen?
Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Niet alleen het idee van kinderachtig is herkenbaar, ook de uiteindelijke reactie, weliswaar hier nogal uitvergroot, heeft menig tankbouwer ongetwijfeld moeten weerleggen. Ook ik heb diverse keren moeten uitleggen dat het me alleen om de uiterlijke schoonheid van de voertuigen gaat en geenszins om de ideologie die erachter zit.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
TheFlyingDutchman schreef:
‘Nazi!’ roept hij. ‘Vieze fascist dat je bent’


Deze is ook herkenbaar, moet je eens zeggen dat je de technologie die de duitsers gebruikten in de tweede wereldoorlog fascinerend vind... Wordt je direct bestempeld als Vlaams Belanger...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Heel herkenbaar dit. Zit je tijdens tussenuur even op modelbrouwers of zo, hoor je van die 'populaire ik kan alles doen wat ik wil' figuren * hoe gaat het met je tankjes nicky*

Ach, ik vind t een super leuke hobby, dus ik negeer hun opmerkingen gewoon :brouw:

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 nov, 2012 22:24 pm
Berichten: 785
Woonplaats: Somewhere on a junkyard, tryin' to build a RatRod.
Super column!!
Herkenbaar ook trouwens, verleden week "wat site is dat?? "Modelbrouwers..." modelbouw, serieus?
Ik "Ja, even serieus als mijn pa zijn lijkwagen" waren ze stil :wink:

_________________
What do you choose? Going fast or look good? Like we always say 'going fast IS looking good!'
David Freiburger, editor from Hot Rod Magazine


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: za 21 feb, 2015 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Erg mooie collumn weer, en als scholier ook erg herkenbaar. Al moet ik zeggen dat ik ook vaak complimenten krijg (en dan vooral ij de trant van "wow, wat een geduld heb jij zeg!"). Vooral in het tekencluster op school vinden ze mijn brouwsels altijd wel leuk om te zien. :mrgreen:
Maar wat eigenlijk nog herkenbaarder is is de reactie erop. Op de een of andere manier vinden mensen het toch vreemd als je gefascineerd bent door oorlogstuig, ook al leg je 100 keer uit dat het puur om de machines gaat, en niet om het doel ervan. En door het feit dat mijn interesse vooral bij de Duitsers ligt krijg je inderdaad snel het Nazi-stempel opgedrukt.
Ik heb vorige week overigens nog een preek van mn tekenlerares gekregen over dat ik op moet letten over wat ik op internet zet, nadat ik een foto van een Messerschmitt 109 (met dus een swastika op het staartvlak) in de tekenen-Whatsappgroep gezet had. :?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 11:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Tomska schreef:
Ik heb vorige week overigens nog een preek van mn tekenlerares gekregen over dat ik op moet letten over wat ik op internet zet, nadat ik een foto van een Messerschmitt 109 (met dus een swastika op het staartvlak) in de tekenen-Whatsappgroep gezet had. :?

Dat heeft meer te maken met de onwetendheid/ onkunde of weet ik hoe ik het moet noemen van de tekenlerares! In WO-2 vlogen Duitse vliegtuigen nou eenmaal met een swastika op de staart, dat is een historisch feit, hoe je het ook wilt noemen! Dat zij daarover "viel"begrijp ik totaal niet, zal wel te maken hebben met een soort "politieke correctheid", maar het blijft ronduit dom!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik vond het ook nogal belachelijk ja, die dingen zaten nu eenmaal op Duitse vliegtuigen, punt uit. begrijpen. Heeft niks met ideologie of wat dan ook te maken, gewoon een historisch feit. Maar bij sommige mensen is dat blijkbaar moeilijk te begrijpen.... :?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Panzer Drei
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2015 2:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Tomska schreef:
Maar bij sommige mensen is dat blijkbaar moeilijk te begrijpen.... :?


..wat wellicht de reden is voor de opmerking van je docent :wink: Nu zal het bij een whatsappje wel meevallen, maar een verkeerde digitale indruk kan echt vervelend zijn voor latere sollicitaties. En dat betekent helaas ook dat je rekening moet houden met onwetende mensen, omdat je die zomaar tegenover je kunt krijgen bij een sollicitatiegesprek. Ik heb mijn swastika's op modellen die ik op Facebook (dus onder mijn eigen voor- en achternaam) heb geplaatst geblurd, ook al was het een gespiegelde niet-diagonale swastika (Fins).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement