Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column september 2011
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 16:30 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Berg


Voor het gemak sleep ik eens een hype naar dit forum, of om specifieker te zijn, naar deze hoek van het forum.
Buiten het verplaatsen van modelbouwdozen (en er soms stiekem nog even in kijken en snuffelen) van plaats A naar plaats B, om ze vervolgen toch maar op plaats C (tijdelijk) te deponeren, waarna gedeeltes van de voorraad dozen worden gepromoveerd naar plaats D opgesplitst in een groep die naderhand nog naar plaats E kan en een groep die naar…….stop! Niet afwijken nu. Ter zake blijven. Hoe moeilijk dat ook even is.
Wanneer Bert ergens enthousiast over is, dan is al het overige even niet meer relevant, dan wel interessant.

Ik denk in de grote mensenwereld, ondanks dat mijn modelbouwactiviteiten al weer een tijdje noodgedwongen stilliggen immers nog altijd op schaal. Dat zit erin, en dat krijg er je niet zomaar meer uit. Het is geen virus. Het is een vergroeide en procesbeheersende kronkel in mijn hersens aangevuld met een blikveld (oogballen, pupillen, iris etc) op schaal.
Ondanks MRI scan en diepgaande neurologische onderzoeken is daar (gelukkig) niks aan te doen. Zitten laten, en leven met die verrijking. We blijven positief en beschouwen die modelbouwfascinatie met een dientengevolge geen normale kijk op de wereld niet als beperking, maar zoals ik een zin hiervoor al aangaf (waarom ook alweer herhalen?) van een verrijking.

Ik kan namelijk blij worden van en over de kleinste dingen die ik op mijn levenspad tegenkom. Een vliegtuig, en dan met name de awacs hier op tennisbalwerpafstand met zijn de ramen uit de sponningen bonkende herrie bekijk ik op schaal. De glasscherven neem ik op de koop toe.
Een vrachtwagen met dertig ton noodlast die hier met zestig per uur voor de deur over de verkeersdrempel knalt en zo mijn schoorsteen vakkundig naar beneden werpt bekijk ik op schaal. Die bakstenen en cementgruis op mijn matras en in mijn dekbed op de koop toe nemend.
Die Ferrari Testarossa die eigenlijk van links kwam, en zodoende mij op de fiets van rechts had en dus gewoon voorrang aan mij had moeten verlenen en die na de aanrijding (waarschijnlijk met meer schade dan ik had) gewoon doortufte zonder zich om mij te bekommeren bekijk ik op schaal. Zes weken gips voor twee gebroken benen op de koop toenemend. Die kleine “dingetjes” die mijn levenspad kruisen bezorgen mij inspiratie om te modelbouwen. Zo moet het uit zien, en niet anders.

Maar nu, op het moment van schrijven ben ik al een dag of twee van slag af. Mijn fantasie op hol, en mijn stoelgang sneller dan het geluid. De koters hebben alweer een nieuw woordenboek nodig om mij te kunnen begrijpen, en mijn vrouw heeft nooit wat van mij gesnapt.
Rationeel denken is er bij mij niet meer bij. Volgens de directe buitenwereld dan. Ik vind zelf dat ik ze prima op een rijtje heb. Zo prima dat ik er vier op een rij, en zelfs boter kaas en eieren van kan maken.
Toch de kern van het geheel, dat waar het om gaat….. Ik heb het in mij opgenomen. Ik heb die bel horen rinkelen onder mijn hersenpan. Ik was bij vol bewustzijn toen die grijze kwab in noodtempo niet meer te volgen verbindingen ging leggen. Daarbij kreeg ik mijn hartslag zelfs met diepe trancemeditatie niet meer onder de honderd tachtig slagen per minuut.
Als ik ergens door bevangen raak, dan heb ik het doorgaans ook goed te pakken.

Ik pak dus nu een deur en gooi hem bij jou naar binnen: Er zijn (serieuze) plannen om een berg te gaan “bouwen” in Nederland. Niet zo maar een berg, en niet zomaar in Nederland, en al helemaal niet zonder reden. Minimaal tweeduizend meter hoog moet hij worden, en de gemeente Almere schijnt meer dan geïnteresseerd te zijn in dit project.
Sportbonden (schaats, bobslee, ski, wieler, klim en ga zo maar door) zijn enthousiast over dit plan, de drassige grond onder Almere siddert nu al dagen van de toekomstig te dragen last. Ondernemingen, architecten, ingenieursbureau’s en nog meer instellingen van diverse pluimage zijn er al bovenop gesprongen (die gaan altijd het hardst wanneer ze centen ruiken, en springen dus nu boven op een berg die nog niet bestaat).
Een mega natuur/recreatiegebied op hoogte moet daar in de polder tot ontwikkeling komen.

Deze gekte heeft mij dus nu ook bevangen. Al mijn hobby’s op een paar vierkante meter bij elkaar. Fietsen (niks geen Cauberg op, Cauberg af, Cauberg op, Cauberg af etc meer maar gewoon in 23 haarspeldbochten en 16 kilometer naar de top), wandelen in de natuur (marmotten spotten kan binnenkort dus heel dichtbij), fotograferen op grote hoogte (bereik ik in die hobby ook een keer een hoog niveau….hahaha inside joke…) en modelbouwen nu in een hele andere dimensie.

Modelbouwen?

Ja modelbouwen!

Stel je voor, een hysterisch correct bergdiorama van de luchtmobiele brigade gelegen op de Col du Almere (zo schijnt de werktitel te zijn). Een distributie vrachtwagen van de Albert Heijn met sneeuwkettingen om zijn sloffen die de Col du Almere bedwingt om de avondwinkel in het ski dorp Almere-boven te bevoorraden.
Een Hollands landschap met van die lieve kleine edelweissjes erin. De paarse Milka koe. De skilift van Lelystad naar Almere-boven. De eerste divisie gebergtejagers van het Bernhard regiment op patrouille in de sneeuw, en dat alles rechtvaardigt een Nederlandsch diorama, of aparte tankdivisie of wat dan ook.

Vergeet die immer terugkerende modelbouwbarbecues, de nieuwe rage wordt apres-scaling in de skihut van ome Gerrit halverwege de Col du Almere.
Om dan ook nog maar niet te spreken van de bergspoorweg die op menige zolder nu een legitiem Nederlandsch tintje zal krijgen.
Met de koploper, of desnoods voor de nostalgie met die oude wadloper de berg op en genieten van al die mooie vergezichten waardoor starend naar het steeds schitterende wordende uitzicht met elke meter die je hoger komt je weer in melancholie wegzakt over al die bouwdozen die je nog zou willen bouwen.

Ja, ik ben enthousiast. Zo enthousiast dat het thema van de eerstvolgende BCC nu ook wil voorstellen. Beter gezegd, ik ga ze dat door de strot duwen. Dat thema moet: “Maak een diorama met als thema de Nederlandse Berg” worden. We zouden die architecten bureaus er een groot plezier mee doen. En zo kunnen wij als nederige modelbouw community ook onze kleine (op schaal natuurlijk) bijdrage leveren aan deze grootse plannen.

Die berg komt er!


Bert


Met dank aan Thijs Zonneveld


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2011 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Haarspeldbochten...
Rally-proeven! :mrgreen:

Die Thijs is me er één, wat een idee. Maar volgens Helga van Leur gaat het weer met zo'n berg wel veranderen: meer regen en zo...
Als B.C.C. is de berg een goede voedingsbodem, leuk idee!



easy rider 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2011 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
25 januarie 2035

door de ongewoon heftige sneeuwval van de laatste maand is er een lawine ontstaan op col du almere,
almere-stad en almere-haven zijn voledig verwoest .
De autoriteiten schatten dat er 3000 doden zijn te betreuren , er gaan steeds meer stemmen op om
de berg weer af te graven .
De enkele zeer welgestelde bewoners die op de flanken van de berg woonden zijn inmiddels geevacueerd,
wetenschappers hebben onomstotelijk aan getoond dat de hele berg instabiel is door de slappe ondergrond
waarop hij is gebouwd .
De kosten van het afgraven zullen naar schatting 100 miljoen euro bedragen .

Goed idee zo een berg , laten we het vooral doen.


Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 20:37 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ik begrijp de argumenten van de tegenstanders heel goed. Maar met zo'n rijke fantasie zoals opgeslagen in mijn bolletje moet ik bekennen dat het heerlijk dagdromen is hierover. Dat die huisjes van de happy few eraan gaan bij de eerste de beste lawine maakt voor mij de pret alleen maar groter 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement