Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 12:13 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Strijd


Een man met een veel te groot ego en veel te veel hobby’s in een te kleine eengezinswoning samen met drie andersgeslachtigen.
Kan dat goed gaan? Nee natuurlijk niet!
Zo toegeeflijk als vrouwen soms kunnen zijn, zo abrupt kunnen hun plannen ook weer wijzigen.
En dat terwijl ik het goed voor elkaar dacht te hebben. Een eigen afgebakend stukje kamer in onze habitat. Mijn muziek, mijn muziekinstrumenten, mijn computer, mijn bureau, kasten gevuld met mijn spullen, mijn eigen voorraad modelbouwdozen, mijn problemen; kortom mijn terrein. En een lichtje aan het eind van de tunnel waar een negenendertig jarige bouwdip tot een einde leek te komen.
Verleden tijd dus.

Twee meiden met een leeftijdsverschil van krap twee en en half jaar samen bij elkaar op een slaapkamer ten behoeve van pappies hobby hokje. Ja, dat is in het begin wel spannend en zorgt dus voor een reeks slapeloze nachten waar pappie in zijn post puberjaren al stappend van kroeg naar kroeg jaloers op zou zijn. Nu niet, want om vijf uur in de nacht rammelt de wekker ongenadig voor weer een dagje slavernij.

Het was dus niet meer werkzaam, die twee meiden met hun verschillende karakters samen op een kamer. Daar komt oorlog van, en niet zo’n beetje ook.
Maar niet met die twee onder elkaar. Nee, papa is het slachtoffer. Want papa heeft nog een paar vierkante meter eigen terrein in de woning in bezit, en dat kan in deze dagen van schaarste en eigen identiteit dus echt niet meer. Een hobbykamer is zo passé, zo 2005, zo achterhaald.

“Yesterday, all my troubles seem so far away”

Lang heb ik de strijd kunnen rekken waarbij ik (achteraf onterecht) in de veronderstelling was aan de winnende hand te zijn. Af en toe een schijnbeweging om de gemoederen te bedaren. Alleen was de derde andersgeslachtige (ook wel doorgaand voor mijn vrouw) in onze toko het daar niet mee eens. Ze vond het maar niks dat de basgitaar met versterker en het Yamahama keyboard met aanslaggevoelige toetsen zonder vooraankondiging verhuisden van mijn hobbykamer naar de ouderlijke slaapkamer.
Met mijn vrolijkste bakus probeerde ik haar wijs te maken dat de gewenste grote verhuizing nu toch echt wel misschien een beetje in aanvang zou (kunnen) schieten.
Helaas, twee dagen later stond mijn instrumentarium op de vliering. Nu al te wachten op betere tijden.

Ik zal er aan toe moeten geven nu ook al een gedeelte van mijn modelbouwspullen goed opgeborgen elders in de woning op wachtstand staan voor onbepaalde tijd. Mijn modelbouwbureau is op een paar spulletjes na leeggeruimd en bijna klaar om door mijn oudste dochter in gebruik genomen te worden voor huiswerk of dagboekverhalen of wat pre pubers er dan ook mee uitvreten. Twee kasten met modelbouwspullen hebben al het veld moeten ruimen. Ruim een jaar lang heb ik noodgedwongen geen modelbouwwinkel meer van binnen gezien. Tenminste, wanneer de schuur van Gerrit ergens boven de rivieren niet meetelt, waar ik tegen beter weten in op dat moment toch nog een paar leuke brailleschaal doosjes wist te scoren.

Voor de komende jaren is de (modelbouw)zaak aflopend voor mij. In deze woning is de komende jaren even geen plaats voor de hobby die bijkans in mijn genen vastgeroest zit.
Even dacht ik weer part-time bouwer aan de eettafel te kunnen worden, met alle op en afruim problematiek die dat met zich meebrengt op de koop toe. Jammer, het idee was goed, maar opgroeiende koters schijnen in veel gevallen ook huisdieren met zich mee te brengen. In ons geval zes parkietjes. Het waren er eerst (nog) meer, maar het zorgvuldig testen van modelbouwchemische spulletjes bracht de te voorspellen uitkomst dat dit niet samengaat met de broze longetjes van deze vrolijk gevederde vriendjes.

In de wachtstand dus. En ondertussen het waakvlammetje dat van binnen brand van zuurstof voorzien door veel naar het werk van andere modelbouwers te kijken. Ondertussen zal ik mijn tijd moeten uitzitten. Wachten tot de onvermijdelijke dag dat ik met pijn in mijn hart mijn dochters zal zien uitvliegen om hun eigen stulpje in te richten en daar te gaan wonen.
Het kan mij niet lang genoeg duren voordat dat zover is, als het maar een beetje snel gaat zodat ik de twee vrijkomende slaapkamers onmiddellijk voor mij op kan eisen.

Maar sentimentalist die ik ben mis ik ze nu al, en dat terwijl ze alleen maar naar school zijn.
Laat het dus nog maar lekker lang duren, modelbouwen loopt niet weg, Bert ook niet, die gaat kijken of er leven is, na en weer voor modelbouw.


Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Modelbouwspullen op de vliering?

Kijk een hier.
viewforum.php?f=44 :lol:

Hij is wederom geweldig herkenbaar Bert.

Nu weet ik waarom wij als jongens vroeger op school hebben leren cijferen en de meisjes rekenles kregen.
Wij leerden wegcijferen en de meisjes leerden daarop rekenen. :mrgreen:

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
bert schreef:
... In deze woning is de komende jaren even geen plaats voor de hobby die bijkans in mijn genen vastgeroest zit. Even dacht ik weer part-time bouwer aan de eettafel te kunnen worden, met alle op en afruim problematiek die dat met zich meebrengt op de koop toe....


Hobby's --> genoeg
Medehuisbewoners --> genoeg
Tijd voor modelbouw --> dus te weinig

Maar wel herkenbaar inderdaad.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 apr, 2009 20:25 pm
Berichten: 558
Zoooooo herkenbaar! En dan lopen hier nog geen koters rond, maar al wel zo een vrouwspersoon die vindt dat ruimte er is om vrij te houden zodat je je kont kunt keren...
Ik ben van mening dat ruimte er is om modellen te laten drogen, research te laten slingeren, modellen te stapelen in doos...
Niet dus, maar het is niet anders...
Zeker nu er 13 jonge terroristen (lees ratjes) door het huis krioelen is opgeruimd houden handiger. Het knaagt anders ook maar mijn dioramas stuk...

Wederom een geweldige Bert!

_________________
Eh... Zijn we een beetje eigenstewijs misschien??


Projects:
Nam '68 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=27429
Iraqi freedom http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=30881
Afgerond:
P.A.R.R. 2010 deelname: The Inspector http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=160&t=27900


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 17:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 16 maart, 2011 13:20 pm
Berichten: 49
Woonplaats: Anna Paulowna
:lol: Herkenbaar! Precies waarom ik dus een (moeizaam) uitgeruimd hoekje naast de ketel met hand en tand verdedig als "mijn plekje"!
Kijken hoelang ik dat kan volhouden......

Hou vol Bert, modelbouw loopt niet weg weet ik uit ervaring!

Groet Dennis


PS: is een secretaire in de huiskamer misschien een idee? Je weet wel, zo'n dichtklapbaar bureau, of bouw een computerkast om, knutselen klaar, kastje dicht?

_________________
Prutser!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 17:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Mijn hobbyhok is helemaal in de bovenste kamer..afsluitbaar! :mrgreen:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2011 9:19 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Op de allerbovenste kamer kan ik net op mijn hurken weg, helaas.
En och, de hobby loopt niet weg. De bouwdozen gaan ook niet weg, hoogstens wat referentie boeken. Het is natuurlijk wel even slikken om een eerste levensbehoefte in de vriezer te proppen, maar het modelbouwuitvallerstherapeutisch team heeft mij al prima opgevangen. Ik wist helemaal niet dat er ook nog andere hobby's waren die minder woonruimte opeisen.
En de koters noemen mij ook weer papa, dus dat is ook al een vooruitgang :mrgreen:

Robert :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2011 18:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Referentieboeken??? (koopspookje komt om de hoek kijken!)

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2011 12:48 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
prutser332 schreef:
Referentieboeken??? (koopspookje komt om de hoek kijken!)


[latereactiemodus]....eh ja....maar waarom, wanneer, hoe, waardoor, waarmee....dat weet ik nog even niet, ben best wel lui, en dat in combinatie met het niet kunnen afscheidnemen/niks weg durven doen.....even afwachten dus :) [/latereactiemodus]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column mei 2011
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2011 22:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
We wachten geduldig... 8)

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement