Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column april 2011
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2011 8:06 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Verplichtingen III Feestdagen


Op een vrijwel doodgewone zondag midden in de week gaat de telefoon. Schoonpappie herinnerde mij eraan dat het vandaag tuincentrum en meubelboulevard dag is en ik over tien minuten met mijn complete gezin verwacht wordt om er een gezellige dag van te maken tussen verveeld middenkader personeel.
Nachtmerrie voor een onderontwikkelde en ondergefinancierde productiemedewerker dus.

Hoewel het voor werkend deel van Nederland in het voorjaar rijkelijk bedeeld is met extra vrije doordeweekse zon en feestdagen is dit voor de gemiddelde modelbouwer juist een ramp.
De belofte die je met de kerstdagen gemaakt had aan schoonpapa dan wel schoonmama ben je met het doorbreken van de eerste verwarmende zonnestralen natuurlijk allang vergeten.
Juist die opwarming van de natuur zorgt ervoor dat na een lange koude winter de mogelijkheid om buiten te airbrushen weer in het verschiet komt. Zeker nu het KNMI voorspeld dat juist op die doordeweekse zon en vrije dagen het droog, zonnig, vrijwel windstil en voor de tijd van het jaar met net iets te hoge temperaturen zal zijn.

Dus waar jij in de aanloop naar deze dagen de spaarzaam overgebleven vrije tijd aan benut is het in orde maken van de airbrush en het spuitklaar maken van diverse onderdelen. Synchroon met jouw werkzaamheden wrijven jouw schoonpapa cq schoonmama zich in de handen want zij weten (en bepalen) hoe jij die dagen gaat doorbrengen, je had het immers (met iets te veel wijntjes op) schijnbaar beloofd met afgelopen kerst.

Jammer, maar ook hier in huize Bert blijkt elk jaar weer dat die eerste doordeweekse zon dan wel feestdagen een farce zijn. Echte vrije tijd is juist op die dagen, ondanks de wekenlang durende winterse en onterechte voorpret, ver te zoeken. Wat mij op die dagen nog het meeste vleugellam maakt is dat er op die zogenaamde woon of meubelboulevards ook helemaal geen modelbouwwinkel te vinden is om ook maar even alle gekte te ontvluchten en even op adem te komen.
Meestal ben ik mijn voornemen om geen bier, gedestilleerd of wijntjes te drinken met kerst ook alweer vergeten.

Nee, dan die aanstaande zondagen in het voorjaar waarin de temperatuur tot een aangename twintig graden –dus weer ideale airbrush omstandigheden- zal stijgen. Vooral de modelbouwer met koters zullen het tot hun afgrijzen herkennen.
Bij het doorbreken van de eerste zonnestralen, meestal tegen zes uur s’ochtends, begint de misère al. Terwijl je nog lekker in dromenland bent (wat is die laklaag op je model daar perfect hè) is dit voor de koters het teken om zonder enige voortekenen los te barsten en voordat je het in de gaten hebt vliegen de veren uit de kussens al door je eigen slaapkamer heen.

Tijd om op te staan en stevige koffie te zetten.
Je loopt slaapdronken, sorry, je waggelt slaapdronken en op de tast (ook al is het al vroeg licht, die luiken voor je ogen willen nog niet echt open) de trap af, struikelt in de gang over de skeelers van de oudste dochter. En terwijl je daar zo relaxed onderuit gaat besluit jouw overvolle blaas voor de afwisseling zich nog tijdens de val, om precies te zijn wanneer je op de kop in de lucht hangt, zich te gaan ledigen. Dusdanig en met zo’n overtuigde kracht dat je met een flinke plons in je eigen gecreëerde waterplas terecht komt. Tot overmaat van ramp hoor je vanaf de bovenverdieping twee koters in koor “ we gaan naar de speeltuin” scanderen.

Goed, die belofte was gelukkig niet notarieel vastgelegd want papa heeft vandaag andere plannen. Pappa dient eerst met een warme sloot koffie wakker te worden, zijn wekelijkse scheerbeurt te ondergaan, en daarna is papa voor niemand meer beschikbaar want papa gaat vandaag de gehele dag modelbouwen. Zonder koters, zonder vrouw.
Natuurlijk weer helemaal fout gedacht en een uurtje of vier later probeer je zittende op een bankje in de speeltuin door de nieuwste modelbouwmagazine heen te spitten.

Ben je modelbouwer, vergeet dan het voorjaar en bijbehorende verplichte zogenaamde vrije dagen. Stop met het jaarlijkse postwinter verheugen op het voorjaar. De voorjaarsperiode is samen met de winter, zomer en herfst de minst ideale periode om te modelbouwen.


Bert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column april 2011
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2011 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Gelukkig je bent er nog. Was even bang dat je zou zijn gestopt met de columns...(wat ik je overigens niet kwalijk zou nemen, het schrijven neemt toch weer kostbare (brouw) tijd in).

...en wat voor column! Heerlijk om te lezen (wanneer beseft men nu eens dat modelbrouwers tijd nodig hebben om te bouwen, in afzondering, slecht gehuld in de lijmdampen, verfresten en met een verwilderde blik van verrukking en concentratie) :brouw:

_________________
Bezig met:
Am Ende der Sieg, Volkssturmvignet, april 1945
Sauve qui peut, dio over Franse infanteristen, mei 1940


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column april 2011
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2011 18:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Hij is weer érg leuk Bert! Als i kdat zo lees, prijs ik mezelf gelukkig dat ik geen kinderen heb! :wink:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column april 2011
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 12:42 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Heee, ik dank jullie dat jullie het weer fijn vonden om te lezen, en zie dat jullie al een beetje vooruitlopen op wat gaat komen.... :mrgreen:

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column april 2011
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2011 8:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 16 maart, 2011 13:20 pm
Berichten: 49
Woonplaats: Anna Paulowna
Eerste keer dat ik een column van je lees :oops: (ben ook nogal nieuw op het forum, vandaar)
Maar uuh, applaus! En chappeau enzo, ook!
Ik ben dus niet de enige prutser met kids die afspraken gemaakt blijkt te hebben die NOOIT uit komen (en die fout steeds weer maakt.)

Alleen de landing in de zelf gemaakte ...., nee die moet ik nog eens proberen :lol:

Ben bang dat ik nogal wat leeswerk te gaan heb.

Groet, Dennis

_________________
Prutser!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column april 2011
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2011 9:57 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Welkom Dennis, veel leesplezier toegewenst, en belangrijker: veel brouwplezier op de rest van het forum :wink:

Robert :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement