Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 21:50 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Verplichtingen I huishoudelijk.



Zoals elke modelbouwer heb ook ik van die zogenaamde verplichte dingen die ik liever op de lange baan schuif. Vaak heeft dit bij mij een tweeledige oorzaak. Ten eerste kosten veel andere dingen dan modelbouwen tijd. Tijd die ik beter aan de hobby kan besteden. Ten tweede kosten veel andere dingen geld. Geld dat ik beter aan de hobby kan besteden.
Toch is het meeste helaas onvermijdelijk, zoals elke modelbouwer het zal onderkennen.

Een klein voorbeeldje. Soms rijd ik met de auto. Mijn eigen auto, en dus niet van de bank. Het arme beestje heeft dit jaar alweer de respectabele leeftijd van zeventien jaar bereikt, en mag dus net zoals zijn baasje bijna in de categorie oldtimers geschaard worden, maar dat terzijde. Mijn auto rijdt niet op lucht, hoe graag ik dat ook zou willen. Vloeibaar goud moet er in de tank. En dus raak ik hier weer de kern van de zaak. Er moet dus getankt worden, en des te leger de tank is, des te sneller dit tanken dientengevolge plaats dient te vinden.

Ik wil dus eigenlijk gaan modelbouwen, maar dan weet ik dat ik binnen nu en een week gedwongen ben alles te voet, of met de fiets te doen (tijdverlies, tijd die ik voor de hobby had kunnen gebruiken) vanwege een benzinetank met een mooie holle echo erin maar die mij in mijn auto geen meter verder meer doet vervoeren.

Noodgedwongen moet ik nu dus duur betaalde modelbouwtijd gaan spenderen aan het bezoeken van een tankstation. Dertig liter gaat er per tankbeurt in, dat maakt een plusminus bedrag van maar liefst vijfenveertig Euro. Dat zijn pak 'm beet leg 'm terug toch weer twee leuke kekke modelbouwdoosjes; en laten we zeggen twee potjes Revell waterverf die ik hier met engelen vleugeltjes uit mijn portemonnee zie vliegen.

Mijn vrouw krijgt lucht van de actie die ik ga ondernemen.
Zij is van mening dat wanneer ik dan toch met de auto ga tanken (zonder auto tanken heeft geen nut, maar het lijkt wel genetisch bepaald dat ze dat niet helemaal begrijpt), we er best wel een bezoek aan de supermarkt aan vast kunnen plakken om de zware (flessen frisdrank, kratten bier etc.) boodschappen op te pikken.

Er wordt dus gelijk een beroep gedaan op de verse volle tank van mijn autootje om zware boodschappen te gaan vervoeren, wat door het extra gewicht weer extra brandstofverbruik met zich meebrengt.

Om een lang verhaal niet nog onnodig langer te maken kostte mij dit geintje in totaal drie en een half uur in totaal aan kostbare modelbouwtijd en honderd vijfennegentig Euro drieënzestig cent aan potentieel modelbouw budget. Ook kostte het mij die dag de zin om überhaupt nog wat aan modelbouw te doen toen ik dit allemaal besefte.

Een tweede voorbeeld, wellicht ten overvloede, ook mij ligt dit onderwerp bij het schrijven heel erg zwaar op de maag omdat het de keerzijde van onze mooie hobby betreft. Ik kom er echter niet onderuit. Mijn (-onze- volgens MIJN vrouw) tuin heeft een mooie houten afrastering.
Ja, je voelt het dus al aankomen, daar gaan wel een paar dure blikken beits aan op tijdens een mooie lente dag waarop ik eigenlijk buiten met de airbrush op half gebouwde modelletjes had willen sproeien. Laat staan dat ik voor al die blikken beits liever potjes modelbouw verf en kwastjes gekocht had.
Toch moet dat beitsen gebeuren, dit ter voorkoming van nog hogere onkosten in de toekomst. Een rotte houten afrastering is ook niet alles.

Een blik over de schutting naar de afrastering van mijn buurman laat mij een mooie heg zien.
Laat je niet verleiden tot een heg in de tuin. Allemaal mooi en aardig, maar ook hier ontkom je niet aan onderhoud, en in het seizoen ook nog op regelmatige basis.
Een eenvoudige handmatige analoge heggenschaar is dan wel relatief goedkoop. Het nadeel is dat dit niet zo vlug gaat, en dus weer kostbare modelbouwtijd vreet.
Een elektrische heggenschaar dan? Tuurlijk, kost iets meer, gaat niet op zonne-energie, en je zult zien dat na twee keer de heg snoeien die mesjes ook alweer bot zijn. Plus dat een elektrische heggenschaar in de handen van sommige onhandige modelbouwers gelijk staat aan een bloeddorstig moordwapen. Wel gaat dit wat sneller zodat we vlugger aan het modelbouwbureau kunnen schuiven.

Die pret was nog maar van korte duur. De deurbel laat weer eens van zich horen, met aan de andere kant van die scharnierende houten plank een lichtelijk geïrriteerde buurman.
Of ik wel nog even de bladeren rotzooi die bij het heg-bewerken vrijkwam wil op ruimen…..tuurlijk, ik had toch niks anders te doen.

Terwijl ik net de laatste schep bladeren in de groenafval container dump komt mijn buurman alweer aanlopen met een ferme ladder in zijn handen.
Hij is goedgeluimd, hij weet dat ik geen nee kan zeggen en dat we dus over tien minuten gezellig ook meteen de dakgoot aan het schoonbaggeren zijn.

Terwijl mijn handen over de vloer achter mij aanslepen vanwege te lange armen dat weer zijn oorsprong vindt in het doen van klusjes die spiergroepen in beweging brengen en belasten die niet tot mijn dagelijkse belastingen en bewegingen behoren probeer ik, inmiddels niet meer helder denkend, de trap naar de bovenverdieping te bereiken alwaar mijn hobbykamer zich volgens mij nog altijd bevindt.
Ergens op een bepaald punt op weg hiernaartoe blijkt mijn vrouw zich op te houden. Ze bukt zich om mijn hand op te pakken (goh, wat een scheet is het toch…ze ziet mijn vermoeidheid) en frot er een vaatdoek in (vrouwen vragen nooit of je moe bent, ze lijken wel voorgeprogrammeerd in automatische handelingen wanneer ze met huishouden bezig zijn)
Zonder woorden, alleen maar met een blik van haar ogen dirigeert ze mij in de functie van tweede afwasser zonder delegering bevoegdheid. Voordeel is wel dat ik met die lange armen zo bij de hoogste keukenkastjes kom. Vraag maar niet of ik daar blij mee ben.

Vandaag gaat er dus teveel grof en vies en goor werk door mijn handen. Mijn vakkundige modelbouw-oog oordeelt er net zo over. Vandaag is geen geschikte dag om plastic te lijmen, teveel verplichtingen.


Bert

Nb: Voordeel van “vooruit” schrijven is dat je in drukkere maanden nooit zonder schrijfseltje zit. Nadeel van “vooruit” schrijven is dat sommige dingen al vlug achterhaalt zijn. Zo heeft huize Bert al een paar maanden geen beschikking meer over de hier nog wel besproken auto daar deze alleen maar onnodig parkeerruimte in de straat in beslag nam, zonder dat er gebruik van werd gemaakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi,

beste wensen nog Bert!
Weer een heel leuk stuk om te lezen, en ik denk het komen nog meer verplichtingsstukken , zoals Kinderen die naar een Sport moeten,
bezoeken aan en van Familie/kennissen etc.
En petje af dat je zonder Auto leeft, zou ik niet kunnen. Is wel een stuk goedkoper!!

Nog eens een fijn jaar , en ik hoop dat je blijft schrijven...

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 18:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Weer een gewéldig stukje, en zó herkenbaar! :lol:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2011 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
De beste wensen voor 2011. Bedankt voor al die schitterende teksten van het afgelopen jaar en graag meer in dit jaar (alsof je al niet genoeg te doen hebt, arme stakker :( )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2011 21:47 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Heee, een beetje laat, maar jullie ook nog de beste wensen voor 2011. En natuurlijk een bedankje, dat jullie trouw de columns zijn blijven lezen terwijl je in die tijd ook had kunnen modelbouwen :mrgreen: .

Groetjes Robert :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2011 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jan, 2011 14:56 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Hasselt-België
hehehe
ben dan wel pas nieuw hier,
maar die is rubriek is echt wel goed,
zit veel in Bert,
bedankt, zet je wel serieus aan het denken hihihi ;)

en zolang het januari is kan het nog altijd zeggen ze dus...
De beste wensen aan iedereen, een goede gezondheid en veeeeeel tijd voro je hobby(s)

_________________
Groetjes,
Danny C.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2011 13:24 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Hoi Danny, welkom nog op modelbrouwers, en natuurlijk bedankt voor je compliment en natuurlijk veel leesplezier in dit bescheiden hoekje van het forum toegewenst :wink:

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 21:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 nov, 2010 20:52 pm
Berichten: 95
Bert, mooie column!

Maar de volgende tips :wink: :

Vrouwen hebben net als mannen twee functionerende armen en benen. Maak daar gebruik van!. Laat je vrouw gewoon de boodschappen doen. Lopend, desnoods op de fiets (maar die kost ook geld). Dat scheelt in iedergeval een hoop benzine.
Let op! De vrouw nooit meer geld meegeven dan nodig is voor de boodschappen (Creditcards zijn uit den boze), en verzeker je ervan, dat op de route van huis naar de supermarkt GEEN schoenenwinkel is.

Duld GEEN tegenspraak! Zeg tegen je vrouw dat ze een prachtig figuur heeft (complimenten helpen!!), maar als ze dat wil houden ze toch wat meer moet bewegen en calorieen moet verbranden.

Refereer bij discusies naar andere vrouwen. NIETS werkt motiverender voor een vrouw dan de concurentie van een andere vrouw. Let op! Hierbij moet je niet te ver gaan, want voor je het weet heb je een "cat-fight".

Tuinhek schilderen kan ZIJ ook doen. Vrouwen zijn alleen maar geemancipeerd als hun dat uitkomt.

Bij hardnekkige vrouwen kan ik je beter verwijzen naar het boek getiteld:
"De pedagogische mogelijkheden van het stroomstootwapen" verkrijgbaar bij de betere boekhandel.

:wink: :wink: :wink:

Bert Sterkte!

Pluscat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column januari 2011
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2011 0:14 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Wanneer ik dat stroomstootwapen even terzijde leg, das te onmenselijk, ik gebruik hier alleen een goededag (iets voor wikipedia) heb je toch al aardig de inhoud voor de komende maand te pakken. Nadat ik mijn vrouw dat heb laten lezen (vorige week) slaap ik dus ook al een tijdje op de bank beneden. Ach, er zijn ergere dingen.

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement