Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column oktober 2010
BerichtGeplaatst: za 02 okt, 2010 8:41 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Reclamefolders en modelbouw

Er zijn van die periodes dat ik me een beetje terneergeslagen voel omdat ik weer eens een zogenaamde deal met het koopspook heb moeten sluiten. Niet dat ik achteraf spijt heb van de niet ingecalculeerde aanschaf. Integendeel, een bouwdoos extra is nooit een verkeerde investering.

Het verhaal dat ik elke keer aan mijn vrouw moest opbiechten waarom juist deze doos aan de voorraad moest worden toegevoegd begint rammelende kantjes te vertonen.
De laatste keer dat ik weer met een feitelijk overbodige bouwdoos thuiskwam na een bezoek aan mijn dealer wist ze synchroon met mij het verhaal mee te vertellen hoe het kwam dat ik in plaats van verf (waarvoor ik eigenlijk gegaan was) weer met een kartonnen verpakking met plastic inhoud de drempel van de voordeur overstapte. En vooral waarom ik het deze keer weer financieel verantwoord vond, ondanks dat onze gezamenlijke bankrekening al drie rode nullen vertoonde.

Het grote smoezenboek is uitgelezen, en mijn vrouw heeft mijn versie in haar bibliotheek staan. Ze kan deze volledig uit haar hoofd van voren naar achter en in spiegelbeeld hardop lezen.
Tijd voor actie, tijd voor verantwoording.

Natuurlijk regende het de woensdag erop toen ik met een vrolijk geruit boodschappen wagentje (die nog van mijn oma geweest was toen ze nog goed ter been was) gevuld met huis aan huis bladen en reclamefolders voor het eerst de wijk in sjokte.
Een deja vu die mijn puberteitsjaren naar bovenhaalde verdruilerde mijn toestand alleen maar.
Destijds had ik aan een hele middag folders rondbrengen nog niet genoeg om met de wijk klaar te zijn.
Mijn vrouw had de verhalen van mijn ouders ook al gehoord en had mij voorzien van een volle thermosfles koffie en zes dubbele bruine boterhammen met pindakaas. Die moet later nog groot worden.

De gedachte echter dat de gehele opbrengst van deze dag zwoegen langs brievenbussen, nee-ja en nee-nee stickers voor de volle honderd procent voor de financiering van mijn modelbouwhobby zou zijn hield mij op de been.
Ik had er zelfs een aparte bankrekening voor geopend die uit (milieuvriendelijke) groene cijfers zou gaan bestaan.

Laat er nou ook nog een keerpunt bestaan in een bezigheid genaamd folders rondbrengen. Dit is tenminste een (bij)baan met aanzien, status, respect en vooral iets voor echte doorzetters.

Wat ze mij bij het verspreidingsbureau dus niet verteld hebben is dat je niet alleen een flinke geografische kennis moet bezitten.
Nee, er wordt ook het nodige van je verwacht op het gebied van motorvoertuigenkennis, honden trainen, verloren gelopen kinderen terug naar huis brengen, niet startende auto’s weer aanduwen, oude vrouwtjes (oke, met meer respect: oude omaatjes) helpen met oversteken, bemiddelen in burenruzies, huiswerk hulp, sneeuw van vreemde stoepen vegen indien de weersomstandigheden daar om vragen, slapende mensen uit brandende woningen redden, potentiële inbrekers een wijk verderop jagen, kortom, in die twee uur per week dat je je ronde doet om al die reclame in de brievenbussen te lozen word je ook nog een keer de held van de buurt. Binnen het half jaar is er een wekelijkse zogenaamde Amerikaanse ticker-tape parade wanneer Bert met zijn boodschappen wagentje vol met folders weer de wijk in gaat.

Er gaat geen bezorg ronde voorbij zonder dat er beroep wordt gedaan op het vakkundige, menselijke en tactische ingrijpen van Bert. En dat doe ik graag en belangeloos, wat zouden mensen immers zijn zonder reclamefoldertjes in hun brievenbus. Niets dus, alles wijst op een zeer verantwoordelijke plichtsgetrouwe taak. Echt iets voor doorzetters, voor modelbouwers aan lager wal. Echt iets voor mij.

Gelukkig heb ik een bescheiden ego, en kan ik normaal gesproken goed met de door mijzelf opgelegde druk omgaan.
En de maandelijkse opbrengst van dat rondje gleuvensteken?
Die valt mij nog geeneens tegen. Daar kun je wel een big scale bouwdoos van kopen plus de nodige verf. In mijn geval dus een schaal een op vierentwintig vrachtwagen per maand.

Nu is bekend dat ik gemiddeld eens per jaar een dergelijke vrachtwagen bijna afgebouwd krijg, dus je begrijpt dat ik volledig blij ben met het legaal en zonder verantwoording aan mijn vrouw de voorraad lekker op peil te houden.
Wat zeg ik….ik kan er ook nog andere dingen van kopen die zelfs niet met modelbouw te maken hebben. Mijn cd collectie is zich weer gestaag uit aan het breiden, mijn kinderen krijgen weer eens wat te eten en soms zelfs nieuwe kleren. Er waren na drie maanden folders lopen nog een paar euro over zodat ik de stroomrekening weer eens kon betalen, lekker s’avonds modelbouwen bij kunstmatig licht in plaats van sfeervol kaarslicht.

Ja, ik kan het iedere modelbouwer aanraden om een krantenwijk te nemen waarvan de opbrengsten buiten het zicht van moeder de vrouw worden geparkeerd. Nooit geen smoesjes meer verzinnen omdat die duivel op je schouder weer eens de psychische overmacht heeft genomen.


Bert (local hero)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2010
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 sep, 2009 11:40 am
Berichten: 452
Woonplaats: Gelderland
Bert.....deze is weer geweldig. :mrgreen:

_________________
Start : Porsche 911 Carrera 2 (groepsbouw)
Gevorderd: Porsche 911 Carrera 2 99% af
Koelkast :1966 Ford Mustang 2+2 hatchback
Afgerond : Chevy Nova SS '66 (groepsbouw)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2010
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 23:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Weer een érg leuke column! :mrgreen:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2010
BerichtGeplaatst: ma 04 okt, 2010 12:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Toch maar eens vragen of m'n oma de boodschappentrolley nog heeft....
Hij is weer leuk Bert!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2010
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2010 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 21:32 pm
Berichten: 1103
Woonplaats: Heerlen
leuke Bert, alleen waar loop jij rond tijdens mijn drie wijken gebeurt er toch aanzienlijk minder.
Maar ja als je naast je werk loop, dan krijg je nu de donkere uurtjes hé, dan zit iedereen allang binnen

_________________
Groetjes Dennis

Bezig met:
Trabant 601s
Vrieskist:
Ferrari 458 + PE


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2010
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2010 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Erg vermakelijk Bert!

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2010
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2010 9:28 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Tussen het werken, folderlopen, kinderen opvoeden, boodschappen doen, slapen, en modelbouwbenodigdheden inkopen door heb ik nog even de tijd om jullie te danken voor de complimentjes op mijn kritiekloze essay met slechts een klein raakvlak met modelbouw.

Nu nog tijd vinden voor het modelbouwen zelf :D .

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement