Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column April 2010
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2010 11:04 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Dippie.


Ik zie ze verdwijnen, stuk voor stuk, beetje bij beetje. Modelbouwvrienden. Verzuipend in de poel der verwachtingen. Tegen een col opfietsend die te stijl is voor eigen kunnen. Gevangen door een virus dat “het echte leven” schijnt te heten. Of in het ergste geval gewoon een bouwdip.

Soms openbaren de symptomen zich vrij plotseling. Begint het gesprek ineenkeer over de laatste cd van Coldplay in plaats van de nieuwste release van Dragon. Blijkt dat de goudvis vaak last van koude voeten heeft, in plaats van dat de waterverf niet goed meer te verdunnen is.

Op welke manier ze ook (vaak tijdelijk) uit mijn leven wegvallen, veel hebben ze allen gemeen. Ze beginnen onbegrijpelijke “grote mensen” wartaal uit te slaan. Zijn niet meer te porren voor een gezamenlijk gezellig bezoek aan een wat verder weg gelegen modelbouwwinkel. Anderen stappen zonder vooraankondiging zomaar uit het modelbouwleven weg. Zie je ze ineenkeer als puzzelkampioen in het lokale sufferdje staan met foto, over hun modelbouwverleden zwijgen ze alsof de navelstreng is doorgesneden.

De ergste gevallen zijn de kwijnende gevallen die zich proberen vast te klampen aan een al lang verdord stukje gras. Je ziet ze langzaam de afgrond in glijden meer gefocust op de diepte beneden hun dan op de helpende hand die van boven wordt uitgereikt. Je ziet ze afglijden maar horen door al het toegeroepen advies niet meer wat de eerste stap op weg naar redding is.

De weg naar de top is lang en zwaar, en ze waren nog niet halverwege waar het uitzicht al meer dan lovenswaardig was. Toch probeerden ze dat halve metertje extra te klimmen terwijl de vorige stap omhoog nog niet gezekerd was. Steeds meer kracht, moeite, incasseringsvermogen en uithoudingsvermogen kostte het, niet beseffend dat die ene stap extra de basis alleen maar zwakker maakte en het risico te falen met een factor toenam.
Alleen oog voor die stijgende lijn, blind voor wat er voor moois in de breedte al te zien en te beleven is.

Weer viel er een naar beneden op weg naar een modelbouwdip plaats makend voor aasgieren die het opengevallen plekje tegen beter weten snel in nemen.

Speaking for myself. Ook ik bevind me op deze berg. Een stevige en makkelijk te beklimmen basis, daarna neemt met de beklommen meter ook het stijgingspercentage en dientengevolge de moeilijkheid om verder boven te komen toe. Ergens, net iets over de al eerder aangehaalde de helft is een mooi plateau. Prima uitzicht, harde ondergrond als zijnde een goede fundering en plaats genoeg om naar boven te kijken zonder ook de daadwerkelijke behoefte te voelen er naar toe te moeten.

Het laatste, hopelijk tijdelijke verlies van een modelbouwvriend benadrukte dit alles nogmaals voor mij. Niet het uitzicht bovenop de berg is belangrijk. De focus dient te liggen op de beklimming. Beseffen dat je aan het klimmen bent, lol hebben in de opgaande pas. De bezigheid boven het resultaat als kernpunt, niet het doel. En, heel belangrijk, genieten van wat er om je heen gebeurt en te zien is.

Ik hoef niet per se te scoren met een goed resultaat. Ik wil plezier in de ruimste zin van het woord als ik aan het modelbouwen ben.
Het enige dat ik niet meer zou willen is nog meer modelbouwvrienden kwijt raken aan zelf opgelegde druk om te snel beter te willen modelbouwen of iets nieuws onder de knie te willen krijgen.

Het is zo cliché, maar het gras bij de buren is immers altijd groener, zeker nu ik dat van mij met blauwe pigmenten heb behandeld, dat zal ze leren.


Zo, en nu even de hand in eigen boezem steken, want het blijft een feit dat ik al weken niks meer aan de hobby heb gedaan……..

Robert.



:idea: : Helge Aka TBS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2010 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
I 'LL BE BACK ,het jeukt al weer, maar eerst het huis en Hobbykamer ( het tweede is uiteraard belangrijker) afmaken.

Mooi stuk, goede omschrijving van een Bouwdip, of beter gezegd Bouwfrustratie. Het moet leuk blijven, soms heb je wat afstand nodig om weer plezier erin te krijgen.

Dus: Heute ist nicht alle Tage, ich komme wieder -- keine Frage ( Voor de ouderen die met Duitse Kinderprogrammas zijn aopgegroeid)

GR
Helge :D :D :D :D :D

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2010 17:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ja, weer een leuk stukje, alhoewel ikzelf verre van een bouwdip af zit...

"Ik hoef niet per se te scoren met een goed resultaat. Ik wil plezier in de ruimste zin van het woord als ik aan het modelbouwen ben."

En hier wens ik mij volledig bij aan te sluiten! :brouw:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2010 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2009 20:57 pm
Berichten: 935
Woonplaats: nijverdal
heerlijk stukkie weer!

zit zelf ook tegen n dipje aan, maar klim er wel weer bovenop!
t is gewoon de tijd van het jaar!

ALex

_________________
Revell

bezig met
-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2010 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Auw! Pijnlijke herkenning, op een gegeven moment komt het plamuren en schuren en het iedere keer met de verfspuit naar de schuur verhuizen me een beetje de keel uit.
Ik weet uit ervaring dat het wel weer overgaat :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2010 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Wat ongelofelijk herkenbaar. Ik merkte dat in het begin ook. Het is zo verleidelijk naar alle gevorderde brouwers te kijken, en dan de lat véél te hoog te leggen. Ik merkte dat ook bij mezelf. Alsof je in één kitje al die vaardigheden gelijk beheerst. Ook alsof je allemaal even handig bent. (Not in mijn geval :lol: ). Ik geloof gelijk dat je de hobby voor jezelf verknoeid als je op die manier brouwt.
Het zit ook een beetje in de maatschappij ingegoten. Je moet altijd sneller, beter, meer, carriére..
Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben dat op dit forum niet zo'n sfeertje heerst. Het gaat hier nog om plezier, elkaar steunen en positief kritisch zijn. Wilde ik toch een keer kwijt. Het is een plek waar ik het goed naar mijn zin heb, door de manier waarop iedereen met elkaar én met nieuwe forumleden omgaat.
Ik heb nog nooit zoveel plezier erin gehad ergens nog níet goed in te zijn. Lekker aanklooien en daar weer van alles van leren. Helemaal trots zijn dat ik na 3 pogingen een paar leidinkjes redelijk in een neuswielonderstel heb weten te prakken. (met de nadruk op redelijk :mrgreen: )
Geen idee of ik er ooit goed in wordt. Zien we wel. Is ook helemaal niet belangrijk. Ik heb er in ieder geval lol in!! :mrgreen:

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2010 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Herkenning, herkenning en volledig aansluitend bij voorgaande sprekers (schrijvers) Cliff / Prutser332.

Leuke column !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 9:01 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Leuk toch, die steun van medelotgenoten en weten dat je niet de enige bent die ermee "worstelt" :P, je moet elkaar alleen nog even zien te vinden voor de morele steun :D . En zo zag ik dat Cliff al veel minder woorden nodig heeft dan de schrijver van het geheel (die steeds maar een klein dingetje met veel te veel worden wil vertellen).

Groetjes Bert (voorzitter van de club van trotse middelmatigen)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 12:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ik heb ook al een tip voor een onderwerp voor de volgende collumn..

"Echtgenotes, vriendinnen, oftewel de beperkingen in het uitvoeren van modelbrouwen" :mrgreen:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column April 2010
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2010 18:44 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Heey Prutser (wat een vriendelijk aanhef op deze manier :lol: ).

Heel subtiel behandel ik wel eens de combinatie echtgenotes, vriendinnen en of koters in de columns.
Het moet wel subtiel, want er rennen hier drie andersgeslachtigen rond in de toko, voor ik het doorheb lig ik gestrekt op de grond. Enige vriendelijkheid en voorzichtigheid is dus wel gewenst wanneer ik het toetsenbord weer eens laat ratelen :mrgreen: .

Groetjes Robert *Voelt nu alweer de hete adem van vrouw en twee koters in de nek..... :? *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement