Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2009 19:42 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Beste columnist Bert,

Al geruime tijd lees ik jouw columns met veel plezier, maar de laatste tijd mis het educatieve karakter. Je leerde ons eerder als het non purismo, maar de boodschap dreigt verloren te gaan. Misschien wordt het tijd om eens over goede voornemens na te denken en onze leden weer eens wat ‘te leren’.

Zo dacht ik terug aan januari van dit jaar. Barak Obama wordt ingewijd als de nieuwe president van de Verenigde Staten. En dat alles met zijn slogan: Change, yes we can!
Ik bedoel… is modelbouw nou zo anders? Ik zit ook wel eens achter een kitje met het idee: verbouwen, ja dat kan ik wel. Okee… zo gauw als ik aan de slag ga sla ik helemaal door. Het verbouwen blijft niet bij een stukje plastic erbij of eraf. Nee, de velgen eraf en nieuwe erop. Lakkleur, dat kan best wat anders. Een heuse ‘paintjob’ moet erop komen.
Kort om, ik verdwaal steeds en ik denk dat ik een sterke leider nodig heb, die mijn fantasie en enthousiasme wat kan sturen.

Arno.




Hoi Brouwer Arno,
Ten eerste voel ik mij gevleid. Voor fen-mail had ik al twee en een half jaar een zogenaamde extra mailbox. Groot was mijn verrassing toen ik daar weer eens na een maandje of zes een blik in wierp. Fan mail!. Gedateerd alweer vier maanden terug. Is niet erg, een kleinigheidje houd je toch.
Alleen vraag ik me na het lezen als eerste af: Barak Obama….????? In welke films heeft deze gast dan allemaal al gespeeld om president te kunnen worden. Ik geloof niet dat het een country and western acteur is, anders had ik Barak zeker wel gekend. Een land moet toch wel echt in crisis verkeren, wil het met de eerste de beste niet-acteur als president akkoord gaan. Zelfs hier in Nederland hebben we Shawn the Sheep aan het hoofd, en het leuke is, er zijn zelfs bouwmodellen van!
Dan valt mij in jouw mailtje op, en na lang zoeken op de burelen van non purismo vond ik de bevestiging: Jij Arno, was een van de beste non purismo leerlingen. Nonchalant voeg je eraan toe dat je nog steeds “helemaal doorslaat” als je gaat modelbouwen. Ik vermoed dat je dus niet zozeer een probleem hebt met goede voornemens. Nee, die strohalm breekt voor jou te snel af, het wordt tijd om aan jouw discipline te gaan werken. Jij bent! Dus jij bepaald! Laat je niet leiden door samengebalde onzichtbare krachten van buitenaf, de zogenaamde Puruminatie. Mind control, deze groep van “machtige” (kennis maakt macht!) modelbouwers hoeft jou niet hun gedachtenvisie op te dringen.
De Puruminatie zijn helaas een beetje ongrijpbaar. Zo zie je ze niet, en plots laten ze je in verwarring (het moment waarop je mij je mailtje schreef) achter.
Zelfs Aftermarket producenten, decal producenten en naar ik vernomen heb enkele grote spelers van bouwdozen zijn reeds ingekapseld door deze machtige organisatie. Het is niet zichtbaar, niet tastbaar, maar ik geloof zeker dat het bestaat.
Zorg dat je bewust wordt hiervoor Arno, alleen als je je tegenstander kent, kun je hem bevechten!
Laat me maar weten of je wat aan deze visie hebt, zoja, dan kunnen we beginnen met veranderen, Ja dat kunnen we!!

Groetjes Bert




Hoi columnist Bert,

Bedankt voor je reactie, het gaf me veel stof tot nadenken. Ik ben rustig op de bank gaan zitten en heb jouw opmerkingen over de Puruminatie wat op me in laten werken. Nu heb ik me altijd wel rustig kunnen houden als het ging om weathering, maar herinner je de Koninginnedag ramp nog? Ik heb wel eens opgevangen dat men opzoek was naar een goed voorbeeld van een diorama en verwering. Dit zou dan 1:1 zijn opgezet, zodat de puristen dit tot in het kleinste detail konden namaken. Dat klinkt wel als een actie van een groep als de Puruminatie.
Als dat toch het geval is, dan is de wereld toch ver heen. Maar aan de andere kant, je zult voorbeelden moeten hebben om iets na te kunnen maken. Hoe kun je immers realisme nastreven als je iets nog nooit in het echt hebt kunnen zien? Ik besef me, terwijl ik dit schrijf, dat ik me weer langzaam in de details verlies en niet non-purismo denk.
Ik hoop dat er niet nog een angst voor de Puruminatie bij komt. We hebben dit jaar al genoeg voor onze kiezen gehad met de financiële crisis en de Mexicaanse griep.

Tja en toen kwam in juni een echte klap voor mij. The King of Pop is overleden. Zijn muziek is natuurlijk een heerlijke vorm van rust, terwijl ik me met mijn hobby bezig hou. Tevens associeer ik Michael om een of andere reden met modelbouw. Steeds als ik aan het plamuren ga, borrelt het liedje ’Thriller’ in mij op. Oow en wat dacht je bij het airbrushen? Dan heb ik standaard ‘Black or White’ in mijn hoofd. Nee zijn overlijden heeft een behoorlijke sink hole geslagen.

Maar goed… je sprak al over ‘onzichtbare krachten van buitenaf’, maar die beïnvloeden dus wel degelijk mijn modelbouw. Ik ben er me wel van bewust, maar ik weet nog niet met welke wapens is het kan bevechten. Ik hoop dat je nog een how-to hebt om mij wat te begeleiden?

Arno





Hoi Arno,

Je gooit het me wel voor de kiezen zeg. Zonder jou angst aan te willen jagen, en het te willen overdrijven: “Volgens mij is jouw modelbouwpsycho-therapeutische situatie een beetje veel in de war”. Nee, ik wil je geen angst in boezemen, maar de non-purismo methode is zoals ik het nu analyseer een beetje te licht voor jou.
Voor zover ik een beetje op de hoogte was /ben, weet ik niet beter dan dat de “Michael Jackson” een modelbouwdoos met zeer slechte passing was van Revell. Deze is dit jaar ondanks de toch hoge verkoopopbrengsten onverwacht uit productie genomen. Over onzichtbare krachten van buitenaf gesproken. Het scheen dat de Puruminatie van mening waren dat het “Michael Jackson” figuur in niks meer leek op het origineel die voornamelijk de dertig plussers zich nog zeer helder voor de geest kunnen halen.
Arno, je denkt gewoon teveel na terwijl de antwoorden (hoogst waarschijnlijk toch) al overal verstopt in je eigen grijze massa zitten. Een beetje chaotisch gesorteerd, maar het zit er toch echt, tenminste dat verwacht ik toch, denk ik.
Nee, dan datgene wat mij afgelopen zomer overkwam. Telkens wanneer ik een bouwdoos uit mijn enorme voorraad opende om de zogenaamde periodieke inspectie uit te voeren klonk er een neergeslagen “Caramba” uit de doos, teleurgesteld dat ik er weer niet mee aan de slag ging. Zo wist ik dus vrij vlug de schuldige aan te wijzen die in huize Bert stiekem in mijn modelbouwdozen had gesnuffeld. Het was mijn oudste dochter die geïnfecteerd was via mijn eigen voorraad voorgevormd styreen en die anderhalve week plat op de bank heeft gelegen met de sombrero griep. Had ze maar van mijn spulletjes af moeten blijven……
Mag ik je trouwens een tip meegeven?
Ik wacht het antwoord niet af, en doe het gewoon.
In het najaar ben ik definitief overgestapt op de watergedragen verven van Revell. Buiten het feit dat ik met dit Revell product nooit geen problemen heb met de pasvorm, is dit een ideaal product. Wanneer het eindresultaat van mijn modelbouwkunsten weer eens om te huilen is, heeft dit geen resultaat voor de nog openstaande verfpotjes. Waterverf kan tegen het licht zoutige traanvocht, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld enamel verven. Die potjes kon ik telkens weggooien na weer een huilbui van Bert.

Oja, nog even in het kort. Vergeet de real time voorbeelden, die zijn tegenwoordig te veel afhankelijk van camera standpunt, lichtinval, eigen perceptie en worden met een tijdsvertraging uitgezonden zodat de Illuminatie (de hoofdtak van de Puriminatie) er hun eigen draai aan kunnen geven. Denk maar aan een aantal jaren terug met de zogenaamde 911 ramp. Achteraf bleek niks te zijn zoals het was. Dichtbij huis, en telkens toch ver van m’n bed.

Groetjes Bert





Hoi Bert,

Ik ben er inmiddels weer helemaal boven op hoor. Ik heb het realisme achterwege gelaten. In juli was er wat nieuws op de markt gekomen onder de naam “Harry Potter – And the half blood prince”. Ik heb altijd al figuren willen schilderen, dus ik denk dat ik me daar eens op ga richten. Klinkt wel spannend, niet?
Het was me overigens wel een warme zomer. Tjonge wat een heerlijk zonnetje. Ik heb er wel een mooi kleurtje aan overgehouden. Dat kunnen mijn modellen niet zeggen, want met zulke dagen komt er niets van schilderen. Overigens lijkt het nu alsof ik een nachtje in de ovenreiniger heb geslapen, want het zomerse bruin is helemaal verbleekt.
De tip van de waterverf ga ik ook maar eens opvolgen, want met dat warme weer zweet ik erg veel en dat tast mijn lak weer aan.

Waar ik wel een beetje boos over ben is dat ik de Staatsloterij niet heb gewonnen. Ik snap dat de kans niet heel groot is, maar ik koop steeds netjes een heel lot en in september viel voor de tweede keer op rij de jackpot op een vijfde lot. Heb ik dus twee keer een verkeerd lot. Nu zit ik te wachten op de oudejaarstrekking, maar ik wacht tot het laatste moment met het kopen van een lot, totdat ik zeker weet op wat voor een soort lot de prijs gaat vallen. Ik kan immers nog wel wat geld gebruiken om mijn voorraad bouwdozen aan te vullen. Die zijn met de financiele crisis ook vast minder waard geworden en ik wil de waarde van mijn totale verzameling hoog houden.

Zoals je ziet heb ik mijn rust weer gevonden. Ik heb met geen woord gepraat of de Puriminatie en ben nog niet doorgeslagen in mijn non-purisme. Wat denk jij, slaat de nieuwe kuur aan?

Groeten
Arno





Hoi Arno,

Met een licht kritische blik en nog kritischer lezend oog probeer ik de persoon Arno die ik op brouwersdag vanwege de drukte en gezelligheid telkens maar een paar seconden kan spreken te vergelijken met de briefstalker Arno (ja daar begint het wel op te lijken, maar dit zonder negatieve bijsmaak, je zet mij immers ook aan het denken).
Je lijkt alles prima onder controle te hebben, en pats…..je verliest jezelf weer in oude waarden.
Waarom gokken op een hogere waarde van de voorraad modelbouwdozen? Zodra je twee stukken styreen aan elkaar lijmt blijft doorgaans alleen de emotionele waarde over. Nou zit het met jouw emoties wel goed, maar je gebruikt ze op het verkeerde moment als joker.
Geniet nou eens lekker van die grote stapel netjes gerangschikte bouwkits. Kijk ernaar, ruik eraan, streel ze. Niet aan geld of waarde denken. Gewoon naar de isolerende muur van kartonnen dozen gevuld met styreen kijken.
Vervolgens zoek met je ogen rustig de eindeloze stapels af. Op zoek naar een bepaald kitje. We laten de bolides met vier wielen achter ons en kijken uit naar iets met vleugels of fantasierijks. Terug naar de tijd waarin jij veel plezier begon te krijgen met modelbouwen.
Het doosje wat jouw ogen uitgekozen hebben ruk je met je handen uit de muur van dozen. Laat die omgevallen berg maar rustig een paar maanden liggen, er komen nu koude wintermaanden aan, dus jij gaat je opsluiten met je favoriete muziek, magnetron, gevulde koelkast en natuurlijk het door jou uitverkoren bouwdoosje op je hobbykamer.
De recessie die overal hard om ons heen slaat laat voor ons gewone proletariër maar een keuze over: “terug naar basic” .
Al die zooi die de media over ons heen gooit; status, hebzucht, verkeerde inzichten, klimaatverandering, de juiste deodorant en weet ik wat nog meer voor onzin. Wij eenvoudige modelbouwers dienen daar onze neus voor op te halen. We hebben dat allemaal niet nodig.
Het enige simpele feit waaraan onze levenstandaard dient te voldoen is een goed gevulde hobbykamer en een verse bak koffie. Echt, ervaar het maar, meer hebben wij echt niet nodig. Oke, een computer om te communiceren met lotgenoten, maar mijn leefwereld is echt niet groter als zes vierkante meter. Mijn woning had net zogoed midden in de woestijn kunnen staan, ik had het nog niet eens gemerk dat er ook nog zoiets als buitenleven en buren zou bestaan.
Arno, ik voel de drang om heel nodig weer even in het handboek voor zonderlinge types door te kijken, mijn drang om door te draven steekt weer de kop op, en bovendien heb ik vanmorgen mijn medicijnen vergeten in te nemen.
We spreken en schrijven nog.

Groetjes Bert





Beste Bert,

Ja… het modelbrouwers leven is een gladde helling. Zo probeer je jezelf omhoog te werken met allerhande tips en technieken om vervolgens weer onderuit te glijden tot je eigen niveau.
Ik ben met jouw tips op zak eens teruggegaan naar mijn eigen begin. Wat maakte modelbouwen vroeger zo leuk. Ik heb al eerder aangegeven dat muziek voor mij erg belangrijk is. En om terug in mijn jeugd te geraken, ben ik de nieuwe K3 formatie met Josje, maar eens gaan beluisteren. Nou, kindertijd volop bij die meiden. Misschien ken jij het stel ook wel? Maar het was toch niet precies wat ik zocht. Ik zal het nog eens proberen met echte gouden ouwe uit mijn tijd. Wat dacht je van 2Unlimited :P

Nee… je sprak al over de recessie. Er zijn heel wat potentiële brouwers geraakt door de val van DSB vrees ik. Ik prijs mezelf nog steeds gelukkig met op financieel gebied een onbezorgd brouwers leven. Misschien moeten we een sponsor brouwwedstrijd houden voor de slachtoffers.
Vroeger maakte ik wel modellen met vleugels. Soms achterste voren of op elke lege plek een lading bommen waar je ‘u’ tegen zegt, maar ik had alle lol van de wereld. Ik denk niet dat ik nog los kom van de vierwielige modellen, maar ik kan ook daar wel terug naar de basis. Heb je onze Nederlanders zien rijden in die solar voertuigen? Laat ik dat maar eens gaan bouwen. Ik bedoel dan het modelletje, he? Niks geen moeilijke hoekjes of raamrubbers. En van die lap met zonnecellen maak ik gewoon een decal. Plakken en klaar! Lekker simpel en snel een resultaat, dus weer eens wat nieuws in de vitrine.

Zit je nog altijd aan de medicijnen? Heb je in november ook de griepprik gehad dan?Ik moet er niet aan denken, zo’n naald ik mijn arm. Ik heb die arm immers wel nodig om mijn onderdeeltjes stabiel vast te houden. Okee… ik snij mezelf wel eens in de vingers, maar dan doe ik het zelf. Ik laat me toch niet moedwillig met een scherp voorwerp steken? En als je ziek bent, dan krijg je nog wel eens wat. Soms een leuk bouwdoosje. Nee, de griepprik heb ik niet nodig.

De sinterklaas had ik wel nodig. Wij vieren dat nog steeds met de familie in een gezellige huislijke kring. Lekker eten, glaasje drinken erbij en dan maar wachten dat de sint ons bezoekt met cadeaus voor iedereen. En ja hoor, ook dit jaar was hij voor ons weer gul. Ik heb afgelopen jaar niet zo heel veel penselen versleten, maar ik heb toch enkele nieuwe gehad. Het zou namelijk vervelend zijn als je zonder komt. En dat geldt ook voor een flacon met lijm en wat schuurpapier.
De laatste dagen van december zullen we veelal met familie doorbrengen. Van brouwen komt er dan even niets (goh… veranderd er dan wat?) en dan sluiten we het jaar af met een feestelijk Oud en Nieuw.

Bert, ik vond het fijn je wijze lessen eens in de praktijk te hebben kunnen toepassen. Het is dat wij modelbouwers niet gemakkelijk ons eigen afgebakende veilige terrein verlaten, maar anders zou ik graag een keer een bakkie komen doen. Ik wens je fijne feestdagen en dat jouw brouwersvisie ook volgend jaar weer een steun mag zijn voor alle brouwers.

Arno






Heee, die Arno,

Volgens mij kan ik nu wel stellen dat je de ogen van me hebt geopend. Ik ging zo druk op in het modelbouwen, en het psychisch analyseren van modelbouwers dat ik helemaal vergeten ben het nieuws een beetje te volgen. Aangezien ik ook nog eens principieel vrijwel geen televisie kijk, en op de achtergrond bij het brouwen alleen een beetje zelfgekozen muzak beluister ben ik dus eigenlijk een beetje….eh….tja….hoe zal ik het noemen……wereldvreemd. Ik weet alles in mijn eigen modelbouwwereldje wel te benoemen en te veroordelen, maar buiten die wereld ben ik eigenlijk niet meer of minder als een vreemde allochtoon in een vreemd land. Ik snap er helemaal niks meer van, begrijp zelfs de taal niet meer die gesproken wordt (was het nu msn of msm??).
Arno, dank je voor het bijpraten. Ik ga weer een jaartje in therapie om te acclimatiseren in de grote boze buitenwereld.
Vanuit mijn kamertje zonder daglicht van twee bij twee wens ik jou, en degenen die jouw dierbaar zijn dan ook fijne feestdagen en een fantastisch Nieuwjaar toe.
Nogmaals dank Arno,

Groetjes Bert




:idea: : Deathtrap.
Briefschrijvers: Arno (Deathtrap) & Robert (Bert).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement