Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: column augustus 2009
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2009 12:40 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Bert was ooit een militair


Nu de koperen ploert onze kruin weer danig verwarmt, en de zweetdruppels ons zojuist ontvette plastic weer verontreinigen is het weer tijd voor de zomervakantie.
Ik heb van horen zeggen en lezen dat er nogal wat modelbouwers zijn die het erop wagen om hun modelbouwspullen mee te nemen naar hun vakantie adres om aldaar gewoon verder te gaan waar men thuis gebleven was. Dit aan de ene kant gekke, en aan de andere kant hobbygerelateerd gezien vrij normale idee is eigenlijk tot op heden nog niet bij mij opgekomen om ook eens tot uitvoering te brengen.

De laatste vakantie buitenshuis die ik mij kan heugen, dateert alweer van 2001 en dit was een vliegreis naar Lissabon, alwaar we voor een weekje op een camping verbleven om het wereldkampioenschap wielrennen ter plaatse live te volgen. Deze vliegreis vond plaats een maandje na de inmiddels bekende elfde september van dat jaar oftewel de aanslagen op de twin towers. Geen denken aan dat ik dus producten als lijm, oplosmiddel of verdunner in mijn rugzakje mee het vliegtuig in had kunnen nemen, ik zou gelijk voor een gevaarlijke terrorist in plaats van een eenvoudige modelbouwer worden aangezien door het luchthaven personeel.
Buiten dat feit was er toch geen tijd om te modelbouwen. We waren met een grote groep vrienden in alle leeftijdscategorieën, en op een dagje Lissabon verkennen na hebben we alleen maar naar de kampioenschappen in de diverse categorieën gekeken. Aan het parcours zelf welteverstaan.

Toch heb ik mij er ooit een keer aan bezondigd. Het buitenshuis modelbouwen.
De tijd gaat alweer terug naar 1995 en ik was als militair muzikant ingedeeld bij het zogenaamde tamboerkorps van de Koninklijke Militaire Kapel in Den Haag.
In het bijzonder in de eerste wintermaanden van mijn legering in Den Haag bulkte ik over van de vrije tijd. De repetities duurden ongeveer drie uurtjes per dag. De rest van de dag kon naar eigen goesting worden ingedeeld.

Na een week bierhappen, de boulevard in Scheveningen op en af lopen, rennen door de duinen en natuurlijk het bekende kaarten en risken had ik het eigenlijk wel gezien. Het mag geen verrassing zijn dat ik na die week de menu en drankenkaart van de kadi* zowel voor als achteruit kon spellen. Evenals als voordragen ervan in zes verschillende talen. Om nog maar te zwijgen over al die jaargangen van het Alternatieve Handboek voor de Soldaat die in no time op de al gelezen stapel lagen. Er diende dus nodig voor de komende maanden enige structuur in mijn verblijf onder de wapenen aangebracht te worden.

Hoe kon dat ook anders dan gewoon een bouwpakketje mee te nemen en die aldaar en ter plaatse te consumeren (plakken).
Net zoals dorpen en gehuchten doorgaans in Nederland zijn, zo was destijds het muziekkorps ondanks de maandelijkse afzwaaiers en nieuwkomers een behoorlijk gesloten en door tradities gedragen conservatief onderdeel. De eerste blikken van mijn (slaap)kamergenoten toen ik mijn modelbouwspullen uitpakte waren dus behoorlijk afwijzend en vooral vol medelijden.
Gelukkig draagt de zoet weeïge geur en de samenstelling van de Revell modelbouwlijm behoorlijk ver. En is voor degenen die hier nog nooit van hebben mogen proeven behoorlijk intens. Dus ook voor mijn kamergenoten.

Tijdens die eerste avond modelbouwen waren mijn kamergenoten na een uurtje dus behoorlijk stoned, terwijl ikzelf nog vrij straight en nuchter aan het plakken was. Om mijzelf, en mijn dure modelbouwpakket te beschermen heb ik deze dus maar snel veilig opgeborgen. Daarna zelf ook nog een stevige snuif van de lijm genomen om het inmiddels opgetreden niveau verschil tussen mij en mijn medemuzikanten weer een beetje gelijk te krijgen. Een half uurtje later waren we volop in een lachkick verkerend de menu en drankenkaart in de Kadi weer van voor naar achter aan het spellen.

De volgende dag wisten mijn “kameraden” dus al wat hun zo’n beetje te wachten stond toen ik de modelbouwdoos en spullen weer tevoorschijn haalde. Deze keer bleven ze echter vol belangstelling kijken hoe Bert weer driftig aan het plakken was. Na de vorige avond was hun houding ten opzichte van modelbouw veranderd van vrij conservatief naar bewondering voor zulk een vrolijke hobby. Dit laatste waarschijnlijk gemotiveerd door de vrolijke werking van de verspreide geur van de modelbouwlijm.

Sommige medemuzikanten werden zo euforisch van de lijmdampen dat ze de week erop ook met een modelbouwpakket kwamen opdraven. De Kadi werd niet meer opgezocht, maar met een paar blikjes bier, een fles Bacardi en wat cola werd het op de kamer een gezellige modelbouwbende. Dit duurde totdat de dagen langzaam begonnen te lengen en warmer werden. Het muziekkorps ontwaakte weer uit haar winterslaap, en vanwege het feit dat Nederland in dat jaar haar 50-jarige bevrijdingsfeest vierde musiceerden we van optreden naar optreden in binnen en buitenland. De mogelijkheid om te modelbouwen was weer voor enige tijd in mijn leven verdwenen.


Robert

*Kadi: Kantinedienst. Bij de landmacht zowel ter plaatse/mobiel (in het veld) als op de kazerne, voor het natje en het droogje tijdens de hoognodige rustmomenten van het zware militaire leven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement