Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column juli 2008
BerichtGeplaatst: ma 21 jul, 2008 21:05 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 14:11 pm
Berichten: 23
Al een tijdje probeer ik er laconiek onder te blijven. Soms weet je dat je een bepaald punt moet passeren, maar toch blijf het moment zelf vooruitschuiven. Oké, ik geef toe, het zal een hele schok zijn, maar ik spuit. Iets harder en overtuigender:

“IK SPUIT”.

Ik schaam me er eigenlijk niet voor, omdat ik het resultaat ervan zie. Mijn zelfvertrouwen neemt toe wanneer ik de spuit hanteer. Ik laat zien dat ik controle heb over de spuit, en voor mij belangrijk, dat het spuiten een bevredigend resultaat geeft. Het enige, nou vooruit, het zijn er maar een paar, nadeel wat ik totnogtoe heb kunnen ontdekken is dat het verslavend is en dat er behoorlijk wat geld aan verloren gaat. Toch heeft de overheid hier geen subsidies, werkgroepen, anonieme praatgroepen etc voor.

En als ik eerlijk moet zijn, hoeft dat van mij ook niet. Mijn drang naar onbekende extase is grenzeloos, dus binnen niet al te afzienbare tijd wil ik verder gaan met experimenteren, me nog verder op glad ijs bevinden.
Robert voelt zich klaar voor de overstap van spuitbusjes naar het echte grote mannenwerk, de crème de la crème, het neusje van de zalm, de kers op de slagroom………de olifant in de porselein kast.

De airbrush……brrrrrrrrrr.

De resultaten kunnen zo overweldigend goed zijn, je moet het natuurlijk wel nog even zelf doen. En juist dat doen, daar hapert het volgens Bert toch wel vaker bij Robert aan.

Een spuitbusje is een kwestie van dop eraf, schudden, op het gewenste model richten, knopje induwen en raggen met die verf. Die laatste regel is dan wel vrij cru genomen. Klaar met verf aanbrengen? Dop weer op de spuitbus, en bus wegzetten. Simpeler, kan het eigenlijk bijna niet. En natuurlijk, in tegenstelling tot gekwaste verf is de substantie uit een spuitbus veel vlugger droog en klaar voor een volgende laag. Vrij kritisch beschouwt en dan klinkt het bijna tegendraads bij onze hobby, kan alleen een gebrek aan geduld het resultaat van een spuitbusje tegen doen vallen.

De airbrush dus……..brrrrrrrrrr.

De eerste opgave als leek op dat gebied zijnde is het vinden van een enigszins begaanbaar pad in het oerwoud van aanbieders, mogelijkheden en prijzen. Zowel de aanschaf van de spuit en van de compressor is van buitenaf gezien een vak apart. Naar ik heb horen zeggen kun je die airbrush spuit bijna helemaal uit elkaar halen, leuk voor modelbouwers dus, die letten al zo op de kleine dingetjes.

Wat me daar alleen aan tegen staat, je kunt dat pistool niet voor niks uit elkaar halen. Ik heb van horen zeggen dat dat dus na elke spuitbeurt dient te gebeuren, nog gespecifeerder, na elke kleur die je verbruikt. Volgens mij voel ik nu dus een schoen wringen. Of beter gezegd, ik voel hier een mooi Frans woordje opborrelen bij Bert: “Laissez faire”, oftewel niet geneigd tot ingrijpen, de boel maar de boel laten…….liever lui dan moe.

De reden waarom ik dus blijf uitstellen is kort samengevat, dat ik ertegenop zie. Elke keer dat spuitpistool schoon moeten maken, terwijl ik in die tijd gewoon lekker had kunnen brouwen.
Dan mag de modelbouw hobby dan wel een geduldige hobby zijn, hoe weet ik nu zonder dure investeringen te doen of ik wel het geduld heb om te airbrushen, ik bedoel, schoon maken.

Om mezelf te motiveren, of misschien wel te demotiveren heb ik er als nevenproject maar eens een grove rekensom op los gelaten. Mijn huidige bouwproject is in de schaal 1 op 24. Een groot gedeelte heb ik van verf voorzien uit spuitbusjes die speciaal voor de modelbouw zijn. Natuurlijk zijn deze iets duurder, maar ik heb dan ook geconstateerd dat het resultaat alweer beter is als menigeen bouwmarkt spuitbusje. Laten we zeggen dat ik nu, terwijl het project nog niet af heb, al de inhoud van zeven spuitbusjes ons mooie milieu heb ingejaagd. Iets naar boven afgerond kost een enkel spuitbusje maar (understatement) zeven euro.


Hmmmmmm, iets naar boven afgerond wil dat dus zeggen dat ik voor maar (nog maals, maar nu een iets groter understatement) vijftig (!!) euro aan spuitbusjes verf op mijn nog lopende project heb plakken. Toch schrikken toen ik tot de conclusie kwam dat ik voor dat geld dus al een starter klasse airbrush heb.

Wanneer ik dus aan mijn volgende modelbrouwproject zou beginnen, en ik deze weer op dezelfde wijze van een mooie laklaag wil voorzien, demn, dan heb ik met het geld wat ik nog over had van de starter klasse, aangevuld met het geld dat ik zou steken aan spuitbusjes van mijn volgende project, ook al een leuke compressor.

Als ik dan als een econoom door blijf rekenen, dan zou ik in 2009 dus met zwaar verlies modelbouwen, mits ik doorga met spuitbusjes.
Nu wordt het wel moeilijk. Om over te schakelen naar de echte mannen met airbrush zal ik dus aan mijn discipline moeten werken, alleen al omdat het schoonmaken van de airbrush om ijzeren discipline vraagt.
Misschien dat in 2009 dan ook weer eens de vloerbedekking van mijn hobbykamer zichtbaar wordt.

Ik denk dat ik komend najaar eens wat knopen ga doorhakken.

Robert


Laatst bijgewerkt door beheer op vr 05 sep, 2008 16:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul, 2008 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
weer een heeerlijke column Bert!
enne, die ab moet er komen he, ook bij jouw!

gretz,
DAffIE :mrgreen:

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul, 2008 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Hmm ,als ik dit zo eens doorreken is inderdaad een AB interessanter als blijven aanklooien met die spuitbusjes die toch altijd net niet de juiste kleur hebben.
En zelf laten mengen in een spuitbus is nog weer veel duurder waarbij je dan ook nog eens een leuke hoeveelheid extra verf erbij krijgt die je dan weer heel mooi door je AB zou kunnen jagen als je die had gehad........

Okee, overtuigd.
Die AB gaat er ook bij mij komen.
Binnenkort maar eens naar Almere voor een leuk setje.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul, 2008 0:14 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
aj
dit gaat robin geen zo'n leuke column vinden
of net wel, omdat hij dat probleem niet kent :lol:

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul, 2008 20:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Ik heb dit probleem gelukkig al een kleine 12 jaar geleden om zeep geholpen, toen ik in Köln een revell set met ab en alpha-compressor tegen kwam voor ( toen nog ) Dm 99,-.
Een paar maanden geleden heb ik mij laten verlijden tot de aanschaf van een nieuwe set met stillere compressor ( geen fluisterstille ) en double action spuit voor € 99,- via marktplaats ( nieuw set, wel merkloos ).
Het demonteren en cleanen van zo'n spuitje is toch wel wat meer werk dan mijn oude revellspuit.
Maar daar in tegen heb je afgelopen zondag de therapie van grendel kunnen zien.

denman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jul, 2008 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
ik heb al met al een kwastje of 10~15 gebruikt om een sherman panzergrau en vervolgens mooi roze te maken...met de sproeiert klungelen scheelt dus ook wel aardig in het verfverbruik :wink:

spuitbusjes zijn leuk, maar niet als je meerdere kleuren op een model wilt gooien en/of kleurschakeringen aan wilt brengen; rood uit de bus blijft rood en zwart blijft zwart. met de sproeiert kun je zwart al gauw over laten lopen in grijs en rood -as demonstrated :wink:- in roze.

en je kunt wat nauwkeurigerder werken natuurlijk....

een sproeier met bijbehorende luchtpomp is een flinke investering maar wanneer je -vooral als je met busjes werkt- wat langer d'r mee bezig bent verdient 'ie zichzelf vanzelf weer terug.

oh ja:

Citaat:
“Laissez faire”, oftewel niet geneigd tot ingrijpen, de boel maar de boel laten…….liever lui dan moe.


da's natuurlijk wel een heel negatieve benadering van een begeleidingsstijl die prima gebruikt kan worden om zelfregulatie onderdeel te laten worden van het groepsdynamisch proces en daarbij erg handig is wanneer een groepshiërarchie duidelijk in kaart moet worden gebracht :wink:
[/beroepsdeformatiemodus]

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jul, 2008 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi robert,

gewoon doen , maar meteen met compressor !!!
Heel herkenbaar , daarom had ik de aanschaf van die van mij ook een jaar voor mij uitgeschoven ....
En binnenkort komt zelf een "echt" ( H&S) erbij.
Schoonmaken valt trouwens mee, doe ik ook niet tussen ieder kleur...

Citaat:
da's natuurlijk wel een heel negatieve benadering van een begeleidingsstijl die prima gebruikt kan worden om zelfregulatie onderdeel te laten worden van het groepsdynamisch proces en daarbij erg handig is wanneer een groepshiërarchie duidelijk in kaart moet worden gebracht


Volgens mij zit Grendel te vaak boven open Lijmpotjes :evil:

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jul, 2008 19:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Klinkt heel bekend, dat niet zo geneigd zijn om om de haverklap de airbrush geheel te slopen, reinigen, en dan weer als bouwpakket zijnde op te bouwen. Daarom heb ik destijds gekozen voor de Aztek. hoef je alleen de plastic nozzle aan de voorkant maar te verwijderen, en even goed te spoelen :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 jul, 2008 10:14 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Grendel schreef:
da's natuurlijk wel een heel negatieve benadering van een begeleidingsstijl die prima gebruikt kan worden om zelfregulatie onderdeel te laten worden van het groepsdynamisch proces en daarbij erg handig is wanneer een groepshiërarchie duidelijk in kaart moet worden gebracht


Dan ben ik inderdaad Laissez Faire, ik blijf wachten totdat alles in mijn omgeving zo'n beetje vanzelf plaatsvind, zo kan ik ook gelijk in kaart brengen wat er eigenlijk plaatsvind, en welke opdrachten ik dus de daaropvolgende keer zou moeten geven :lol: .

Op een of andere manier heb ik wel het gevoel dat de airbrush demonstratie van Grendel afgelopen zondag er weer makkelijker uitzag dan dat deze in werkelijkheid was...De demonstratie was in ieder geval wel hardstikke interessant, stond er ook met mijn neus bovenop (en mocht ook niet weg van Grendel omdat hij anders vol in de zon zou zitten.....hoezo, ik werp overal een schaduw op :twisted: ).

Maar ik heb wel weer wat geleerd, je hebt brushes zonder rubberen ringen (handiger schoon te maken) en met rubberen ringen.
Nu ben ik wel al twee modelbouwwinkels uitgeschopt omdat ik de brushes uit elkaar aan het draaien was om te kijken of er rubberen ringetjes inzaten :? .

Ik heb me in ieder geval even de tijd genomen om de knoop door te hakken.

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
ik ben zelf een beetje aan het rondbrowsen voor een nieuwe spuit en ik kom steeds weer bij de evo uit...volgens mij heeft die rubber onderdelen maar kun je ook de silverline nemen die dat volgens mij niet heeft...

Citaat:
heb ik wel het gevoel dat de airbrush demonstratie van Grendel afgelopen zondag er weer makkelijker uitzag dan dat deze in werkelijkheid was...


well, moet je je bedenken dat ik met andermans materiaal aan de knutsel was, geen fatsoenlijke mengbakjes en verdunners had en ook nog eens in de volle zon zat zodat ik amper wat zag..zelfs onder die omstandigheden was het niet zo lastig om te spuiten :wink:
standaard spuitwerk is vrij eenvoudig en als je dat een beetje onder de knie hebt ben je nog maar een paar stapjes weg van toestanden zoals shading en moddereffectjes sproeien :wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement