Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column mei 2008
BerichtGeplaatst: ma 19 mei, 2008 20:10 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 14:11 pm
Berichten: 23
5 maanden na lift-off.

Ik stel mij tevreden met een kleur die wel de werkelijke kleur benaderd, maar waarschijnlijk niet de juiste zal zijn. Ik maak mijzelf behoorlijk kwaad over het feit dat ik mijzelf zo heb laten meeslepen over de juiste kleur zwart, terwijl het model binnen vijf jaar toch langzaam uit elkaar zal gaan vallen, tijd om te brouwen dus, laat anderen maar denken wat ze willen, ik stel mij tevreden met het feit dat ik mijn hobby uit kan voeren. De bezigheid wordt weer belangrijker dan de juiste feiten en het eindresultaat.

7 maanden na lift-off.

Al surfend over het forum kom ik tot de conclusie dat bijna de helft van de sprue’s nog vol met onderdelen zit, terwijl andere brouwers in diezelfde periode alweer minimaal vijf projecten verder zijn. Iets gaat er dus fout in mijn werkwijze. Ik stel mij tot doel te analyseren wat er fout gaat, zodat het gemiddelde brouwtempo toch iets omhoog kan bij mij. Ik voel mij meer een meekijker op het forum, als een daadwerkelijk actieve brouwer. Vroeg of laat zal mij dat kwalijk genomen worden. Wel overal commentaar op geven, maar zelf updaten: ho maar.
Tijd dus om aan mijn zelfdiscipline te gaan werken.

7.5 maanden na lift-off.
Ik ben even de weg kwijt waar ik nu gebleven was, ondanks dat ik gisteravond nog flink aan het lijmen en verven ben geweest. De brouwhandleiding van voor tot achter dus nog maar eens goed doorgenomen. Onderdeeltje nr. 35 schijn ik ergens in het begin al vergeten te zijn om te betrekken in het lijmproces. Het wordt lastig om dat nu nog erbij gelijmd te krijgen zonder mijn model te beschadigen. Helaas dus. Ook constateer ik dat ik op diverse plekken de verkeerde kleur heb gebruikt. Over de pasvorm tot nog toe zwijg ik maar, hier wordt een mens niet vrolijker van.

8 maanden na lift-off.
Ondanks dat diverse onderdelen vanwege de beroerde pasvorm af zijn gebroken, en natuurlijk weer aan zijn gelijmd nadert het eindresultaat weer met rasse schreden. Steeds meer ontevredenheid maakt zich van mij meester.
Ondanks het feit dat ik, wanneer ik realistisch ben, toch weer iets beter heb gebrouwd als mijn vorige modellen, behoud ik toch het gevoel dat het allemaal toch iets beter gekund had.
Al die kleine dingetjes gaan me nu steeds meer storen. Het zal niet lang meer duren voordat ik met dit model klaar ben, toch verlies ik steeds meer de behoefte om de laatste loodjes te verwerken.

9 maanden na lift-off.
Nog steeds niet klaar, wel helemaal gedemotiveerd. Ik ben nooit een liefhebber geweest van het aanbrengen van decals, ondanks dat dit van zeer toegevoegde waarde is, het model zelfs helemaal af is.
Dan dus maar even in de kleine kitjes bak gedoken voor een klein tussendoortje om weer even wat inspiratie op te doen.

10 maanden na lift-off.
Inspiratie gevonden, het kleine tussendoor kitje wordt weer vakkundig in de kast van de half-af projecten gekieperd, om op een eventueel later tijdstip weer op te nemen. Vooralsnog gaat het nu in denderende vaart richting eindstreep.

11 maanden na lift-off.
Semi-trots ben ik op het eindresultaat. Zoals eerder vermeld heb ik toch vanuit mijn tenen brouwend enige verbetering geboekt ten opzichte van vorige modellen. Aan de andere kant knaagt het ontevreden gevoel dat het allemaal toch nog wat beter had gekund. Een plekje in de vitrinekast wordt ingeruimd, de eindfoto’s worden gemaakt en de lege doos wordt op zolder opgeborgen (ik leid aan verlatingsangst, dus die doos mag, ondanks dat deze van geen toegevoegde waarde is, zijn tijd ongezien verder op de tweede verdieping slijten).

s’ Avonds hoor ik allerlei geluiden uit de ongeveer honderd nog te brouwen dozen, mijn eigen psyche neemt een loopje met me. Ik beeld mij in dat diverse modelbouwdozen een aversie tegen mij krijgen omdat ze te lang ongebrouwd in de doos zitten te wachten. Er gaat weer een hele mallemolen draaien over de volgende nog te brouwen kit.

Voordat ik echter kan beginnen hieraan heeft mijn vrouw mij nog minstens twee keer moeten redden uit de gevaarlijke klauwen van die stapel, ik dreig er compleet in te verzwelgen, niet wetend waar ik moet beginnen.
Alle dozen komen dus weer aan de beurt, sprue’s worden betast als ware het een braille schrift, mijn neus duikt in de doos om de geuren op te snuiven van karton en plastic, hopende hier wat inspiratie in te vinden.
Stilzwijgend hang ik uren op het forum rond, informatie opzuigend, jaloers over hoe andere brouwers in die elf maanden wel tot zeven of acht projecten zijn gekomen en ze ook nog eens afgerond hebben.
Bij mijn volgende project ga ik eens wat meer zonder na te denken brouwen, gewoon, lekker op de automatische piloot. Gewoon brouwen om te brouwen, lekker voor mezelf.

Eerst maar eens een kitje pakken uit de stapel voor tussendoor.

Bert.


Laatst bijgewerkt door beheer op vr 13 jun, 2008 22:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2008 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Aii...au.. :oops:
Citaat:
...terwijl andere brouwers in diezelfde periode alweer minimaal vijf projecten verder zijn. Iets gaat er dus fout in mijn werkwijze.
Ik voel mij meer een meekijker op het forum, als een daadwerkelijk actieve brouwer. Wel overal commentaar op geven, maar zelf updaten: ho maar.

Het hele stukje is spot-on, vooral het bovenstaande is pijnlijk precies.Afbeelding :lol:


Met toch ook als gevolg vooral dit:
Citaat:
Bij mijn volgende project ga ik eens wat meer zonder na te denken brouwen, gewoon, lekker op de automatische piloot.
Gewoon brouwen om te brouwen, lekker voor mezelf.

Maar die automatische piloot hapert nogal de laatste tijd: mijn roestige routine is doorkruist met een overvloed aan nieuw vergaarde informatie.
Met andere woorden: "Hoe deed ik dat ook al weer" vloeit haast moeiteloos over in "Hoe doet men dat op het forum".Afbeelding
Bezinkseltijd dus... Afbeelding

Leuke column weer van onze enige echte vaste columnist! :D


E.Z. Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 16:26 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
easy rider schreef:
Maar die automatische piloot hapert nogal de laatste tijd: mijn roestige routine is doorkruist met een overvloed aan nieuw vergaarde informatie.
Met andere woorden: "Hoe deed ik dat ook al weer" vloeit haast moeiteloos over in "Hoe doet men dat op het forum".Afbeelding
Bezinkseltijd dus... Afbeelding


Demn, je verwoord het beter als dat de columnist het ooit had kunnen doen :P .


Robert :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2008 10:07 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Een beetje in dubio moet ik zeggen dat ik me vereerd voel, dat jij mijn manier van Brouwen hebt gebruikt voor deze column...

...of is het dan toch meer uit jouw leven gegrepen?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2008 15:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Jouw manier,Arno? Ik meende toch stellig dat hij mij als inspiratiebron had gebruikt :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2008 15:38 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Oh? Was het niet op mij bedoeld dan?
*denkt even hoeveel lopende projecten hier rondzweven en hoeveel ik al afgewerkt heb dit jaar :? *

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 mei, 2008 14:42 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Deathtrap schreef:
Een beetje in dubio moet ik zeggen dat ik me vereerd voel, dat jij mijn manier van Brouwen hebt gebruikt voor deze column...


&

BertUS Takken schreef:
Ik meende toch stellig dat hij mij als inspiratiebron had gebruikt


&

BBBTBBTTTBBBT schreef:
Oh? Was het niet op mij bedoeld dan?



Door informatie van vierde hand, verkregen uit derde hand ben ik per toeval ervan op de hoogte dat de schrijver van de column een afgrijselijke NERD is waarmee je liever niet geaccosieerd wil worden, sterker nog, ikzelf houd me afzijdig ervan en doe mijn best om mijn leven niet door de columnist (NERD) te laten beinvloeden, en al helemaal zeker geen vergelijk met hem te trekken.
Ik zou met die gast nog niet eens gezien willen worden.......


Robbie :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement