Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column augustus 2007
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 13:44 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 14:11 pm
Berichten: 23
Net zoals deze zomer in een behoorlijke depressie zit, hebben ook brouwers er last van: “De Brouwersdip”. Iedereen ervaart zo’n dip weer anders. Neem nou Robert en zijn welbekende “nick” Bert. Bert is dan van het type dat alle in huis aanwezige bouwdozen gaat inspecteren. Elke bouwdoos wordt vastgepakt en geopend en de geurmengeling van ongebruikt styreen en karton wordt diep opgesnoven in de hoop ergens een beetje modelbouw inspiratie te vinden.

Aangezien Robert tijdens een modelbrouwdip nog niet eens aan modelbouwen kan, laat staan wil denken geeft dit natuurlijk weer de nodige botsingen. Bert is namelijk van het type dat ook nog eens alles achter zich aan laat slingeren. Geopende dozen liggen snakkend naar lijm en verf door de hele woning, en wie mag die rotzooi weer opruimen? Juist.
Doordat Robert deze dozen weer netjes op hun plek terugzet, is Bert in de veronderstelling dat deze nog niet aan de beurt zijn geweest voor controle, het vinden van een beetje bouwinspiratie. De situatie belandt in een vicieuze cirkel.

De betrokken Robert prakkiseert hoofdzakelijk alleen maar. Hoe ontstond deze dip, hoe kom ik weer zo snel mogelijk aan het modelbouwen, waarom boeit modelbouw me nu even niet meer. De diepte van de essentie wordt opgezocht, evenals (te) moeilijke woorden om het geheel te beschrijven, te omvatten. Toch ontstaat een dip bij Robert vaak wanneer het voorbereidende werk voor een nieuw project helemaal is uitgezocht en uitgedokterd en met volle moed de gelukkige bouwdoos wordt opengetrokken. De bouwhandleiding ziet er veelbelovend en duidelijk uit, die 250 stukjes plastic aan de sprue’s lachen de wereld en de modelbouwer tegemoet. Nadere bestudering leert dat er nogal wat flash aan die gietramen zit.

Wanneer dan ook nog de pasvorm te wensen laat is het feest helemaal daar. Alweer een bouwproject in het vooruitzicht dat langer als een half jaar gaat duren. Wanneer er twee weken voorbij zijn van alleen maar dry fitten, twee stukjes plakken, plamuren en schuren is het eerste enthousiasme alweer een beetje verdwenen. Er wordt maar eens een avond overgeslagen met brouwen. Drie avonden later worden de onderdelen maar weer eens opgepakt, om ze vervolgens weer terug in de doos te leggen. Een maand later is er, buiten een beetje op het brouwersforum spammen, nog geen vordering in het project te vinden. Ook moeten er nu elke dag tientallen dozen die Bert heeft opengetrokken en achter zich heeft laten slingeren opgeruimd worden, Bert zit immers ook in diezelfde dip. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden die Bert en Robert.

Bert is van het type dat zijn model (meestal een vrachtwagen) vantevoren al helemaal in zijn hoofd heeft zitten, hij weet precies hoe het eindresultaat eruit moet gaan zien. In ieder geval niet zoals het elke keer in de praktijk eruit rolt. Voor schuren en plamuren haalt hij zijn neus op, dat hoort gewoon bij modelbouwen. Toch is het eindresultaat telkens niet dat wat hij ervan verwacht. Na een stuk of drie gebouwde modellen slaat de twijfel dan toe. Aan een vierde model wordt wel nog begonnen, maar ongeveer op de helft van het model stokt het bouwen. Het gaat alweer niet richting het eindresultaat wat verwacht wordt. Wat nu, verder bouwen, of het model even aan de kant leggen? Voordat Bert het in de gaten heeft zijn er alweer enkele modelbouwloze avonden voorbij. Ze willen beide wel, maar weten even niet meer waar te beginnen. De dwang(neurose) om te modelbouwen zit ergens onderhuids, ze voelen die kriebel ook, maar toch blijft het avond na avond leeg aan de modelbouwtafel, de enige plek die nu wel netjes opgeruimd blijft.

Namens mijn “nick” Bert mocht Robert deze iets diepere analyse over hoe een brouwersdip ontstaat in huize Bert op schrift vastleggen. Beide zijn ze het erover eens dat het geen nut heeft om op wetenschappelijke wijze dieper erop in te gaan. Het ontstaan van de dip is voor elke modelbouwer anders, en elke bouwer gaat er anders mee om, sommige hechten er ook geen waarde aan. Er is immers meer op de wereld als alleen maar modelbouwen, en de zin in styreen, lijm en verf komt vanzelf wel weer een keer opborrelen.

Kijk maar eens wat de brouwersdag dit jaar op vijfentwintig augustus voor een “boost” zal zorgen bij menig brouwer die het even niet meer zag zitten!

Robert (verontschuldigt zich ook namens Bert voor deze ietwat serieuze column)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 14:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Getver wat een column. ;)
Maar we mogen het niet ontkennen. De BrouwersDip overschaduwt van tijd tot tijd ons allemaal :? Soms wel jaren.
Maar aan de horizon schijnt het stralende ligt op het bureau, gevuld met metallic lak, lijm en schuurpapier :D Eenmaal modelbrouwer, altijd modelbrouwer.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
wel, wel, ik zit ook al maanden in die dip. ieder morgend zeg ik : Nu ga ik aan die zeiljes naaien beginnen, nu ga ik die oogplitsen maken.
maar na de zo absoluut noodzakelijke dagtaken zoals: als eten kopen, boodschappen doen, het nodige papierwerk, val ik in de namiddag als een bloemzak in de zetel en besteed enkel nog aandacht aan het kijkkastje; . kwuestie van je ogen nog wat actieve ontspanning te gunnen.


Dus ---> Ik stel voor :
kunnen wij niet ergens een meeting- verplichte avond instellen voor echte brouwers met een serieuze Dip om hen te verplichten van om de maand toch enige vordering te tonen t.ov. een zeer kritisch ingestelde meelevende en begrijpende jurie en mede dip-ondervindende-brouwers.
iets als MGWM : Moe getreden en toch willende modelbrouwers.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Gerelativeerd komt het dus op "doorzettingsvermogen" neer. :wink:

Nu zou ik bijna willen zeggen dat jullie je toch niet laten kennen door een paar stukjes plastic, hout of linnen??? :roll:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Hoezo, modelbouwdip?

Afbeelding
bron: www.edroth.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2007 14:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 jul, 2007 21:53 pm
Berichten: 661
Woonplaats: Sint-Truiden
Mijn modelbouwdip heeft meer dan 10 jaar geduurd :D

Maar ze behoort sinds ongeveer een goei maand tot het verleden :wink:

Al mijn oude onafgewerkte projecten hebben nu terug dat beetje nieuw dat inspiratie geeft.
Uiteraard is mijn visie ook veranderd in al die jaren en in de laatste maar niet in de minste plaats bestaat er nu het Internet en een forum als dit om inspiratie uit te halen :brouw:

_________________
Wie niets probeert heeft niks geleerd...

Onder constructie
Renault 4 hotrod
Boogy's Customs Garage 1/24

Opgeleverd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2007 15:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het is een doodnormaal verschijnsel wat elke brouwer overkomt, ook jouw Peter. Het is gewoon de creatieve kant die het dan even laat afweten. Speedbrouwers (mensen die in staat zijn om binnen no-time een model kunnen neerzetten) hebben hier minder last van vanwege de snelheid die zij in hun bouwen hebben. Soms duurt het maar effe soms langere tijd. De beste remedie?? Over je heen laten gaan, denk ik. Nieuwe kits kopen of mee beginnen heeft geen zin. Gewoon domweg niets doen, dan komt het vanzelf weer terug.
Ik heb het erg vaak, maar dat heeft te maken met een soort rusteloosheid en traagheid.
Jammer dan,
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 jan, 2006 12:45 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Sneek
Tjeeeee, pffffff, wat een opluchting!

Ik begon al aan mijzelf te twijfelen! Iedere dag weer geconfronteerd met mijn airbase-diorama waar geen milimeter schot in zit, een F4-E die geduldig zoveel stof staat te verzamelen dat ik waarschijnlijk een dag werk heb (ik moet er niet aan denken!) voor ik er mee verder kan, een A4 waarvan de cockpitinhoud al weken triest op een hoekje van mijn bureau ligt naast een (schande!) uitgedroogd penseel, doet zeer!
Ik kan de moed gewoon niet opbrengen om er iets aan te doen!
Gelukkig ben ik dus niet de enige!
En och ja...ik weet ook wel dat als straks de dagen weer korter worden de gezelligheid van mijn warme en knusse brouwhok vanzelf weer gaat trekken. En dan heb ik de zomerbrouwdip weer eens overleefd. Dus even geduld nog en alles komt weer goed!

_________________
Principia Perficimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2007 8:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2007 18:54 pm
Berichten: 537
Hoezo dip, ik heb vanaf 1990 niet meer gebouwd terwijl het mijn passie was, ik was er zomaar in 1 keer klaar mee en waarom? ik weet het niet.
Afgelopen mei zat ik eens wat te surfen en kwam per toeval op dit forum terecht en mijn mond viel open van al dat moois en de interesse was weer gewekt.

En eigenlijk is het helemaal niet verkeerd geweest om zo'n tijd niks aan modelbouw te hebben gedaan, je wordt ouder en relaxter en dan hoeft het allemaal niet zo snel meer, ik heb nu een eigen ruimte waar ik alles kan laten staan, er is zoveel aan tips en trucs te vinden dat je je model heel realistisch kan bouwen dus kortom alle ingrediënten in huis om opnieuw met de hobby te gaan beginnen.

En als ik het zo bekijk is zelfs mijn eerste model (de Martini Alfa) al een stuk mooier en realistischer geworden als mijn modellen uit de jaren 80 en nu ik met het Celica model bezig ben merk ik op dat ik het nog steeds in de vingers heb en de modellen steeds mooier en preciezer worden afgewerkt.

Dus leden brouwers maak je geen zorgen om de dip het brouwen zit in je bloed en is als een virus, zodra je uit de dip komt ben je meer ontwikkeld en bouw je mooier als ooit tevoren :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement