Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 30 maart, 2024 6:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2016 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Beste Brouwers,

omdat dit ook zo'n leuke GB is hier ook maar even 'n draadje openen. Ik ga meedoen met een Jaguar GR.1 van de Desert Cats gestationeerd in Bahrain 1991.

photo 380824
photo 380825
photo 380826
photo 380827
photo 380828


Aan de onderzijde van de romp komt een soort bodemplaat te zitten:

photo 380829


Nadeel is dat vaak maar één zijde perfect aansluit... om dat probleem vóór te zijn, heb ik wat struts ingebouwd om ervoor te zorgen dat straks beide zijden goed passen of met minimale inspanning passend gemaakt kunnen worden:

photo 380830


Als je dit vantevoren 'n klein beetje goed uitmeet, heb je daar later erg veel profijt van:

photo 380831


De intakes kosten wat meer werk, aangezien de aansluiting erg slecht was. Met wat plasticplaat en 'n beetje plamuur de boel weer op orde gebracht:

photo 380832
photo 380833


Hetzelfde voor de bovenzijde van de romp... omdat de onderzijde perfect aansloot, had ik aan de bovenzijde iets meer verloop, met als gevolg dat de bolling uit de romp was geschuurd. Die ga ik nu ook met wat plasticplaat en plamuur herstellen:

photo 380834


Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat de vleugelaanhechting op de romp nogal flinke kieren laat zien. Ook deze gaan we eerst even vullen:

photo 380835
photo 380836


Om nu straks lekker in één keer door te kunnen gaan als de achterzijde gereed is, dient eerst de voorste rompsectie klaar te zijn. Tussendoor de cockpit dus even onder handen genomen. De stoel staat nog los, aangezien de aanhechting van de cockpit in de romp ook niet optimaal is en daar nog wat extra werk in gaat zitten:

photo 380837
photo 380838
photo 380839
photo 380840


In de tussentijd doorgegaan met de achterzijde, welke nu bijna gereed is. Op een paar plekken na ben ik zeer tevreden. Wanneer alle werkzaamheden gedaan zijn, ga ik de weggeschuurde pannellines herstellen:

photo 380841
photo 380842


Tot slot nog even een dryfit van de voorste en achterste romphelft, waarbij de enorm elegante vormen van dit toestel al steeds beter zichtbaar worden:

photo 380843


Tot de volgende update.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 3:05 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie opener! Verhelderend hoe je de kieren aanpakt.
Succes met de verdere bouw, maar dat loopt zo te zien al heel lekker!

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 20:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik heb dezelfde kit gemaakt maar dan de Revell uitgave, jij pakt het slimmer aan dan ik in ieder geval. Ik had best wel problemen met de passing wat de bouw erg vertraagde.

Hier nog een linkje naar de eindfoto's.

Succes,



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 14:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk Peter dat je weer "openbaar" aan het bouwen bent.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
@ Thiery: dank je wel !

@ D.J. gelijk de standaard maar even neergezet :lol: mooie eindfoto's. Ik zal ook proberen er iets moois van te maken.

dave the doctor schreef:
Leuk Peter dat je weer "openbaar" aan het bouwen bent.


Ssst... niet vertellen vertellen hoor, straks zien anderen het ook ;)

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 20:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Peter schreef:
@ D.J. gelijk de standaard maar even neergezet :lol: mooie eindfoto's. Ik zal ook proberen er iets moois van te maken.

Haha thanks. :oops:

Succes!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 7:25 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Leuk onderwerp hoor ! Altijd wel respect gehad voor die britten, die toch wat in de schaduw van de Amerikanen opereerden.
Jammer van de pasproblemen, je zou van Italeri soms wel wat meer verwachten. Maar je pakt het goed op hoor !
Succes ermee !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Leuk vliegtuigje en een mooie opener Peter!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Héél véél gedaan... en toch geen fluit opgeschoten... dan maar een update schrijven :D

De cockpit helften heb ik op elkaar gelijmd met het kantoor er reeds in. Zoals al eerder aangegeven zou de passing achter de schietstoel niet optimaal zijn:

photo 381928


Dat is voor latere zorg... eerst zijn neusje erop... ook daar wat passingsproblemen in de overloop... ook hier biedt een stukje plasticcard uitkomst. Na een beetje plamuren en schuren een acceptabel resultaat:

photo 381929
photo 381930
photo 381931
photo 381936
photo 381937


Vervolgens terug naar de achterzijde... ook hier met wat plasticcard de boel weer terug in vorm gebracht:

photo 381940
photo 381941


Ondertussen was ik het knutselen wel beu en wilde ik ook nog wat kliederen, vandaar mijn aanval op de vuurpijlen en de sierpotten. Bij gebrek aan decals, zelf de biezen maar spuiten, te beginnen met geel:

photo 381935


Daarna plak ik de biezen af en spuit ik nogmaals met geel. Ik doe dat om te voorkomen dat de dekkende kleur straks onder de tape doorkruipt. Je legt als het ware een beschermlaagje aan. Scheelt één extra handeling, maar werkt erg goed:

photo 381942
photo 381943


Daarna het tweede kleurtje op de vuurpijlen gespoten en de sierpotten in hun bekende groene jasje gestoken:

photo 381944


Daarna mocht het verband eraf... twijfel, twijfel, twijfel... biezen te dik of niet...:

photo 381945


De twijfel nog even de vrije loop latend, kwam ik achter nog iets grappigs, namelijk dat ik de wielbak volgens instructie grijs had gespoten terwijl die groen had behoren te zijn... de meeste mensen die mij 'n klein beetje kennen, weten dan wel wat er gaat gebeuren... :

photo 381947


Juist, slopen... en weer opbouwen:

photo 381948


Daarna alles wat grijs moest zwart gespoten en wat zwart was grijs gespoten:

photo 381949
photo 381950


Nog steeds enigszins ontevreden over de achterzijde en dan met name de aanhechting aan de zijkanten... ik laat dat even voor nu, want anders ga je tegen jezelf zitten werken en dan kun je beter eerst even iets anders gaan doen:

photo 381951


Wielbak van een nieuwe interieurkleur voorzien:

photo 381952


De vuurpijlen hadden inmiddels een tweede bies gekregen:

photo 381946


Toen ik echter daarna off white wilde gebruiken om ze iets meer kleur te geven, zagen ze er niet meer uit... op een of andere manier smoelde het voor geen meter en dat was een geluk bij een ongeluk, want toen was de twijfel over de sierpotten ook gelijk weggenomen... behold:

photo 381953


En weer vrolijk opnieuw beginnen morgen ! Zoveel foto's en zo weinig progressie :mrgreen:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 7:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18514
Woonplaats: Hurdegaryp
Peter schreef:
Héél véél gedaan... en toch geen fluit opgeschoten... dan maar een update schrijven :D


Ik ken dat. Ik ben druk bezig met een 1:1 project (huis) en ben nu met de electriciteit bezig. Je doet wel wat, maar je ziet weinig progressie. Pas als er straks houten plaat en gipsplaat tegen aan zit, zie je pas weer dat je wat gedaan hebt.

Betreffende je model, het ziet er doordacht en verzorgd uit allemaal.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement