Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2016 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Hoihoi! Tussen het leren van de examens door, begint het stiekem ook al wel te kriebelen om met mijn inzending voor deze gb te gaan beginnen :brouw: . Maar goed, mijn inzending voor deze GB is dus de CH-46E "Phrog". Een watte? Nou deze:
Afbeelding

Een wentelwiek dus, eentje met een lange geschiedenis die gaat van de Vietnam oorlog tot OIF. Hierover is meer te vinden in de komende introductie van deze heli, komt ie;

De ontwikkeling van de CH-46
De Boeing/Vertol CH-46 Sea Knight, beter bekend als Phrog (kikker), werd operationeel in 1964. De heli was het resultaat van bijna 2 decenia aan denken dat de doctrine van het United States Marine Corps (USMC) verfijnde.
Afbeelding

Voor de CH-46
Nucleaire testen na de Tweede Wereldoorlog overtuigde de USMC dat de dagen van de grootschalige aanvallen en landingen op stranden (D-day, Iwo Jima, Guadalcanal etc) eigenlijk wel zo goed als geteld waren. Het USMC had echter het probleem dat het nog steeds duizenden soldaten aan land moest brengen in slechts enkele uren. Én vervolgens moesten ze ondersteund moeten kunnen worden. Het beste was om ze ver van het strand te kunnen afzetten, zelfs als er geen vliegvelden beschikbaar waren. Tijdens de WO2 hadden de parachutisten en zweefvliegtuigen deze taak op zich genomen, maar de verliezen waren te groot om dit te kunnen blijven veroorloven (Market Garden als 'beste' voorbeeld). Het USMC wilde logischerwijs een andere aanpak, ze zouden helikopters gaan gebruiken. En niet de kleine Hueys die het leger gebruikte, maar grote snelle helikopters. Grootschalige verplaatsing van troepen vereiste grote helikopters (klinkt best logisch).

Het USMC vestigde haar op op de Sikorsky H-37 Mojave. Deze grote heli werd aangedreven door 2 Pratt & Whitney R-2800 stermotoren, dezelfde motoren in de P-47, F6F en F4U. De Mariniers gaven de H-37 al snel de bijnaam "the Deuce" , wat duivel of drommel betekend. De H-37 had last van teleurstellende betrouwbaarheid, prestaties, vliegbereik -en uiterlijk-. Toen de Vietnamoorlog begon waren vervangende ontwikkelingen al in volle gang. Ondertussen werd de H-37 gebruikt om vracht te vervoeren, en niet voor in gevechtssituaties waarvoor het eigenlijk bedoeld was.
photo 372882
De H-37 Mojave

Totdat er een vervanger kwam, gebruikte het USMC in Vietnam de CH-34 als hun 'Battle Taxi'. Dit was eigenlijk een helikopter met een nog oudere stermotor. In vergelijking met de Huey waren de CH-34 iets groter, maar ook iets trager. Hoewel ze geen permanente oplossing waren voor de behoeften, waren ze wel beschikbaar en betrouwbaar. Het USMC heeft een groot gedeelte van de Vietnamoolog de CH-34 gebruikt in afwachting van de vervanger.
Afbeelding
De CH-34

Gelukkig voor het USMC duurde dit niet al te lang meer. Het USMC richtte zich op een grote/gemiddelde grootte voor de toekomstige vloot van helikopters. De grote helikopter zou de CH-53 Sea Stallion worden. Deze grote vervoerder van vracht werd in Vietnam voor het eerst gebruikt in 1965, en nam al snel de taken van de H-37 over. Alleen was dit type helikopter toch niet wat het USMC wilde voor het troepen transport...
http://www.pacificaviationmuseum.org/images/uploads/blog/ch46/image006.jpg
De CH-53 Sea Stallion

De CH-46 Sea Knight/Phrog
Voor het troepentransport, koos het USMC voor de middelgrote Boeing/Vertol CH-46. De helikopter ziet er vreemd uit, met een hogere neus dan achterkant. De 2 sponsons waarin oa het landingsgestel zit versterkten dit rare gezicht van de CH-46. De Ch-46 leek volgens de mariniers op een kikker die klaar zat om te springen (ik zie het er niet in). De CH-46 was ontworpen om 18-25 gevechtsklare soldaten te kunnen vervoeren, maar in Vietnam pasten er maar een stuk of 12 in. Dit komt door het extra pantser, de .50 machinegeweren en het warme klimaat dat de luchtdichtheid verlaagde - en daarmee de lift capaciteit-. De CH-46 heeft een grote laadklep achterin die snel open en dicht kon. Ook kon deze laadklep tijdens het vliegen open blijven of zelfs verwijderd worden! De CH-46 was ongeveer 40 km/u sneller dan de Huey. Tegelijkertijd was de CH-46 klein genoeg om nog te kunnen opereren in de meeste LZ's (lading zone)
http://www.pacificaviationmuseum.org/images/uploads/blog/ch46/image009.jpg
't is best wel krap in zo'n CH-46 zeg maar.
Afbeelding

Na verschillende upgrades/updates en dergelijke is de CH-46 een gevechtswaardige helikopter geworden die in alle weerstypen kan opereren, of het nu dag of nacht is. Na bijna 50 jaar in dienst te zijn geweest, is in 2006 besloten om de Phrogs uit te faseren, en te vervangen met V-22 Ospreys omdat de onderhoudskosten te hoog werden. De laatste squadron dat met de CH-46 vloog is in 2015 overgestapt op de V-22. De heli heeft dus een indrukwekkende staat van dienst achter de rug!
Afbeelding
Een V-22 Osprey.
Tekst vrijelijk vertaald van deze site


De CH-46 tijdens de 1e Golfoorlog
Er is niet heel veel te vinden over het gebruik van de CH-46 tijdens de 1e golf oorlog/ Desert storm. Na het zoeken op de wikipedia pagina's van HMM/VMM 162 en 261, en de dsstorm.eu website, ben ik tot de conclusie gekomen dat ze eigenlijk wel mee gedaan moeten hebben. VMM-162 heeft tijdens operatie Desert Storm de rol als strategische reserve vervuld, en heeft VMM-261 verschillende Medevac (medical evacuation) en andere ondersteunende missies gevlogen. Aangezien beide Squadrons als decals in de kit zitten, heb ik met overleg goedkeuring gekregen om mee te doen.
photo 372760
Een CH-46 zoals te vinden op de DSstorm.eu site.

De kit
Voor deze groepsbouw ga ik gebruik maken van de Academy 1/48 kit. Een tijd geleden voor een leuke prijs bij een modelbouwbeurs kunnen kopen, en nu hier bij de groepsbouw maar tot een leuk resultaat proberen te krijgen! Ik heb er van de week nog een BigED setje van Eduard bij besteld, omdat een BigEd setje net zo duur was als alleen interieur en exterieur :roll: :|
De komende foto's spreken denk ik voor zichzelf, so enjoy :brouw:
photo 372763
photo 372761
photo 372762
photo 372764
photo 372767
photo 372768
photo 372770
photo 372772
photo 372771


En wat zit er dan precies in die BIG ED set? Nou best veul:
photo 372775

Waarom heb ik deze aangeschaft, omdat het sowieso al een tijd geleden was dat ik met PE heb gewerkt, en ik het niet wil verleren :brouw:. Verder zitten er riempjes bij voor de stoeltjes in de laadruimte, een paar mooie dingen voor in de cockpit en mooie Remove Before Flight dingetjes(zie foto's). Al weet ik nog niet of ik deze ga gebruiken.
photo 372776
photo 372774

De kit geeft je de mogelijkheid om uit 3 decal opties te kiezen, namelijk een Marine One versie, een heli van VMM-162 en een van VMM-261. Mijn voorkeur gaat uit naar de heli van VMM-261 omdat dit squadron actiever is geweest tijdens Desert Storm.
photo 372777

Omdat de decal opties zijn voor een effen grijze CH-46, en de heli op eigenlijk alle DS-foto's een camo heeft, ga ik waarschijnlijk een beetje smokkelen en de heli dit schema geven -of iets wat erop lijkt-.
photo 372760

Nu nog een paar examens maken en dan kan ik lekker gaan bouwen! Ik heb er zin in!

greetz, nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Laatst bijgewerkt door StevenVD op di 24 mei, 2016 0:18 am, in totaal 1 keer bewerkt.
te grote afbeeldingen naar link omgezet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2016 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2014 13:17 pm
Berichten: 229
Imposante kit! Mooie upgrade kitjes, vooral die dashboards!

_________________
Usmc groepsbouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2016 21:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie kit! Het elegante zusje van de chinook.
Leuke intro, weer wat wijzer geworden.

Succes met de bouw.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi onderwerp Nicky, en daar zit inderdaad best veul in die Big Ed ja... Dat gekleurde PE is vooral een gave extra voor de kit. De kit ziet er trouwens ook best gedetailleerd uit, maar dat interieur lijkt wel een beetje de pinmarkhemel, en ook nog eens lastig weg te krijgen zo tussen die schotten. Maar misschien zie je ze juist door die schotten straks niet meer zitten. :mrgreen:

En succes met de examen nog, we zijn d'r bijna vanaf... :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2016 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave bak Nicky.

Denk wel om de juiste zand-filters op de inlaten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2016 6:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
op de volglijst, imposante bak!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 9:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mooi onderwerp hoor.
Leuk te zien dat ook vanuit "de achtergrond van het slagveld "gebouwd wordt !

Veel plezier !
Michel.

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Zeau! Examens voorbij, en nu net voor m'n diploma uitreiking nog snel even een updateje in elkaar typen :D . Omdat opscheppen over je examenpunten best leuk is, zal ik daar eerst mee beginnen :mrgreen:
Afbeelding

Maargoed, terug naar de dakflapperaar, wentelwiek, slagroomklopper of hoe je het ook wilt noemen; Na de examens begonnen met de bouw van deze kit. Voordat ik kon beginnen heb ik een paar uur gezeten hoe en wat ik allemaal al kon doen, voordat ik moest gaan verven. Dit was van belang doordat ik veel gekleurd PE heb, wat dus bevestigd moet worden na de verf en verweerlaag binnenin. Met als resultaat dat ik dus nu met heel veel losse gammele kwetsbare dingen zit :roll: . Zoals zo al te zien zal zijn in de foto's, s er stiekem toch al best veel geplakt wat geplakken kon worden. Alle bankjes en brancards zijn ondertussen bevestigd, op 1 brancard na omdat ik de raampjes nog moet afplakken aan de binnenkant.
Ik heb ervoor gekozen om, hoewel het een MEDEVAC uitvoering wordt, de meeste bankjes te bevestigen ipv een volle brancard uitvoering. Dit heb ik gekozen omdat ik het anders zonde vond van de mooie gekleurde PE seatbelts, als ik deze niet kon gebruiken.

@tsjopperbob, weet jij toevallig welke zand-filters ik moet gebruiken? Want die ik in de kit heb zitten en die ik op foto's zie vind ik behoorlijk op elkaar lijken namelijk :)

Genoeg gekletst, tijd voor foto's! Want daar komen we voor, nietwaar?
photo 378042
Onderdeeltje 30 en 26 werden samengevoegd/gevouwen, waarna het katrolletje op de volgende foto ontstond:
photo 378041
Dit onderdeel blijft voorlopig nog even zo los, om het verven en dergelijke een stuk te vereenvoudigen. Dit is het schot tussen cockpit en cargo ruimte.

photo 378040
Nog even snel een foto van het dashboard, voordat de hakbijl erin ging om alvast 'ruimte' te maken voor het pe dashboard. Ook kun je hier goed de dikte zien van het plastic 'zonwering' scherm erboven, welke vervangen is door een PE variant.

photo 378044
Een dry-fitje van verschillende cockpit onderdelen. De PE 'zonwering' is hier ook goed op te zien. Ik zal bij de volgende update proberen hier een foto van te maken van de voorkant, zodat het verschil in dikte goed te zien is. De stoelen, dashboard en de achterwand zitten hier nog los. De stoelen zijn later nog voorzien van een plamuurlaagje om een beetje structuur te brengen aan de zitvlakken.

En nu, operation pimp your gun :mrgreen: Een foto verslag van hoe de standaard .30 in de kit aangeleverd wordt, tot hoe het eindresultaat eruit ziet met wat tussendoor stappen. Ik vind het een goede verbetering :D
photo 378045
photo 378046
photo 378047
photo 378048
En ja, loopje is niet mooi rond enzo, maar ik vind het goed genoeg.

Nog wat foto's hoe het interieur er voor de rest uitziet op het moment. Ik wil van de week de airbrush erbij pakken en het interieur gaan verven, zodat de heli dichtgemaakt kan worden en ik beide romphelften kan gaan schuren en glad maken :roll:
photo 378049
photo 378050
Ik zie net dat de foto van de andere helft ontbreekt, deze houden jullie van mij tegoed! In principe ziet deze er hetzelfde uit, alleen met een bankje ipv 3. Ipv de andere bank die er ook nog bij kon heb ik 2 brancards boven elkaar gehangen. Ik wil hier nog een derde bij plakken, maar ik had bij de bouwavond geen afplaktape bij, dus ik kon het raampje achter de brancards niet afplakken. Komt de volgende keer wel.

Nog een praktisch vraagje, wat werkt het makkelijkste om deze ronde raampjes af te plakken? Er is ook nog 1 raampje die bol is, wat het afplakken nog lastiger maakt. Iemand enig idee?

Greetz Nicky :brouw:

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie lijst Nicky.

Betreffende zandfilters, als het lijkt, dan het is.

Ronde, vlakke raampjes plak ik met royaal tape af en snij dan met een scherp mesje langs de randjes het teveel weg, zodat de raampjes mooi bedekt blijven.
Die bolle glaasjes zijn lastiger, wellicht zo'n vloeibaar maskeermiddeltje (niet te lang laten zitten i.v.m. aantasten van het glaswerk).

Misschien kun je experimenteren om het raam in te smeren met flink wat houtlijm. Droogt transparant op, maar bedekt dan wel je glaswerk. Geen garantie trouwens vanwege ik heb dit nog nooit geprobeerd. Kan ik trouwens best wel eens proberen, wellicht dat je zo'n lijmfilm na droging er zo weer af trekt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk aan de MG's... laat je de laadramp open langs achter?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement