Na een hele lange radiostilte is het toch maar weer eens tijd voor een update van mijn kant. Afgelopen week ben ik met wat vrienden afgezakt naar Praag voor een weekje vakantie. We hebben het ontzettend naar onze zin gehad, en we hebben ook veel gezien en gedaan daar. We hadden het geluk dat we zo goed als in het centrum zaten, met een mooi uitzicht over de rivier als gevolg.
Halverwege de week hadden we met een paar man een bezoek aan het lokale luchtvaartmuseum gebracht. De metro stopte praktisch voor de deur, na 10 minuutjes lopen waren we er. Toegang was voor niks, omdat het een overheidsinstelling was. Maar dit betekende ook dat er niet overal foto's van gemaakt mochten worden, omdat een deel van de basis nog in gebruik was. Geen spionage toegestaan dus.
.
Maar er was nog steeds een hele hoop te zien, waaronder 2(!) Me-262's die na de oorlog nog een tijdje door de Tsjechen gebruikt waren, plus een groot aantal vooroorlogse vliegtuigen, en uiteraard ontzettend veel spul uit de Koude Oorlog. Typisch voor een Oostblokmuseum staat een groot deel hiervan gewoon buiten, en heeft het na al die jaren toch al een hoop geleden. Maar aan de andere kant vond ik dit verweerde toch wel wat hebben, je bent normaal niet gewend om museumstukken zo afgetrapt te zien.
Maar bij de WC-hokjes (waar ook anders
) stond dit voor de deur:
Een heuse echte SA-2! Het is echt een forse raket als je ervoor staat, moeilijk te geloven ook dat ze dit spul op vliegtuigen afschoten. Deze had trouwens nog tot 2004 in actieve dienst in Tsjechië gestaan, totdat ze de stekker eruit trokken en hem hier neerzetten. Helaas was er geen ZiL bij, anders had ik toch wel wat referentieplaatjes geschoten.
Maar terug naar de 1/35-versie: de achtertrein is nu helemaal af en gemonteerd. Ook zijn de leidingen voor de remmen en de banden aangesloten, en ook de chassisleidingen zitten erop. De achterspatborden zullen straks wel nog wat aangepast moeten worden, omdat de leidingen aan de buitenkant van het chassis anders raken met de spatborden.
Het volgende onderwerp was het koppelschotel. Hier zat iets meer werk in dan bij de assen, omdat ook het koppelschotel bij de HQ-2 verschilt aan die van de SA-2. De HQ-2 heeft een soort geveerd koppelschotel, terwijl de SA-2 een veel eenvoudigere variant heeft.
Dit is de tekening van het SA-2-koppelschotel:
En deze is van de HQ-2:
En vergeleken met een 1:1-koppelschotel zie je ook dat de SA-2-schotel van Trumpy nog verbeterd kan worden.
Reden genoeg om het koppelschotel te verbouwen dus. Eerst de basis. Deze moest een soort opbouw van styreen krijgen, waar dan het koppelschotel zelf bovenop komt.
De schotel van de SA-2 is smaller dan die van de HQ-2, en er zit ook geen reliëf op. Er is dus een stuk van de schotel af gesneden, en daarna is er een stuk styreen overheen geplakt om het reliëf weg te halen. Alles gladschuren, gaten boren (zie referentiefoto), en klaar is het schoteltje.
En dit aangepaste koppelschotel kan dan op de chassisplaat gelijmd worden, die gelukkig wel identiek is aan die van de SA-2.
De velgen kregen ook nog wat kleine aanpassingen. De uiteinden van de bandenspanning-leidingen lopen bij de ZiL via de buitenkant van de velg de band in. Over die leiding zit dan een klein beschermkapje. De kitvelgen hadden dit kapje niet, dus die zijn met dik aluminiumfolie nagemaakt. Bij 1 velg heb ik het kapje weggelaten, en zit de open leiding ervoor in de plaats. Dit ziet net wat leuker uit.
De rugleuning van de zitting was hol, dus die is dichtgemaakt met wat styreen. De leuning steekt namelijk net iets boven het achterraam uit, waardoor je anders tegen de holle achterkant van de zitting kon kijken.
De achter"bumpers" zijn er achteraf toch weer afgehaald, omdat er op referentiefoto's meer ZiL's zonder dan met die dingen rondreden.
De cabine is ook verder afgemaakt met alle hendels, het stuur, en de zitting.
Ook is er nog wat extra schade aan de voorkant gemaakt.
En als laatste kon ik het toch niet laten om alvast de raket in elkaar te zetten; ik was benieuwd hoe groot het ding wordt ik vergelijking tot de -toch al niet zo kleine- truck. En hij wordt toch wel groot.
. En dan komt er nog een booster achterop, omdat de V-750 een tweetrapsraket is.
Nu nog de rest van de truck en de aanhanger in elkaar zetten, en dan is het al bijna tijd voor verf...