Bedankt Thiery, en van het motorblok blijft straks wel nog vrij veel te zien ja. In warme landen zoals Irak (waar dit ding rondgereden heeft) was het gebruikelijk om de zijschotten van de motorkap weg te laten, waardoor je vanuit de zijkant vol op het motorblok kan kijken. Daarom steek ik nu ook vrij veel werk in het detailleren van de motorruimte, omdat hier straks nog best veel van te zien zal zijn.
Ondertussen heb ik weer het een en ander kunnen doen aan de truck. Er is al een begin gemaakt met het chassis, en een aantal andere kleine spulletjes voor op het chassis (accu's, persluchtcilinders en verdeelbak) zitten er ook op.
De dwarsstukken van de chassisbalken bestonden zelf ook nog uit een heel aantal onderdelen, en ook hier weer een hoop detail.
Na het in elkaar passen van het chassis (wat verassend gemakkelijk ging, de dwarsstukken pasten perfect in de chassisbalken, en niks trok achteraf krom) zijn de accu's erop gekomen. Hier heb ik nog wat extra draadjes getrokken tussen de twee accu's, plus een kabel die richting motor gaat, en een aardingsplaat. Hier zie je overigens wel helemaal niks meer van (daar kwam ik achteraf opeens achter
), maar je weet wel dat het er zit.
Toen was het tijd voor de verdeelbak. Deze komt achter de motor te zitten, en zorgt voor de aandrijving van alle assen.
Na wat zoekwerk in de ZiL-handleiding zag ik dat er een aantal schakelstangen vanuit de cabine naar deze verdeelbak lopen. 1 pook is voor de lage/hoge gearing, en een andere pook schakelt de voorwielaandrijving aan of uit. De scan is een beetje rattig, maar samen met wat andere tekeningen was er toch uit op te maken dat de rechtse pook in de cabine voor de gearing zorgt, en de linker pook de voorwielaandrijving verzorgt.
Voor het gemak heb ik toen maar de versnellingsbak weer losgemaakt van de motor en gemonteerd, omdat hier ook nog het een en ander aan detailwerk op gaat komen. En dit is toch net iets gemakkelijker te monteren als de versnellingsbak al in het chassis ligt.
Met ijzerdraad en styreenplaat ben ik dus maar begonnen met de stangen, eerst die voor de voorwielaandrijving. Deze zit net voor de kruiskoppeling van de aandrijfas vast aan de verdeelbak, en deze steekt dus ook deels uit onder het chassis (dus zichtbaar).
4
Toen ben ik ook gelijk maar begonnen met het leggen van de luchtleidingen. Dit is een vrij ingewikkeld systeem, omdat hier niet alleen de remmen, maar ook de banden zelf op aangesloten zijn (regelen bandenspanning). Vooralsnog heb ik dus ook nog alleen maar de cilinders op elkaar aangesloten.
De cabinevloer heb ik toen ook ook maar gelijk op het chassis gelijmd, omdat hier ook een hele hoop extra details op komen.
En hier kwam al gelijk de reden: de eerder genoemde schakelstangen komen allemaal onder de cabine uit, omdat hier ook de bedieningshendels zitten. En als je ze gelijk aan de vloer vast kan zetten, is het net wat steviger dan als ze los zouden zweven boven het chassis.
En ook met de koppeling was dit het geval. Het koppelingspedaal zit vrij ver naar links in de cabine, waardoor het mechanisme deels zichtbaar is. En dit moest natuurlijk ook op het model komen
. Na een hele hoop gefrut te hebben met kleine stukjes plastic en veel kijken naar tekeningen is het uiteindelijk toch nog redelijk goed gekomen. Veel gedetailleerder krijg ik het toch niet, daar is het écht te klein voor
Het brandschot heeft 1:1 een hele hoop bedrading en andere elektronica. Het brandschot van Trumpy is opvallend kaal, je zou denken dat ze bij zo'n gedetailleerd motorblok ook gelijk de motorruimte meenemen. Maar hoe dan ook, dit soort dingen zijn vrij snel gescratched:
Het blauwe blok is de voltageregulator, en hier staat de dynamo van de motor direct op aangesloten. Op foto's is te zien dat deze kabelbundel bijeen gedraaid is met tape/buis/wat dan ook, en dit is op schaal 1/35 gemakkelijk met aluminiumtape te doen. Netjes hoeft het gelukkig niet, want dat waren ze destijds in de fabriek ook niet.
Aan de linkerkant zit een soort reservoir, wat waarschijnlijk iets met de cabineverwarming te maken heeft. Hier lopen ook een aantal kabels uit, allemaal richting cabinevloer.
Er is overigens genoeg kabel te trekken op het chassis, waaronder het hele brandstofgebeuren, de luchtleidingen, en nog wat stroomkabels. Genoeg nog om te doen dus.