Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ja he, het perfecte excuus om een week op vakantie te gaan; "ja, dat moet voor referentie". :mrgreen:
Het scratchen is nu als het goed is wel gedaan, de trailer is bij beide versies hetzelfde, en de truck is nu helemaal aangepast. De grille is ondertussen ook aangepast, daar komen binnenkort foto's van.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooie vorderingen hoor.
Wat gaaf trouwens dat je tijdens jouw vakantie nou precies zo'n raket ziet die je maakt.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt Arjan, en ik vond het ook wel apart dat ik op vakantie zo'n SA-2 tegenkwam. In de voormalige Sovjetunie heb je sowieso wel kans dat je dit soort spul tegenkomt, maar het is nog steeds erg toevallig.
Op dit moment ligt de bouw bog even stil, wegens ik zit nu in Oostenrijk. :mrgreen: . Maar ik hoop volgende week weer de bouw op te pakken. De bouw van de trekker is nu wel afgerond, en het chassis is al zwart gespoten. Hierna kunnen alle delen van de opbouw (cabine, spatborden etc...) zandkleurig gespoten worden, en dan kan het verweren (eindelijk :mrgreen: ) beginnen. Daarnaast heb ik de raket zelf ook nog in elkaar gezet, ik was wel benieuwd hoe fors de hele raket uiteindelijk zou worden.
Foto's volgens volgende week. :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2016 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Tussen alle bedrijven door heb ik toch nog wat tijd gevonden om een update te plaatsen. Omdat de school weer bijna begint (en ik nog een kleine 3 jaar natuurkunde in de vakantie in moet halen voor de opleiding :mrgreen:), heb ik sowieso niet veel tijd voor de hobby gehad.

Allereerst nog wat detailfoto's van het raketje, met de stabilisatievinnen en kleine besturingsonderdelen. In totaal komen er drie sets vinnen op, de booster heeft er ook nog 4.
Afbeelding

Afbeelding

Deze kleine onderdeeltjes hebben me nog wat ergernis bezorgd, de raketsprue was toch niet zo strak gegoten als de rest van de kit. Met als gevolg heel veel schrapen met het mesje, en vooral niet zorgen dat de boel doorbreekt, want repareren wordt dan al heel snel een drama... :mrgreen:
Afbeelding

Volgens mij lijken me dit de koppelingen tussen de twee trappen van de raket, en op de een of andere manier (explosieve bouten wellicht?), valt de booster zodra de tank leeg is van de raket af.
Afbeelding

En wat dit is weet ik al helemaal niet.. :mrgreen:
Afbeelding

Wat dit is weet ik wel; de booster. Deze geeft de raket zijn (de naam zegt het al) beginboost, om zo zo snel mogelijk de lucht in te komen. Omdat de lege booster, die overigens vrij snel leeg is, in de lucht ook maar dood gewicht is, wordt deze afgeworpen, waarna de tweede trap ontsteekt.
Afbeelding

Trumpeter heeft de besturing van de achterste vinnen wel weer erg mooi nagemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Maar wat ze niet zo mooi nagemaakt hebben is de bevestiging van de booster en de rest van de raket. Dit zijn vier miniscule plastic pootjes, waarvan iedereen wel bij kan bedenken dat dit natuurlijk niet heel erg stevig (lees: waardeloos) is. Daarom heb ik er vier ijzerdraden doorheen gestoken, die de twee delen een stuk beter bij elkaar houden. Erg netjes is het nu wel nog niet, later komt hier nog een lading plamuur overheen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen weer even terug naar de truck; het zwarte basiskleurtje was opgedroogd, dus was het tijd voor de spatborden af te plakken. Een heidens klusje, maar onvermijdelijk, omdat het samenbouwen na het verven net zo vervelend is.
Afbeelding

Maar toen de gele tape-origami er eenmaal weer af was, was ik aangenaam verrast; zo goed als geen verflekken!
Afbeelding

Wel een hele bult oud papier natuurlijk. :mrgreen:
Afbeelding

En omdat ik de cabine wel apart houd met het verven, plus alle andere onderdelen die nog zandgeel worden, was het voor het chassis al tijd voor verweren! Maar eerst was het motorblok nog aan de beurt. Eerst zijn alle details nog geschilderd. Omdat vrijwel iedere ZiL die met de motorkap omhoog op internet staat een andere zwart/aluminiumverdeling op het blok heeft zitten, heb ik maar wat artistieke vrijheid gebruikt.
Afbeelding

Afbeelding

En daarna begon het viesmaken! Ik heb eerst alles gedrybrushed met aluminium, waarna alle aluminium delen een grijze wash kregen, om zo "geroest" (officieel geoxideerd geheten, want aluminium roest uiteraard niet zoals ijzer doet" aluminium te maken. Toen was het tijd voor olievlekken/olielopers op het blok, roest op de uitlaat, stof (dmv. pigmenten), en als laatste nog een oliebehandeling om zo verse olie te maken. Ik ben zelf best tevreden over het blokje, het ziet er nu echt uit als een tot op de draad versleten blok.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het chassis was even experimenteren, maar nu heb ik een methode die een voor mijn doen best redelijk resultaat geeft. Eerst de chips, dan met olieverf roestlopers/plekken, dan de pigmenten (combinatie van droog en verdund met terpentine), en na de pigmenten de olieplekken. En als dit droog is, komt er denk ik nog een laag pigmenten overheen, omdat Irak nu eenmaal toch erg veel zand is. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Dit proces vreet wel nogal wat tijd, dus hier ben ik nog wel even zoet mee...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2016 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ziet er al goed uit! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt Walter! :brouw: Vandaag ben ik nog bezig geweest met het motorhok van de ZiL te verweren, om daarna het blok zelf te monteren. Door alle toevoegingen in en rond de motorruimte was het even passen en meten, maar gelukkig heb ik tijdens het bouwen van de spatborden en het detailleren van de motor nog genoeg rekening gehouden met de passing, waardoor het blok er achteraf toch nog redelijk in ging. Nu nog kijken of de motorkap en de grille er nog fatsoenlijk overheen gaan.. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het motortje:
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop overigens wel dat de motorkap-toestanden wel nog netjes over de radiator gaan, dat ding heeft al langer tegen zitten werken. Niet alleen bij het bouwen van het blok zelf (onmogelijk om recht op het motorblok te krijgen omdat het in feite alleen met zijn waterleidingen aan het blok vast zit), maar ook met het droogpassen van de grill ging de radiator niet fatsoenlijk tussen de grill. Maar dat gaan we binnenkort vanzelf meemaken. :mrgreen:

Het chassis is ondertussen ook afverweerd. Er komt trouwens aan het eind wel nog een hoop extra stof en zand op het loopwerk, maar dit doe ik pas als ook alle bodydelen op het chassis zitten (want 1 keer zandpapje maken is makkelijker dan twee keer zandpapje maken :wink: "). Het stof is allemaal met pigmenten gedaan, en de overige verwering is gedaan met aluminium chipjes, bruine olieverf voor de roest, en zwarte olieverf en glanslak voor de olie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen kwam de kwestie interieur. Het originele idee was om een deur open te zetten, waardoor je dus ook vol op het stuurhuis zou kijken. Maar omdat het open deurtje ook een figuurtje erbij betekende, en omdat een figuurtje erbij ook een dio betekende, en omdat ik eigenlijk geen zin in een dio had, is de deur uiteindelijk toch dichtgelijmd. :mrgreen: Dit betekende ook dat het interieur opeens een stuk minder belangrijk werd. Maar dit hield niet weg dat de banken die Trumpy meegeleverd had echt niet door de beugel konden:
Afbeelding

Spiegelgladde zetels voor een afgeragde ex-Russische truck zijn namelijk niet echt een combi. Je ziet op de rechterstoel al de oplossing die ik ervoor bedacht had: de goede ouwe aluminiumtape. Ik gebruik dit spul al sinds dat ik het in het gereedschapshok hier thuis zag liggen, en je kan er echt enorm veel kanten mee op. In dit geval: een royaal stuk tape afsnijden, opfrommelen, uitvouwen, opnieuw opfrommelen, weer uitvouwen, en dan op de bank plakken. Daarna de reststukken met een vers mesje afsnijden, en je hebt een versleten bank. Het is natuurlijk niet de meest realistische oplossing (ik heb hier op het forum al vaker zetels langs zien komen die echt vele malen beter omgebouwd waren), maar omdat het interieur straks toch op slot gaat, was het ook niet nodig om etr veel tijd in te steken.

Daarna zijn de stoelen (net als de rest van het interieur) geschilderd en verweerd. Vervolgens ben ik er flink met pigmenten doorheen gegaan (wegens veel zand in Irak), waarbij het meeste zand rond de pedalen en de passagiersstoel aangebracht is. Hier zijn de voetjes van de twee personen in de ZiL immers het grootste deel van de tijd. En als laatste nog een paar details toegevoegd, in de vorm van een Koran en een krantje van uit de tijd rond de 1e Golfoorlog. Straks komt er ook nog een pasfoto van meneer Hussein op de voorruit, ik kwam tijdens het googlen een aantal Irakese voertuigen tegen die een soortgelijk Hussein-altaar aan boord hadden.

Afbeelding[/url]

Afbeelding

Afbeelding

Ik was ook niet helemaal tevreden met de bumper, voor een onderdeel dat alle klappen op hoort te vangen zag het er nog te nieuw uit. Dus zijn er extra chips, en vooral extra roest aangebracht.
Afbeelding

En als laatste zijn gisteren alle bodydelen gespoten en klaar voor montage.
Afbeelding


De ZiL is dus al een heel eind, maar om de deadline te halen zal ik toch nog wat gas moeten gaan geven ben ik bang... :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 21:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is al hard aan gewerkt, je redt het vast wel. Het leer van de zetels zou ik misschien wat afschuren waar de zitting is, als er veel op gezeten is zou je geen richeltjes maar kale plekken verwachten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2016 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Voor de zetels is het helaas te laat om ze nog aan te passen, ik had de cabine net dicht zitten toen ik je reactie las. Het was inderdaad wel beter geweest om ze wat af te schuren ja, maar ik denk niet dat je aan het eind nog heel veel van het interieur zal zien, zeker als de ramen straks vol stof zitten.

Vrijwel alle onderdelen van de opbouw zitten er dus nu op, alleen de spatborden en het reservewielen-rek zitten nog los. De spatborden komen er nog op, maar het rek blijft er nog even af ivm. verweren. Als het rek los zit, is het makkelijker om zowel de cabine als het rek zelf te verweren.
Afbeelding

Afbeelding

Het Sadamm-altaar is ook afgemaakt:
Afbeelding

Ook heb ik nog wat gespeeld met olieverfjes op de deur. Ik heb wat met filters geprobeerd (zwart, wit, oker, bruin), en ik ben van binnen naar buiten gaan werken daarmate de kleuren donkerder werden (dus wit in het midden, dan oker, dan bruin, en zwart aan de randen). Dit is het resultaat na 10 minuutjes spelen:
Afbeelding

Vergelijking met de nog onbehandelde deur aan de andere kant:
Afbeelding

De verf ziet er overigens gigantisch grof uit op de foto; dit is ook een beetje zo, maar macro versterkt het effect wel heel erg zie ik nu.

Morgen ga ik deze twee boeken toch maar nog eens goed doorpluizen, ik vind het echt fantastische boeken. Ik heb ze een tijdje geleden hier op Brouwers overgekocht van Mental Marco, en sindsdien liggen de twee boeken zo dicht mogelijk bij de snijmat. Het is ideaal voor als je eens een techniekje op moet zoeken, maar ook om een hele nieuwe techniek aan te leren (in dit geval variëren met filters) zijn ze ook erg geschikt. Ik had geluk dat ik ze alletwee over kon nemen, want vooral FAQ1 is vrijwel niet meer te krijgen zonder dat je er bizarre prijzen voor moet betalen.
Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2016 8:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
StevenVD schreef:
Er is al hard aan gewerkt, je redt het vast wel. Het leer van de zetels zou ik misschien wat afschuren waar de zitting is, als er veel op gezeten is zou je geen richeltjes maar kale plekken verwachten.

Ja inderdaad: ik had er eerst niet op gelet maar buiten die kale plek heb je meestal ook nog een lichte doorzakking in een oude zetel.
Enfin, we hadden dat eerder moeten opmerken maar al bij al is het maar een detail dat niks afdoet aan het geheel dat op zich al een lust voor het oog begint te worden! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement