Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Waarom alle afbeeldingen (op 1 na) nu opeens maatje postzegel zijn weet ik niet, maar ik krijg het niet weg helaas... :roll: Het is allemaal gelukkig nog enigszins te zien op de kleine foto's, dus de update is niet totaal onnavolgbaar geworden.. :?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 22:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Kan je het eindresultaat even wat groter posten, Tomska? Het is de moeite waard! Je pakt deze kit wel grondig aan. Ik raad aan om bij het gebruik van touw snel een aansteker erlangs te bewegen, dan verwijder je de vezeltjes. Wel snel genoeg gaan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt Steven, en de kit wordt inderdaad stevig aangepakt. Het is zeker niet dat de kit het echt nodig heeft, want recht uit den doosch is er ook zeker een mooie truck van te maken. Maar het leidingwerk voegt toch net wat extra toe. Maar het werk aan de spatborden was simpelweg noodzakelijk, omdat de Chinese versie van de ZiL gewoon niet in Irak ten tijde van de Golfoorlog rondgereden heeft. En de verschillen tussen de spatborden (en straks de motorkap) zijn te groot om te negeren. Ik zal de tip van de aansteker onthouden, eens kijken of ik de vezeltjes weg kan branden zonder gelijk het touw in brand te steken. :mrgreen:

De vorige post is aangepast (zie hieronder), de code van de foto's bleek ingesteld zijn op "thumbnail", wat blijkbaar betekent dat de plaatjes erg klein worden. Bij de rest van de foto's staat die instelling op "hotlink". De kleine foto's zijn hiernaartoe omgezet, en dan blijft het formaat gewoon groot.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor het compliment Rob! :brouw:
Vanmiddag had ik even geen zin meer in leidingen leggen, dus ben ik aan een ander klusje begonnen; de spatborden. Zoals in de intro al te zien was, verschillen de spatborden van de ZiL en de CA-30 (de trekker van de HQ-2 van deze kit) nogal. De CA heeft vierkante spatborden, terwijl de ZiL ronde exemplaren heeft. Na wat nadenken heb ik een plan de campagne bedacht voor deze spatborden te scratchen:
Allereerst maar eens een 1/35 schaaltekening uitprinten van de ZiL. Toen ik hier de kitspatborden overheen legde, werd ik toch wel aangenaam verrast:
Afbeelding 2

Afbeelding 3

De zijkant klopt natuurlijk niet met de tekening, maar de bovenkanten komen precies overeen. Ook het stuk onder het spatbord (de "zijkant") is hetzelfde. Dus heb ik de originele spatborden gepakt en enigszins gesloopt, waarbij ik het spatbord bij de knikken wat ingesneden en platgevouwen heb, waardoor je de afmetingen van het stuk plastic voor de ronde spatborden ook weet. De beide spatborden zijn immers qua afmetingen vrijwel even groot.
Afbeelding

Nu had ik de platte stukken plastic voor de spatborden, maar de ronding moest er ook nog in. Een beetje op gevoel het plastic met een aansteker warmstoken en buigen heeft hier geen zin, dus er moest een malletje gemaakt worden. Eerst de kromming op een stukje papier overgetrokken;
Afbeelding 4

En daarna is dit malletje op wat blokjes hout overgetrokken.
Afbeelding 5

Dit malletje is daarna uitgezaagd, en met wat spijkertjes zijn de twee stukjes hout tegen elkaar aan gezet, om zo een bredere mal te krijgen.
Afbeelding 6

Hier is het platte spatbord met tape op gespannen, waarna het geheel met een föhn heetgestookt is. Het styreen vormt zich dan om het houten malletje, en zo krijg je precies de goede kromming.
Afbeelding 7

Afbeelding 8

Afbeelding 9

Daarna is het spatbord volgens het boekje afgebouwd, plus de aangepaste zijkanten van de kitspatborden.
Afbeelding 10

Afbeelding 11

...en hierna is het rechter exemplaar gelijk gesloopt. :mrgreen:
Afbeelding 12
Het rechterspatbord was achteraf iets te kort, maar ik had geen zin om het hele riedeltje nóg een keer te gaan doen, dus heb ik het spatbord maar wat verkreukeld, zodat het lijkt alsof Achmed de bocht iets te krap genomen heeft, en met zijn truck tegen een rotsblok gezeten heeft. :mrgreen:

De linkerkant paste gelukkig een stuk beter:
Afbeelding 13

Afbeelding 14

Nu kunnen de details toegevoegd worden. Er moeten nog verstevigingsribben op de bovenkant komen, en ook de koplampen en knipperlichten moeten er nog op gezet worden. Maar de basis is nu wel klaar, en de lastigste ombouw van de truck is nu achter de rug. :)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 11:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Tomska schreef:
Het rechterspatbord was achteraf iets te kort, maar ik had geen zin om het hele riedeltje nóg een keer te gaan doen, dus heb ik het spatbord maar wat verkreukeld, zodat het lijkt alsof Achmed de bocht iets te krap genomen heeft, en met zijn truck tegen een rotsblok gezeten heeft.
:)


Hahaha... kunst van het camoufleren !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Lekker bezig. mooi om te zien hoe jij dat spatbord fabriceert.
Dat trucje ga ik proberen te onthouden.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hehe, precies Michel, zolang je er maar een goede reden voor hebt, kun je toch met vrij veel bouwfoutjes wegkomen. :mrgreen:

Bedankt Timmie, goed om te horen dat je iets aan de uitleg hebt gehad.

Het bouwen staat even op een laag pitje nu, er is stiekem toch nog heel veel hak-en zaagwerk nodig om alles goed om de spatborden te laten passen. Waar ik namelijk niet aan gedacht heb is dat als je een stuk plaat met een schuine zijde rond gaat buigen, de hoek van die schuine zijde meeverandert. Hierdoor past bijvoorbeeld de motorkap en de grille niet tussen de spatborden, en ook de cabine wil er niet tussen. Het heeft dus allemaal nog wat snijwerk nodig om alles te laten passen, maar het is gelukkig niks dramatisch.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2014 13:17 pm
Berichten: 229
Tomska schreef:
Hehe, precies Michel, zolang je er maar een goede reden voor hebt, kun je toch met vrij veel bouwfoutjes wegkomen. :mrgreen:

Bedankt Timmie, goed om te horen dat je iets aan de uitleg hebt gehad.

Het bouwen staat even op een laag pitje nu, er is stiekem toch nog heel veel hak-en zaagwerk nodig om alles goed om de spatborden te laten passen. Waar ik namelijk niet aan gedacht heb is dat als je een stuk plaat met een schuine zijde rond gaat buigen, de hoek van die schuine zijde meeverandert. Hierdoor past bijvoorbeeld de motorkap en de grille niet tussen de spatborden, en ook de cabine wil er niet tussen. Het heeft dus allemaal nog wat snijwerk nodig om alles te laten passen, maar het is gelukkig niks dramatisch.


En wrm gwn niet de juiste kit kopen van de eerste keer? Voor 44 euro te koop bij domino.be.

_________________
Usmc groepsbouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik heb deze kit ooit eens voor 23 euro in een winkel gekocht, en toen ik de Desert Storm-GB zag, leek het me wel leuk om deze kit hiervoor te gebruiken. Je hebt gelijk dat het makkelijker geweest was om de SA-2 te kopen, maar omdat deze (bijna identieke) kit ongeveer 2x duurder was (in dit geval dan, normaal gesproken liggen de prijzen ongeveer gelijk) dan de HQ-2, heb ik de HQ-2 gepakt.
Het was in eerste instantie ook niet de bedoeling dat deze kit omgebouwd zou gaan worden, maar de Chinese versie is natuurlijk wel minder interessant (en niet bruikbaar voor deze GB).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Na een hele lange radiostilte is het toch maar weer eens tijd voor een update van mijn kant. Afgelopen week ben ik met wat vrienden afgezakt naar Praag voor een weekje vakantie. We hebben het ontzettend naar onze zin gehad, en we hebben ook veel gezien en gedaan daar. We hadden het geluk dat we zo goed als in het centrum zaten, met een mooi uitzicht over de rivier als gevolg.
Afbeelding

Halverwege de week hadden we met een paar man een bezoek aan het lokale luchtvaartmuseum gebracht. De metro stopte praktisch voor de deur, na 10 minuutjes lopen waren we er. Toegang was voor niks, omdat het een overheidsinstelling was. Maar dit betekende ook dat er niet overal foto's van gemaakt mochten worden, omdat een deel van de basis nog in gebruik was. Geen spionage toegestaan dus. :mrgreen:.
Afbeelding

Maar er was nog steeds een hele hoop te zien, waaronder 2(!) Me-262's die na de oorlog nog een tijdje door de Tsjechen gebruikt waren, plus een groot aantal vooroorlogse vliegtuigen, en uiteraard ontzettend veel spul uit de Koude Oorlog. Typisch voor een Oostblokmuseum staat een groot deel hiervan gewoon buiten, en heeft het na al die jaren toch al een hoop geleden. Maar aan de andere kant vond ik dit verweerde toch wel wat hebben, je bent normaal niet gewend om museumstukken zo afgetrapt te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Maar bij de WC-hokjes (waar ook anders :mrgreen:) stond dit voor de deur:
Afbeelding
Een heuse echte SA-2! Het is echt een forse raket als je ervoor staat, moeilijk te geloven ook dat ze dit spul op vliegtuigen afschoten. Deze had trouwens nog tot 2004 in actieve dienst in Tsjechië gestaan, totdat ze de stekker eruit trokken en hem hier neerzetten. Helaas was er geen ZiL bij, anders had ik toch wel wat referentieplaatjes geschoten. :mrgreen:

Maar terug naar de 1/35-versie: de achtertrein is nu helemaal af en gemonteerd. Ook zijn de leidingen voor de remmen en de banden aangesloten, en ook de chassisleidingen zitten erop. De achterspatborden zullen straks wel nog wat aangepast moeten worden, omdat de leidingen aan de buitenkant van het chassis anders raken met de spatborden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het volgende onderwerp was het koppelschotel. Hier zat iets meer werk in dan bij de assen, omdat ook het koppelschotel bij de HQ-2 verschilt aan die van de SA-2. De HQ-2 heeft een soort geveerd koppelschotel, terwijl de SA-2 een veel eenvoudigere variant heeft.

Dit is de tekening van het SA-2-koppelschotel:
Afbeelding

En deze is van de HQ-2:
Afbeelding

En vergeleken met een 1:1-koppelschotel zie je ook dat de SA-2-schotel van Trumpy nog verbeterd kan worden.
Afbeelding

Reden genoeg om het koppelschotel te verbouwen dus. Eerst de basis. Deze moest een soort opbouw van styreen krijgen, waar dan het koppelschotel zelf bovenop komt.
Afbeelding

De schotel van de SA-2 is smaller dan die van de HQ-2, en er zit ook geen reliëf op. Er is dus een stuk van de schotel af gesneden, en daarna is er een stuk styreen overheen geplakt om het reliëf weg te halen. Alles gladschuren, gaten boren (zie referentiefoto), en klaar is het schoteltje.
Afbeelding

Afbeelding

En dit aangepaste koppelschotel kan dan op de chassisplaat gelijmd worden, die gelukkig wel identiek is aan die van de SA-2.
Afbeelding

Afbeelding

De velgen kregen ook nog wat kleine aanpassingen. De uiteinden van de bandenspanning-leidingen lopen bij de ZiL via de buitenkant van de velg de band in. Over die leiding zit dan een klein beschermkapje. De kitvelgen hadden dit kapje niet, dus die zijn met dik aluminiumfolie nagemaakt. Bij 1 velg heb ik het kapje weggelaten, en zit de open leiding ervoor in de plaats. Dit ziet net wat leuker uit. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

De rugleuning van de zitting was hol, dus die is dichtgemaakt met wat styreen. De leuning steekt namelijk net iets boven het achterraam uit, waardoor je anders tegen de holle achterkant van de zitting kon kijken.
Afbeelding

De achter"bumpers" zijn er achteraf toch weer afgehaald, omdat er op referentiefoto's meer ZiL's zonder dan met die dingen rondreden.
Afbeelding

De cabine is ook verder afgemaakt met alle hendels, het stuur, en de zitting.
Afbeelding

Afbeelding

Ook is er nog wat extra schade aan de voorkant gemaakt.
Afbeelding

En als laatste kon ik het toch niet laten om alvast de raket in elkaar te zetten; ik was benieuwd hoe groot het ding wordt ik vergelijking tot de -toch al niet zo kleine- truck. En hij wordt toch wel groot. :mrgreen:. En dan komt er nog een booster achterop, omdat de V-750 een tweetrapsraket is.
Afbeelding

Nu nog de rest van de truck en de aanhanger in elkaar zetten, en dan is het al bijna tijd voor verf... :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 0:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wat een uitvlucht om referentie te gaan fotograferen voor je modelbouwtopic, met wat vrienden een weekje vakantie nemen... Je scratcht er nog niet naast met deze, Tom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement