Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2016 22:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
@ alle GB DesStrm bouwers:

Beste allen,

Is er animo om jullie modellen uit deze GB te showen op de brouwersdag, 24 September ?
Bij voldoende animo kan ik dat nl. aangeven bij de organisatie en voor wat aankleding zorgen !
Ik hoor graag van jullie via PB. of in de "Praathoek-sectie ".

Ook modellen die nog niet af zijn zouden mee kunnen natuurlijk.
Misschien een ideetje om er dan een plaatje bij te leggen van je reallife voorbeeld.

Groet,
Michel.

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2016 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het lijkt me een heel leuk initiatief Michel, maar buiten het feit dat de inschrijving gesloten is, lukt het mij sowieso zeer waarschijnlijk niet op de 24e in Gorinchem te zijn, omdat de afstand gewoon te groot is. Ik had er graag willen zijn met de ZiL, maar het lukt denk ik gewoon niet. :/

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2016 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
De scholen zijn weer begonnen! En dit is ook zeker te merken aan de ZiL, er is al een klein maandje bijna geen lijm meer aan geweest. Ik heb af en toe wel wat verder gebouwd, en de trailer zit nu ook in elkaar. Gelukkig heeft het ding niet zoveel onderdelen als de truck, en ook op het detailgebied zit het wel goed. De meeste kabels etc... zitten weggewerkt, en de grote leidingen voor de raket heeft Trumpy zelf meegeleverd. Hier ben ik dan ook niet van plan om er nog veel aan te doen, de verf erop en dan verweren. Wat wel nog een iets grotere strop voor de modelbouw gaat worden is het feit dat mijn ouders het deel van het huis waar onder andere mijn hobbyhok zit, willen gaan verbouwen. Met andere woorden; het komende half jaar wordt alles tijdelijk vanaf de keukentafel uitgezonden. :mrgreen:.
Afbeelding

1 voordeel is wel dat er genoeg kastruimte in de buurt is, dus alles was in een middag wel verhuisd en enigszins praktisch in de kasten geladen.
Afbeelding

In deze kast zit al het spul waar ik vrij vaak bij moet, zoals verf en gereedschap. Aan de andere kant staat nog een grote kast, waar de snijmat, de kit zelf, de grote lamp, en al het andere spul waar ik niet zo 123 bij hoef te zijn. Het is even vervelend, maar alles went. :mrgreen: (en met een beetje geluk kan ik het nieuwe hobbyhok straks geheel naar eigen inzicht inrichten :brouw: )

Maar enniehoe, terug naar de Zil. De trailer ging vrij goed in elkaar, al vond ik de truck toch iets beter wegbouwen. Qua detail zat het wel goed, maar sommige onderdelen waren toch net iets te groot uitgetekend door Trumpeter. Ook zaten er een stuk meer gietnaden op de onderdelen, en ook deze krengen waren volop aanwezig:
Afbeelding

Nu zijn pinmarks geen probleem zolang ze uit het zicht zitten, maar laat dit nou juist de bovenkant van de ring zijn... Onnavolgbaar lomp uitgedacht door Trumpeter, want de andere kant van de ring is nagenoeg onzichtbaar. Maar hoe dan ook, ik heb het onderdeel maar nagemaakt in Evergreen, want al die pinmarks vullen is niet te doen.
Afbeelding

En na een paar weekenden bouwen was ook de rest van de trailer af. Hier en daar heb ik nog wat beschadigd, want op referentiefoto's heb ik geen enkele trailer gezien die nergens een deuk of een krom laddertje had.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met de raket op de rug:
Afbeelding

Nu is het bouwgedeelte (eindelijk :mrgreen:) af, en heb ik nog een dikke maand voor het verfwerk. De ZiL is al voor een groot deel klaar, maar vooral de trailer gaat nog lastig worden vanwege alle kleine details en lastig te bereiken hoekjes.

Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam....

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2016 2:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Tomska schreef:





Maar enniehoe, terug naar de Zil. De trailer ging vrij goed in elkaar, al vond ik de truck toch iets beter wegbouwen. Qua detail zat het wel goed, maar sommige onderdelen waren toch net iets te groot uitgetekend door Trumpeter. Ook zaten er een stuk meer gietnaden op de onderdelen, en ook deze krengen waren volop aanwezig:
Afbeelding

Nu zijn pinmarks geen probleem zolang ze uit het zicht zitten, maar laat dit nou juist de bovenkant van de ring zijn... Onnavolgbaar lomp uitgedacht door Trumpeter, want de andere kant van de ring is nagenoeg onzichtbaar. Maar hoe dan ook, ik heb het onderdeel maar nagemaakt in Evergreen, want al die pinmarks vullen is niet te doen.
Afbeelding


Nu is het bouwgedeelte (eindelijk :mrgreen:) af, en heb ik nog een dikke maand voor het verfwerk. De ZiL is al voor een groot deel klaar, maar vooral de trailer gaat nog lastig worden vanwege alle kleine details en lastig te bereiken hoekjes.

Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam....


Deze of dezelfde draaikrans op de eerste foto is veelvuldig toegepast, bij de RET in de 700 en 800 serie, de gietnaad aan de buitenkant is het buitenste lager. De gaten net niet doorgeboord komen aan iedere zijde kogels in, dit om de draaimogenlijkheid te versterken. Of deze draaikrans, is identiek aan 90 rijgtuigen, waar het ook kapot was. Dus een exacte kopie. Niets mis ten tijde van kokkie werden er zo 80 gekocht en de andere plaats 90 wel doordacht lager=geleding en sturing...in dit geval zit Trumpeter er niet naast. Dat de gaten Niet in lijn zijn, hoort echt bij het ontwerp, daarmee word de mechanische sturing aangestuurd.

1/1 moest ik ze wel inbouwen en vervangen, dat hij niet past, is voorgescheurd, hier komt een smeernippel en dan past het mechanisch, kijk bij de lijn, Rdenhaag en r Zoetermeer randstad rail exact hetzelfde lager

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2016 19:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik twijfel toch of je deze vergelijking kan maken, Aris. Op Primeportal is dit onderdeel terug te vinden maar het ziet er niet uit als een ondersteunende plaat. Er kan ook niks op draaien want er zit een knik in de plaat.

http://data3.primeportal.net/artillery/michael_supko/sa-2_guideline/images/sa-2_guideline_02_of_17.jpg

De foto is wat laag in resolutie maar er zijn geen gaten te zien. Trumpeter zou het zeker wel durven, er zo'n gatenkaas van maken. Er bestaat blijkbaar wel PE voor: http://www.vodnik.net/pages/Voyager/pe35012-07.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Om nog terug te komen op de opmerking van Aris (ik weet het, het is alweer even geleden dat hier iets gebeurd is, maar vanwege school heb ik echt aanzienlijk minder tijd voor de hobby gekregen);
Op de foto van Steven zie je inderdaad dat de ring geen draaikrans is, maar een geleiderail voor de draagarm van de raket. Je ziet op twee punten van de rail stalen rollers zitten. Het echte draaipunt zit op de centrale as die vanuit het chassis van de aanhanger omhoog gaat naar de raketdrager.

Hoe dan ook, ik ben bang dat ik het niet ga redden met de ZiL in deze GB... Hoewel de trekker nu wel helemaal af is, heb ik nog 2 weken om de hele aanhanger plus raket af te maken. En aangezien het over twee weken tijd is voor tentamens op school, zal ik de school toch weer voor moeten gaan... Ik ga nog proberen om het te redden, maar ik wil het model ook niet af gaan raffelen puur om de deadline te kunnen halen.
Maar zoals gezegd is de trekker wel af. Binnenkort zal ik fatsoenlijke eindfoto's maken, maar deze foto's laten ook wel vrij goed zien hoe de truck er nu voor staat. De chips zitten er allemaal op, en hier en daar zitten er ook roestlopers en roestplekken op. Ik had een vrij zwaar verweerde truck in mijn hoofd, en dit is redelijk goed gelukt. Het koppelschotel is behandeld met zwart pigment, zwarte olieverf en gloss zwart van Revell. Het zwarte pigment is in de natte olieverf gestrooid om zo de dikke plakken smeerolie te maken die je vaak ziet op de schotels. De twee beugels achter het schotel zijn ook zwaar verweerd, hier schuift de aanhanger immers iedere keer overheen bij het af-en aankoppelen. Hier zit dus ook de meeste roest, en ook zitten er smeeroliesporen op die de trailer vanaf het schotel meetrekt over de beugels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had ook al met de gedachte gespeeld om een zeil over de trailer te trekken (iets wat overigens wel de bedoeling was bij de trailer), over deze beugels:
http://army.lv/image_descr.php?id=7608&s=703&pid=317
Een beetje zoals dit (dit is wel een andere trailer, maar het idee is hetzelfde).
Afbeelding
(bron: http://www.armorama.com/modules.php?op= ... 742&page=1)

Maar ik denk niet dat dit hem gaat worden, het voelt een beetje als het eerder genoemde afraffelen... :?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 12:10 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ziet er zeer goed uit Tom!

Ik vind de truck erg geslaagd, mooi verweerd en met veel detail verbeterd.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Citaat: "Hoe dan ook, ik ben bang dat ik het niet ga redden met de ZiL in deze GB... Hoewel de trekker nu wel helemaal af is, heb ik nog 2 weken om de hele aanhanger plus raket af te maken. En aangezien het over twee weken tijd is voor tentamens op school, zal ik de school toch weer voor moeten gaan... Ik ga nog proberen om het te redden, maar ik wil het model ook niet af gaan raffelen puur om de deadline te kunnen halen. "

Ik zie het enigzins anders... een "groepsBOUW", dan ga ik ervan uit dat het "bouwen" op de eerste plaats komt dus ik veronderstel dat je bijna zover bent. Ik zou zeggen: probeer hem in de weinige tijd die je hebt nog letterlijk af te bouwen en laat dat verweren voor later! Verweren zijn maar details die met de eigenlijk bouw niks te zien hebben... enfin: zo zie ik dat.
Nu ja, je ziet maar wat je ermee doet. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2016 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor het compliment DJ! :brouw:
Walter; als je het op die manier bekijkt ben ik inderdaad zo goed als klaar; als ik de bandjes op de trailer leg, is alles afgebouwd. Ik snap wat je bedoelt, maar het geeft wel een vreemd gezicht om de kale trailer achter de afgemaakte truck te hangen. Maar ik kan het op zijn minst proberen om de trailer zover te krijgen dat hij verweerd kan worden; dan heb ik een "schone" trailer met een verweerde truck (iets wat overigens sowieso niet zo raar is, omdat die truck over het algemeen een stuk afgeragder waren dan de trailers). En de raket hoeft al helemaal niet verweerd te worden; dat ding wordt immers normaal gesproken maar 1 keer gebruikt...

Maar hoe dan ook; ik heb net de foto's van de truck gemaakt, dat deel is nu afgerond. Ik ben erg tevreden met hoe de ZiL gelukt is, het model heeft nu echt een uitstraling alsof het een eeuwigheid volop in gebruik is geweest in de woestijn, zonder enig fatsoenlijk onderhoud.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2016 20:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Heel mooi ! Complimenten ! Niet te veel, niet te weinig ! kan ik zelf nog wat van leren... :)

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement