Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 jul, 2019 18:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2016 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Zo, poging 3 om dit bericht via de iPad door de router te stampen, richting het WWW. :roll: . Bij poging 1 en 2 hield Safari er halverwege mee op, gelukkig maar dat ik het bericht van tevoren al uitgetypt had...

Dus...

Ik zal mijn topic ook maar eens toevoegen in de GB. Ik heb als onderwerp de SA-2 Guideline met transporttrailer van Trumpy gekozen. Waarom? Nou, wegens een grote vrachtwagen met een nog grotere raket achterop is best een gaaf gezicht. :mrgreen:. Er is wel een klein probleem (nou ja, probleem, het kan erger); de kit die ik in de kast heb liggen is niet de SA-2, maar zijn Chinese tweelingbroer, de HQ-2. Het is dat ik deze doos ooit voor 25€ op heb kunnen pikken op het internet, anders had ik wel de SA-2 aangeschaft (die bij dezelfde webshop om een of andere reden bijna dubbel zo duur was :roll:).
Voor de raket en de trailer is dit geen probleem, omdat de Chinezen de bouwtekeningen indertijd letterlijk overgetrokken hebben van de Sovjets. Bij de truck is dit echter een ander geval, dit is een Jiefang CA-30 in plaats van de Russische ZiL-157. Nu is deze truck ook voor het grootste deel gekopieerd door de Chinezen, maar ik zeg "voor het grootste deel", omdat er toch kleine verschillen tussen de trucks zitten. Het grootste "probleem" zijn de voorspatborden, omdat deze vrij veel van vorm verschillen. Er zijn nog wat meer afwijkingen, maar daar kom ik later op terug in het geschiedenis-verhaaltje.

Dus; eerst een stuk(je) voorgeschiedenis, anders weten we niet wat we nu eigenlijk op de snijmat hebben liggen:


SA-2 Guideline

Afbeelding
Een Russische S-75 ergens op het uitgestrekte laagland van de Sovjetunie.

De S-75 Dvina (Officieel С-75; NAVO SA-2 Guideline) is een van oorsprong Russisch luchtafweersysteem, ontworpen voor gebruik met de V-750 surface-to-air-raket met commandobesturing. Sinds zijn ingebruikname in 1957 is het S-75-afweersysteem het meestgebruikte systeem ooit, en tot op de dag van vandaag is het nog in veel landen in gebruik. Het systeem eiste op 7 oktober 1959 zijn eerste slachtoffers op, toen het een Taiwanese Martin RB-57D Canberra neerschoot boven China, waarbij het vliegtuig met 3 V-750 (1D) op 20 km hoogte (!) vernietigd werd. Dit was ook tegelijkertijd de eerste keer in de geschiedenis dat een vliegtuig door een raket neergehaald werd. Dit "succes" werd indertijd overigens toegewezen aan de Chinese luchtmacht, omdat het S-75-programma topgeheim moest blijven.

Het systeem werd wereldwijd bekend (en berucht) toen het op 1 mei 1960, met behulp van nieuwe V-750VN (13D)-raketten (die een langere afstand en een hogere hoogte konden bereiken) het U-2-spionagevliegtuig van Francis Gary Powers neerschoot boven de Sovjetunie. De S-75 heeft ook in Cuba gestaan tijdens Cubacrisis, waar het nóg een U-2 neerschoot, deze keer van Rudolf Anderson, die op 27 oktober 1962 het Cubaanse luchtruim schond, waarbij de wereld op de rand van een atoomoorlog stond. Noord-Vietnam heeft de S-75 op grote schaal gebruikt in de Vietnamoorlog tijdens de verdediging van Hanoi en Haiphong. Het systeem is ook gekopieerd door de Chinezen voor het PLA, waarbij het onder de naam Hq-1/HQ-2 geproduceerd is.

Afbeelding
Een uit dienst genomen HQ-2 op zijn transporttrailer in Beijing

Ontwikkeling

In de jaren 50 was de Amerikaanse Luchtmacht in rap tempo bezig met de ontwikkeling van lange-afstandsbommenwerpers die ook in staat waren om nucleaire wapens mee te nemen. Dit programma leidde ook tot de ontwikkeling van de Boeing B-47 Stratojet, die, ondersteund door tankervliegtuigen, tot diep in de Sovjetunie binnen kon dringen. Na de B-47 kwam de USAF al snel met de ontwikkeling van de Boeing B-52 Stratofortress, die een nog groter bereik en bommenlading dan de B-47 had. De Sovjetunie zag de ontwikkeling van deze vliegtuigen met lede ogen aan, omdat het de VS een enorm voordeel gaf, mocht het tot een oorlog komen tussen de twee landen.

Als logisch gevolg begonnen de Sovjets met het ontwikkelen van verbeterde luchtafweersystemen. Alhoewel de Sovjets al over grote aantallen luchtafweergeschut beschikten, waaronder radar-geleide batterijen, waren dit soort kanonnen zo goed als kansloos tegen de hoogvliegende straalvliegtuigen van de Amerikanen. Dit was ook de reden voor de Sovjets om de inmiddels verouderde WO2-luchtafweerkanonnen te vervangen door moderne raketsystemen.

Afbeelding
De bestaande luchtafweer, zoals deze 130mm KS-30-luchtafweerkanonnen, was tegenover de Amerikaanse bommenwerpers hopeloos verouderd.

In 1953 begon de KB-2 met de ontwikkeling van de S-75 onder leiding van Pyotr Grushin. Het programma legde de nadruk op het ontwikkelen van een raket die in staat was om grote, hoogvliegende vliegtuigen met een vaste koers neer te halen. Hierdoor hoefde er geen wendbare raket gebouwd te worden, het hoofddoel was een snelle raket die tegenmaatregelen van de vliegtuigen kon weerstaan. De ontwikkeling van het systeem, het eerste in zijn soort, verliep erg snel, en het testen kon een paar jaar later al beginnen. In 1957, 4 jaar na de start van het project, werd de S-75 bekend gemaakt aan het publiek tijdens de jaarlijkse Meiparade in Moskou.

In ditzelfde jaar begonnen de Sovjets met het op grote schaal volbouwen van de Sovjetunie met de raketsystemen, waarbij de systemen in de loop der jaren steeds meer upgrades ontvingen. De S-75 was overigens nooit bedoeld om de S-25 Berkut-raketsystemen op complexen rond Moskou te vervangen, maar in de jaren na 1957 werden alle lange-afstands-luchtafweerkanonnen, zoals de 130 mm KS-30 en 100 mm KS-19 vervangen door de Dvina. Tussen 1958 en 1964 lokaliseerden Amerikaanse inlichtingendiensten meer dan 600 S-75-complexen in de Sovjetunie. Deze complexen hadden de neiging om clusters te vormen rond dichtbevolkte gebieden, industrieparken en overheidscentra. Er werden ook clusters van S-75-systemen aangelegd rondom verwachte routes van Amerikaanse bommenwerpers richting het Russische binnenland. Halverwege de jaren 60 was het S-75-project voltooid, met mee dan 1000 operationele complexen verspreid rondom de Sovjetunie.

Afbeelding
Locaties van S-75-complexen in de voormalige Sovjetunie. De clustervorming rond steden etc... is hier goed te zien.

Naast de Sovjetunie werden er ook S-75-batterijen in Oost-Duitsland geplaatst als bescherming voor Sovjettroepen die in het land gestationeerd waren. Later werd het systeem ook verkocht aan het grootste deel van de landen van het Warschaupact. Verder is het systeem ook aan Noord-Korea, China en Noord-Vietnam geleverd.

Afbeelding
Een Oost-Duitse V-750 op zijn transporttrailer, getrokken door een ZiL-131.

Inzet

Het incident met de U-2 van Francis Gary Powers in 1960 was het eerste bekende succes voor de S-75, maar het eerste geboekte succes van het systeem was echter al een jaar eerder gebeurd. Een Taiwanese Martin RB-57D Canberra werd tijdens een verkenningsmissie door een Chinese S-75 neergehaald in de buurt van Beijing op 7 oktober 1959. In de jaren die erop volgden zou de Taiwanese luchtmacht nog vaker het slachtoffer worden van de S-75, waarbij zowel meerdere RB-57's en drones neergeschoten zouden worden. Op 1 mei 1960 werd de U-2 van Gary Powers boven een testgebied van de S-75 in Sverdlovsk neergeschoten. Er werden in totaal 14 raketten afgeschoten op Powers, waarbij de eerste raket de U-2 raakte en vernietigde, terwijl een deel van de overige 13 raketten een hoogvliegende MiG-19 neerhaalde, die in achtervolging met de U-2 was. Bovendien schoten Chinese S-75's nog eens 5 Taiwanese U-2's neer.
Tijdens Cubacrisis werd nog een U-2, bestuurd door Rudolf Anderson, neergehaald boven Cuba door een S-75 in 1962.

Afbeelding
De resten van de U-2 van Powers.

In 1965 vroeg Noord-Vietnam de USSR voor hulp tegen de Amerikaanse lucht-overmacht, mede doordat het Vietnamese luchtafweersysteem niet in staat was om de hoogvliegende jets neer te halen. De Sovjets stonden in eerste instantie niet te springen om de S-75 te leveren aan de PAVN, omdat dit de kans enorm vergrootte dat een raketsysteem in Amerikaanse handen zou vallen. Dit zou voor de Sovjets fataal zijn, omdat het raketsysteem in die tijd nog uniek in zijn soort was. De bouw van de complexen begon in begin 1965, iets wat de Amerikanen zo goed als direct in de gaten hadden.

Afbeelding
Een Noord-Vietnamese raketbasis in vol bedrijf. Je ziet ook enkele tractor-trailers met raketten rondrijden, en op de voorgrond een truck die net zijn raket gelost heeft.

Op 24 juli 1965 werd een Amerikaanse F-4C Phantom door een SA-2 neergehaald. De VS reageerden 3 dagen later met het op grote schaal bombarderen van in aanbouw zijnde S-75-complexen onder Operation Iron Hand. Als gevolg hiervan werden de meeste S-75-batterijen in het gebied rond Hanoi-Haiphong aangelegd, omdat dit gebied vanwege politieke redenen niet aangevallen werd.

De Dvina is wereldwijd gebruikt, vooral in het Midden-Oosten, waar Syrië en Egypte de raketsystemen gebruikten als verdediging tegen de Israëlische luchtmacht. Het laatste bekende succes van de S-75 was waarschijnlijk tijdens Abkhazia-oorlog in 1993, waarbij Georgische raketten een Russische Su-27 neerschoten boven Gudauta.

Afbeelding
Een Syrisch rakettransport tijdens de Yom Kippur-oorlog.

Vervangende systemen

De Sovjets begonnen in de jaren 80 met het vervangen van de inmiddels verouderde S-75 door het superieure S-300-systeem. In andere landen wereldwijd bleef de S-75 echter in dienst, met tot op de dag van vandaag zo'n 35 landen waarbij de S-75 nog in actieve dienst is. Vietnam en Egypte hebben het grootste S-75-arsenaal met beide zo'n 280 raketten, North Korea met 270, en Polen met 240 raketsystemen. De Chinezen hebben op hun beurt de HQ-2, een verbeterde S-75, die nog op redelijk grote schaal ingezet wordt.

Afbeelding
Een Egyptische S-75.

Afbeelding
Kaart van landen met de S-75 in dienst, met huidige gebruikers in blauw en voormalige gebruikers in rood.

Organisatie
De S-75 is normaal gesproken georganiseerd in een regimentenstructuur met drie onderliggende bataljons. Het hoofdkwartier van het regiment bedient de "early-warning"-radars and coördineert de bataljons. The bataljons beschikken op hun beurt over een aantal S-75-batterijen met bijbehorende radarsystemen en raketbevoorrading.

Complexindeling
Elk bataljon beschikt over 6 enkelrails lanceersystemen voor de V-750-raketten, die ongeveer 60 tot 100 m van elkaar af geplaatst zijn in een typisch zeshoekig "bloem" patroon, waarbij de radars and stuursystemen in het midden van de bloem geplaatst werden. Dit kenmerkende bloempatroon zorgde ervoor dat de raketcomplexen eenvoudig te herkennen waren op luchtfoto's. Daarnaast werden er meestal nog eens zes raketten op aanhangers opgeslagen.

Afbeelding

Afbeelding
Een typisch S-75-bataljon. Je ziet duidelijk het kenmerkende "bloem"-patroon in het complex. In de binnenste ring staan de meeste radarsystemen en het commandocentrum, en in een tweede ring staan de S-75's opgesteld. Op de bovenste foto zijn rechts-en linksboven nog twee inhammen te zien met ieder twee witte vlakken erin. Dit zijn de opslagplaatsen voor extra raketten, die al op hun trailers zijn gemonteerd. Over de trailers zijn witte doeken gespannen, en over de hele inham zijn camouflagenetten gehangen.

Raket

Afbeelding
Een vermoedelijk Iraakse S-75 vuurt een raket af.

De V-750 is een tweetrapsraket bestaande uit een vastebrandstof-booster en een tweede trap met kerosine als brandstof. De booster brandt ongeveer 4–5 seconden, en de hoofdmotor zo'n 22 seconden. In die tijd heeft de raket een snelheid van ongeveer Mach 3 bereikt. De booster heeft vier grote vinnen om de grove bewegingen van de raket te sturen, waarbij de tweede trap kleinere vinnen heeft om de raket preciezer bij te kunnen sturen.

Afbeelding
De verschillende delen van de V-750.

De raket heeft normaal een springlading van 195 kg bij zich, met zowel een nabijheids-, contact-, and commando-ontsteking. De explosieve kop heeft een dodelijke radius van ongeveer 65 m op lage hoogte, maar op hogere hoogte kan deze radius als gevolg van de ijlere lucht wel 250m zijn. De raket zelf is ongeveer tot op 75m nauwkeurig. Heel nauwkeurig is dit niet, en dit verklaart ook waarom er meestal 2 raketten per salvo afgeschoten werden. 1 versie, de SA-2E, bevatte echter een nucleaire lading van 295 kg, wat gelijkstond aan een conventionele lading van 15 Kiloton.
Het bereik van de V-750 is ongeveer 45 km), met een maximum vlieghoogte van ongeveer 20 km.

Radar

De S-75 wordt voornamelijk gebruikt in combinatie met het "Spoon Rest" early warning-radarsysteem, met een bereik van ongeveer 275 km.
Afbeelding

Het "Spoon Rest" beschikt over vroege detectie van naderende vliegtuigen, waarna de gegevens doorgegeven worden aan de "Fan Song" radar.

Afbeelding

Deze radarsystemen hebben een kleiner vereik van zo'n 65 km, en wordt gebruikt om preciezere gegevens van het vliegtuig te bepalen, zoals locatie, hoogte en snelheid. Het "Fan Song"-systeem bestaat uit 2 antennes die op 2 verschillende frequenties werken. De ene antenne levert extra informatie over de elevatie (verticale component), en de andere antenne meet de azimut (horizontale component, ook wel kompasrichting genoemd). De Fan Song is het centrale radarsysteem in deze hele opstelling, deze radar zal uiteindelijk ook de gegevens gebruiken om de S-75 aan te sturen.

Afbeelding
Schematische uitleg van de werking van de Fan Song.

Hoofdkwartieren van S-75-regimenten hebben naast het Spoon Rest-systeem ook een "Flat Face" lange-afstands C-band radarsysteem en een "Side Net"- hoogtezoeker.

Afbeelding

Afbeelding
De Flat Face en Side Net-radarsystemen.

Informatie van deze radars wordt vanuit het regiment naar de Spoon Rest-bedieners in de verschillende bataljons verstuurd om zo het zoeken naar vijandelijke vliegtuigen te coördineren.

Soms werd dit systeem ook nog in combinatie met de "Low Blow"-radar gebruikt. Zoals de naam al vertelt, is dit systeem ontworpen om laagvliegende vliegtuigen bij slechte weersomstandigheden op te pikken en door te geven aan de Spoon Rest- en Fan Song-radars.

Afbeelding
De "Low Blow"-radar.

Afbeelding
Optelling van een gebruikelijk radarcomplex. Voorop is de Side Net-radar te zien, met daarachter de Spoon Rest. Helemaal achteraan is de Fan Song opgesteld.

Afbeelding
Diagram van de belangrijkste systemen van een S-75-bataljon. De Low Blow, Side Net en Flat Face-radars zijn hier niet op afgebeeld, omdat deze alleen bij de regimentslocaties aanwezig waren.


ZiL-157
Afbeelding

De ZIL-157 is een 2 1⁄2-tons 6x6 truck, geproduceerd in de Sovjet-Unie. De ZIL-157 was de standaard truck in het Sovietleger, totdat hij vervangen werd door de ZIL-131 en de Ural-375-serie, die samen met de GAZ-66 de ZIL-157 vervingen. Het Chinese leger, het PLA, heeft de ZIL min of meer gekopieerd en onder de naam CA-30 zelf geproduceerd. (Hier straks overigens meer over). Deze truck is pas in de jaren 90 buiten dienst gehaald in het Chinese leger, maar de ZiL-157 rijdt nog in veel andere landen nu nog steeds rond. Dit is het gevolg van de lange periode waarin de ZIL-157 in productie geweest is, waarbij hij naar vele Sovjetgezinde staten geëxporteerd is.

De ZIL-157B is een variant die gebouwd is om trailers te trekken. Hierbij is de laadbak verwijderd, en is er een heavy-duty-koppelschotel voor in de plaats gemonteerd. Deze ZIL-157B is ook gebruikt om de trailers met V-750-raketten te vervoeren naar het S-75 "Dvina" (beter bekend onder de NAVO-naam SA-2 "Guideline") luchtafweergeschutsysteem.

Afbeelding

Afbeelding

Een Egyptische en een twee Russische ZiL-157's, beide uitgerust met een V-750 op een trailer.
De trailer zelf is overigens niet bedoeld voor het afschieten van de raketten, het is puur bedoeld als herlaadsysteem.
De rail op de trailer, waar de V-750 op ligt, kan 90 graden draaien, waarbij de raket over de rail de rail van de S-75-lanceerder op geschoven kan worden. De raket wordt dan gevuld met brandstof door een aparte brandstoftender, ook vaak op basis van de ZIL. Dit zelfde systeem, samen met de ZIL-157B, is ook bij de Scud-raketsystemen gebruikt, waarbij de raket hier overigens via een Ural 375 met kraan op zijn plek gehesen werd in plaats van via de rail.

Afbeelding
De tweede trap van de V-750 wordt gevuld met kerosine.

Nu even terug naar het Chinees/Russisch-verhaal, met wat info over de CA-30.

De Jiefang CA-30 is militaire truck die op grote schaal door het Chinese leger werd gebruikt. Het is een kopie van de ZIL-157, en op een aantal details zijn de trucks ook identiek. De verschillen zijn de vorm van de voorspatborden, de grille van de radiator, de zijschotten van de motorkap en het koppelschotel.

In de jaren 50, kreeg China grote steun van het Sovjetleger bij het opbouwen van hun zware industrie. Een van de projecten onder dit plan was het opzetten van de First Automobile Works (FAW)-fabriek. Hier werden al snel, onder de naam CA-10 en CA-30, kopieën van de Russische ZiL-150 en 157 gebouwd.

De trucks zijn mechanisch gezien identiek aan elkaar, er zijn alleen wat uiterlijke verschillen tussen de twee. Bij alle foto's is de Zil de bovenste truck, en de CA de onderste.

Afbeelding
Het eerste verschil is gelijk het duidelijkste, de ZiL heeft ronde voorspatborden, terwijl de CA vierkante voorspatborden heeft. Deze zullen dus helemaal vervangen moeten worden. Gelukkig is het spatbord van de ZiL in feite een gebogen plaat, dus ontzettend ingewikkeld zal dat niet worden. Het is alleen de kunst om de kromming precies goed te krijgen.

Afbeelding
Verschil 2 zit in de zijpanelen van de motorkap. Bij de ZiL zitten hier extra sluitklemmen op, maar bij de CA missen deze. Daarnaast staat er bij de CA nog iets in het Chinees op de panelen geschreven. Voor het model maakt dit overigens niks uit, aangezien deze panelen in het warme Irak zo goed als altijd weggelaten werden om zo de motor extra te kunnen koelen.

Afbeelding
Verschil 3 heeft te maken met de voorste grill van de truck. Bij de ZiL zijn alle spijlen verticaal, terwijl de CA 1 centrale verticale spijl heeft met diverse horizontale spijlen er tegenaan. Ook hier staat er bovenop de grille van de CA iets in het Chinees. Ook dit klusje is niet het allesgemakkelijkste, maar met dunne strips Evergreen komen we een heel eind.

Ik zal voorlopig overigens nog niet beginnen met dit model, omdat ik op het moment nog midden in de examens zit. Dit verslag is ook over een periode van een week in elkaar getypt, als een soort sadomasochistische afleiding voor de examens zelf. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2016 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1955
Woonplaats: dongen
Ja maar nu weten we nog helemaal niks over de kit zelf Tom :twisted: :wink: .

Erg mooi en uitgebreide intro van je topic, ik ben bang dat de intro van mijn inzending niet zo uitgebreid zal worden omdat er naar mijn weten ook niet veel bijzonders valt te vertellen over een helikopter :roll: . Ik ben benieuwd naar wat je d'r van gaat maken!

Enne, succes met de examens :wink: :brouw:


Greetz, Nicky Die zo misschien ook maar weer moet gaan leren

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2016 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 937
Woonplaats: Hardenberg
Lekkere intro.

Succes met de examens.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2016 9:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 6457
Woonplaats: Ingelmunster
interessante intro, en smaakt naar meer...

Ik hoop dat je raket er beter uitziet dan de mijne op het lanceerplatform... die mag ik bijna weggooien vanuit de kit jammer genoeg...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Dank voor de aanmoedigingen, tot nu toe verlopen de examens vrij goed... :mrgreen:
Silenoz, bedoel je de Trumpeterkit met alleen de S-75? Daar zit inderdaad dezelfde sprue in als bij deze kit, hopelijk dat deze raket niet zo slecht is als de jouwe dan...

En op aanwijzing van Nicky (ik was de kit zelf al bijna vergeten bij het geschiedenis-verhaaltje :roll: ) wat woordjes over de kit zelf:
Afbeelding

De kit komt uit begin 2000, en de Trumpeters van dat bouwjaar staan bekend om het vele detail (ze hebben in die tijd ook hun KV-1-serie uitgebracht, en dat zijn ook nu nog erg mooie dingen). Pasvorm zal hier en daar wel nog wat pielen worden, maar echt gekke dingen heb ik nog niet gezien op de sprue's (en ik verwacht eigenlijk ook niet dat er nog hele gekke dingen ga tegenkomen). Pinmarks zullen wel een probleem worden denk ik, sommige onderdelen zitten vrij bezaaid met die dingen helaas. :evil:

De doos zit propvol, en hij had ook niet veel kleiner moeten zijn:
Afbeelding
De kit telt dik 500 onderdelen, waarvan er ongeveer 3-400 voor de truck zijn en nog eens een 1-200 voor de trailer en raket.

Afbeelding
Dit zijn de sprues voor de truck, en dit:

Afbeelding
De sprues voor de raket en trailer.

Verder nog het boekje en een A3-formaat kleuren-en decalwijzer. Fijn dat Trumpeter voor A3 gekozen heeft, anders was het allemaal erg klein geworden.Afbeelding

En als laatste nog een klein doosje met overig spul, zoals de banden, cabine, en PE.
Afbeelding

En compleet met capper wire :mrgreen:
Afbeelding

En een paar voorbeeldjes van te soms toch erg mooie details die Trumpy in de kit heeft gestopt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als je alles bij elkaar ligt, is het toch nog een flinke lap plastic die je krijgt: :mrgreen:
Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Op het moment ben ik overigens nog druk bezig met referenties zoeken, vooral voor de truck. Ik heb gisteren een garagehandleiding op kunnen snorren op internet, nu is het nog een kwestie van een kleine 1000 pagina's aan pdf door te struinen voor bruikbare tekeningen/data. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 1:17 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1688
Dat is al een hele (leerrijke) intro en voorstelling van de kit.

Ziet er inderdaad mooi gedetailleerd uit.
Benieuwd hoe deze zal samenvallen.

Succes!

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Bedankt Thiery, en ik kan nu bijna van start met het model. Vandaag heb ik een hoopje referentie uitgeprint; ik heb de 1000 pagina's van de handleiding terug kunnen brengen naar ongeveer 60, en verder heb ik nog wat grotere tekeningen op kunnen duiken op het internet, waaronder een hele gedetailleerde tekening van het chassis, plus nog een op 1/35 teruggeschaalde tekening (voor de spatborden). Handig voor straks bij het leidingen trekken. :mrgreen: . Ik denk dat ik totaal rond de 70 pagina's aan tekeningen, diagrammen, etc... heb, genoeg om er een vrij gedetailleerde truck van te maken.
Afbeelding

Uitgeprint vind ik dit soort tekeningen toch een stuk handiger om mee te werken dan via een beeldscherm. Hier kun je nog op strepen/tekenen/schrijven wat je wil, iets wat je op een beeldscherm niet zo snel zou doen. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 7:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6051
Woonplaats: Kasterlee (B)
Sovjetspul is niet echt mijn ding maar dergelijke modellen vind ik dan wel weer boeiend en trouwens, als je je bezig houd met militaire toestanden (technologie en geschiedenis) in het algemeen moet je wel een beetje van alles op de hoogte zijn nietwaar? :mrgreen:
Nu goed, zoals al gezegd zijnde door anderen: een indrukwekkende intro en het model op zich is ook niet bepaald een kleintje... je hebt een volger bij. :D
Succes ermee en ook zoveel succes met de examens. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Ik heb normaal gesproken ook niet veel met Sovjetspul, maar de laatste tijd kom ik steeds meer leuke onderwerpen tegen die op de grote "ooit bouwen-hoop" komen. :mrgreen: . En als je veel bezig bent met militair spul moet je inderdaad wel van alles wel een beetje geproefd hebben, vaak hebben al die verschillende onderwerpen toch iets van een rode draad die erdoorheen loopt. En alleen maar Duits bouwen gaat op een gegeven moment ook vervelen. :mrgreen:

En bedankt voor de aanmoediging, alleen donderdag nog aardrijkskunde en dan kunnen we los met de SA-2. :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement