Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 14:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mijn onderwerp voor deze GB is de Chance Vought F7U Cutlass. Een erg raar vliegtuig, ook een niet erg succesvol vliegtuig. De Chance Vought F7U Cutlass was een Amerikaanse marine jager/bommenwerper uit de beginjaren 50 van de 20e eeuw. Hiermee was het een van de eerste gebruikte straaljagers in de periode van de Koude Oorlog. Het toestel was ontworpen voor operaties vanaf een vliegdekschip maar kon ook vanaf het land opereren.
Afbeelding

Afbeelding
De Cutlass was gebaseerd op een Duits ontwerp dat aan het einde van WOII door de US Army was buitgemaakt bij de Arado vliegtuigfabrieken, bekend als Arado Ar E.583. Het was zeker voor die tijd een zeer opvallend toestel. De spotnaam die de vliegers voor het toestel in petto hadden werd dus gutless (slappe hap) vanwege de slechte motorprestaties en de doorknikkende neuswielsteun. Ook het USN demonstratie team Blue Angels heeft in 1952 korte tijd met de Chance Vought F7U Cutlass gevlogen. Vanwege de negatieve kritiek van de vliegers en het technisch personeel werd het toestel echter niet bij de vliegshows gebruikt.

Het toestel was voorzien van zeer korte en brede ver naar achteren gerichte pijlvleugels waarop 2 staartvinnen waren gemonteerd. Deze vorm maakte de constructie van het landingsgestel vrij hoog en dit bleek meteen het grote manco van het toestel te zijn. Deze constructie maakte de zeer hoge neuswielsteun zeer zwak en het resultaat was een vrij vaak tijdens de landing afbrekend neuswiel! Ook was het toestel in eerste instantie voorzien van onbetrouwbare Westinghouse turbojet motoren die veel te weinig vermogen leverden.

Hier is een filmpje van een zware crash: https://www.youtube.com/watch?v=QlRnz1P3enE

De Cutlass is nooit ingezet in gevechtsacties. Wel was het toestel betrokken bij een 20-tal ernstige vliegtuigongelukken. Het operationele leven van het toestel was dan ook vrij kort; van 1954 t/m 1957.
Vanaf het operationeel worden van de Chance Vought F-8 Crusader in 1957 werd de F7U Cutlass snel uit dienst genomen. Men was eigenlijk blij dat het werd uitgefaseerd en in 1962 werd de laatste vliegende eenheid gedeactiveerd en omgeschoold op de Crusader.
Afbeelding


Niet succesvol maar zeker een gedrocht! Voor deze bouw gebruik ik de Hobbycraftkit uit het jaar 0. Van Dave the Docter heb ik ooit een conversieset gekregen die ik erbij ga gebruiken. Ik ben benieuwd naar de bouw van deze zeldzame kit.
Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
succes met deze echte lelijke eend... laatst ben ik deze tegengekomen, misschien als inspiratie:

http://dioramas-and-models.com/cutlass%20ramp%20strike%20(1955).html

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gadverdamme. Jij liever dan ik. Wat een lelijkerd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Inderdaad wat een gedrocht, maar wel erg leuk natuurlijk!

Succes Eelco!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Vind hem eerlijk gezegd wel leuk!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 7:22 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik weet niet wat ik van deze kist moet denken, aan de ene kant vind ik 'm enorm lelijk, maar ergens ook weer mooi.

Succes! :brouw:

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 12:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hij heeft inderdaad wel wat. Ik ben heel benieuwd hoe het er straks uitziet.
Ik verwacht binnen een maand te starten met het onderwerp. Ook bij de Twins-gb heb ik een topic geopend.

Groet,

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Ik vind dit toestel wel wat hebben ondanks het feit dat het compleet is mislukt. Succes met de bouw.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement