Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 7:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 0:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
erik161 schreef:
Het gekke is dat de staart op beide foto's er scherp op staat en de rest niet.


Scherpte-diepte (diafragma) instelling. Bij een bepaalde diafragma-stand is er maar een klein stukje wat scherp is. De rest wordt wazig.

Volgens mij was het: een groot diafragma = een klein diafragmagetal = een grote scherptediepte (kan ook andersom zijn :oops: Ik haal ze meestal door elkaar).

Je zou de instelling met het bergje kunnen kiezen, dan is alles scherp (voorgrond en achtergrond).
Je kunt ook iets verder weg gaan staan en dan iets zoomen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat heb je net verkeerd rene. Een groot diafragma = een klein getal = een kleine scherptediepte. Zo heeft een diafragma van 2.8 een grote opening maar een klein scherp gebied. Een diafragma van 22 heeft een kleine opening maar een groot scherp gebied. De diafragmakeuze is de knop AV- voorkeuze.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Zie je wel :oops: :oops:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Zelf heb ik nog nooit met zulke dunne stickers gewerkt. Ik heb er al 2 verprutst en de derde verschoof niet meer ;(
De scheve sticker heb ik er maar weer afgehaald. Ik baal er wel enorm van.

Afbeelding

Gelijk maar door met de laatste details. Hier zie je de klep die de romp moet afsluiten bij het voorwiel.
Ik de klep zit nog een klein klepje. Het toestel zal hoogstwaarschijnlijk met een hele hoge snelheid landen. Door dit klepje open te zetten zal er een betere luchtstroom om het wiel gaan, wat helpt bij het koelen van de rem.
Afbeelding

Hier werk ik de rand van de cockpit bij. Hier heeft nl. plakband gezeten om de cockpit af te dekken.
Afbeelding

De rand bij het voorwiel moet hier nog afgewerkt worden. Ik heb aluminiumfolie in de holte verwerkt, omdat bij de originele kit geen detail aanwezig was. Of dit er in de werkelijkheid ook zo uit ziet, weet ik niet.
Afbeelding

Hier heb ik het achterste landingsgestel erop geplakt en geverfd. Zo kan ik hem neerzetten zoals hij net geland is en de trolley ernaast (om hem net op te halen, na het landen).
Afbeelding

Nog wat kleine correcties uit te voeren, zie ik.
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
deze krijgt al aardig vorm, jammer van de decals. wat ik soms probeer te doen is extra water toevoegen zodat er onder de decal een soort waterfilm komt om deze te verplaatsen. daarna zuig ik het teveel aan water weer weg, eerst met en droge schilderborstel, daarna met keukenpapier..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Silenoz schreef:
deze krijgt al aardig vorm, jammer van de decals. wat ik soms probeer te doen is extra water toevoegen zodat er onder de decal een soort waterfilm komt om deze te verplaatsen. daarna zuig ik het teveel aan water weer weg, eerst met en droge schilderborstel, daarna met keukenpapier..


Met deze tip ga ik dan maar snel aan de gang. Heb gelijk maar een voorraadje voor een jaar aangeschaft ;)
Nu nog 2 sterren om het model weer helemaal compleet te krijgen.
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gelukkig heb je nog een mooi setje reserve decals. De X-15 was niet uitgerust met een rem. De stalen ski's deden het vliegtuig vrij snel tot stilstand komen. Maar waar het deurtje dan voor dient? Ik dacht dat het misschien als eerste geopend werd en door de kracht van de wind de hele deur naar beneden kwam. Bijzonder: In de cilinder van het neuswiel werden chemicaliën gemixt waardoor een schuim ontstond dat de klap moest opvangen.

Succes met de laatste loodjes!

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Klap:

https://www.youtube.com/watch?v=OFmfFMo ... p-SOxfTK5w

Hier zie je goed het open deurtje in de neuswieldeur. Ik vind het altijd een opvallend detail. Ook aangebracht in Het PE setje wat ik heb voor mijn X-15.

X-15's moet ik zeggen :roll: Nou gaat het wel kriebelen als ik jou lekker bezig zie. Eerst maar is de X-4.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Wat een leuk filmpje zeg. Ik heb wel meerdere landingen gezien, maar nooit eentje met zoveel detail. Persoonlijk vind ik het toestel nog wel redelijk om te zien, maar wat een draak hebben ze ontwikkeld. Vliegen moet naar mijn mening elegant zijn. Bij dit toestel slaat het vliegen nergens op. Zet een enorme motor op een sigaar, dan vliegt alles.

Er is in mijn model nog ruimte voor de besproken cilinder. Zit helaas niet in de kit. Zit te overwegen om van 2 diktes draad een cilinder te maken. Je kunt vrij redelijk uitrekenen hoe dik de cilinder zou moeten worden. Kijken wat ik hiervoor kan bedenken.

Het apparaat om op het cockpitraam te bevestigen (om ruitbreuk te voorkomen) laat ik zitten.

Alleen de laatstr frummels eraan lijmen, schilderen en dan eindelijk in de matte blanke lak. Vanmiddag plaats ik de definitieve foto's. Kan niet wachten op het eindresultaat, want de matte lak van vallejo droogt heel erg mooi op.

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Het einde is bijna in zicht. Eerst nog even het cockpitraam voorzien van wat extra detail.
De binnenzijde moet geschilderd worden en voorzien van wat PE.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog even een cilinder gescratched van een buisje van koolstof en een cilinder van staaldraad. Deze cilinder wordt bij het voorwiel geplaatst.
Dit is perfect te slijpen met een mini diamant slijpschijf. Geef rafels, ideaal om mee te werken. Past gewoon in de schroefboormachine.
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement