Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Met een model op de bouwtafel die in een stadium zit van heel veel wachten, wil ik graag de X-15A-2 bij gaan dragen voor de groepsbouw.

Zelf ben ik vliegtuigbouwkundige en dergelijke toestellen vind ik erg leuk om te bestuderen.

De X-15A-2 is een hypersonic raket aangedreven vliegtuig.
Dit vliegtuig heeft een officieel wereld record op zijn naam staan voor hoogste snelheid ooit gehaald door een bemand aangedreven vliegtuig. Zijn maximum snelheid was 4,520 mijl per uur (7,274 km/h), of Mach 6.72

Technische gegevens:
Gross mass: 25,455 kg (56,118 lb).
Unfuelled mass: 8,317 kg (18,335 lb).
Height: 16.00 m (52.00 ft).
Span: 6.80 m (22.30 ft).
Thrust: 262.45 kN (59,000 lbf).
Specific impulse: 276 s.

De X-15A-2 werd voorzien van 2 extra brandstoftanks. Met deze tanks kon de motor slechts 60 seconden extra aan staan en haalden daarmee de hoogste snelheid. Of deze tanks tijdens de vlucht werden gedumpt kan ik niet zo snel terug vinden.

De X-15A heeft een dikke wigvormige staart voor de stabiliteit tijdens hypersonische snelheden. Tijdens lagere snelheden gaf dit ontwerp significant meer weerstand. Zoveel dat deze evenveel weerstand had als een hele F-104 Starfighter.

Wat mij bijv. interesseert is het materiaal waar het toestel van gemaakt is. Normale materialen zouden smelten bij de extreem hoge temperaturen bij hoge snelheden. Om dit reden werd een inconel legering gebruikt. Dit materiaal behoud zijn sterkte bij een grote variatie in temperatuur. Het verwerken van dit materiaal is echter erg moeilijk en er moesten veel nieuwe technieken ontwikkeld worden om er vliegtuigonderdelen van te kunnen maken.
Gezien het feit dan inconel ca. 5x zwaarder is dan aluminium moest er veel materiaal verwijderd worden om tot een acceptabel gewicht te komen.

DE KIT:
Ik heb gekozen voor een 1:72 kit van MPM, omdat deze makkelijk bouwt en omdat er wat extra resin en PE bij geleverd is.
Bij mijn huidige model heb ik ook PE verwerkt, maar dat lukt niet zo goed. Vandaar dat ik een 2e poging wil wagen.
De resin onderdelen zijn nieuw voor mij. Geen idee of ik dat een beetje kan verwerken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 14:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi, een X-15!

Vorig jaar eentje onder een B-52 gelijmd.
photo 314129

Succes met de bouw.
Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Als eerste maar het zakje resin uitgepakt en samen met de PE gepakt.

De resin is toch wel heel anders dan het normale plastic wat ik gewend ben. Er zijn gelijk 2 achterpoten afgebroken, maar gelukkig zie je die niet.
Ik vind het lastig blijven om de PE te lijmen. Gebruik soms de groene- en anders de roze Zap-A-Gap.
Het lijkt net alsof die lijm meerdere minuten nodig heeft om te drogen. En daar zit je dan met je pincetje in een ongebruikelijke houding ;)

Hiermee foto waarbij ik het merendeel van de stoel blauw-grijs heb gemaakt. Ik had het liever iets lichter gehad.
Tevens heb ik de eerste 2 gevouwen PE deeltjes aan de gelijmd aan de stoel.
Afbeelding

Sorry dat de foto's niet top zijn. Ik krijg ze niet beter met de middelen die ik thuis heb.
De rode lijnen heb ik eerst afgeplakt, dan kom je er pas achter hoe klein het stoeltje is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Bij het passen van de eerste 2 onderdelen van de rechter gordel, kwam ik onderstaande puzzel tegen.
Deeltje 8 staat rechtop en nr. 5 opzij gevallen.

Aan de onderzijde van nr.8 zit de gesp. Deze moet ongeveer halverwege de achterkant uitkomen. Rarara, hoe los je dat nu weer op?

Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
bij deeltje 8 moet je het zijdelingse uitsteeksel overplooien volgens de tekeningen dan wordt eerst onderdeel 5 een beetje schuin achter onderdeel 8 gehangen en wordt het geheel gemonteerd zoals op het beeld. Nu kan je ze eventueel nog losbreken door er met de punt van een mesje achter te gaan en de lijm te breken als het ware...
Langs de andere kant, eenmaal de cockpit gesloten is zie je er niks meer van terug...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Silenoz schreef:
Nu kan je ze eventueel nog losbreken door er met de punt van een mesje achter te gaan en de lijm te breken als het ware...


Ow, ik heb ze nog niet vastgelijmd. Het was alleen een droge passing voor de foto.

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gaaf! Deze staat wel in de top 3 van favoriete toestellen hoor.

Hoger en sneller dan elk ander toestel 8) Leuk dat je meedoet aan deze groepsbouw. (zegt diegene die helemaal onderaan staat met zijn x-plane :roll: )

De tanks werden wel degelijk afgeworpen zodra deze leeg waren.

Als ik PE lijm gebruik ik een heel dun koperdraadje uit een aarde draad of iets dergelijks. Deze pak ik beet met mijn pincet en draai hem 1 keer rond de tip van mijn pincet. Nu heb ik een minuscuul oogje aan het eind van de draad. Ik doe een druppel sec. lijm op een stukje metaal en dan pak ik met mijn zelf gemaakte oogje een heel klein beetje lijm op.

Misschien heb je er wat aan.

Ik blijf je topic zeker volgen.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Wat je ook kan doen is het volgende, van een middelgrote naald zaag je het kopje er af zodat je een 2 tandige vork overhoud, de naald zelf stop je in een stukje rondhout en je heb een PE lijm aanbrenger.

Plaatje is duidelijker, iets naar beneden scrollen.

http://www.florymodels.co.uk/tip-ca-glue-applicators/

Wat betreft het vliegtuig, ik vind het nog niet zo een gedrocht. Als de rest net zo netjes word als de stoel, word het een knap vliegtuig.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Vanmorgen met dit mooie weer kun je lekker veel zien. Goed voor dit peuterwerk.

Eerst de cockpit bevrijden van zijn aangietsel.
Afbeelding

Het instrumenten paneel van PE zit in 2 delen geleverd, met een aparte achterfolie. De folie heb ik achter het hoofdpaneel geplakt met Kristal Klear en het andere deel van het IP met een zelfgemaakt een stukje resin aan elkaar geplakt met secondenlijm.
Afbeelding

Nadat de cockpit grijs was geschilderd kon er wat PE in de cockpit gelijmd worden. Door de zon blinkt de foto een beetje. Het reeds geplakte IP aan de linkerkant zit al vast op deze foto. Ik heb hiervoor tevens Kristal klear gebruikt.
Afbeelding

De onderdelen 22 en 23 zijn met te klein. Deze ga ik niet verwerken. Ik zie ze niet eens van een afstandje.
Afbeelding

Ondertussen de joystick maar geschilderd. Deze is ook van resin gemaakt en heeft heel veel detail.
Afbeelding

Hier ben ik bezig geweest met onderdeeltje 13 en 14. Dit moet de voetbediening wat mooier laten zien.
Tijdens deze klus werd ik gek van de lijm. De hele vloer onder de lijm, maar uiteindelijk wel de onderdelen op zijn plaats.
Afbeelding

Hierna gelijk maar even naar de Zeeman om wat naalden te halen.
Gelijk maar even een houtje aan de naald gemaakt, naar verwachting ga ik die nog veel gebruiken.
Afbeelding

Wat een heerlijk werk met die nieuwe naald zeg. Je kunt nu precies een druppeltje lijm neerleggen op de juiste plek. Geen geknoei meer, wat een verademing.
Op deze foto heb ik de joystick en een handel van resin erin geplakt ipv de te kleine PE delen.

Je kunt tevens zien dat er inkepingen gemaakt zijn om het vertikale IP te laten passen in de romp.
Het IP komt namelijk net achter de joystick op de grond.
Afbeelding

Bij mijn vorige cockpit had ik geen dry-fit gedaan in de romp. Met alle gevolg van dien. Bij dit toestel heb ik het gelukkig wel gedaan, want het paste voor geen meter.
De achteraansluiting met de romp laat best veel kieren zien.
Afbeelding
Afbeelding

De passing aan de voorkant is ook niet erg goed. Ik moest een deel van de middenconsole (uit PE deel) snijden, voordat het geheel ging passen. Op deze foto zit nog niets vastgelijmd. Het IP moet namelijk eerst aan de binnenzijde van de romp gelijmd worden, anders kan ik hem nergens aan bevestigen. Dat ga ik later doen. Eerst met de rest van het toestel aan de gang.
Afbeelding

Ik heb weer een hoop geleerd met deze cockpit. Het nieuwe naaldje krijgt bij mij de ere plek ;)
Verder vind ik het erg lastig om wat strakkere lijnen te schilderen op bijv. de joystick. Nu lijkt het meer een klodder verf die erop zit.
Als laatste wil ik bij het volgende peuterklusje iets zin te vinden op het oppakken van PE. Ik ben een paar stukjes PE verloren, omdat ik te niet meer terug kon vinden na een zoveelste val van het deeltje. Een puntige pincet is onmisbaar, maar het springt er ook zo tussenuit. Misschien een stukje cocktail prikker met iets kleverigs eraan.

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: X-15A-2 1:72 MPM
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
een tandenstoker en een beetje speeksel kan helpen om het oppikken gemakkelijker te maken, om het wegspringen te verhinderen bij het verwijderen kan je ook je PE-vel onder een stukje doorzichtige folie leggen, deze houdt de lancering tegen.

Mooi werk tot nu toe...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement