Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 2:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vond het al ongelooflijk knap haha.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Zoals René stelt, zijn de props inderdaad resin kits.

Props geschilderd en op motoren gelijmd met secondenlijm:

photo 376636

En de spinners toegevoegd en vastgezet met Micro Kristal Klear:

photo 376637

Helaas lijkt het er op dat ondanks dat ik had geprobeerd de motoren goed uit te lijnen sommige props toch niet helemaal goed gecentreerd zitten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Valt niet zo heel erg op. Het 'monster' wat straks op de plank staat, zal des te meer opvallen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2016 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, met 2 dagen te gaan durf ik nu te zeggen "hij komt af" (fatale ongelukken daargelaten...).

Afgelopen dagen eerst maar eens de cockpit afgeplakt:

photo 377003
photo 377004

Wat je daar aan de binnenzijde kan zien is wat watervaste stift (verwijderbaar met 70% alcohol), die ik heb gebruikt om aan te geven waar de raamstijl liep. De cockpitkap heeft namelijk alleen zeer lage opstaande randjes ter hoogte van de randen van de stijlen; verder is hij vlak. Ik ben begonnen met de gebruikelijke methode van tape aanbrengen en dan af te snijden langs de randen van de stijlen, wat een volstrekte mislukking was en een hoop gevloek tot gevolg had, want de randjes zijn te fijn om ze door middel van het platstrijken van de tape duidelijk zichtbaar te maken :x . Uiteindelijk alles maar op het oog gedaan door met een goede lichtbron "door de tape heen te kijken", maar die zijraampjes waren dus nog problematischer en er moest dus wat stift aan te pas komen...

Vervolgens eerst van een laag glanslak voorzien tegen onderkruipers en vervolgens geschilderd:

photo 377005

Redelijk goed:

photo 377006

Bij het proefpassen zag ik dat de glanzende binnenzijde van de cockpitkap erg duidelijk te zien was. Dus de grootste vlakken maar aan de binnenzijde afgeplakt en geschilderd in de cockpitkleur:

photo 377014

Natuurlijk kwam ik lichtblauwe verf te kort. Nieuw bijmengen lukte niet helemaal wegens een mengfoutje :oops: , en de resulterende tint was iets donkerder en matter dan de oorspronkelijke kleur. Toch maar gebruikt, en ontevreden over het resultaat ben ik niet, want gedrybrushed breekt het de glans van het oorspronkelijke blauw een beetje:

photo 377007

Dan de camouflage bovenop afgemaakt:

photo 377011

Vervolgens begonnen aan de decals op de buitenzijde. Voor jaren 70 decals zijn deze zeer goed, dun en stevig. Ze reageren ook goed op Micro Set en Sol. Alleen de "J"'s op de vleugel braken een beetje:

photo 377008

(de glans is van een decal die nog nat is, en ja, ik ben uitgeweken naaar de vloer voor de decals - het vliegtuig is te groot voor de tafel, te veel kans dat er iets afbreekt bij het bewegen...)

Ga ik niet herstellen. Zie het maar als gebruiksschade.

Vervolgens met een mix van Tamiya Smoke, mat zwart, en een hoop Flat Base geprobeerd de vervuiling door de motoren op de vleugels na te maken, zoals deze op diverse foto's te zien is:

photo 377009

Ik had het wat minder kunnen aanzetten, maar door lichtjes de vlakken tussen de zwaar vervuilde stukken te drybrushen met dezelfde mix valt het inmiddels wat minder op.

Vervolgens verder gegaan met de decals:

photo 377010

De witte decals voor op de staart zijn ééndelig, maar doordat er een scharnier in de weg zit kunnen ze nooit passen. Dus maar in drie stukken geknipt en een voor een aangebracht:

photo 377012

De "1" had ik iets verder kunnen bijknippen, nu zijn er twee stukken decal die overlappen. En staart klaar aan deze zijde:

photo 377013

Zo ook de romp:

photo 377016

Verder zijn er nog wat kleine frutsels die op hun plek moeten:

photo 377015

...waarvan er drie eerst geschilderd moeten worden.

Ook moeten er nog twee kleine en twee grote deuren, wat oprijplaten, twee raampjes, zes motoren, en een truck op hun plek. En als een eerdere test een paar dagen geleden klopt, zal hij geen staartzitter meer zijn... :D

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Mij is aangeraden wat foto's te plaatsen van de troep op de vleugels van het echte vliegtuig:

De onderzijde:

photo 377108
photo 377110
photo 377109
photo 377111
photo 377112
photo 377115
photo 377116
photo 377117
photo 377118
photo 377119
photo 377123

Ik weet niet wat voor mengsel die motoren gebruikten, maar blijkbaar was het nogal vet...

De bovenzijde is veel minder erg:
photo 377113
photo 377107

Verder heb ik nog een foto gevonden waar uit blijkt dat de vorm van de cockpit op de Italeri kit niet klopt:

photo 377114

Die steekt dus duidelijk boven de vleugel uit...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Nog een site met goede foto's:

http://www.net-maquettes.com/photos-documentation/323-gigant-album-photos/

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Gisteren verder gegaan.

Eerst de drie antennes voor op het dak losgemaakt, opgeschoond en tijdelijk aan een styreen plaatje gelijmd, zodat ze makkelijekr te schilderen zouden zijn:

photo 377175

Vervolgens aan de gang gegaan met de laatste twee raampjes, die in de voorzijde van de vleugel moeten komen:

photo 377176

Deze op hun plek mikken mislukte, omdat ze naar binnen de vleugel in vielen en vervolgens er niet meer uit kwamen :| . Dus de raampjes maar van Micro Kristal Klear gemaakt:

photo 377177

Tape van de binnenzijde van de cockpitkap verwijderd:

photo 377174

Dat kleine verschilletje zie je niet van buitenaf.

Cockpitkap vastgezet met Micro Kristal Klear:

photo 377178

Als je deze foto dus vergelijkt met die van het echte toestel twee posts geleden, dan zit de cockpitkap op het model dus te laag...

Een-na-laatste machinegeweer in de voorkant van de romp gemonteerd, wederom met Micro Kristal Klear:

photo 377179

De wasknijpers houden hem in de juiste stand. Volgens mij steken deze dingen trouwens veels te ver naar binnen...

Troep op de bovenzijde van de vleugel:

photo 377180

Inmiddels zijn de antennes geschilderd, en ook de deurtjes voor in de romp zijn klaar:

photo 377181

Op die deurtjes heb ik aan de buitenzijde wat verf weggeschraapt, en ook op de romp, om alles stevig te verlijmen:

photo 377183
photo 377182

Hier zie je ook mijn niet al te beste :( herstel-schilderwerk na het bijschuren van de aansluitingen romp-spatborden en vleugel-romp. Met die grote zware vleugel zijn het rotplekken om later bij te kunnen...

Deurtjes er op gelijmd en tijdens het drogen even vastgezet met maskingtape:

photo 377184
photo 377185

Antennes op het dak gelijmd. Heel handig van Italeri is dat alle drie de gaten 0.5 mm zijn, terwijl de bevestigingspen van de ronde antenne een diameter van net geen 1 mm heeft (waar ik natuurlijk pas achter kwam bij het lijmen :roll: ). Dus dan mag ik nu ook nog bijwerken. Ook vind ik toch dat de kwaststrepen van de vervuiling op de vleugel wel erg goed zichtbaar zijn, maar zonder airbrush gaat beter me niet lukken. :(

Laatste machinegeweer dan ook gemonteerd:

photo 377187

Het scheelt letterlijk 2 mm of mijn vrachtautootje kon er niet meer langs.

En de eerste neusdeur vastgelijmd:

photo 377188

Dit is naar mijn mening een heel enge verbinding met heel weinig lijm, hoewel ik de deur ook nog aan het spatbord heb vastgelijmd...kijken of het blijft zitten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wijsdom en kracht, deze laatste dagen...

Canopy steekt iets naar voren. Als je die vlak met de romp zou doen, steekt die achter iets omhoog. Is dat verschil genoeg zoals het eerder getoonde plaatje, of moet de canopy nog meer omhoog steken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Wijsdom en kracht, deze laatste dagen...

Canopy steekt iets naar voren. Als je die vlak met de romp zou doen, steekt die achter iets omhoog. Is dat verschil genoeg zoals het eerder getoonde plaatje, of moet de canopy nog meer omhoog steken?

René


De vorm is fout. Het bovenste deel moet ongeveer als een soort trapezium boven de vleugel uitsteken, terwijl bij de Italeri kit het achterste deel direct vlak overloopt in de vleugel. Ik vraag me stellig af tot hoeveel foto's Italeri toegang had bij het ontwerpen van de kit, want dit is een probleem dat alleen kan optreden als ze enkel foto's van de cockpit hadden die vanaf de grond zijn genomen. Bij die foto's kan je namelijk niet goed zien dat de cockpitkap boven de vleugel uitsteekt...

Het oversteken aan de voorkant is mijn schuld, ik heb het voorste paneel te ver afgeschuurd bij het schuren van de romp (bagger naad die niet wilde verdwijnen). Maar als ik de cockpitkap hoger probeer te plaatsen zodat hij achter iets omhoog steekt en vooraan vlak overloopt in het neuspaneel, dan sluit hij aan de zijkanten niet meer aan op de ronding van de vleugels :? . Nu dat ik wat beter kijk naar de passing zie ik trouwens ook dat de cockpitkap te breed is om netjes aan de zijkanten op de romp aan te sluiten.

Beide deuren zitten er inmiddels op, en blijven goed zitten:

photo 377264

Vrachtwagentje er tijdelijk in plaatsen (past net):

photo 377265

Mirakel!

photo 377266

(nee, ik ondersteun het toestel niet aan de achterzijde :P )

Inmiddels bezig de motoren op hun plek te lijmen, en er klopt toch echt iets niet aan de vorm van het toestel, want de open neusdeuren komen in de draaicirkel van de props van de binnenste motoren. Bij het echte toestel lijkt dit nèt niet te gebeuren. Als ik een en ander vergelijk tussen model en realiteit, dan lijkt het alsof bij de Italeri kit de romp iets te smal is ter hoogte van het voorste deel van de cockpit, met als gevolg dat de inkeping voor de deuren te ver naar achteren door loopt, en dus dat de deuren te ver naar achteren leunen. Miniem verschil, maar genoeg.

Ik heb de afmetingen van het model vergeleken met de afmetingen die op Wikipedia te vinden zijn, en hoewel lengte en spanwijdte goed lijken te zijn, lijkt het er op dat Italeri de hoogte en breedte van de laadruimte hebben verwisseld...

Bij het plaatsen van de eindfoto's later vandaag zal ik ook nog een lijstje plaatsen van de aandachtspunten bij het bouwen van de kit (en wat ik achteraf bezien anders zou hebben gedaan).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Wat verf van de rijplaten afgeschraapt om de twee delen aan elkaar te lijmen:

photo 377305
photo 377306

Verder gegaan met de motoren, en daarbij een kapitale fout gemaakt (wie kan het zien?):

photo 377303
photo 377304

Motoren vastgezet met Micro Kristal Klear (gelukkig!!!).

De volgende foto's kunnen als eindfoto's worden beschouwd (zie laatste foto voor het waarom):

photo 377307
photo 377308
photo 377309
photo 377310
photo 377311
photo 377312
photo 377313
photo 377314

Met dank aan het lokale schijtweer voor het slechte natuurlijke licht...daarna de truck nog een beetje bijgewerkt.

Vervolgens gerealiseerd dat ik was vergeten rekening te houden met de links- en rechtsdraaiende props :x . Dus motoren losgehaald en ja hoor, een en ander breekt :cry: :

photo 377315

De deur zit er inmiddels weer op (met moeite en waarschijlijk een lijmvlek aan de binnenzijde - geen zin om te kijken), maar natuurlijk brak toen de loop van een van de machinegeweren op de deur af. Op een plek waar terug lijmen zonder de deur weer los te halen een pain in the ass wordt. :evil: :evil: :evil: :evil: Toen heb ik een heel luid AAAAARGH-moment gehad en is een tube lijm gaan vliegen (i.p.v. het vliegtuig).

Dus mocht het repareren nog lukken en mocht ik morgen nog foto's in dit forum kunnen plaatsen, dan haal ik het einde van de groepsbouw, en anders niet. En ik hoop dat die verdomde deur blijft zitten.

Not happy. :x

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement