Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Bij deze mijn inbreng van de groepsbouw!


De Luftwaffe was ten einde raad. De geallieerden waren al maanden bezig met grootschalige bombardementen op Duitse steden en strategisch belangrijke infrastructuur. En hoewel de Duitse jagers er alles aan deden om de bommenwerpers uit de lucht te halen, bleek er geen kruid gewassen tegen de aanvalsgolven van honderden toestellen die het Duitse rijk langzaam maar zeker op de knieën dwongen.

Hoewel de Luftwaffe flinke aantallen geallieerde bommenwerpers neerhaalde, werden die in hoog tempo vervangen door de op volle toeren draaiende Amerikaanse defensieindustrie. Die ontwikkelde bovendien nieuwe vliegtuigen die hoger en sneller vlogen, zodat de FLAK, die de toestellen vanaf de grond onder vuur namen, steeds minder effectief werden. Gemiddeld moesten er 2805 granaten de lucht in worden geschoten om één Boeing B-17 neer te halen.

Er werd al sinds 1941, onder leiding van de legendarische Wernher von Braun, druk gewerkt aan luchtdoelraketten. Maar het probleem daarvan was de nauwkeurigheid. Het ontbrak aan een geleidingssysteem dat zo’n raket, buiten het zicht van de lanceerbasis, in de buurt van een snel voortbewegend doel kon krijgen en het kon uitschakelen.

En toen was er de Duitse vliegtuigontwerper Erich Bachem die met het idee kwam voor met straalmotoren voortgestuwde, bemande onderscheppingsvliegtuigen. Uiteindelijk leidde dat tot de ontwikkeling van de Bachem Ba-349 Natter (adder), een van de meest bijzondere vliegtuigen van wo2.

De Natter, die in ongeveer duizend manuren kon worden gefabriceerd, bestond uit aan elkaar gelijmde en genagelde houten onderdelen. Hij werd verticaal langs een hoge toren gelanceerd met behulp van vier Schmidding 109-533-boosters die zoveel stuwkracht leverden dat het toestel binnen een minuut naar 10 kilometer hoogte schoot. Als de boosters na 10 seconden leeg waren, nam de Walter 109-509A raketmotor het over. Er zat een simpele cockpit in, een pantserplaat beschermde de piloot, en de Natter kwam aan een parachute weer naar beneden, zodat een landingsgestel overbodig was.

Het minimalistische toestel had verschillende voordelen. Het kon de lucht in zonder een startbaan (die door de geallieerden in hoog tempo kapot werden gebombardeerd), er waren geen schaarse grondstoffen zoals staal en aluminium voor nodig die op andere plekken in de wapenindustrie onmisbaar waren, en het toestel kon worden bestuurd door ‘vrijwilligers’ die slechts een korte cursus kregen.

De Natter werd tijdens het eerste deel van de vlucht grofweg in de juiste richting gestuurd met behulp van een zogenoemde Leitstrahl. Dat radiosignaal werd voortgebracht door twee zenders op 8 tot 15 kilometer achter de lanceerinstallatie, die elk bundels van lange en korte pulsen uitzonden. Een antenne in de staart van de Natter ving de signalen op en zolang hij in het overlapgebied van de beide signalen bleef, ‘hoorde’ de elektronica aan boord één toon en zat het toestel dus op koers. Waren er twee verschillende tonen te horen, dan werd er automatisch bijgestuurd.

Pas als de Natter in de buurt van de vijandelijke bommenwerper was, kwam de piloot in actie. Hij nam de besturing van het toestel over en richtte de neus op de vijand. Op een afstand van 1,5 tot 3 kilometer wierp hij de neuskegel af en vuurde in één keer een salvo van 19 R4M-raketten af. (Later werden 24 ongeleide Henschel Hs 217 Föhn-raketten gebruikt)

Na de aanval zou hij in zijn toestel naar 3000 meter duiken en een paar hendels overhalen, zodat de cockpit werd losgekoppeld van de rest van het toestel. Door een ruk aan een andere hendel ontvouwde zich een parachute in de staart van het toestel dat daardoor ineens zo snel werd afgeremd dat de piloot door zijn eigen massatraagheid als het ware uit het toestel werd gesleurd. Tot slot kon hij dan veilig aan zijn eigen parachute naar de grond dwarrelen.


Tot zover de theorie natuurlijk. Uiteindelijk kwam het er niet van en was Duitsland op tijd op de knieën gebracht.

De kit die gebruik is er een van Dragon, die heeft diverse versies uitgebracht. Een met boomstam als lanceerpaal, een zonder lanceerpaal maar weer met een onderhouds bok + raketmotor en crew. De doos die ik ga gebruiken is een derde boxing van ze en die heeft weer de grotere lanceerinstallatie die tijdens het testen werd gebruikt. Is ook gelijk het onderwerp van mijn bouw, de knalgele onbemande M17 zoals afgebeeld op de doos. Deze heeft ook daadwerkelijk een keer gevlogen en kwam tot een paar duizend meter hoogte.

Afbeelding
De Natter is klein maar de doos is enorm! Door de lanceertoren uiteraard..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Staartvlakje dient ingekort te worden voor de M17 versie.

Voordeel van een de onbemande versie is de geheel dichte kap die in gewoon grijs plastic is meegegoten. Scheelt dus een cockpitje om te bouwen en zal de Natter zelf snel klaar kunnen zijn. Het raamwerk van de toren is een ander verhaal...


Erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op ma 28 maart, 2016 11:04 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 23:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Tweety!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 3:34 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Cool dingetje, grote toren.
Ik wist niet dat de Duitsers deze kleurstelling gebruikt hebben voor hun (test)Natters.

Succes met de bouw!

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Eelcog schreef:
Tweety!


Da's toch wat anders Eelco!!

photo 66025
(eigen collectie)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 17:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
't Is geel en het vliegt (soort van), close enough! :P

Toch wel grappig, die tekst op de staart. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Juggernaut schreef:
't Is geel en het vliegt?


Is dat een raadsel?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Wat voortgang aan de Natter:

Afbeelding
Tis al niet veel om te bouwen maar zo zonder cockpit gaat het natuurlijk nog sneller. Afijn, heb ik mooi wat cockpit spare parts in plastic en PE.

Afbeelding
De echte tijdens de start in december 1944. Het neusje heeft een "bump", Dragon geeft aan dat er een gladde neus op moest voor deze versie. Gelukkig zitten er 3 types neusjes bij waaronder ook degene met de bump.

Afbeelding
Afbeelding
Staart iets aangepast om op de kleinere staartvlakken te lijken van de M17.

Afbeelding
Voorzichtig begonnen met de toren. Dit is het kleinste deel nog maar. Lang leve klemmen en Tamiya thin 8)


Erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op di 12 jan, 2016 0:10 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Lt D schreef:
Cool dingetje, grote toren.
Ik wist niet dat de Duitsers deze kleurstelling gebruikt hebben voor hun (test)Natters.

Succes met de bouw!

Gr
Thiery

Om hier nog even op terug te komen. Dit schema toont veel overeenkomsten met de zweefvliegtuig kleuren van de jaren 30/40. In mijn zweefvliegtijd(lang geleden) vloog ik zelf ook weleens in een ASK-13 met in mijn herinnering haast dezelfde kleuren. Er is een theorie dit zegt dat het daarop is gebaseerd.

Overigens zie dat de strepen op de vleugels niet symmetrisch zijn. Links 6 strepen en rechts 5. Dragon heeft er natuurlijk een symmetrische bij gedaan.. Dat wordt afplakken dus.

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Het blijft een leuk ding. Poosje geleden de Revell verherdozing met de lanceertoren (maar zonder de PE) gebouwd.
Veel succes met jouw versie.

Afbeelding

Afbeelding

En 1 voordeel van dit soort toestellen; er hoef geen wash of viezigheid op! Ze vlogen zo uit de fabriek toch maar 1 keer... :mrgreen:

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2016 17:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Knetterik schreef:
...hier nog even op terug te komen. Dit schema toont veel overeenkomsten met de zweefvliegtuig kleuren van de jaren 30/40. In mijn zweefvliegtijd(lang geleden) vloog ik zelf ook weleens in een ASK-13 met in mijn herinnering haast dezelfde kleuren. Er is een theorie dit zegt dat het daarop is gebaseerd...
erik


Ben je dan zo oud? :mrgreen:
Ik heb ook het genoegen gehad een ask-13 te vliegen, maar zo'n 25 jaar geleden waren de kleuren al wat conventioneler (wit met dayglo).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement