Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 10:26 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Focke-Wulf heeft toch nog langer bestaan dan gedacht, grappig. :)
Veel succes met deze ki(s)t! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wat verder gefröbeld met de stoelen. Rugleuning en zitting aan elkaar gelijmd.

photo 353249

Nu hoef ik alleen maar plakjes van de juiste breedte te zagen en pootjes en armleuningen er aan te maken. Het prototype:

photo 353248

photo 353247

De pootjes: gaatje boren van 2,5 mm en daarna aan een kant doorsnijden. Bij het passen op de vloer bleek overigens dat 11 mm voor twee stoelen te smal was; er bleef een brede laan als gangpad over. Dat ga ik dus verbreden naar 13 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een paar uur schuren:

photo 353664

photo 353663

Een down, nog tien te gaan :roll:
Op de foto van opzij is ook te zien dat de bubbeltjes op het plastic bij het wegwerken soms promoveren tot kleine gaatjes. Ik heb geen flauw idee waarom die bubbeltjes er op zitten.
Ik hoop dat het morgen wat beter weer is, dan ga ik buiten een nieuwe techniek proberen. In plaats van het stuk plastic voortdurend over een vel schuurpapier schuiven, het stuk plastic boven de vlakschuurmachine houden. Volgens een collega-bouwer schijnt het te werken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 17:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dag Rob,

Interessant onderwerp en een mooie toevoeging voor deze GB.

Die bubbeltjes zitten daar omdat er op die plek in de mal de afzuigkanaaltjes voor de lucht zitten.......vacuform weet je wel :wink:

Veel sterkte met het schuren.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Arjan: Natuurlijk, dom hè. Bij vorige vacform kits zaten ze er ook, maar waren ze niet zo diep dat het een gaatje werd als je ze wegwerkte.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De andere romphelft is nu ook uit het plastic gehaald. Daarvoor heb ik de opstelling work mate-vlakschuurmachine gebruikt. Dat gaat inderdaad sneller, maar geeft wel veel herrie (sorry, buren) en zorgt bovendien voor een eigenaardig soort tril-massage in de hand waarmee je het plastic vasthoudt. Het resultaat:

photo 353839

Ik heb het laatste stukje overigens voor de zekerheid toch maar met de hand gedaan. De helften passen redelijk op elkaar, ook al zal er hier en daar toch wel wat bijgewerkt moeten worden. Dat machinaal schuren kan ook hier op uitdraaien:

photo 353836

Gaatje op de plaats waar het onderdeel dun is en ik er te hard op gedrukt heb. Hierna ben ik toch maar weer alles met de hand gaan doen. Na de eerste vleugel het ding maar eens op de romp gepast.

photo 353838

Bij de vleugelwortel past het niet al te best.

photo 353837

Ik denk dat ik hier twee "profielen" van 0,5 of 1 mm dik tussen ga zetten om een beetje redelijke fairing te krijgen.
Vier gedaan, nog zes te gaan.
Verder vond ik op Internet nog deze plaatjes.

photo 353841

photo 353840

Nogal anders dan wat in de handleiding staat, en zeer bruikbaar om cabine inrichting, ingebouwde trap en bagagebakken te maken bijvoorbeeld.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Stug doorgestoft met het schuren. Alles is nu losgemaakt.

photo 354185

De staartvlakken staan aan de wortel aardig open als je ze op elkaar legt.

photo 354180

Komt waarschijnlijk door het op het schuurpapier drukken. De vleugel iets minder maar toch ook.

photo 354181

Maar eens kijken hoe dat te verstevigen is. Er moet so-wie-so iets bedacht worden om de verbinding met de romp en de staart wat steviger te maken.
Verder heb ik nog eens naar de luik en deursluitingen gekeken. Die van de deur met ingebouwde trap moet in ieder geval anders.

photo 354183

Voor de vrachtluiken heb ik dit gebruikt.

photo 354182

En voor de andere twee deuren (service deur en deur naar de vrachtruimte in de cabine) deze:

photo 354184

Op de decals ziet het er dan zo uit.

photo 354179

Ben benieuwd of er nog iets te lezen is. Vaak is dat toch verrassend veel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Mooi model Rob, hoewel niks voor mij dat vacuform. Gelukkig is het aan jou wel besteed en zal je er ongetwijfeld weer een mooi model van maken.

Succes!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Inmiddels zowel mijn decals in de States besteld en die van Airmodel zelf. Ben benieuwd. De "zelfgemaakte" onderdelen uitgesneden en de cabine kant van het resin schot tussen cockpit en cabine vlak geschuurd. Dat is, net zoals de cockpit vloer, gegoten op een eenzijdige mal en zeer fijn gedetailleerd. Word dus nog heel voorzichtig dun schilderen; misschien toch proberen met de airbrush. De deur in dit schot was te klein; volgens de VFW documentatie zit de drempel gelijk aan de cabine vloer. Die heb ik dus meteen op maat gemaakt.

photo 354554

Ik heb ook een kopie gemaakt van schot C, helemaal cirkelvormig, als basis voor het schot tussen cabine en toilet en pantry. Het is nu waarschijnlijk te groot, maar het zit geplakt met Microscale Kristal Klear, en is dus makkelijk weer los te halen. Ook de zijkant van de vrachtruimte voor in de cabine ("CARGO") is een gedeeltelijke kopie van schot C. Het onderste stuk van schot C ga ik gebruiken vooraan onder de vloer; de rest is niet nodig, want dat is vervangen door het resin schot.
Vervolgens heb ik de "wing center section" onder de vloer geplakt.

photo 354553

Hier klopt iets niet, want de schotten H en I zijn smaller dan de vloer. Ook passen in de romp gaf een vreemd resultaat. Als ik het tussenschot op de rompnaad leg, komen de uiteinden van deze schotten niet tot aan de vleugelwortel, en is ook de vloer te smal. En niet weinig ook; het scheelt aan beide zijden wel zo'n 2 mm. Zo'n groot verschil is niet te corrigeren door de romphelften een "beetje" af te schuren (als ik dat al zou willen).
Omdat de romphelften nog alle kanten opgaan bij het passen, heb ik ze eerst maar voorzien van plakrandjes, zoals ik altijd doe bij vacform kits.

photo 354552

Eerst aangegeven waar schotten komen, en dus geen plakrandjes mogen zitten, en daarna om en om links en rechts stripjes 0,4 mm plastic gelijmd. Nu maar eens denken hoe we de handel overal pas kunnen maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een laatste check op de maatvoering: kijken hoe de "canopy" past op de romp. Dit was het ding.

photo 354797

Het is van dik acetaat, dus niet te knippen en nauwelijks te snijden. Zagen en schuren dan maar. De achterhelft er af.

photo 354798

Met tape de onderrand aangegeven (de randjes staan wel in het plastic, maar zijn lastig te zien). Daarna weer zagen en schuren. En passen op de romp, die met tape in elkaar zit.

photo 354795

photo 354796

photo 354794

De "canopy" is zelfs nog breder dan de romp en zelfs als ik er aan alle kanten nog 1 tot 2 mm afhaal wordt het nog persen om er iets redelijks uit te krijgen. Dit was ook al aangegeven in het enige bouwverslag dat ik gevonden heb (http://modelingmadness.com/review/mod/attard614.htm). De rompdiameter kleiner maken om de vloer te laten passen is dus echt geen optie.
Opmeten van de kier (zeg maar rustig kloof) tussen vloer en want leverde aan beide zijden 3 tot 4 mm op, bij de vleugel fairing oplopend tot 6 mm. Dan kan ik wel gaan zitten knutselen met aan beide kanten een strip naast de vloer te plakken, maar ik denk dat het simpeler is gewoon een nieuwe vloer te maken, die 8 mm breder is. Ook de schotten onder de vloer maak ik dan opnieuw, eveneens 8 mm breder (kleiner maken gaat altijd, groter is lastiger). Misschien wordt de romp wat ovaal, wat ook al blijkt uit de vorm van het resin schot tussen cabine en cockpit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement