Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De wielbakken gemaakt van 0,5 mm plastic sheet, zodat de wanden dicht langs de ronde gaten voor de wielen liggen.

photo 359129

Hier is te zien dat de voorste ligger net wat scheef ligt t.o.v. de gaten in de romphelften, maar dat zal straks niet meer opvallen. Wel was het weer voortdurend passen en meten en bijwerken om de vloer zonder vervorming in de romphelften te krijgen. Daarna de vloer blauw geschilderd.

photo 359127

Dan de motoren, of liever gezegd de pylons. Een goede foto om de uitsteeksels te schalen:

photo 359130

De bovenste is de uitlaat van de warmtewisselaar voor de air conditioning, de onderste de drain voor pylon en motor (let op het elegante lekbakje). Geschaald levert dat op: uitlaat AC 1,7 mm, omhulsel 2,3 mm; uitlaat drain 0,6 mm, omhulsel 1,3 mm (ovaal). Daar heb ik van gemaakt, kijkend in mijn voorraad: uitlaat AC buisje van 1,0 OD x 0,8 ID gelijmd in een buisje 2,0 OD x 0,45 ID, opgeboord naar 1,5 mm en voor de drain 0,8 OD x 0,6 ID gelijmd in een buisje van 1,0 OD x 0,8 ID.
Plaatje van de pylon zoals die was boven, onder de modificatie voor de AC uilaat.

photo 359128

In feite is de pylon te dun om een buisje van 2,3 mm netjes te accommoderen, maar met vijlen kom je een aan=rdig eind (hoop ik).
Dit is het spul in de pylon gelijmd:

photo 359126

Achteraanzicht:

photo 359125

De drain is inmiddels iets naar rechts gezet.

Rob.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Alle inktjet geprinte plakkers voor het interieur aangebracht. WC lampje:

photo 359218

WC lampje en pantry details:

photo 359217

De decals in de pantry reflecteren het licht te veel; krijgt nog een zijdeglans of matte behandeling. De onderkant van de bagagerekken:

photo 359216

photo 359214

Derde wc lampje met een bedieningspaneel voor de steward(ess):

photo 359215

De rekken met testuitrusting:

photo 359212

En zo moet het er straks dan uit gaan zien:

photo 359211

Zoals gebruikelijk met vacform schijnt het plastic tamelijk door, maar dat gaat wel over als ook de buitenkant geschilderd is.
De drie onderdelen van de motoren (fan, inlaatring en de body) zijn aan elkaar gelijmd. De fans tonen een paar luchtbelletjes, die makkelijk tot breuk leiden. Daarom heb ik eerst alles samengebouwd, want bij het apart schilderen zouden zeker beschadigingen op zijn getreden.

photo 359213

Er moet nog flink wat geschuurd worden om de motor in de goede vorm te krijgen. Links is het ruwe werk gedaan, rechts moet nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Rob, even een heel andere vraag, ik ben bezig met de HP41 B en hierin is helemaal geen interieur bedacht door de mensen van airfix. Hoe zou jij op een eenvoudige manier stoeltjes maken?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb even gezocht naar HP 41 B maar blijf in grote onwetendheid. Welk vliegtuig(?) betreft het? Uit welke periode? Welke schaal? Om hoeveel stoelen gaat het? Heb je foto's van het interieur (voor vliegtuigen is het Flight Global archief een uitstekende bron)? Hoe zichtbaar blijft het spul als het model af is? Ik heb voor een antal modellen stoeltjes gemaakt, en bovenstaande aspecten bepalen sterk wat je moet of kan doen.
In een van mijn volgende posts hier zullen de stoelen voor de VFW 614 aan de orde komen en in het brouwverslag van de Fokker F.XX zit een voorbeeld van dertiger jaren stoelen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Handley page H.P. 42, maar ik denk dat het de militaire versie betreft en niet de passagiersversie? ik heb interieurfoto's in het betreffende topic geplaatst.

On topic... mooi werk aan die motoren en het interieur...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op wo 10 feb, 2016 11:08 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Je steekt er wel je werk in. Da's het leuke aan Vacform, je krijgt een wit blad om zelf helemaal in te kleuren en de details toe te voegen die je zelf wil. Mooi!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ markie: Ik heb mijn stoelproductie in kleine stapje gesplitst, zodat jij er misschien wat aan hebt. Je HP 42 is schaal 1:144, dus dan wordt het wel erg klein; ik heb nog nooit op die schaal stoelen gemaakt. Bovendien zie je door de ramen eigenlijk alleen maar het bovendeel van de stoelen, dus dan kan je "bezuinigen" op de rest. Tenzij er deuren open staan natuurlijk, dan moet je ook wat verder naar onderen kijken.
Eerst even terug naar de voorbereidingen. Omdat ik veel stoelen moest maken heb ik de rugleuningen en zittingen uit één stuk gemaakt.
Stripjes gesneden uit 1 mm plaat (rugleuning, zitting en hoofsteun, de hoofdsteun strip half rond afgeschuurd) en 0,5 mm plaat voor een doubler voor de zitting en voor de pootjes. Rugleuning 10 mm hoog, hoofdsteun 3 mm, zitting 6 mm diep.

photo 352690

Hoofdsteun en rugleuning samengelijmd.

photo 352689

Daarna rugleuning en zitting onder een hoek samengelijmd (rugleuning leunt iets achterover).

photo 353249

Dit waren toen de onderdelen.

photo 359352

Op de onderste rij vlnr: prototype stoel (die was te smal), serie stoel (breder en meer gedetailleerd), test conductor stoelen (volgens zelfde recept, maar ander pootje) en voor de volledigheid de pilot seats, waarvan de linkse gerepareerd is voor de luchtbelzitting.
Verder heb ik voor de F.XX een stoel gemaakt uit 0,5 mm plastic (zitting en rugleuning), 0,25 mm plastic (armsteunen) en 0,4 mm messing draad (frame), omdat daar de stoelen van die moderne staalbuis dingen waren. Links op het plaatje hieronder.

photo 359351

Dan stap voor stap de stoelproductie (met gereedschap).
Stel op breedte afzagen van de strip (13 mm, neem het wat ruimer, want naar mijn ervaring is recht zagen nog een hele kunst). Ik gebruik daarvoor een scheermes zaagje.

photo 359350

Beide zijden van de zaagsnede netjes recht afschuren of een schuurplankje. Daarna met een dikker zaagje een snede maken in het midden van de dubbele stoel, diep tot op de onderkant van waar de armleuning moet komen. Met een mesje breed genoeg maken om er een 0,5 mm dik stripje in te kunnen schuiven.

photo 359349

Daarna de bovenkant van de hoofdsteun schuin afsnijden.

photo 359347

Dan de armsteunen op maat maken (5 mm) uit 0,5 x 1,0 mm strip en vastlijmen.

photo 359344

Hier zie je de maat van het spul. 1:144 is nog erger :evil: . Vervolgens voor de "pootjes" in het 0,4 mm stripje (in mijn geval 4 mm hoog) gaatjes prikken en opboren tot 1,2 mm.

photo 359348

Die gaatjes opboren tot 2,5 mm.

photo 359346

Af en toe gaat dat mis in het dunne materiaal, maar een nieuw gaatje is snel gemaakt. Op de jusite breedte afsnijden (0,5 mm).

photo 359345

Het ronde gat naar een kant uitsnijden.

photo 359343

Pootjes onder het paar stoelen lijmen.

photo 359342

Dat is het verhaal. Aan de foto's van de HP 42 te zien zou je ongeveer hetzelfde model kunnen gebruiken, maat moet je alle afmetingen door twee delen. Ik denk persoonlijk dat je dan wat detail weg moet laten, en 0,25 mm plastic is absoluut het minimum dat nog handelbaar is. 0,13 mm plastic is eigenlijk gewoon papier dat tegen vocht bestand is. Check eerst eens wat eigenlijk te zien zal zijn en hou er rekening mee dat het plastic in kleine raampjes relatief erg vertekent.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Thanx, hier heb ik heel wat aan. En in mijn geval wordt het inderdaad de militaire uitvoering. Dus de luxe stoelen zullen er nog wel in gestaan hebben, maar de ret van het spul zal wel niet heel bijzonder izjn.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste plakkertjes boven deuren en noodluiken geplakt.

photo 359600

Ik blijf het altijd verbluffend vinden, dat lettertjes van minder dan een millimeter, zelfs op deze niet helemaal scherpe foto ( :oops: ), leesbaar blijven.
Onder de vloer van de cockpit de wielbak voor het neuswiel gemaakt van 0,5 mm plastic.

photo 359598

De afmetingen zijn zo gekozen, dat de bak net iets groter is dan de wieldeuren. Bij het in vorm schuren van de wandjes bleek al gauw dat de cockpit vloer niet paste in de romp; hij was veel te breed. Dus heb ik fors wat af moeten halen van de zijkanten, en dan nog moeten bij de neus de romphelften waarschijnlijk nog een millimetertje breder gemaakt worden.

photo 359597

Verder zit ik volop in de stoel productie.

photo 359599

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knap scratchwerk Rob. Het lijkt wel een Ikea-fabriek :lol: Hopelijk is het straks nog goed zichtbaar. Ik volg het met grote verwondering.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement