Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2016 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, hij wordt wel wat vuiler gemaakt. Niet veel, hij heeft tenslotte maar 1200 vlieguren gemaakt in 7 jaar tijd. En in deze uitmonstering (met de wit-zwarte vierkanten) heeft hij alleen maar in de eerste tijd van de vliegproeven gevlogen. Drie jaar na de eerste vlucht zijn de eerste seriekisten afgeleverd. Op de foto's die er uit die tijd zijn ziet hij er ook erg schoon uit.
Inmiddels de landingslichten er op gezet.

photo 371003

Schijfje dun plastic met aluminium tape er op geplakt. Dekglas van gebogen plastic sheet.

photo 371000

Ondanks dat ik dat in heet water gelegd had voor het buigen over een cocktail prikker, is het toch een beetje dof geworden. Misschien toch vervangen door exemplaren die boven een vlam verhit zijn en daarna over een prikker gevormd zijn.
De draadantenne:

photo 371002

Zoals gebruikelijk 0.06 mm vissnoer; isolatoren een druppeltje witte verf.
En de service deur:

photo 371001

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eindelijk maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de cockpit ramen aan de binnenkant schoongemaakt. Dit was het gereedschap:

photo 371177

Spuitbus met lucht en een hulpstukje gemaakt uit 1,0 x 0,6 mm aluminium buis, krom gebogen met een stukje 0,5 mm plastic staf er in tegen het plat knijpen. Daarna door de cabine en de cockpit deur naar binnen gefrommeld, en tara ...

photo 371178

Raam schoon. Wel was de antenne op het dak gesneuveld in deze strijd.
Daarna nog een uitlaatje boven op de ramp bij de staart gelijmd.

photo 371174

Schuin afgesneden , uitgehold stukje plastic buis doet de job. Helaas is op deze foto ook de schade te zien van een experiment met Humbrol vernis. Die vergeeld niet alleen met de tijd, maar is het zelfs bij het opbrengen al :roll: Niet te herstellen.
Een malletje gemaakt om gaatjes te boren voor de ADF antennes.

photo 371176

En de gaatjes. Als de antennes daarop gelijmd worden met dikke secondelijm, blijven ze beter zitten.
Tenslotte zag ik op foto's, dat op de neus ook nog een invalshoekmeter zit. Het ronde basisplaatje is een overgebleven decal van de F.K.56.

photo 371173

Ook vanwege de foto's: grotere zwarte neus, die de rode band onderbreekt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2016 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nieuwe dekglazen voor de landingslichten gemaakt, nu boven een vlammetje.

photo 371242

Is nu mooi doorzichtig. Ik ben er geen held in warm vervormen van plastic; een hoopje verschrompeld plastic kan daarvan getuigen (de aanstootgevende foto laat ik achterwege).
De ADF antennes zitten op hun plaats.

photo 371241

In vooraanzicht:

photo 371240

Verder de invalshoeksensor:

photo 371243

Ik moet de vleugelwortel nog wat bijwerken. De pitotbuis op een voor mijn gevoel logische plaats (ik heb hem op foto's nergens kunnen vinden).

photo 371245

Op Internet een walk-around gevonden van een ex-Luftwaffe VFW 614: http://www.primeportal.net/hangar/ulrich_wrede/vfw-614_d-axdb/index.php?Page=1. Nuttig, ik zocht eigenlijk een plaatje waar de plaats van de ruitenwissers goed op stond, maar het levert nog meer werk op. Het neuswiel, bijvoorbeeld:

photo 371244

Resultaat: Twee lampen maken, twee hydraulische cilinders maken. Is inmiddels in productie, evenals de handle voor de cabinedeur. Verder ook geidentificeerd: een derde antenne op het dak, een antenne op het kielvlak en een linkje tussen de poot van het hoofdlandingsgestel en de wieldeur. Er is natuurlijk nog veel meer, maar dat is van minder belang, vind ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ruitenwissers zitten er op en de deurkruk ook.

photo 371389

photo 371388

Ik heb het stripje aan de onderkant van de deur weggesneden, behalve waar de scharnieren zitten. Verder de neuswieldeuren voorbereid voor het plaatsen van landingslichten en cilinders voor de wieldeuren.

photo 371390

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 mei, 2016 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het is de tijd van de kleine stapjes. Laatste antenne op de rug:

photo 371422

Antenne op het kielvlak:

photo 371420

De neuswieldeuren waren toch wat lastig te behandelen, terwijl ze vastzaten aan het model. Bovendien zat het steuntje voor de intrekcilinders op de verkeerde plaats (het neuswiel zou er niet tussendoor kunnen). Ik heb ze dus maar losgemaakt; dat is het voordeel van secondelijm, makkelijk zonder beschadiging los te maken.

photo 371421

Op de foto ook de landingslichten; vrijwel net zo goed als de spotlights die je kant en klaar kunt kopen. De hydroliek moet nog op maat gemaakt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste plakwerkzaamheden. Landingslichten aan de neuswieldeuren vastgelijmd en de deuren er weer in. Daarna de hydraulische cilinders op hun plaats gezet.

photo 371654

Ziet er best goed uit, vind ik.

photo 371665

photo 371662

photo 371664

Op de tweede foto is ook te zien, dat de stangetjes tussen hoofdwielpoot en wieldeur aangebracht zijn. Het gele spul is het stuifmeel van de treurwilg achter het huis was met dit weer overal binnenkomt.
Dan de laatste job: Trap/deur plaatsen. De trap zelf ging best makkelijk, zat eigenlijk op de twee kleine scharniertjes al muurvast, maar de leuningen moest ik wel vier keer proberen op hun plaats te laten blijven. En uiteindelijk:

photo 371663

photo 371661

photo 371660

Omdat het zulk mooi weer was heb ik de 614 even uitgelaten.

photo 371659

photo 371658

photo 371657

photo 371656

photo 371655

Ik zie wel dat mijn tuintje niet echt een aardig decor oplevert.
Rest nog het model op nogal wat plaatsen bijwerken en hier en daar een beetje vuil maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf geworden zeg.

Die laatste foto lijkt wel een verlaten toestel op zo'n 'graveyard'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik had dit verslag volledig gemist omdat ik nooit bij de groepsprojecten kijk (überhaupt weinig op dit forum de laatste tijd) maar dat leverde me wel een leuk avondje leesvoer op. Erg leuk model geworden en ik ben benieuwd naar de eindfoto's!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste detail: de static dischargers. 0,2 mm metaaldraad is overal goed voor :)

photo 372233

photo 372232

Op foto's waren ze moeilijk te zien, maar op elke tekening stonden ze duidelijk. En als je goed zoekt ....
Ook het model hier en daar wat vuil gemaakt met Tamyia weathering en een wash van Modelbrouwers. Die laatste heeft als voordeel dat je hem zo weer weg kan halen met een vochtige penseel als het je niet bevalt.
Dan de eindfoto's.

photo 372247

photo 372246

photo 372245

photo 372244

photo 372243

photo 372242

photo 372241

photo 372240

photo 372239

photo 372238

photo 372237

photo 372236

photo 372235

photo 372234

Samenvattend: De Airmodel VFW 614 is niet een makkelijk model om te bouwen en er zitten een aardig aantal onnauwkeurigheden in. Zelfs als je die accepteert blijft het een moeilijke kit. De grootste tekortkomingen zijn het transparante cockpit dak dat slecht op de romp past, de onjuiste vorm van de neus, het resin cockpit interieur (op zichzelf erg goed) dat niet in de vacform romp past, de discrepantie tussen decal set en de in de romp gegraveerde details en in het algemeen de onnauwkeurigheid van een aantal van die gegraveerde details.
De rompdiameter is zo'n 10% te groot, wat het model een tamelijk plomp uiterlijk geeft, vooral als je het naast een Fokker F.27 zet (zoals in mijn vitrine) die ook vier stoelen op een rij heeft. Het is jammer dat de resin set niet wat meer onderdelen bevat, bijvoorbeeld voor de hydraulische cilinders van het onderstel en een aantal antennes. Een velletje schilder instructies voor de verschillende versies zou ook welkom zijn (alleen die voor de Luftwaffe versie zitten bij de kit).
Desalniettemin, als het model af is, toont het een mooi plaatje van een heel ongewoon vliegtuig, dat een eerste oefening was voor het later zo succesvolle Airbus programma.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Het is een mooi model van een bijzondere kist geworden. Knap hoe je er iets moois van hebt gemaakt hoor.

Die van mij komt er ook zeker nog wel een keer. Dan komt dit verslag mooi van pas.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement