Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ha, en dan dacht je dat je klaar was. Bij het passen van de vloer in de romphelften bleek toch dat ik de romp bij de vlegel center sectie te veel moet samenknijpen. Dus op de liggers en het tussenschot een reepje plastic gelijmd en dat met passen en meten in het profiel van de romphelften geschuurd.

photo 356840

Het tweede schot van boven dient eigenlijk alleen maar om een lekker ruim compartiment voor lood te krijgen.

photo 356841

Op de vloer zit nu ook het vrachtruim (links) en het achterschot gelijmd. Recht achter het toilet, links een kleine pantry.

photo 356842

Beide zijn in afwijking van de bouwinstructies, maar volgens de officiële handboektekeningen, die ik van Internet geplukt heb. Het vrachtruim heb ik iets moeten wijzigen want in de originele positie liep de zijwand dwars voor het eerste raam langs.
Dan twee plaatjes van het interieur gepast in de romphelften.

photo 356839

photo 356837

Hier is te zien, dat het achterschot de vloer nog iets te veel naar beneden drukt; daar moet dus nog iets af. Het is wel prettig dat de vleor nu zonder hulp in de romphelften blijft zitten.
Tot slot nog een inkijkje met los tegen elkaar gezette romphelften.

photo 356838

Als het model klaar is, zal deze blik alleen nog mogelijk zijn door de openstaande deur van de cockpit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Alle resin delen schoongemaakt.

photo 357056

De onderdelen zijn mooi gedetailleerd, maar op een aantal plaatsen zaten toch nogal wat luchtbellen. Soms op zeer strategische plaatsen zoals bij de pilotenstoel in de witte cirkel. Die ben ik begonnen weer op te bouwen met Revell Plasto. Kijken of dat lukt, anders: amputeren en een kunststof prothese aanbrengen.
Bij het passen van het interieur bleek toch nogal een kier te zitten tussen de romphelften en het achterschot. Die kier werd wel minder toen ik wat van de schotten in en vleugel center sectie had afgeschuurd (vraag me niet hoe dat kan :roll: ), Maar bleef toch te groot. Dus maar begonnen de omtrek op te dikken, eerst maar eens met een 0,5 mm strip.

photo 357054

Ik ga de cabine gedeeltelijk inrichten met test uitrusting (19" rekken) en de rest stoelen als in de standaard VFW 614. Het was tenslotte het derde prototype, en daarmee zullen ze ongetwijfeld ook de ontwikkeling van het interieur gedaan hebben.
En dan de ramen. Te doen: 33 stuks, gedaan 7, nog te gaan 26. Methode: klein gaatje prikken, gaatje iets ruimen met een klein boortje, dat de 3 mm boor er in en tenslotte het raam maken met een puntig scalpel. En steeds de maat controleren met een kartonnen malletje van de raam decals.

photo 357055

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ben maar weer eens gaan zwerven op Internet. Bagagebakken hadden ze in de tijd van de VFW 614 nog niet.

photo 357230

Dus heb ik van die planken gemaakt van 0,5 mm plastic en van strip. Ook een 19" rack gemaakt voor test equipment.

photo 357229

Ik dacht eerst de "units" in het rack van stukjes plastic te maken, maar dat werd erg onregelmatig. Daar ga ik dus een decal voor tekenen, net zoals overigens voor de lampjes etc. onder de bagage planken.
De wieldeuren voor het hoofdlandingsgestel vond ik ook een probleem; in de kit zijn dat gewoon rondjes ter grootte van het wiel. Nu heb ik nog nooit zo'n ronde wieldeur gezien, dus maar weer verder zoeken. En jawel (als we Flight toch niet hadden):

photo 357228

Er zijn geen wieldeuren, alleen een smalle die langs de poot hangt. Verder is de wielkast gewoon open.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 17:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Dat laatste heeft de 737 ook, daar heeft men een wieldop over de velg gedaan voor de aerodynamica. Ik weet niet of dit bij de VFW ook het geval was, maar het is wellicht een idee.
Je bent in ieder geval goed bezig! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2016 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Op alle foto's van de VFW 614 (prototypes zowel als seriemachines) staat gewoon een "bloot" wiel (bouten zijn te tellen), geen speciale velg of zo.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Een paar uur zitten knoeien met decals voor de rekken met test instrumentatie in de cabine met Microsoft Visio, CorelDraw en Photoshop. Het resultaat:

photo 357463

Het was een beetje lastig. Getekend met de Network/Rackdiagram template van Visio, wat een vector programma is, maar maar heel beperkt wil schalen. De standaard elementen hier en daar wat geroteerd en gespiegeld om afwisseling te krijgen. Daarna eerst gesaved als scalable vector file en geïmporteerd in CorelDraw. Toen kon in CorelDraw geschaald worden, maar er zat een hoop loze ruimte om de tekening heen. Uiteindelijk bleek het het simpelste om gewoon het object te selecteren in Visio, te kopiëren en te plakken als Microsoft drawing in CorelDraw. Daarna was het simpel te schalen naar de afmeting voor de decals. Ik ga ze printen op wit papier, want het grijs is toch wat licht, en zal verdwijnen op een wit geschilderde ondergrond, ben ik bang.
Ook de operator consoles meteen meegenomen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
robh schreef:
Op alle foto's van de VFW 614 (prototypes zowel als seriemachines) staat gewoon een "bloot" wiel (bouten zijn te tellen), geen speciale velg of zo.


http://www.airvectors.net/avbc111.html

Als je naar beneden scrolt, zie je een onderaanzicht van de VFW614 in vlucht. Het main gear is zichtbaar, zonder stroomlijnkap over de velg. Overigens mag bijvoorbeeld de B737 wel vliegen zonder die kap, alleen neemt het brandstofverbruik dan iets toe. De kap is vooral een commerciële toevoeging en geen structureel element.

Weer een zeer interessante bouw overigens. Ik volg het met veel plezier.
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt, VJ, fraaie foto overigens.
Voordat ik verder ging met de bouw eerst maar eens de vorm van vloer en centre section liggers overgenomen op karton, en dat uitgeknipt en ingescand.

photo 358086

Dit komt straks schaal 1:1 op mijn website ter leringhe ende vermaeck van volgende "slachtoffers". Voorkomt een hoop passen en meten. Verder een paar vloerbalken aangebracht, dan is die tenminste stijf en kan de wiebelige romphelften een beetje in vorm houden.

photo 358085

Dan de 31 raampjes uitgesneden. Zeer rustgevend .......

photo 358084

De deuren heb ik ook losgemaakt om het interieur wat zichtbaarder te maken. Toen alles met tape in elkaar gezet.

photo 358083

Zo te zien wordt het pas maken van de "canopy" nog een heel karwei. Ik neem hem vanavond mee naar de IPMS regioavond Zuid-Holland.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het binnenschilderwerk. Dat moet in etappes. Eerst de bagagerekken met Humbrol 129.

photo 358621

En het plafond, waarbij ik de plakrandjes en hun tegenpool goed afgeplakt had.

photo 358619

Daarna de rekken vastgelijmd, styreen op styreen met plasticlijm, de steuntjes van de rekken op het plafond met dunne secondelijm.

photo 358620

Het detail op de onderkant van de bagagerekken heb ik getekend in CoralDraw, en tegelijkertijd ook maar meteen aan aantal andere details meegenomen.

photo 358618

De Amerikaanse vlaggen en de nose art zijn voor een collega-bouwer; die heb ik meteen maar meegeprint mijn mijn decals. Op wit decal papier om de lichtbakken er in te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Behalve wat schilderwerk ook de openingen voor de wielen in romp en vleugel opengesneden.

photo 358911

photo 358910

In de vleugel klopt het niet precies met de gegraveerde lijnen, maar wie maalt er om 2 millimeter bij een vacform model :wink: . De uitgesneden stukjes heb ik bewaard om als template voor de wieldeuren te dienen.
Ik moet nog uitvogelen waar ik schotjes ga zetten om die grote, gapende grot wat gezelliger te maken en hoe ik de bevestiging van het landingsgestel in de vleugel ga maken. De vleugel"ligger" zit nu ook vastgelijmd. Die moest wel een keer losgehaald worden om een goede passing van vloer en vleugels te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement