Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Poeh hé. Wat een werk. Maar je laat het op jouw manier wel weer duidelijk zien. Hmmmm.... toch na de Harvard mijn vac-vorm Yak-17 weer eens pakken, en de S.12 ....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik dacht dat die Yak allang af was :wink:
Intussen is de nieuwe vloer klaar en pas gemaakt. Was eigenlijk een fluitje van een cent: tekening vergroten in Photoshop met de gewenste breedte vergroting, lengte inkorten, uitsnijden. De schotten in de center section twee keer afdrukken en een helft 7 mm verschuiven. De vloer ligt wel een beetje hoog, vind ik, maar dat komt door de hoogte van de schotten (die ik niet veranderd heb).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nee, die Yak is nog lang niet af. Ben nog niet zo van de vac-vorm en daarom schiet het niet op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2016 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
rob schreef:
Er moet so-wie-so iets bedacht worden om de verbinding met de romp en de staart wat steviger te maken.

Hoi Rob. Laat ik vooraf zeggen dat ik niet de illusie heb dat ik iets wezenlijks ga toevoegen aan jou technisch inzicht en beheersing van de scratch modelbouw. Daarom vooral bedoeld ter referentie: ik had een zelfde vraagstuk bij de bouw van de Vacuform Grumman Mallard (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 7&start=20) en heb toen de vleugelligger nagebouwd met een vierkant styreen profiel. Dat gaf stevigheid en controle over de V-stelling van de vleugels. En het benaderde natuurlijk aardig de realiteit. Misschien een idee?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2016 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het zal wel zoiets worden. Bij de Pander Postjager heb ik de ligger ook zo gemaakt en tegelijkertijd integraal een paar rompspanten ingebouwd, omdat ik de deuren open wilde zetten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2016 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Potverdrie Rob, je bent hier wel weer aan een hels karwei begonnen. Maar dat zal je vast niet tegen houden hier weer een fraai stuk vliegend gedrocht neer te zetten. Hoewel ik het zelf toch een best mooi toestel vind. Ik hoop dat je van de cockpitramen wat moois weet te maken. Op het model van de link "kijkt"het vliegtuig wat boos door de omhooggaande trend van deze ramen. Hopelijk weet je het mooi horizontaal te houden. Is het een idee om je eigen vac-form te maken maar dan uit te gaan van de binnen kant? Afgaande op de foto met het vooraanzicht lijkt het dan wel te gaan passen. Ook ben ik zelf niet zo gecharmeerd van het reliëf wat de cockpitramen moet weergeven.

Succes. Je het er weer een volger bij!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Weekje weg, en ziedaar, alle decals binnen.

photo 356401

Boven die van Airmodel, in het midden die van Fireball Modelworks, die ik zelf getekend heb en onderaan de decals van mijn eigen inkjet.
Het zal wel een selectie van allemaal worden. Raam decals, registraties en deuren van Airmodel, VFW-Fokker logo van Airmodel of mijn eigen decals, luiken, optical targets, "11" en walk ways van Fireball, VFW 614 Fireball of mijn eigen decals.
De nieuwe vloer zat te hoog; de rugleuning van de stoelen zou ver boven de raampjes uitgestoken hebben en de drempel van de deuren zou onder de vloer terecht gekomen zijn. Dus heb ik van de schotten onder de vloer 2 mm afgehaald (schuren) en de vloer wat versmald, omdat hij nu lager in de romp zit.

photo 356400

photo 356399

Links de nieuwe, rechts de oude. Het spul past nu goed, dus kan ik verder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alle gaatjes in de romp (waar de bobbeltjes zaten) zijn gestopt met Revell Plasto (hecht beter dan Tamyia putty).
Om de vloer wat beter passend te krijgen en de holten bij de vleugel af te schermen heb ik twee strips van 0,5 mm dik en 5 mm breed op de juiste hoogte tegen de binnenkant van de romp geplakt, waartegen de vloer gelijmd gaat worden.

photo 356534

Om het echt passend te krijgen moest ook nog een randje van een halve mm tegen de langskanten van de vloer geplakt worden. Nu dat gedaan is kan ik verder met het meubilair.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Petje af voor wat je aan het doen bent. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik dat mij dat niet zou lukken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Droog passen van vloer, romp, cockpit achterwand en vloer en van de "vleugelligger" van 2 x 4 mm plastic strip.

photo 356622

Aan de buitenkant van de romp heb ik eerst het gat voor de ligger gemaakt en daarna het 1 mm dikke vleugel profiel op de vleugelwortel gelijmd en het gat ook daarin gemaakt. Het eerste raam is dichtgemaakt (daar zit de vrachtruimte) en het volgende raam is globaal uitgesneden. Overal zijn plekjes te zien waar gaatjes in de romp gerepareerd moesten worden.

photo 356621

Bij het passen van een kopie van de Airmodel stripe/raam decal bleken de raampjes op de goede plaats te zitten. Ik ga een kartonnen kopie van de decal gebruiken om de raamopeningen goed op maat te krijgen. De vrachtdeur zit te ver naar voren, en is bovendien veel groter dan de deur die in de romphelft zit. Hetzelfde geldt voor de noodluiken boven de vleugel. De ingegraveerde lijnen daarvan moeten dus ook dichtgemaakt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement