Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ken je probleem :mrgreen: Ben vorige maand verhuisd. Bouw nog steeds lekker (weer) in de kamer. Veel gezelliger.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Kan ik mij iets bij voorstellen, doe ik nu namelijk ook. :) Maar ik wil wel van de gelegenheid gebruik maken om eens goed na te denken over de opstelling van de airbrush (die wel op de zolder komt te staan) en eventueel een plek waar ik dingen niet elke keer weer weg hoef te halen.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Er is een begin gemaakt aan de Kamov! :)

Als eerste eens de twee romphelfden uitgeknipt, die overigens met ontzettend dikke verbindingen vast zaten:
photo 353930
Lijkt me iets overdreven. :?

Maar goed, de passing lijkt verder wel in orde:
photo 353929

photo 353931

En dan ben ik als eerste begonnen met het ….., rotorsysteem (interieur komt later :wink: ). Dit met name omdat ik wat gedachten had bij de hoeveelheid ruimte die die rotors op deze manier innemen.

Als eerste viel mij op dat Hobbybaas zelf ook ideeën heeft bij het rotorsysteem:
photo 353932

Lijkt me opzich best leuk om dit mechanisch te maken, maar ik denk dat het met de huidige plastic tandwielen niets zou worden:
photo 353934

Begonnen met de rotoren:
photo 353933

Veel kleine stukjes die dit opleveren:
photo 353935

En omdat het er twee zijn heeft dit zich nogmaals herhaald:
photo 353936

En dat levert best een aardige (ro)toren :mrgreen: op:
photo 353937

Nu is het zo dat het rotorsysteem best gaaf is, maar best veel ruimte in beslag neemt. Dus wil ik het ingeklapt gaan maken, zoals op onderstaand filmpje ook te zien is bij een Ka-32:


Hobbybaas heeft hier echter niet over meegedacht, aangezien dit gewoon één solide stuk plastic is:
photo 353938

Dus dan maar lossnijden:
photo 353939

En onder de goede hoek weer vastzetten:
photo 353940

En met de bladen eraan geeft dit ongeveer dit beeld:
photo 353941
Best gaaf toch! :)

Over de rotorbladen, dit heeft Hobbybaas ook mooi gedaan! Geen kaarsrechte plankjes, maar gegoten doorhangende bladen:
photo 353943

Na een paar uurtjes voorzichtig snijden en weer plakken ziet het er als volgt uit:
photo 353942

photo 353945

Dit vervolgens in elkaar gezet en dat moet best goed gaan komen straks!
photo 353946

photo 353947

photo 353948

Dus, vervolgens aan het interieur begonnen (dus nog niet de cockpit). Dit is dan wel weer jammer van Hobbybaas, een hoop opvulgaten in de romphelfden :? :
photo 353949

Dus…, plamuren:
photo 353950

En schuren:
photo 353952

Vervolgens rekjes, kastjes, en dergelijke in elkaar gezet:
photo 353951

photo 353953

photo 353954

photo 353955
En dat ziet er allemaal best mooi uit!

Kijken hoe dat past:
photo 353957

photo 353956
En ook dat valt niets tegen! :D

Het enige wat wel jammer is, is dat je eigenlijk weinig meer terug gaat zien van de halve ikea die je net in elkaar heb zitten plakken :wink: :
photo 353958

photo 353959

photo 353960

Inmiddels is er een begin gemaakt aan de cockpit (stukkies uit de sprues halen etc.), en ben ik eens naar referentiefoto’s aan het kijken met betrekking tot de toe te passen kleuren. :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Styreen tandwieltjes :shock: lijkt mij ook geen goed idee, veel slijtage en/of het smelt (andere fabrikanten gebruiken nylon...), en dan die rotorkop met allerlei fijne details laten aandrijven is vragen om brokken, affijn naar mijn mening dan.

Op de laatse foto's lijkt er toch wel een grote naad voorin te zijn met het interieur op z'n plaats, of lijkt dat alleen maar zo?

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zeg, goed bezig. Tja, die tandwielen. Gelukkig kies je voor een optie waarbij ze helemaal niet nodig zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi rotorsysteem... die rotors zelf zijn heel wat kleine in diameter dan de "gewone" versies, maar wel een knappe ombouw...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Stenk Joe voor de reacties!

@Salamander: Met de kier valt het wel mee hoor. Ik wilde eigenlijk gewoon een foto maken van de binnenkant. Maar met het fototoestel in één hand en een bergje plastic in de andere hand lukte het niet helemaal om alles strak op elkaar geklemd te houden.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Prachtige uitgebreide kit van dit merk. Bedankt voor de foto's en succes met de rest van de bouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2016 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Tijd voor een update!

Als eerste is er het een en ander gespoten met de Airbrush:
photo 356887

Het meeste in grijs (met een tikje blauw), maar voor de stoelen heb ik gekozen voor bruin:
photo 356886
Op referentiefoto’s kwam ik bruin en zwart tegen. Bruin breekt de boel dan toch net wat meer.

Stoeltjes zien er dan zo uit:
photo 356885

De Russische vliegdingen zijn natuurlijk bekend om hun felgroene cockpits. Nu is het nog best lastig om hier een goede kleur bij te vinden. Uiteindelijk heb ik een flesje van Vallejo gevonden welke juist zou moeten zijn:
photo 356889

Nu is het wel zo dat dit echt voor de Russische versie is. De export versies zouden met een bleker groen worden uitgevoerd. Al weet ik niet hoe groot dit verschil werkelijk is.

Normaal gesproken spuit ik alles met Revell Aqua, dus dit was ook even een (persoonlijk) experiment om te kijken of dit bevalt. Ik weet dat het geen Vallejo Air is, maar voldoende verdunt kan natuurlijk alles door de spuit. :D

En eigenlijk beviel dat best goed:
photo 356888
Stiekem vind ik de Vallejo wat betreft pigmenten fijner, waardoor het makkelijker was om met een kleine hoeveelheid (druppeltje) voldoende dekkend te spuiten. Nu heb ik nog genoeg verf over voor nog eens 100.000 Russische cockpits. :mrgreen:

Vervolgens wat kleine verfwerkjes uitgevoerd:
photo 356890

En maar begonnen aan iets wat op riempjes moet lijken (waar ik eigenlijk echt een schurfthekel aan heb :? ).
photo 356891

Verfje erover heen:
photo 356892

En terwijl dit lag te drogen een droogkwast over de diverse interieuronderdelen gehaald:
photo 356893

photo 356894

photo 356895

photo 356896

Er zijn een paar decals bij geleverd voor de intrumentenpanelen, dus deze dik in de glim gezet:
photo 356899

Nog meer droogkwasten met daaroverheen een lichte wash om het egale grijs wat te breken:
photo 356898

photo 356897

photo 356900

photo 356901

photo 356902

Toen de decals plakken…:
photo 356906

Dat was dus een gevalletje: :evil: :evil: :evil: Tijdens het plakken kwam ik erachter dat de betreffende decals GESPIEGELD was! Dus er weer afgehaald, omdat ik in eerste instantie dacht dat ik ‘m er verkeerdom op had gedaan, maar nee… Hobbyboss heeft de decal gewoon GESPIEGELD uitgeprint ten opzichte van het instrumentenpaneel. Dat is eigenlijk toch best een stomme fout, om zoiets GESPIEGELD, ik herhaal GESPIEGELD te printen. Zo, genoeg frustraties geuit.. :oops: Conclusie: Decal ging dus niet meer werken. :roll:

De decal van het instrumentenpaneel tegen het plafond aan ging wel redelijk oké:
photo 356907
Na nog een rondje sol. :wink:

Instrumentenpaneel vervolgens maar handmatig ingekleurd:
photo 356908

En de stoelriempjes aangebracht:
photo 356909
Misschien geen meesterwerk, maar uiteindelijk ga je er niet heel veel van zien + dat de foto’s die ik ervan zie eigenlijk allemaal slappe tuigjes zijn (soort van band) die maar een beetje opgefrommeld op de stoelen liggen.

Vervolgens kon er een assemblageronde beginnen:
photo 356910

photo 356911

photo 356912

photo 356914

Interieur in de ene romphelft geplakt:
photo 356915

photo 356917

En vervolgens dichtgelijmd:
photo 356916

Geheel past redelijk goed, alleen onder bij de staart zat een stukje wat niet helemaal wilde sluiten, misschien dat hier net even iets klemde ofzo. Vandaar maar wat gepast geweld om het geheel sluitend te krijgen.

En ik heb nog eens gekeken naar de versie die ik wilde maken, maar deze lijkt me het meeste aan te spreken:
photo 356918

Mooi blauw met wit, past volgens mij ook goed in de gedrochtengedachte. :mrgreen: Markering met de 05 is niet aanwezig bij de kit, maar persoonlijk stoort het me niet als dat nummertje niet helemaal klopt.

Nu rap verder met schuren en misschien een klein beetje plamuren. 8)

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave bouw. Ooit, in een grijs verleden, heb ik deze op de gevoelige plaat gezet tijdens de Marine dagen te Den Helder. Wat was ik trots...

Goede kleurkeuze voor de buitenkant, die vind ik ook wel gaaf. Maar het gaat uiteraard om wat jij 'mooi' vind.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement